Kuvakommenttiketjussa
http://vaunut.org/kuva/92580 alkoi pohdinta Hr1 käytöstä Tampereen ja Seinäjoen välillä, mutta keskustelu on siinä vähän väärän kuvan yhteydessä, joten jatketaan tässä.
Minä menin sanomaan, että Haapamäki-Seinäjoki väli ei ole kuulunut Hr1 sarjan vakioreitteihin. Petri kommentoi, että kyllä sen pitäisi olla luonnollinen jatke Hr1 kiertoon. Siellä on vähän pitemmin sanottu nämä mielipiteet.
Jos lähdetään purkamaan tätä ongelmaa, niin heti kärkeen minun on tunnustettava, että tämän rataosan liikenne 50-luvulla on minun ehkä heikoimmin tuntemani pääratojen osuus. Pääasiallisena lähteenä, tai ehkä paremminkin mielikuvan luojana, on Jukka Nurmisen merkinnät vuosilta 1958-1960, jolloin hän useaan otteeseen matkusti lähes koko rataverkon tehden muistiinpanoja ja mitaten junien kulkunopeuksia. Jukalle ei kertaakaan sattunut Hr1 Tampereen ja Seinäjoen välille. Talvelle 58/59 hän teki luettelon kaikista veturijunista koko maassa ja merkitsi niihin veturisarjat. Kuinka paljon oli havaintoja ja kuinka paljon muuta tietoa, on minun mahdotonta arvioida näin jälkikäteen. Tapani Kilpinen aloitti junien kirjaamisen 1956, mutta 50-luvun puolella hänen matkansa Helsingin ulkopuolelle olivat vähissä, vetrrattuna 60-lukuun. Sikäli kuin tiedän, niin kukaan harrastaja ei ole kopioinut Seinäjoen ja Tampereen varkoiden tallipäivystäjän päiväkirjoja, joista näkisi talleilta lähteneet veturit junineen. Toivottavasti olen väärässä. Nyt se on kuitenkin myöhäistä. Paras jäljellä oleva lähdeaineisto löytyy veturimiesten virantoimituspäiväkirjoista, joita muutama harrastaja on aktiivisesti kerännyt säilyttämistarkoituksessa. Olen saanut kopioida muutamia, mutta se työ on suuresti kesken ja aineiston käsittely vielä enemmän kesken ja viime vuosina ollut lähes yksinomaan TAE'n harteilla.
Jukan junaluettelo talvelta 1958/59 kertoo Tampereelta pohjoiseen lähteneistä junista seuraavaa:
P51 Tpe 00:55-Sk 06:25 Hv1-3
P95 Tpe 02:40-Hpk 05:08 Hv1-3
H451 Tpe 07:00-Hpk 10:06 Hv1-3
MP941 Tpe 09:50-Hpk 11:45 Hr11/Dm4
P67 Tpe 12:20-Sk 16:08 Hr11/Dm4 -- Nohab
H421 Tpe 12:28-Hpk 15:34 Hv1-3
H459 Tpe 14:15-Sk 20:19 Hv1-3
P61 Tpe 16:02-Sk 20:35 Hv1-3
H423 Tpe 16:23-Ov 17:50 Hv4
H425 Tpe 17:30-Ov 18:42 Hv1-4
TH453 Tpe 18:20-Hpk 21:27 Hv1-3
P63 Tpe 21:20-Sk 01:47
H427 Tpe 22:10-Ov 23:17 (su) Hv1-4
P65 Tpe 22:55-Sk 03:42
M429 Tpe23:22-Ov 00:30 Mot (Dm2 vai Dm4 ei käy ilmi)
Pikajunien paluulähdöt Seinäjoelta olivat:
P95 Hpk 00:00-Tpe 02:32
P52 Sk 22:40-Tpe 03:32
P66 Sk 00:10-Tpe 05:05
P64 Sk 01:56-Tpe 06:45
P62 Sk 06:45-Tpe 10:44
MP942 Hpk 12:00-Tpe 13:49
P68 Sk 16:20-Tpe 20:23
Muista lähteistä (engelsmannien reissut ja virantoimituspäiväkirjat) löytyy tältä talvelta mm. seuraavia merkintöjä:
Tr1 1091 Sk-Tpe (1-58)
Tr1 1092 Tpe-Sk 15.9.58
Hr1 1001, 1014 ja 1016 kukin yhden kerran P65--P52
Tuossa Hr1 kierrossa pitää silmään, että veturit ovat joutuneet seisomaan Seinäjoella koko päivän.
Luonnolliselta tuntuvia Hr1-kieromahdollisuuksia voisivat olla P61-P66 tai P64 sekä P63-P62.
Myöhemmät H53 ja H54 havaittiin kovana talvena 1966 sekä Hr1 että Hv3 vetoisina.
Tr1 havainnot pikajunissa sattuvat kaikki juhlapyhien tienoille eli silloin kun pikajunissa on ollut lisävaunuja.
Kaikki lisätiedot olisivat hyödyksi.