Mutta toisaalta, jos ajattelemme esimerkiksi Kampin ja Hakaniemen (miksei myös muidenkin asemien todellista tunnelin muotoa, ei sitä näkyvää) asemien tunnelirakennetta ovat ne erittäin laajoja halleja ja sallisivat kuormaulottumaltaan aivan hyvin myös "maanpäällisen" rautatiekaluston käytön - ainoastaan niiden pituus on lyhyempi. Varsinainen tunneliosiohan asemien välillä ei "maanpäällisiä" salli, mutta ei kai varsinaisissa asemissa voi kummoistakaan eroa olla. Jotkin säädöksethän todennäköisesti vaikuttavat suomalaisen tunnelirakentamisen erityisolosuhteisiin
1, mutta väitän silti, että periaatteessa Ruoholahti - Sörnäinen välin asemat eivät voi erota rakenteellisesti kovinkaan paljoa Aviapoliksesta, vaikka niillä liikennöivä kalusto eroaakin. Korostan siis, että puhun nyt mutu-tuntumalla vain asemien eroista, en kaluston.
Koska Ruoholahti-Sörnäinen -välillä ei kulje tavarajunia, junien turvarakenteet on voitu jättää paljon kevyemmiksi.
Mutta kulkeehan Ruoholahti - Roihupelto välillä tilastollisesti melkein yhtä paljon tavarajunia kuin yleensä Vantaankosken radallakin...
1 Laajasti tunnettu helsinkiläinen legenda siitä, että metroasemaa ei voi Länsimetrossa rakentaa kaarteeseen.