Tauno-Juhani Lappi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« : Huhtikuu 25, 2014, 08:39:13 » |
|
Vähenevätkö matkustajamäärät kesällä (ennen oli toisin päin) vai mistä johtuu, että lukuisat junat näyttävät lyhenevän? Esim. kaikki Turun ja Helsingin IC2:t ovat nelivaunuisia. Joitakin vuoroja puuttuu ko. väliltä, onkohan taas ratatöitä? Myös tavallisista IC-junista moni on vaunun tai pari lyhempi. IC 43/63/58 Helsinki-Oulu-Helsinki näkyy menettävän ERd:nsä ja saavan taas myös yksikerrosvaunuja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lari Nylund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1441
|
« Vastaus #1 : Huhtikuu 25, 2014, 09:00:21 » |
|
Epäilisin, että suurin paikkakapasiteetti tarvitaan aamu- ja iltapäiväruuhkiin lomakauden ulkopuolella. Noista junista kun jää kanta-asiakkaita lomille, niin vaunun poistamisella saadaan esim. suursiivous ja huoltomahdollisuuksia kalustolle syksyä silmällä pitäen. Tarvittaessa kalustoa on helpompi lisätä täysiin juniin kuin poistaa niitä myynnistä ja uudelleen sijoittaa asiakkaita jäljellä oleviin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 176
|
« Vastaus #2 : Toukokuu 09, 2014, 15:45:35 » |
|
Painettua VR kaukoliikenteen aikataulukirjaa ei enää ole saatavilla 16.6.2014 alkaen, näin Tampereen lipunmyynnin henkilö informoi viimeistää kirjaa ostaessani.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 09, 2014, 15:52:03 » |
|
Painettua VR kaukoliikenteen aikataulukirjaa ei enää ole saatavilla 16.6.2014 alkaen, näin Tampereen lipunmyynnin henkilö informoi viimeistää kirjaa ostaessani.
Siis mitä...
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Ville Hautamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 956
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 09, 2014, 18:38:08 » |
|
Painettua VR kaukoliikenteen aikataulukirjaa ei enää ole saatavilla 16.6.2014 alkaen, näin Tampereen lipunmyynnin henkilö informoi viimeistää kirjaa ostaessani.
No voi perskules! Ite kaiken rautatiekrääsän kerääjänä olisin kyllä toivonut saavani vielä lisää aikataulukirjoja. Vuodesta 2007 olen niitä kerännyt säännöllisen epäsäännöllisesti, nyt niitä on 15 kappaletta..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #5 : Toukokuu 09, 2014, 18:41:09 » |
|
Netti netti ja, netti .
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2014, 21:12:16 » |
|
Ja valitettavasti nettiaikatauluja ei ole tunnetusti suunniteltu rautatieharrastajaa tai interreilaajaa varten vaan yksittäisen matkan hakemiseksi pisteestä A pisteeseen B.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #7 : Toukokuu 09, 2014, 23:05:39 » |
|
Jos aikataulukirjan taulut ovat saatavilla nettisivuilla kuten tähänkin asti, muutos on kestettävissä, mutta jos ainoa paikka löytää aikatauluja on matkahaku, muutos on syvältä ahterista. Liikenteen kokonaiskuvan muodostaminen matkahausta on kohtalaisen työlästä. Liettuaa voi kokeilla esimerkkinä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #8 : Toukokuu 10, 2014, 22:53:48 » |
|
Jos aikataulukirjan taulut ovat saatavilla nettisivuilla kuten tähänkin asti, muutos on kestettävissä, mutta jos ainoa paikka löytää aikatauluja on matkahaku, muutos on syvältä ahterista. Liikenteen kokonaiskuvan muodostaminen matkahausta on kohtalaisen työlästä. Liettuaa voi kokeilla esimerkkinä. Monet ulkomaiset matkahaut eivät edes näytä hitaampia yhteyksiä, jos se lähtee aikaisemmin lähtöasemalta mutta saapuu myöhemmin kohdeasemalle kuin nopeampi yhteys. Ne löytääkseen on ruksattava nopeammat yhteydet pois hausta. Tämä ominaisuus tuottanee jonkin verran lisätuloja rautatieyhtiöille, koska kaikki eivät varmastikaan huomaa tehdä valinnan rajoitusta eivätkä siten tiedä halvempien yhteyksien olemassaolosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #9 : Toukokuu 11, 2014, 09:08:04 » |
|
Graafisten aikataulujen haku tällä hetkellä epäkunnossa
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Varjoranta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 496
|
« Vastaus #10 : Kesäkuu 02, 2014, 21:39:57 » |
|
Graafisia aikatauluja voi hakea nyt 15.6.2014 saakka.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #11 : Kesäkuu 03, 2014, 15:36:27 » |
|
Allegrojen junannumerot näyttäisivät muuttuvan 16.6. alkaen
Helsinki-Pietari 782, 784, 786 ja 788 Pietari-Helsinki 781, 783, 785 ja 787
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 681
|
« Vastaus #12 : Kesäkuu 03, 2014, 15:44:50 » |
|
Allegrojen junannumerot näyttäisivät muuttuvan 16.6. alkaen
Helsinki-Pietari 782, 784, 786 ja 788 Pietari-Helsinki 781, 783, 785 ja 787
Eivätkös nuo ole Pieksämäen taajamajunien numerot?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 884
|
« Vastaus #13 : Kesäkuu 03, 2014, 15:54:12 » |
|
Allegrojen junannumerot näyttäisivät muuttuvan 16.6. alkaen
Helsinki-Pietari 782, 784, 786 ja 788 Pietari-Helsinki 781, 783, 785 ja 787
Eivätkös nuo ole Pieksämäen taajamajunien numerot? Tällä hetkellä kyllä, mutta 16.6 alkaen näyttäisivät olevan 720-sarjassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #14 : Kesäkuu 03, 2014, 16:35:06 » |
|
Vai olikohan 17.6. alkaen... Ihan siltä varalta, ettei joku tule 16.6. tänne valittamaan väärästä tiedosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #15 : Kesäkuu 03, 2014, 18:33:22 » |
|
Vai olikohan 17.6. alkaen... Ihan siltä varalta, ettei joku tule 16.6. tänne valittamaan väärästä tiedosta. Eiku 16.6. alkaen
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #16 : Kesäkuu 03, 2014, 18:42:27 » |
|
Allegrojen junannumerot näyttäisivät muuttuvan 16.6. alkaen
Helsinki-Pietari 782, 784, 786 ja 788 Pietari-Helsinki 781, 783, 785 ja 787
Eivätkös nuo ole Pieksämäen taajamajunien numerot? Tällä hetkellä kyllä, mutta 16.6 alkaen näyttäisivät olevan 720-sarjassa. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,5714.msg52433.html#msg52433
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #17 : Kesäkuu 04, 2014, 03:38:34 » |
|
Eiku 16.6. alkaen En väitä vastaan. Mutta jokainen voi käydä katsomassa sieltä vakinaisten listasta junanumerovälistä 780–787, että tapahtuuko muutos 16.6. vai 17.6. Toki listan mukaan osa junista on kulussa 16.6 kahdella eri numerolla, ja 788 vähän sotkee tilannetta, mutta hajotkaa siihen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #18 : Kesäkuu 04, 2014, 04:00:45 » |
|
Eiku 16.6. alkaen En väitä vastaan. Mutta jokainen voi käydä katsomassa sieltä vakinaisten listasta junanumerovälistä 780–787, että tapahtuuko muutos 16.6. vai 17.6. Toki listan mukaan osa junista on kulussa 16.6 kahdella eri numerolla, ja 788 vähän sotkee tilannetta, mutta hajotkaa siihen. Samaahan itsekkin ihmettelin Mutta aikataulujenkin mukaan muutokset tapahtuu 16.6. jolloin myös aikataulukausi vaihtuu. Jostain syystä noi 78x kummittelee siellä päällekkäin myös Jns-Pm junien osalta. Mutta itse siis pidän vahvasti aikataulujen ja verkkokaupan tietoja varmempina.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #19 : Kesäkuu 04, 2014, 19:15:04 » |
|
http://www.vrgroup.fi/fi/vrgroup/uutishuone/uutiset-ja-tiedotteet/muutoksia-kaukojunien-kulkuun-16-kesakuuta-040620140937/Tärkeimpinä huomioina: "Rantaradan junaliikenne Turun ja Helsingin välillä harvee viikonloppuisin vähäisten matkustajamäärien vuoksi: InterCity²-juna klo 5.20 Helsingistä Turun satamaan ei kulje enää lauantaisin ja sunnuntaisin Myöskään IC²-juna klo 6.25 Turusta ei liikennöi enää viikonloppuisin Lauantai-iltapäivältä poistuvat IC²-junien lähdöt Helsingistä klo 13.02, 15.02, 17.02 ja 19.02 Lisäksi Turusta jäävät pois lauantain lähdöt klo 13.00, 15.00, 17.00 ja 19.00 Junakalusto muuttuu Joensuun ja Nurmeksen välillä aikataulukauden vaihtuessa. Jatkossa rataosuudella liikennöivät taajamaliikenteen dieselmoottorijunat eli kiskobussit." Lähiliikenteen puolelta ei pikaisella katsomisella muutoksia paljoa ole. Ruuhka-ajan I ja K-junat eivät ole kulussa. Ruuhka-ajan N-junissa ei olisi kuin enää 2 vanhoilla ajettavaa runkoa (jos oikein laskin aikatauluista).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #20 : Kesäkuu 04, 2014, 20:41:59 » |
|
Lähiliikenteen puolelta ei pikaisella katsomisella muutoksia paljoa ole. Ruuhka-ajan I ja K-junat eivät ole kulussa. Ruuhka-ajan N-junissa ei olisi kuin enää 2 vanhoilla ajettavaa runkoa (jos oikein laskin aikatauluista).
Lähiliikennettä on eri kesinä ajettu vaihdellen ruuhka-ajan N-junin ja I/K-junin. Nyt näyttää taas olevan N-junien vuoro. Lähiliikenteen aikataulut ovat pysyneet melko staattisina Lahden oikoradan avaamisesta eli syksystä 2006 lähtien. Suurimmaksi osaksi lähtöminuutitkin ovat edelleen samat. No miksipä muuttamaan niitä vain muutoksen vuoksi. Vuoden päästä lienee odotettavissa suurempia muutoksia kaupunkiratojen osalta. Nähtäväksi jää, miten aikataulukaudet ensi kesänä menevät, kun Kehärata avataan keskellä kesää 1.7.2015. Kehärataan liittyvät bussiliikenteen muutokset tulevat voimaan vasta elokuussa (10.8.2015?) HSL:n aikataulukauden vaihtuessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Torbjörn Sandell
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 63
|
« Vastaus #21 : Kesäkuu 05, 2014, 08:43:48 » |
|
Jos aikataulukirjan taulut ovat saatavilla nettisivuilla kuten tähänkin asti, muutos on kestettävissä, mutta jos ainoa paikka löytää aikatauluja on matkahaku, muutos on syvältä ahterista. Liikenteen kokonaiskuvan muodostaminen matkahausta on kohtalaisen työlästä. Liettuaa voi kokeilla esimerkkinä. Ehdottoman samaa mieltä tästä. Näyttäisi siltä (tai ainakin minä sain sellaisen käsityksen), että nykymuotoisia tauluja ei enää tuotettaisi edes nettiin, vaan jäljelle jäisivät ainoastaan yhteysvälittäiset "pikkuläpyskät" sekä painettuina että netissä. Loput joutuu sitten katsomaan matkahausta. Tällä kehityksellä kiinnostus rautatieaikatauluihin kyllä hiipuu väkisinkin, kun niitä ei ole...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #22 : Kesäkuu 05, 2014, 09:03:43 » |
|
Tuo on minun mielestäni törkeää että Turusta aamulla lähteviin Vikingin ja Tallink-Siljan Maarianhaminan ja Tukholman laivoihin ei ole enää junayhteyttä Helsingistä ja läntiseltä uudeltamaalta lauantaisin ja sununtaisin. Onko VR ollut yhteydessä varustamoihin näistä aikataulumuutoksista johtuen? Kaikki eivät halua matkustaa yölaivalla ja kaikilla ei ole mahdollisuutta ajaa autolla Turkuun päästääkseen laivalle! Ainoaksi yhteydeksi jää hidas linja-auto joka lähtee Helsingistä klo 05:00 mutta siitä ei ole iloa Kirkkonummelta tai Karjaalta tuleville. Aikaisimman aamujunan lähtöä olisi ennemin voinut myöhäistää että se lähtisi vasta n klo 6:00 Helsingistä ja se olisi silti ehtinyt Turun satamaan ajoissa, Vikingin laiva lähtee vasta 08:45 ja Tallinkinkin lähtöä olisi vöhän voitu myöhäistää. t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #23 : Kesäkuu 05, 2014, 09:51:54 » |
|
Itsekin "järkytyin" saadessani tietää, ettei painettuja aikatauluja ole saatavilla enää kuin korttipakkana. Tämä hankaloittaa tietysti paljon vaikkapa harrastusmielessä tehtävien matkojen suunnittelua. Ehkä se on tämän uudistuksen tarkoituskin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 893
|
« Vastaus #24 : Kesäkuu 05, 2014, 21:56:36 » |
|
Jos aikataulukirjan taulut ovat saatavilla nettisivuilla kuten tähänkin asti, muutos on kestettävissä, mutta jos ainoa paikka löytää aikatauluja on matkahaku, muutos on syvältä ahterista. Liikenteen kokonaiskuvan muodostaminen matkahausta on kohtalaisen työlästä. Liettuaa voi kokeilla esimerkkinä. Ehdottoman samaa mieltä tästä. Näyttäisi siltä (tai ainakin minä sain sellaisen käsityksen), että nykymuotoisia tauluja ei enää tuotettaisi edes nettiin, vaan jäljelle jäisivät ainoastaan yhteysvälittäiset "pikkuläpyskät" sekä painettuina että netissä. Loput joutuu sitten katsomaan matkahausta. Tällä kehityksellä kiinnostus rautatieaikatauluihin kyllä hiipuu väkisinkin, kun niitä ei ole... Kaikki muut 16.6. voimaan tulevat VR:n aikataulut ovat tosiaan ilmestyneet nettiin mutta eivät taskuaikataulumuotoiset. Siitä päättelin itsekin, etteivät ehkä ilmestykään. Lienee vain ajan kysymys, milloin myös korteista luovutaan, ainakin painetussa muodossa. Sama kohtalo odottanee jollain aikavälillä myös asemilla olevia asemakohtaisia aikatauluja, jolloin myös aikataulu/infokehikot saattavat saada kyytiä. HSL ei viime kesänä painanut kesäaikataulukirjoja lainkaan, sama toistunee tänä kesänä. Todennäköisesti talviaikataulukirjojenkin painaminen loppuu ennemmin tai myöhemmin, minkä jälkeen HSL palvelee vain linjakohtaisin aikatauluin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|