Joensuun henkilöratapihan meno on Helsingin junan saapuessa usein melkoista katsottavaa. Ihmiset pomppivat ratojen yli ja ryntäävät autoja pursuavalle parkkialueelle kirjaimellisesti henkensä kaupalla.
Sekä henkilö-, että tavararatapihat ovat Liikenneviraston mukaan moniongelmaisia. Raiteiden yli nyt samassa tasossa olevat kulkuväylät kaipaavat alikulkujärjestelyjä, tavaraliikenteen raiteet ovat nykyliikenteelle armottoman lyhyet, valvontatekniikka on vanhentunutta, raidepinta kulunut. Mistä pitäisi aloittaa?
– Tämä on näkökulmasta kiinni. Jos ajatellaan rautatieliikenteen kannalta, niin varmasti ratapihan tekniikan vanhentuneisuus, rakenteiden vanhentuneisuus ja näiden uusiminen, mihin menee myös eniten rahaa, on tärkeintä, sanoo Joensuun kaupungin kaavoitusjohtaja Juha-Pekka Vartiainen.
Onhan tämä, vähintäänkin 70-lukulaista, ellei 50-lukulaista tämä ympäristö tässä.
– Juha-Pekka Vartiainen
– Matkustajien kannalta varmasti henkilöratapiha ja laiturit ja laitureille kulku. Onhan tämä, mitä tästä nyt sanoisi, vähintäänkin 70-lukulaista, ellei 50-lukulaista tämä ympäristö tässä.
Tuttu juttu – rahasta se kaikki riippuu
Kukaan ei kiistä ratapihan uusimisen tarvetta. Pulma on vain siinä, että maassa melko moni ratapiha on tuleva rahareikä. Joensuun lisäksi muun muassa Kuopion henkilö- ja tavararatapihat taistelevat samoista varoista.
– Kaiken kaikkiaan ratapihoja on satoja, ja kiireellisimpiä sitten kymmeniä. Ja liikennevirastossa on ehty tämmöinen selvitys, jossa näitten kunnostustarpeeksi on arvioitu yli 600 miljoonaa euroa. Liikennevirastossa tiedetään, että nämä ratapihat ovat iso asia, jotka pitää saada menemään eteenpäin ja pidetään tärkeänä asiana, sanoo ylijohtaja Kari Ruohonen Liikennevirastosta.
Joensuun tilanne rahamäärässä mitattuna on vaikein. Ratapihan uusimiseen uppoaa noin kahdeksan miljoonaa euroa, eli kyse on maan kalleimmasta ratapihan kunnostustyöstä.
Kaiken kaikkiaan ratapihoja on satoja, ja kiireellisimpiä sitten kymmeniä.
– Kari Ruohonen
Päätökset ovat poliittisia, seuraavan kerran ratapihojen työt nousevat kunnolla esiin uuden hallituksen hallitusohjelman myötä. Joensuun töille ei siis ole annettu edes aloitusajankohtaa.
Ratapihat kaupungin keskellä
Ratapihat ovat valtaosissa kaupunkeja oleellinen osa keskustan kehittämistä. Joensuussa vuosia pyöritelty ajatus Matkakeskuksesta odottaa rautatieaseman seudun uusimista. Puutavaraliikenne ottaa keskeisen paikan parhainta kaupunkia.
– Penttilänrannan tai Aittarannan kyljessä, siellä on puutavaralastausalue, joka on käytännössä keskellä kaupunkia, missä sen ei ollenkaan kuuluisi olla. Ne lastausraiteet kun saisi pois, niin sille alueelle voisi löytyä kyllä hyvinkin parempaa käyttöä, painottaa kaavoituspäällikkö Juha-Pekka Vartiainen.
http://yle.fi/uutiset/monet_ratapihat_rempallaan__matkustajat_hyppivat_junaratojen_yli_jopa_henkensa_kaupalla/7263405