Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Svenskarna vill ha statens järnvägar  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jarkko Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 517


« : Kesäkuu 07, 2014, 20:40:14 »

Vorgissa kehutaan paljon Ruotsia ja täysin aiheesta. Kehutaanpa nyt sitten taas:

http://www.svt.se/nyheter/sverige/svenskarna-vill-ha-statens-jarnvagar
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #1 : Kesäkuu 07, 2014, 22:46:16 »

Jarkko,
     Juuri tuon suuntaisia uutisia tavailin pari päivää takaisin Dagens Nyheter'istä. Kaikki ovat täällä Ruotsissa niin kurkkuaan myöten kyllästyneitä noihin "vapaan talouselämän" seikkailuihin. Joka on mm myös iskenyt terveyden- ja sairaanhoitoalaan; apteekkeihin; Postilaitokseen jne jne.
     Yksityisyritteliäisyys on hieno asia mutta kun se menee apinoitten planeetaksi, että toimiva järjestelmä pilkotaan osiin joissa kukaan tarkkaan tiedä kuka on vastuussa mistä ja rahaa pyöritetään eri "tytäryhtiöitten" välillä niin kyllähän tavallinen kansalainen Svensson tai Virtanen suuttuu. Viimeistään kun juna ei tule; kun postimyyntipaketti pitää hakea milloin mistäkin palvelupisteestä ympäri kotikaupunkia sillä Postikonttoria ei enää ole.
     Olemmeko me ihmislaji Homo sapiens tosiaankin näin tyhmiä? Kun ei ole kovaotteista kommunismia, tai raakalaisten natsismia, niin sitten pitää valita joku tämmöinen ... keksikää joku toinen tälle p...lle sattuva nimi.
     Suomessahan se jo myöskin pyörii. Valtionrautatiet alennettiin näiksi pellejärjestelmiksi jo vuosia takaperin.
     
     
tallennettu
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #2 : Kesäkuu 07, 2014, 22:53:33 »

"Kokonaiset 70% ovat sitä mieltä, että valtiollinen monopoli tulee palauttaa. - - Vielä suurempi osuus on eläkeläisten, miesten ja Norrlantilaisten keskuudessa."

Toki otanta oli vain 1017 henkilöä (57% osallistumisella), mutta silti.
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2574


« Vastaus #3 : Kesäkuu 08, 2014, 02:13:35 »

Mikähän olisi prosentti, jos kysely tehtäisiin Snälltågissa. Satuin matkustamaan viimeisessä sellaisessa meneillään olevan lakon jo alettua. Junaan lisättiin neljä vaunua, vaunut 15-18, joihin lakon jalkoihin jääneiden junien matkustajat saivat mennä ilman paikkalippua. Snälltåg on se juttu, joka pitää lippujen hinnat kurissa ja minullakin on varaa 420 kilometrin työmatkaan joko privaattifirman tai SJ:n junalla. Ainakin junien koon perusteella matkustajat, enemmäkseen Lundiin menevät tai tulevat, ovat hyväksyneet kilpailun ja halvat hinnat.
tallennettu
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #4 : Kesäkuu 09, 2014, 20:28:35 »

Gallup-tutkimuksen tulos saattaa antaa aivan väärän kuvan siitä, mitä kansalaiset todella haluavat - jos kysymyksen asettelu jotenkin johtaa vastajaa tiettyyn katsantokantaan.
     En ole itse tavannut ketään, joka suhtautuisi kielteisesti "yksityisrautateihin", siis tavallisesti oy/ab eikä yhteiskunnan kontrolloimia kuten entinen VR, ja Ruotsin SJ. Epätyytyväisyys Ruotsin rautatielaitoksen hoitoon ei kohdistu suoraan Snälltågen, Hector Rail ym. vastaan, vaan sitä asioitten huonoa hoitoa ajoittain suoranaista kaaosta joka lie ihan tuttu tämänkin sivuston osanottajille.
     JOKA taas vuorostaan johtuu siitä, että valtiollinen Statens Järnvägar pilkottiin eri isänäidinkumminkaima -tytäryhtiöiksi, VR:llä toteutettiin kai lähes sama juttu, ja jossa vastuualueet ovat epäselvät. Itse opin vuosia sitten suomalaisen raskaan teollisuuden lyhyenä palvelusaikanani - Oy W. Rosenlew Ab:llä - käsitteen "jakamaton vastuu". Joka tarkoittaa sitä, että kun pitää suorittaa jokin tehtävä, tai jos se ikävä kyllä onkin jäänyt suorittamatta/toteutettu epätoivottavalla tavalla, niin kaikki tietävät kysymättäkin keneltä nokkamieheltä nyt mennään kyselemään. Tämän päivän SJ:llä ei ole näin, ja jos vastuulliseksi oletettu löydetäänkin, niin hän ehkä viittaa johonkin toiseen alayhtiöön, että se on näitten aluetta. Organisaatiokaaviota voisi ehkä parhaiten kuvata sekä Ruotsissa, että Suomessa suositulla lastenlorulla ole-dole-doff... ympäri mennään.
     Snälltåget on vähän niinkuin vanha Idän Pikajuna karvalakki-versiona. Yhtiö omistaa vaunustot (miten on veturien kanssa Eljas?) muttei tietä eikä siis ole millään tavalla osallistunut yleiseen pahantekoon. Juu, käyttäjät OVAT tyytyväisiä.
     Tässä kyselyssä ilmeisesti useimmat kokivat jotenkin rivien välistä, että jos valtiolliset rautatiet palautettaisiin, niin palautettaisiin myös järjestys. Se ei kuitenkaan ole nimellisestä omistaja-rakenteesta johtuva asia. Taustalla on tämänpäivän yhteiskunnallinen muoti-trendi, jonkinlainen markkinaliberalismi joka yrittää antaa kuvan suuresta vaihtoehtojen vapaudesta.
     Eikä vain rautatiellä. Meille tuo edelleen wanhanaikainen postiljooni kirjeet, valitettavan monet laskut ja kerran vuodenajassa RESIINAN. Kun minulle tulee paketti firmalta, josta olen jo jonkin aikaa tilannut edullisia pienoismalleja (Atlas) niin ne pitää noutaa ICA Kvantum valintamyymälästä Larsbergin kaupunginosasta johon minulla ei muuten koskaan ole mitään asiaa. Kun talon naisväki on tilannut jotakin postimyynti-rättikaupasta ELLOSilta, niin ne haetaan Baggebyn kaupunginosasta jonne minulla on asiaa vain, kun vien valmiiksi lukemiani kuvalehtiä Punaisen ristin puodin tantoille (neljä viisi kertaa vuodessa). Lidingön keskustan postikonttoria ei enää ole, eli ainoassa kohteessa jossa asioin lähes päivittäin.
     NIIN ETTÄ näin meitä johdetaan. Mitähän uutta huuhaata aletaan toteuttaa seuraavien valtiopäivävaalien jälkeen?
     
     
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1801


« Vastaus #5 : Kesäkuu 10, 2014, 00:33:05 »

Tämä tutkimus on kyllä mielestäni aika kepeästi toteutettu. Esitetään yksinkertaiselta kuulostava kysymys "Anser du att Sverige ska återinföra statligt monopol på järnvägarna?", joka on todellisuudessa hyvinkin monimutkainen asia, jonka todellista sisältöä kovinkaan moni vastaaja tuskin ymmärtää. Valtio ylläpitää ratoja (Trafikverket) ja omistaa SJ AB:n ja Green Cargon. Jos verkolla liikennöi muita operaattoreita, miten niiden poistaminen sieltä muuttaa matkustajan kokemusta rautatiejärjestelmästä? Pitäisikö läänien tilaamasta liikenteestä luopua ja antaa monopolin rauhassa päättää, missä sitä huvittaa liikennöidä tai pysäyttää juniaan?
« Viimeksi muokattu: Kesäkuu 10, 2014, 00:50:40 kirjoittanut Jouni Hytönen » tallennettu
Mikko Tarkiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 100


« Vastaus #6 : Kesäkuu 10, 2014, 12:40:04 »

Gallup-tutkimuksen tulos saattaa antaa aivan väärän kuvan siitä, mitä kansalaiset todella haluavat - jos kysymyksen asettelu jotenkin johtaa vastajaa tiettyyn katsantokantaan.
     En ole itse tavannut ketään, joka suhtautuisi kielteisesti "yksityisrautateihin", siis tavallisesti oy/ab eikä yhteiskunnan kontrolloimia kuten entinen VR, ja Ruotsin SJ. Epätyytyväisyys Ruotsin rautatielaitoksen hoitoon ei kohdistu suoraan Snälltågen, Hector Rail ym. vastaan, vaan sitä asioitten huonoa hoitoa ajoittain suoranaista kaaosta joka lie ihan tuttu tämänkin sivuston osanottajille.
     JOKA taas vuorostaan johtuu siitä, että valtiollinen Statens Järnvägar pilkottiin eri isänäidinkumminkaima -tytäryhtiöiksi, VR:llä toteutettiin kai lähes sama juttu, ja jossa vastuualueet ovat epäselvät. Itse opin vuosia sitten suomalaisen raskaan teollisuuden lyhyenä palvelusaikanani - Oy W. Rosenlew Ab:llä - käsitteen "jakamaton vastuu". Joka tarkoittaa sitä, että kun pitää suorittaa jokin tehtävä, tai jos se ikävä kyllä onkin jäänyt suorittamatta/toteutettu epätoivottavalla tavalla, niin kaikki tietävät kysymättäkin keneltä nokkamieheltä nyt mennään kyselemään. Tämän päivän SJ:llä ei ole näin, ja jos vastuulliseksi oletettu löydetäänkin, niin hän ehkä viittaa johonkin toiseen alayhtiöön, että se on näitten aluetta. Organisaatiokaaviota voisi ehkä parhaiten kuvata sekä Ruotsissa, että Suomessa suositulla lastenlorulla ole-dole-doff... ympäri mennään.
     Snälltåget on vähän niinkuin vanha Idän Pikajuna karvalakki-versiona. Yhtiö omistaa vaunustot (miten on veturien kanssa Eljas?) muttei tietä eikä siis ole millään tavalla osallistunut yleiseen pahantekoon. Juu, käyttäjät OVAT tyytyväisiä.
     Tässä kyselyssä ilmeisesti useimmat kokivat jotenkin rivien välistä, että jos valtiolliset rautatiet palautettaisiin, niin palautettaisiin myös järjestys. Se ei kuitenkaan ole nimellisestä omistaja-rakenteesta johtuva asia. Taustalla on tämänpäivän yhteiskunnallinen muoti-trendi, jonkinlainen markkinaliberalismi joka yrittää antaa kuvan suuresta vaihtoehtojen vapaudesta.
     Eikä vain rautatiellä. Meille tuo edelleen wanhanaikainen postiljooni kirjeet, valitettavan monet laskut ja kerran vuodenajassa RESIINAN. Kun minulle tulee paketti firmalta, josta olen jo jonkin aikaa tilannut edullisia pienoismalleja (Atlas) niin ne pitää noutaa ICA Kvantum valintamyymälästä Larsbergin kaupunginosasta johon minulla ei muuten koskaan ole mitään asiaa. Kun talon naisväki on tilannut jotakin postimyynti-rättikaupasta ELLOSilta, niin ne haetaan Baggebyn kaupunginosasta jonne minulla on asiaa vain, kun vien valmiiksi lukemiani kuvalehtiä Punaisen ristin puodin tantoille (neljä viisi kertaa vuodessa). Lidingön keskustan postikonttoria ei enää ole, eli ainoassa kohteessa jossa asioin lähes päivittäin.
     NIIN ETTÄ näin meitä johdetaan. Mitähän uutta huuhaata aletaan toteuttaa seuraavien valtiopäivävaalien jälkeen?
     
     

Siis juuri näin se asia on, Suomessa on moni organisaatio pilkottu, myyty, ulkoistettu alihankintaan ja kuinka yllättävää kukaan ei kanna vastuuta mistään. Kun TVH pilkottiin Destioiksi ja teidenhoitoa ulkoitettiin alihankintaan, niin jälki on ollut sen mukaista. Mitään ei huolleta, eikä korjata, tehdään vaan vähimmän kautta. Sitten kun reklamoi asiasta, niin kukaan ei tiedä mitään. Saas katsoa nyt kun Destia myytiin, miten huonoon kuntoon tiet Suomessa menee. Ja tämä on vaan yksi esimerkki nykyisestä sirkushöttötaloudenpidosta ja asioiden hoidosta.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Svenskarna vill ha statens järnvägar  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina