Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Veturit Tampere-Seinäjoki 1957-1960  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« : Toukokuu 22, 2014, 18:07:52 »

Kuvakommenttiketjussa  http://vaunut.org/kuva/92580  alkoi pohdinta Hr1 käytöstä Tampereen ja Seinäjoen välillä, mutta keskustelu on siinä vähän väärän kuvan yhteydessä, joten jatketaan tässä.

Minä menin sanomaan, että Haapamäki-Seinäjoki väli ei ole kuulunut Hr1 sarjan vakioreitteihin. Petri kommentoi, että kyllä sen pitäisi olla luonnollinen jatke Hr1 kiertoon. Siellä on vähän pitemmin sanottu nämä mielipiteet.

Jos lähdetään purkamaan tätä ongelmaa, niin heti kärkeen minun on tunnustettava, että tämän rataosan liikenne 50-luvulla on minun ehkä heikoimmin tuntemani pääratojen osuus. Pääasiallisena lähteenä, tai ehkä paremminkin mielikuvan luojana, on Jukka Nurmisen merkinnät vuosilta 1958-1960, jolloin hän useaan otteeseen matkusti lähes koko rataverkon tehden muistiinpanoja ja mitaten junien kulkunopeuksia. Jukalle ei kertaakaan sattunut Hr1 Tampereen ja Seinäjoen välille. Talvelle 58/59 hän teki luettelon kaikista veturijunista koko maassa ja merkitsi niihin veturisarjat. Kuinka paljon oli havaintoja ja kuinka paljon muuta tietoa, on minun mahdotonta arvioida näin jälkikäteen. Tapani Kilpinen aloitti junien kirjaamisen 1956, mutta 50-luvun puolella hänen matkansa Helsingin ulkopuolelle olivat vähissä, vetrrattuna 60-lukuun. Sikäli kuin tiedän, niin kukaan harrastaja ei ole kopioinut Seinäjoen ja Tampereen varkoiden tallipäivystäjän päiväkirjoja, joista näkisi talleilta lähteneet veturit junineen. Toivottavasti olen väärässä. Nyt se on kuitenkin myöhäistä. Paras jäljellä oleva lähdeaineisto löytyy veturimiesten virantoimituspäiväkirjoista, joita muutama harrastaja on aktiivisesti kerännyt säilyttämistarkoituksessa. Olen saanut kopioida muutamia, mutta se työ on suuresti kesken ja aineiston käsittely vielä enemmän kesken ja viime vuosina ollut lähes yksinomaan TAE'n harteilla.

Jukan junaluettelo talvelta 1958/59 kertoo Tampereelta pohjoiseen lähteneistä junista seuraavaa:
P51 Tpe 00:55-Sk 06:25  Hv1-3
P95 Tpe 02:40-Hpk 05:08  Hv1-3
H451 Tpe 07:00-Hpk 10:06  Hv1-3
MP941 Tpe 09:50-Hpk 11:45  Hr11/Dm4
P67 Tpe 12:20-Sk 16:08  Hr11/Dm4 -- Nohab
H421 Tpe 12:28-Hpk 15:34  Hv1-3
H459 Tpe 14:15-Sk 20:19 Hv1-3
P61 Tpe 16:02-Sk 20:35 Hv1-3
H423 Tpe 16:23-Ov 17:50 Hv4
H425 Tpe 17:30-Ov 18:42 Hv1-4
TH453 Tpe 18:20-Hpk 21:27  Hv1-3
P63 Tpe 21:20-Sk 01:47
H427 Tpe 22:10-Ov 23:17 (su) Hv1-4
P65 Tpe 22:55-Sk 03:42
M429 Tpe23:22-Ov 00:30 Mot (Dm2 vai Dm4 ei käy ilmi)

Pikajunien paluulähdöt Seinäjoelta olivat:
P95 Hpk 00:00-Tpe 02:32
P52 Sk 22:40-Tpe 03:32
P66 Sk 00:10-Tpe 05:05
P64 Sk 01:56-Tpe 06:45
P62 Sk 06:45-Tpe 10:44
MP942 Hpk 12:00-Tpe 13:49
P68 Sk 16:20-Tpe 20:23

Muista lähteistä (engelsmannien reissut ja virantoimituspäiväkirjat) löytyy tältä talvelta mm. seuraavia merkintöjä:
Tr1 1091 Sk-Tpe (1-58)
Tr1 1092 Tpe-Sk 15.9.58
Hr1 1001, 1014 ja 1016 kukin yhden kerran P65--P52

Tuossa Hr1 kierrossa pitää silmään, että veturit ovat joutuneet seisomaan Seinäjoella koko päivän.
Luonnolliselta tuntuvia Hr1-kieromahdollisuuksia voisivat olla P61-P66 tai P64 sekä P63-P62.

Myöhemmät H53 ja H54 havaittiin kovana talvena 1966 sekä Hr1 että Hv3 vetoisina.

Tr1 havainnot pikajunissa sattuvat kaikki juhlapyhien tienoille eli silloin kun pikajunissa on ollut lisävaunuja.

Kaikki lisätiedot olisivat hyödyksi.
tallennettu
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #1 : Toukokuu 22, 2014, 21:26:54 »

Minulla on lisäyksiä kuljettaja-aikatauluun alk. 1.10.59. Siinä mm. P65 Ouluun oli merkitty Hr1 välille Tpe-Hpk. Vaihdettiinko Hpk kevyempään, ei ole tietoa. Samalle välille LP65A Kemiin oli merkitty Hv1-3. 
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #2 : Toukokuu 22, 2014, 22:38:27 »

Minulla on lisäyksiä kuljettaja-aikatauluun alk. 1.10.59. Siinä mm. P65 Ouluun oli merkitty Hr1 välille Tpe-Hpk. Vaihdettiinko Hpk kevyempään, ei ole tietoa. Samalle välille LP65A Kemiin oli merkitty Hv1-3. 

Rautatiehallituksen vuosikertomuksen mukaan P61, P63 ja P65 olisi kaikki dieselöity Helsingin ja Seinäjoen välillä jo 1959, joten kuljettaja-aikataulun tietoon on tältä osin syytä suhtautua varauksella. Hr12-veturihan painettiin aikatauluihin vasta 1960 lähtien, vaikka sitä käytettiin jo 1959 tai ei ole ainakaan minun silmiini osunut ikinä 50-luvun puolelta olevaa aikataulua, jossa Hr12 olisi veturisarjana. KDs1:lle (Nohab) tehtyä aikatauluakaan ei ole tullut vastaan mutta KDh1:lle laadittuja tavarajunien aikatauluja on ollut olemassa.

Tampereen ja Seinäjoen välillä muuten lisäpikajunienkin aikatauluissa esiintyy Hr12-veturia jo varhain. Olisiko ollut 1961 tai viimeistään 1962. Selittyy varmaan sillä, että rataosalla kulki 6 tavarajunaparia Hr12-vedolla, joten juhlapyhinä oli mahdollista saada lisäpikajuniin vetureita, kun tavaraliikenne oli vastaavasti hiljaisempaa. Selittää varmaan myös Tr1-vetureiden pikajuna-ajot muutamaa vuotta aikaisemmin.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #3 : Toukokuu 22, 2014, 22:44:16 »

Hr1 1001, 1014 ja 1016 kukin yhden kerran P65--P52

Tuossa Hr1 kierrossa pitää silmään, että veturit ovat joutuneet seisomaan Seinäjoella koko päivän.

Hr1 olisi tuossa välissä ehtinyt käydä kerran Tampereella ja palata takaisin Seinäjoelle. Tosin sopivat junat taitavat loppua kesken, jos Hv-vetureiden käyttö oli noinkin runsasta.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #4 : Toukokuu 23, 2014, 11:25:19 »

Minulla on lisäyksiä kuljettaja-aikatauluun alk. 1.10.59.

Minkälaisia muutoksia muuten Tampereen ja Seinäjoen välille tuli tuolloin 1.10.1959? Kuvassa http://vaunut.org/kuva/88857 todettiin Nohabin kierron muuttuneen lokakuun alussa 1959, joten aikataulumuutokset voisivat välillisesti kertoa, missä junissa sitä oli ajateltu käytettävän? Myös tavarajunien aikataulujen muutokset ovat merkityksellisiä. Esimerkiksi mille junille piirrettiin uudet aikataulut ja mitkä olivat niiden lähtö- ja tuloajat Tampereelta ja Seinäjoelta?

tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #5 : Toukokuu 23, 2014, 12:29:52 »

Näissä Jukka Nurmisen varhaisimmissa muistiinpanoissa kannattaa muistaa, että vaikka ne ovat aikalaisdokumentteja, niin Jukka oli vasta teini-ikäinen tuolloin, eikä hänellä siten vielä ollut sitä samaa rutiininomaista perustietoa kuin vanhemmiten. Näistä vanhoista listoista on mahdotonta sanoa ulkopuolisen lukijan silmin, että mikä perustuu omaan havaintoon ja mikä johonkin muuhun lähteeseen, kuten aikataulukirjan merkintöihin. Jukka ei tuolloin myöskään merkinnyt vetureiden numeroita ylös, muutoin kuin niissä junissa joissa hän matkusti. Tämä erona Tapani Kilpiseen, joka kirjasi ylös kaikki havainnoimansa veturit tekemisineen tai olotiloineen.

Talvella 1958-59 Jukka ei vielä ollut matkustanut niin paljoa, että olisi voinut havainnoida kaikki listalla olleet junat, joten osa tiedoista perustuu johonkin muuhun kuin omaan havaintoon. Vuosina 1959-60 tehtyjen matkojen perusteella voi talven 1958/59 listaan havaita joitakin eroja, mutta minun on mahdotonta arvioida mikä perustuu todelliseen muutokseen ja mikä puutteelisempaan vanhaan tietoon.

Tällä haluan painottaa, että nämä merkinnät ovaa suuntaa antavia, mutta eivät ehdottomia totuuksia. Tarkempaa tietoa varten pitäisi käydä lävitse mahdollisimman paljon jäljellä olevia veturinkuljettajien virantoimitusmuistikirjoja, koska varikoiden paperit on jo pääosin hävitetty.

Tapion mainitsema aikataulukirjan merkintä osoittanee, että jos juna on mitoitettu Hr1:lle, sitä ei ainakaan pienemmällä (siis Hv:lla) säännöllisesti ajettu. Sen sijaan tehokkaampi oli aina mahdollinen.
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #6 : Toukokuu 23, 2014, 13:00:10 »

Tapion mainitsema aikataulukirjan merkintä osoittanee, että jos juna on mitoitettu Hr1:lle, sitä ei ainakaan pienemmällä (siis Hv:lla) säännöllisesti ajettu. Sen sijaan tehokkaampi oli aina mahdollinen.

Aikataulukaudella 1959-1960 on edelliseen vuoteen verrattuna huomattava, että P51 oli muutettu vain juhlapyhinä kulkevaksi ja sen vaunut jaettu P65:n ja P95:n kesken. Siten aikataulukaudella 1958-1959 on täysin mahdollista, että ko. yöjunia ajettiin vielä Hv:llä mutta tuskin enää kaudella 1959-1960 ainakaan tarkoituksellisesti.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #7 : Toukokuu 23, 2014, 21:24:29 »

Juttelin Pekka Honkasen kanssa näistä junista. Pekka oli nuorena ja teininä kesäasukkaana tämän radan varrella n. 100m radasta. Siinä iässä sai yöjunista lähinnä äänihavaintoja, joskin Hr1 ja Hv oli asiantuntevien korvien ansiosta helposti erotettavissa.

Pekka muistaa, kun Hr1:t tulivat ja menivät, kausi oli lyhyt eikä niillä ollut montaa junaa. 780-sarjan Hv3:t ajoivat ehkä pitempään siitä ohi. Hr12 tuli varmasti jo 1959 kuluessa ja lyhyessä ajassa ne söivät pääosan myös Tr1-tavarajunista. Tv1 viimeiset junat olivat Jämsänkoskelaiset, mutta nekin siirtyivät Vv16:lle heti kun mahdollista. Hv4 oli suosittu joka-veräjän-paikuissa.

Pekka lupasi kaivaa meille komeron pohjalta mitä todellisia muistiinpanoja hänellä on noilta vuosilta koskien Hr1 käyttöä Tampereen pohjoispuolella. Itse olen kanssa viikon jokseenkin kokonaan poissa näistä junajutuista, kun pitää taas vierailla tavallisessa elämässä.
tallennettu
Tapio Muurinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 152


« Vastaus #8 : Toukokuu 23, 2014, 22:59:36 »

Lisäyksiä ja muutoksia n:o 7 aikatauluun 126 alkaen 1.10.1959: P65:n kohdalla ei erikseen ole mainintaa, mitä muutokset koskevat. Yleensä ne koskivat kohtaamismuutoksia, muutaman minuutin säätöjä, pakollisia pysähdyksiä tai tarpeen vaatiessa, tai tuloraidemuutoksia. Mainitaan vain veturi Hr1, Sn 110, Pn 76. - Muita saman "suunnan" junia Hr1-vedolla mainitaan LP51 välillä Hki-Tpe, P53 Hki-Tpe, LP60 Tpe-Hki ja TK1055 Hki-Tpe. Miten näitä ja muita TK-junia Tampereen yläpuolella vedeltiin. 1959 lopulla oli vasta kuusi Hr12 veturia valmiina. Varmaan niitä ei riittänyt kaikkiin "tärkeisiin" juniin.

Ainakin P65 aikataulussa tapahtui suuri muutos 1958/-59; Tpe-Hpk -välillä 2t 05´/1t 51´. Haapamäen ja Seinäjoen välillä matka-aika lyheni jopa 40´. Tosin 1956 ajettiin Hpk-Sk -väli hieman vauhdikkaammin vanhoilla kiskoilla kuin 1958. Tällä 1959 aikataululla mentiin pitkälle 60-luvun puolelle. 
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #9 : Toukokuu 23, 2014, 23:34:51 »

TK 1055 Hki-Tpe oli vielä kaudella 1959/60 lähes yksinomaan Hr1-juna. Poikkeuksena harvakseltaan Tr1.
LP 51 ainoa havainto: 23.12.59 = Tr1 1054 (Hki-Tpe)
LP 60 kolme havaintoa:
24.12.59 Tpe-Hki = Hr1 1009
28.12.59 Tpe-Hki = Hr12 2205
19.4.60 Tpe-Hki = Hr12 2202
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #10 : Toukokuu 24, 2014, 11:01:25 »

TK1055:n vakituisena vetäjänä Tampereelta Seinäjoelle lienee ollut Tr1 50-luvun lopussa. Noihin aikoihin ilmestyneessä Veturimies-lehdessä joku kuljettaja avautuu siitä, että tuon junan aikataulun noudattaminen pakottaa ajamaan tavalla, joka hajottaa Riston. Junalla oli ajoaika Tampereelta Haapamäelle vähän alle kaksi tuntia ilman välipysähdyksiä ja junapaino 500 tonnin pintaan.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #11 : Kesäkuu 04, 2014, 09:48:36 »

Linkin takana on kolme sivua Pekka Honkasen keräämiä tietoja kuljettajien päiväkirjoista. Pekka on kirjannut kuljettajille aina meno- ja paluumatkan, joten kopioin samalla tavalla. Mukana on myös pari muuta Pekan mielestä mielenkiintoista ajoa ja kopioin nekin, koska olin samaa mieltä (Pr2 pikajunassa, Vv15 kiitotavarassa Seinäjoelta pohjoiseen, varhainen Tr1 Kokkolaan). Junan tyyppi (H, P, T, TK) on minun lisäämäni, mutta työpaikalla en pysty tarkistamaan ovatko ne ehdottomasti oikein noina vuosina (joku saattoi olla TP, tai joku kaukojuna vielä H 50-luvulla).

Erityisesti Pekka painotti, että samoista junista, joissa Hr1 käytettiin, on paljon merkintöjä Hv1-3:lla. Hr1:llä ei ollut yhtään ehdottomasti-vain-Hr1-junaa, vaan käyttö on ehkä enemmän veturitilanteen sallimaa priorisointia.
https://www.dropbox.com/s/lkhfuxqp478u5oh/Tpe-Sk%20junia.pdf
tallennettu
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 642


« Vastaus #12 : Kesäkuu 04, 2014, 14:14:55 »

Kiitos kovasti listasta. Noita täytyy tutkia ajan kanssa mutta näyttää jo nyt mielenkiintoiselta. Vv15 oli muuten (muistinvaraisten tietojen mukaan) vakituinen vetäjä TK1057:ssa Seinäjoelta pohjoiseen 60-luvun alkupuolella. Kysymyshän oli junasta, joka jakeli kiitotavaraa ja postia Seinäjoen ja Oulun välillä oleville liikennepaikoille ja pysähtyi usein, joten Vv15 oli siinä varmaan lähtökiihtyvyytensä puolesta käytännöllinenkin valinta sen aikaisista vetureista.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #13 : Syyskuu 12, 2019, 20:58:59 »

Minulla ei ole enää yllä mainittua dropbox-tiliä. Laitoin Pekka Honkasen tekemän yhteenvedon Hr1-Tr1-junista Tampereen ja Seinäjoen välillä arkistosivulleni. Se on kansion "Junahavainnot vuosittain" sisällä uudessa kansiossa "Tampere-Seinäjoki". https://rautatiearkisto.info/epolho/
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Veturit Tampere-Seinäjoki 1957-1960  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina