Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« : Toukokuu 09, 2014, 18:43:43 » |
|
Ajattelin aloittaa ketjun ulkomaisista varoituslaitoksista. Tarkoituksena on vähän vertailla erilaisia käytännön ratkaisuja mitä maailmalla on tehty. Mielenkiintoisia ratkaisuja kaikenkaikkiaan.. Aloitetaanpas... Kelvedon, Iso-Britannia: http://www.youtube.com/watch?v=EFxFZs9jMEM2-raiteinen pääradan tasoristeys, linjalaitos, junaliikenteellä näyttäisi olevan Sn 200 (7:00 junan perusteella). Puolipuomilaitos jossa molemmin puolin tietä molemmilla puolilla rataa tieopastimet. Puominkääntölaite pitää puomin liikkellä ollessa vähän narisevaa ääntä... Briteissä on myös tuollaiset elektroniset hälykellot. Ammattikoulussa ollessani näin tuon kuuloisen hälykellon jonka tuottaman äänen voi konfiguroida kytkennällisesti. Tässä sitä ominaisuutta on käytetty "kaksi junaa"-ääni-ilmaisun tuottamiseen. Ks. 10:16 ohittavan junan jälkeen.. Ääni tihenee selkeästi ensimmäisen junan ohituksen jälkeen. Viisas järjestelmä. Brittityyliin tasoristeyksessä on myös puhelin molemmin puolin rataa. Briteissä on kolmivaloiset tieopastinyksiköt, mutta alin valo (keltainen) on perustilassa sammuksissa ja hälytyksen alettua se palaa hetken aikaa kiinteänä (3 sekuntia), jonka jälkeen alkaa punaiset vilkkua. Huomion kiinnittää punaisten vilkkumisen alkamisessa se että molemmat valot ovat hetken aikaa syttyneenä ja sitten muutamissa sekunneissa tuo vilkkuminen menee vuorovilkkumiseksi.. Lienee logiikkaohjatun laitoksen ominaisuus. Jonkun verran on viivettä junan menon jälkeen tieosuuden vapautuessa ennen kuin varoitus poistuu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 09, 2014, 19:10:09 » |
|
Sitten Ruotsia, inlandsbaanaa: http://www.youtube.com/watch?v=kNdjmgOvdMAVaroituslaitoksia on monipuolisesti tuolla. normaalia puolipuomilaitosta kolmivaloisilla yksiköillä, kokopuomilaitosta molemminpuolisilla yksivaloisilla yksiköillä, kokopuomilaitosta AGA:n tupla-lehmänkelloilla, linjaraide ja varmaankin joku sivuraide (erityinen huomio taustalevyistä, kolmivaloisille suunniteltu mutta joista vain kaksi on käytetty punaisille) Ruotsissa taitaa lähes kaikissa varoituslaitoksissa olla tuo V-signal ja VFS käytössä. Sen tarkoitus on siis ilmoittaa veturinkuljettajalle siitä, että edessä oleva varoituslaitos on varoittanut riittävästi. Edellytyksenä tämäntyyppisen järjestelmän käytölle on se, että hälyttävät raideosuudet on mitoitettu käytössä olevan nopeuden mukaisesti junan jarrutusmatkan päähän, jonka lisäksi vielä etusoiton ja puomien laskeutumisen mittainen aika sille, että varoituslaitos varoittaa riittävästi. Näistä Roslagsbananin ohjaamovideoista selvinnee käytännössä... http://www.youtube.com/watch?v=-_p3oiCDp9Ahttp://www.youtube.com/watch?v=u3tiEzGR_owSiinä vielä vähän leveämmiltäkin rautateiltä: http://www.youtube.com/watch?v=ftm7JljiXQ4VFS: "Tie-esiopastin", Keltaiset kolme valoa tieopastimen taustalevyyn kiinnitettynä. Vilkkuvat kun varoituslaitos ei ole varoittanut riittävästi (tai varoituslaitoksessa on joku vika), ja palavat kiinteänä kun varoituslaitos on varoittanut riittävästi. V-signal: "Tieopastin", Yksi valoyksikkö jossa kaksi väriä, toinen punainen ja toinen valkea. Punainen tietenkin on seis-opaste ja valkea "ei opasteita". Suomessa tämä V-signal ja VFS-signal-järjestely ei tavallisessa varoituslaitoksessa onnistuisi, koska varoituslaitoksien hälytysosuuksia ei ole mitoitettu siten, että tämmöinen järjestely olisi mahdollinen. Hälytyksen kestoaika pitenisi merkittävästi ja toisaalta voisi tulla puomien kiertämisiä ja läpiajoja enemmän.
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2014, 19:43:10 kirjoittanut Oskari Kvist »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 09, 2014, 19:38:09 » |
|
SaksaSaksassa on edelleen käytössä mekaanisiakin kokopuomilaitoksia: http://www.youtube.com/watch?v=gEyKdOlDXj8Myös ex-Itä-Saksan puolella: http://www.youtube.com/watch?v=4cqWAocw5AESaksan varoituslaitosten ominaispiirteinä on se, että punaisia vilkkuvaloja ei ole tieopastimissa. Sen sijaan käytetään kiinteitä punaisia. Myös kiinteä keltainen löytyy punaisen alta hetken aikaa palavana etusoiton aikana. Ex-DDR-laitokset erikseen, joissa vain vilkkuva punainen. Valo- ja äänivaroituslaitos: http://www.youtube.com/watch?v=89traysMEYUKeskellä kaupunkia oleva liikennevaloliitäntäinen varoituslaitos: http://www.youtube.com/watch?v=ubyEByOe6P8Saksassa on myös testattu tutkalla toteutettua tieosuuden vapaanaolon valvontaa: http://www.youtube.com/watch?v=8iFWAU_QW-0Kohtuullisen iso varoituslaitos kaupunkirakenteen keskellä, tasoristeys menee liikenneympyränkin läpi: http://www.youtube.com/watch?v=0aPjY0klSko14 puomia, 23 valoyksikköä.. Kohtuullisen vilkasliikenteinen tasoristeys kaksiraiteisella radalla (Hampuri-Lyypekki), 3-5 min välein menee junia, paripuomit: http://www.youtube.com/watch?v=-eOIVwWsQRcKokopuomilaitos seisakkeen vieressä kaksiraiteisella radalla: http://www.youtube.com/watch?v=ws6C3tFXiBY3+1-raiteinen tasoristeys, paripuomilaitos: http://www.youtube.com/watch?v=vJQg9NG57kc
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 09, 2014, 20:10:59 kirjoittanut Oskari Kvist »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2014, 23:53:27 » |
|
Ruotsissa taitaa lähes kaikissa varoituslaitoksissa olla tuo V-signal ja VFS käytössä. Sen tarkoitus on siis ilmoittaa veturinkuljettajalle siitä, että edessä oleva varoituslaitos on varoittanut riittävästi. Edellytyksenä tämäntyyppisen järjestelmän käytölle on se, että hälyttävät raideosuudet on mitoitettu käytössä olevan nopeuden mukaisesti junan jarrutusmatkan päähän, jonka lisäksi vielä etusoiton ja puomien laskeutumisen mittainen aika sille, että varoituslaitos varoittaa riittävästi.
On jonkin verran varoituslaitoksia, joissa ei ole tuota V-signalia. Ne on mainittu erikseen reittikirjoissa. Mahtaakohan puomin poikkiajaminen palauttaa VFS:n vilkuttamaan "ei ole varoittanut riittävästi"-opastetta? Sittenhän on vielä erikseen tasoristeyksen vapaanaolon valvonta, hinderdetektor eli esimerkiksi silmukka tiessä tasoristeysalueella. Jos silmukka tunnistaa ajoneuvon puomien välissä, kulkutien muodostaminen tasoristeyksen yli ei käsittääkseni onnistu. Tänne Trafikverketin sivulle syntyy automaattisesti joka päivä Excel-taulukko Ruotsin tasoristeyksistä. Sarakkeessa S on tieto "Vägskydd tillägg", jossa H tarkoittaa hinderdetektoria. Niitä näyttäisi olevan 79 kpl. Ymmärtääkseni niitä on ainakin tasoristeyksissä, joiden yli ajetaan 200 km/h.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #7 : Toukokuu 10, 2014, 00:12:38 » |
|
Ruotsalaisissa vetureissa (ainakin Rc:t) on/on ollut konehuoneessa kytkin, jolla kuljettaja valitsee tavara-/pikajunan työvuoronsa alkajaisiksi. Tuolla ilmaistaan lähestyvään, varoittavaan tasoristeykseen, kuinka nopeasti se teoriassa saavutetaan = sama varoitusaika hitaalla/nopealla junalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #8 : Toukokuu 14, 2014, 20:52:02 » |
|
Ruotsissa taitaa lähes kaikissa varoituslaitoksissa olla tuo V-signal ja VFS käytössä. Sen tarkoitus on siis ilmoittaa veturinkuljettajalle siitä, että edessä oleva varoituslaitos on varoittanut riittävästi. Edellytyksenä tämäntyyppisen järjestelmän käytölle on se, että hälyttävät raideosuudet on mitoitettu käytössä olevan nopeuden mukaisesti junan jarrutusmatkan päähän, jonka lisäksi vielä etusoiton ja puomien laskeutumisen mittainen aika sille, että varoituslaitos varoittaa riittävästi.
On jonkin verran varoituslaitoksia, joissa ei ole tuota V-signalia. Ne on mainittu erikseen reittikirjoissa. Mahtaakohan puomin poikkiajaminen palauttaa VFS:n vilkuttamaan "ei ole varoittanut riittävästi"-opastetta? Sittenhän on vielä erikseen tasoristeyksen vapaanaolon valvonta, hinderdetektor eli esimerkiksi silmukka tiessä tasoristeysalueella. Jos silmukka tunnistaa ajoneuvon puomien välissä, kulkutien muodostaminen tasoristeyksen yli ei käsittääkseni onnistu. Tänne Trafikverketin sivulle syntyy automaattisesti joka päivä Excel-taulukko Ruotsin tasoristeyksistä. Sarakkeessa S on tieto "Vägskydd tillägg", jossa H tarkoittaa hinderdetektoria. Niitä näyttäisi olevan 79 kpl. Ymmärtääkseni niitä on ainakin tasoristeyksissä, joiden yli ajetaan 200 km/h. Ilmeisesti puomin poikkiajaminen palauttaa VFS:n vilkuttamaan. Ainakin puomin ala-asennon valvonta on kytketty tuohon. En tarkalleen tiedä kyllä että onko puomeissa vastaavanlaista katkeamisen valvontaa mitä Suomessa, kun Ruotsalaiset puomit ovat vähän järeämpää tekoa mitä Suomessa, ja kääntölaitteetkin ovat tyystin erilaiset.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 410
|
« Vastaus #9 : Toukokuu 15, 2014, 01:12:16 » |
|
Saksassa on edelleen käytössä mekaanisiakin kokopuomilaitoksia:
Ainakin viime vuonna näin idässä vielä semmoisenkin, jossa ei ole edes vaijeriyhteys asemataloon tai liikenneohjaustorniin, mutta asemamies tai liikenneohjaja joutuu säällä kuin säällä kävellä ulos ja veivata puomit alas taivaan alla. Saksan varoituslaitosten ominaispiirteinä on se, että punaisia vilkkuvaloja ei ole tieopastimissa. Sen sijaan käytetään kiinteitä punaisia. Myös kiinteä keltainen löytyy punaisen alta hetken aikaa palavana etusoiton aikana. Ex-DDR-laitokset erikseen, joissa vain vilkkuva punainen.
Kyllä lännessäkin oli aikaisemmin vain vilkkuva punainen. Itse asiassa (vilkkuva) valo käytettiin vain tasoristeyksissä jossa ei ollut puomia tai korkeintaan automaattisia puolipuomeja. Kokopuomeilla varustettuja olivat aina miehitettyjä (myöhemmin myös kameran avulla) eikä niissä ollut minkäänlaisia valoja. Puomivartijan tehtävä oli varmistaa, ettei puomeja laskettan kenenkäänn päälle eikä kukaan jää niiden väliin. En ole ihan varma mistä lähtien vaihdettiin liikennevalotyyliseen järjestelmään (ilman vihreää valoa) ja mistä lähtien valoja alkoi tulla myös kokopuomien yhteydessä. Minun arvaus molemmille olisi 70-luvun lopussa. Lännen punaiset vilkkuvalot ovat minun tietääkseni edelleenkin sallittuja ja varmaan niitä löytää vielä jostakin kun etsii tarpeeksi kauan. Idän alkunperäiset olivat hieman erilaisia ja yhdistämisen jälkeen ne olivat sallittuja vuoden 2010 loppuun asti. Vaikka ei kaikki aikataulut ovat aina pitäneet voi olla että ne ovat kaikki korvattu tai muutettu. Syy muutokseen lienee ollut, että joillakin alueella on jo kymmeniä vuosia ollut tosi vähän tasoristeyksiä. Jotkut autoilijat eivät näe yhtään vilkkuvaa punaista hyvin pitkään aikaan eivätkä sitten enää ymmärrä, että se tarkoittaa "Seis!" eikä "varoitus" niin kuin keltainen vilkkuvaa joka on paljon yleisempää. Ensimmäisen videon http://www.youtube.com/watch?v=gEyKdOlDXj8 lopussa (kohdassa 1:45 min) näkee lyhyesti lännen vilkkuvalojärjestelmää. Jos osaa saksaa tai halua kokeilla verkon käännöskoneita tuossa lisää vilkkuvaloista: http://de.wikipedia.org/wiki/Bahn%C3%BCbergang_%28Deutschland%29#Blinklichter
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 410
|
« Vastaus #10 : Toukokuu 15, 2014, 01:36:45 » |
|
Ajattelin aloittaa ketjun ulkomaisista varoituslaitoksista. Tarkoituksena on vähän vertailla erilaisia käytännön ratkaisuja mitä maailmalla on tehty. Mielenkiintoisia ratkaisuja kaikenkaikkiaan..
Aloitetaanpas... Iso-Britannia:
Iso-Britannista löytyy varmaan vielä tänääkin mielenkiintoinen manuaalinen ratkaisu: "kääntöportti" joka joko sulkee kadun tai raiteen.Toimiva ratkaisu jos junat ajavat tarpeeksi hitaasti... http://www.youtube.com/watch?v=FgjYFtsCDO8 (manuaalisia portteja näkyy lyhyesti monessa kohdassa, myös videon lopussa)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 410
|
« Vastaus #11 : Toukokuu 15, 2014, 01:48:24 » |
|
Brittityyliin tasoristeyksessä on myös puhelin molemmin puolin rataa.
Saksasta löytyy jonkun verran "kutsupuomeja". Ne ovat yleisesti kiinni. Jos haluaa päästää radan yli pitää painaa vippua. Liikenneohjaaja joko avaa puomit tai kertoo "ovipuhelimessa", että ensin tulee juna. http://www.youtube.com/watch?v=UWTTJKSXmXU(Etsi youtubesta "anrufschranke" jos haluat nähdä lisää
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #12 : Toukokuu 15, 2014, 07:40:34 » |
|
Tässä on yksi manuaalisilla porteilla varustettu tasoristeys Doncasterin lähellä: http://vaunut.org/kuva/6984
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Uwe Geuder
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 410
|
« Vastaus #13 : Toukokuu 15, 2014, 09:07:43 » |
|
Saksan varoituslaitosten ominaispiirteinä on se, että punaisia vilkkuvaloja ei ole tieopastimissa. Sen sijaan käytetään kiinteitä punaisia. Myös kiinteä keltainen löytyy punaisen alta hetken aikaa palavana etusoiton aikana. Ex-DDR-laitokset erikseen, joissa vain vilkkuva punainen.
Kyllä lännessäkin oli aikaisemmin vain vilkkuva punainen. Tuossa nyt selkeä videopätkä lännestä. Ilmeisesti vuodelta 2012 ja olen aika varma, että niitä on edelleenkin. http://www.youtube.com/watch?v=PSW5vhliBBMKohdassa 0:40 näkyy lyhyesti raidepuolen opastin, ikävä kyllä ei kovin hyvin. Perinteisesti niissä on ollut kaksi valoa. Oranssi kaasuvalo, joka on aina päällä. Valkoinen sähköinen vilkkuvalo joka vilkkuu kun maantiepuolen valot vilkkuvat. Jos ei vilku, juna voi jaruttaa. Perinteisesti opastin on ollut jarrumatkan päässä, nykyisin ja myös videoassa kuitenkin lähellä tasoristeystä. En oikein ymmärrä, mikä sen tarkoitus sitten enää on. Olen aina ihmettellyt miksi samassa opastinpylvyssä on sekä kaasuvalo (kaasupulloineen) että sähkövalo. Minun arvaukseni on, että sähkövalo toimii akulla. Akku ei kestäisi 24 x 7 palavaa oranssia. Voi olla, että niitä ei enää ole (paljoa). Aika työintensiivinen juttu vaihtaa kaasupulloja (ja luultavasti myös akkuja). Nykyisin oranssin valon sijaan näkyy oranssilla värillä täytetty ympyrä. Taitaa olla tuossa videossakin semmoinen. Puolipuomeilla varustettuilla risteyksissä sama järjestelmä http://www.youtube.com/watch?v=olWkDpNe4Uo Ihmettelen kyllä miksi ei ole enää kelloja. Niitä on aikaisemmin aina ollut.
|
|
« Viimeksi muokattu: Toukokuu 15, 2014, 22:38:12 kirjoittanut Uwe Geuder »
|
tallennettu
|
|
|
|