Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junavitsejä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Huhtikuu 30, 2014, 23:52:04 »

Aloitampa tällaisen. Voitte kirjoittaa tänne junailuun liittyviä vitsejä.

Olipa kerran vaihtotyöveturinkuljettaja jolla oli töissään mukana puhuva korppi.
Eräänä päivänä kuljettaja ajoi liian kovaa ja hän tokaisi: "Vauhtia on 100 km/h!"
Korppi sanoi: "Vauhtia on 100 km/h!" Kuljettaja osuu siniseen Ein-vaunuun tällä kyseisellä nopeudella.
"Olipa hitonmoinen isku!" tokaisi kuljettaja. "Olipa hitonmoinen isku!" korppi toisti.
Veturin lattiaan tuli reikä ja jäähdytysvesi valui reijästä. Siihen kuljettaja sanoi: Hakekaa ämpäri, moottori vuotaa!" Ja korppi sanoi taas saman perässä. He tulivat korjaamolle jossa korjaaja luki Seppo Zetterbergin kirjaa Yhteisellä Matkalla. Korppi katsoi hetken ja sanoi: "Vauhtia on 100 km/h!" Korjaaja suuttui ja
heitti korppia Nummelinin Rantarata-kirjalla. Korppi kaakatti: "Olipa hitonmoinen isku!" Kirja ei kuienkaan
osunut korppiin vaan lensi viereisessä hallissa olevan aggregaattivaunun kylkeen ja se alkoi vuotamaan.
Eipä korppi jäänyt sanattomaksi vaan sanoi: "Hakekaa ämpäri, moottori vuotaa!"
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2015, 13:31:30 kirjoittanut Eemeli Mäenpää » tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #1 : Toukokuu 01, 2014, 00:44:06 »

Tämä ei ole vitsi, vaan TAE:n VR:n dokumenteistä (tapahtumailmoitukset) lukema tositapaus. Siksi hauskempi kuin vitsi, ehkä.

Tavarajuna oli lähdössä Lahdesta Kouvolaan, veturina Tr2 (Truman, paino 166 t). Junanlähettäjä heiluttaa vihreää. Kuljettaja kieltäytyy lähtemästä, ellei hänelle kerrota jarruttavien akseleiden määrää. Ei yöllä ole ketään joka sen tekisi, joten juna kytketään irti ja Trumanni ajaa yksin Kouvolaan.

Junanlähettäjä tekee ilmoituksen niskoittelusta ja paperi kiertää VR:n johtajalta toiselle. Koneosaston johtaja kirjoittaa, että ei aihetta toimenpiteisiin, koska kuljettaja toimi ohjesäännön mukaan. Sillä ei ole merkitystä, että pitäisikö joskus joustaa hieman.

Junan koko oli: 1 kpl 2-akselinen Gb-vaunu.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #2 : Toukokuu 01, 2014, 01:28:30 »

Minkähän vuoksi Keravan lähijunat ajavat Keravalla toisinaan raiteen 5 sijasta raiteelle 6? - Vaihteen vuoksi.
tallennettu
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #3 : Toukokuu 01, 2014, 07:07:38 »

Olipa kerran mato, nalle ja kukko. Ne päättivät ottaa kisan Helsingistä Tampereelle. Kuka voitti?  - Mato tietenkin, sehän on Sähkömato.
tallennettu

Teemu Tuomisto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 233


« Vastaus #4 : Toukokuu 01, 2014, 10:51:52 »

Vaasan-Seinäjoen rata oli juuri valmistunut. Laihialainen isäntä päätti ajaa junalla komiasti Vaasaan. Pilettiluukulla syntyi seuraavanlainen keskustelu:
 – Paljonko se tiketti Vaasaan maksaa?
 – Kaksi markkaa viisikymmentä penniä.
Perillä isäntä sai tietoonsa, että Tuovilasta olisi päässyt Vaasaan markalla viidelläkymmenellä pennillä. Isäntää harmitti, kun oli tuhlannut rahaa suotta. Paluumatkalle lähtiessään hän kysyi Vaasan asemalla ensin lipunhinnan Laihialle ja kun sai vastaukseksi 2:50mk. niin hän tuumasi:
 – Kyllä mää tyyryn sittekki Tuovilan tikettihin.

Seinäjoen veturimiehet saapuvat Ouluun, jossa sattuu olemaan sähkökatkos aseman seutuvilla. Silloin yksi veturimiehistä tuumaa:
 – Vaikkei Seinäjoella oo ku kolomasosa Oulun väkiluvusta, nii sielä on sentäs sähkö.
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #5 : Toukokuu 01, 2014, 14:21:35 »

Joskus 1970-luvulla syntyi Tampereella epäilys, että juuri etelää kohti lähteneen tavarajunan veturinkuljettaja olisi ollut hieman maistissa.

Soitettiin nopeasti Viialaan, ja pyydettiin pysäyttämään ja tarkistamaan asia. - Pysäytysyrityksestä huolimatta juna ajoi Viialan läpi ja jatkoi kohti etelää.

Soitto Toijalaan, ja juna saatiin kuin saatiinkin lopulta pysähtymään.

Veturin ovi avattiin, ja kuljettajalta tiedusteltiin tiukkaan sävyyn, miksi hän ei ollut pysähtynyt Viialassa, vaikka oli kehotettu. - Kuules nyt hyvä mies, kuului vastaus, - enhän mää tullu sitä kauttakaan.

* * *

Helsingissä poliisi huomasi miehen, joka odotti raitiovaunua keskellä yötä.
- Tästä ei kuulkaas mene tähän aikaan enää mitään, puhutteli poliisi miestä.
- Älkääpäs nyt konstaapeli, vastasi mies, - onhan tässä ihan tuoreet jäljetkin!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Toukokuu 01, 2014, 15:56:15 »

Vitsin idea lienee siinä, että Viiala on myös kaupunginosa Tampereella...
tallennettu
Timo Keski-Petäjä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 331


« Vastaus #7 : Toukokuu 01, 2014, 17:03:09 »

Vitsin idea lienee siinä, että Viiala on myös kaupunginosa Tampereella...

Molempien (vanhojen) vitsien ideahan on siinä, että vastaajan kunto ei tosiaankaan ihan riitä täydelliseen logiikkaan... (eli ei tarvita sitä toista Viialaa tässä).
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #8 : Toukokuu 02, 2014, 23:07:51 »

Tämä lie 1950-luvulta. Jolloin pikajunat viellä pysähtyivät Hyvinkäällä.
     Pikajuna pohjoiseen ja "Ukko-Pekka" vetäjänä. Asemapäällikkö seisoo laiturilla ja näyttää punaista. Juna EI pysähdy.
     Mies ryntää takaisin konttoriinsa ja "telefoneeraa" nopeasti Riihimäelle. Sielläpä virkaveli ottaa junan vastaan.
     Veturinkuljettaja nojautuu ulos koneensa sivuikkunasta (ilmeisen humaltuneena) ja kommentoi:
     - Eihän me tultu sitä KAUTTAKAAN!
     
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #9 : Toukokuu 03, 2014, 00:02:28 »

Niin... miksiköhän näissä ns. vitseissä aina oletetaan veturimiehistön olleen "humaltuneina"(?), vai peittelivätkö he vain erheitään toiminnoillaan?
"Tosielämässä" tuli nähtyä monenlaisia "tositapahtumia" aikoinaan uran aikana (usein "hauskojakin" - ei aina veturimiehistöjen kommelluksia), mutta jääkööt paljastamatta.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #10 : Toukokuu 03, 2014, 22:59:48 »

Tämän vitsin kuulin kaverilta joka oli Suomen Television töissä ihan sen varhaisvuosina. Todennäköisesti asia ei ole koskaan tapahtunut.
     Itselläni on ihan toinen käsitys VR:n miesten (ja naisten) työmoraalista.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #11 : Toukokuu 21, 2014, 21:43:44 »

Hullunkuriset litterat
Ein : Ei ihmisiä nakuna
Eip : Ei pahvinkuljetusmahdollisuutta
Eit : Ei tupakoijille
Ei : Ei sisäänkäyntiä (perinteinen suljettu-lappu)
Eipt : Ei palveluita typeryksille
Ci/Cit : 1.-luokan toopet/tollot
CEi : jaa?
CEmt : CE-sertifikaatin saanut matkustustuoli
Ed : Ei duhaisille (sniff!)
Edb : Ei turhia pisnesluokkia
Eds : Ei kondutööreille
Edfs : Konduktööreille
Edm : Ei nukuta!!!
Edo : Eihän tämän vaunun ohjaamo ole hyvä
ERd : Ei ravintolapalvelua
Ex : Entinen
Expt : Entinen lemmikeille ja tupakoijille
Rx : Entinen ravintola
Cx : Entinen 1.-luokka
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 02, 2015, 13:30:18 kirjoittanut Eemeli Mäenpää » tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #12 : Kesäkuu 04, 2014, 15:23:36 »

Tämä ei ole vitsi, vaan TAE:n VR:n dokumenteistä (tapahtumailmoitukset) lukema tositapaus. Siksi hauskempi kuin vitsi, ehkä.

Tavarajuna oli lähdössä Lahdesta Kouvolaan, veturina Tr2 (Truman, paino 166 t). Junanlähettäjä heiluttaa vihreää. Kuljettaja kieltäytyy lähtemästä, ellei hänelle kerrota jarruttavien akseleiden määrää. Ei yöllä ole ketään joka sen tekisi, joten juna kytketään irti ja Trumanni ajaa yksin Kouvolaan.

Junanlähettäjä tekee ilmoituksen niskoittelusta ja paperi kiertää VR:n johtajalta toiselle. Koneosaston johtaja kirjoittaa, että ei aihetta toimenpiteisiin, koska kuljettaja toimi ohjesäännön mukaan. Sillä ei ole merkitystä, että pitäisikö joskus joustaa hieman.

Junan koko oli: 1 kpl 2-akselinen Gb-vaunu.

Hyvin kerrottu, hauska tarina, kiitos! Hymyilee
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #13 : Lokakuu 12, 2014, 21:44:08 »

En osaa kertoa vitsejä, joten taas  hauska tositapaus (minusta). Kertoja on veturinkuljettaja Peter Smith, tapahtuman aikaan lämmittäjä.

Taustaa:
P.S. oli lämmittäjänä lähinnä entisellä Somerset & Dorset radalla (kovin mäkinen rata). Sinne saatiin kesäpikajunien vetoon 9F -sarjan vetureita joskus 60-luvun alussa. P.S:n kuljettaja, Donald, oli sinut höyryvetureiden kanssa ja sai niistä irti enemmän kuin kukaan muu. Peter on ylpeä, että sai olla mukana kun ranskalainen kellokalle, Baron Vuillet, oli mukana 14.7.1961 ja Donald ja hän saivat tehtäväkseen esittää mihin 9F pystyi. Baron Vuillet oli aivan ihastunut suorituksesta ja se julkaistiin mm. Railway Magazinessa lokakuussa 1961 sekä Baron Vuilletin kirjassa nopeustaulukoista.

ITSE JUTTUUN:
Donald ja PS saivat heinäkuussa 1962 vetääkseen rautatieharrastajien tilausjunan: 10 vaunua, junapaino 340 tonnia. Veturimiehistön tietämättä junaohjaus oli määrännyt junalle työntävän apuveturin. Donald sanoi lämmittäjälleen, että nyt annetaan harrastajille kyytiä koko rahan edestä. Lähtö Bathista tapahtui jyrkkään mäkeen, pitkä nousu nousu 1 in 50.

Koskaan ennen ei PS ollut noussut mäkeä sellaisella vauhdilla. Mäen puolivälissä nopeus oli 50 mph (80 km/h). Kun hän silloin kaarteessa vilkaisi taakse, niin siellä näkyi työntävä apuveturi puolen mailin päässä heidän takanaan. Hän sanoi Donaldille, että "meillä on työntävä apuveturi", D: "Ei helv..., ei ole kauaa!. Ja jotenkin Donald sai veturin kiihtymään kesken pahimman nousun ja meteli oli aivan hirveä. PS: "Ota rauhallisesti, se on kaukana meidän takana". Mutta D ei kuunnellut mitään, vaan lisäsi vaan önkää.

Illalla yksi kuljettaja juoksi heidät kiinni varikolla ja sanoi: "Te tosiaan tarvitsitte apuveturia!" Hän oli sen kuski. "Mäen päällä olin niin paljon teidän perässä, että semafori oli jo alhaalla. Minun oli pakko soittaa liikenteen ohjaukseen ja tunnustaa, että te pääsitte karkuun ja että saisinkohan minä nyt jatkaa johonkin suuntaan tästä tolpalta".
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2547


« Vastaus #14 : Lokakuu 12, 2014, 21:59:21 »

Ai niin, 9F on tämä näköinen (liittyy edelliseen viestiini tässä ketjussa):
http://www.docbrown.info/docspics/nymr/loco92214.htm

9F oli suosittu lisäpikajunien vetäjänä ja sarjaa on kellotettu jopa nopeudella 90 mph (144 km/h). Mutta kesken kaiken kivan niiden käyttö pikajunissa kiellettiin.

SYY:
BR:n koneosaston johtajalla oli saksalaisia rautatieläisiä vieraita. Juna, johon he olivat menossa, oli pahasti myöhässä veturiin tulleen vian takia. Johtaja oli vaatinut, että junaan on laitettava varikon nopein veturi. Lontooseen oli matkaa joku 200 km. Juna kulki aivan uskomatonta vauhtia ja saapui Lontooseen jokseenkin ajallaan. BR:n johtaja kehui, että meillä on todellä hyvät pikajunanveturit. Saksalaiset halusivat kiittää veturimiehistöä hienosta ajosta. BR:n johtajan kauhuksi junaa oli vetänyt 9F-sarjan tavarajunan veturi. Mikä häpeä. 9F käyttö pikajunissa kiellettiin seuraavalla viikolla.
tallennettu
Laura Siren
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 5


« Vastaus #15 : Huhtikuu 01, 2015, 02:07:43 »

Konduktöörin tytär meni naimisiin ja hänen kaasonsa laittoivat sulhasen bestmanin kanssa autoa.
Auton lasiin kiinnitettiin sydämenmuotoista tarraa, johon tuli teksti.
” Saattaen vaihdettava”


tallennettu
Juhani Suntioinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 25


« Vastaus #16 : Huhtikuu 01, 2015, 11:23:30 »

Kuopion asemalla huonosti suomea ymmärtävä helsinkiläinen vanhahko rouva kysyi yöjunan konduktööriltä: Missä on minun Helsinki makuuvaunu. Kuopiosta tullut kippari loihe lausumaan: Tässä junassa makuuvaunut ovat etupäässä takapäässä.
tallennettu
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1596


« Vastaus #17 : Huhtikuu 01, 2015, 13:29:55 »

Vr...  (yksinkertainen vitsi on joskus parasta)  ps. toivottavasti tästä ei kukaan imaise palkokasvia nenään Hymyilee
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #18 : Huhtikuu 05, 2015, 10:39:06 »

VR= vannoja raiteilla
        vanhoja romuja
        vihaisia ruumiita
        veri roiskuu
        vähän raihnaisia
        vain rohkeille
Ei=ei istumapaikkoja
Eip=ei palvelua
Eipt=ei palvelua tarvitseville
Ex=entinen
Rkt=ravintolaton kahvila terassi
ERd=ei ravintolaa tai DUETTO luokkaa.
« Viimeksi muokattu: Huhtikuu 05, 2015, 12:19:10 kirjoittanut Antti Tapani Häkkinen » tallennettu
Onni Tikkala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 347


« Vastaus #19 : Huhtikuu 05, 2015, 11:09:58 »

VR = Venaile Rauhassa
Vaunut Romuna
Veturit Rikki
Voihan Räkä
tallennettu

Mikko Nyman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1159


« Vastaus #20 : Huhtikuu 05, 2015, 11:45:25 »

Taseensa puolesta "VR" voisi tulla myös sanoista Valtion Rahapajatso, kun kerran firma jakaa nyt mehukkaat osingotkin.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #21 : Huhtikuu 06, 2015, 14:14:43 »

Helsingissä Humalassa oleva bussikuski ei tajunnut lopettaa työpäiväänsä vaan jatkoi bussin ajamista aamuyöhön asti. Kahden aikaan poliisi pysäytti bussikuskin.
"Eihän tähän aikaan mitään busseja kulje."
Bussikuski osoittaa bussin taakse ja vastaa:"Älä ny, on tässä ihan tuoreet jäljetkin."


Mikä on pian markkinoille tulevan Nokialla valmistetun lumilingon nimi? Nokia Lumia!
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #22 : Huhtikuu 06, 2015, 16:14:31 »

Helsingin metroon oli tilattu lisää metrojunia. Pappa oli kävelyllä Roihupellon varikon läheisyydessä, kun uusi juna ajeli ohi vielä puolikkaana ja veturin työntämänä.
 - Eivät nuo uudet junat mitään kestä; puolikkaana ja korjaamolle jo menossa!
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #23 : Huhtikuu 19, 2015, 19:44:55 »

Lähijunalinjat:
Y=ylimääräinen
S=sopimaton
U=uhmaikäisille
L=lakkauttaminen
E=ei matkustajia
A=ahdas
M=mahdoton
I=ikkunaton
K=kelvoton
N=nonni, pitihän se arvata
T=toivoton tapaus
H=(huokaus)
R=rikki
Z=zombeille
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #24 : Huhtikuu 19, 2015, 19:49:15 »

H N.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junavitsejä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina