Gallup-tutkimuksen tulos saattaa antaa aivan väärän kuvan siitä, mitä kansalaiset todella haluavat - jos kysymyksen asettelu jotenkin johtaa vastajaa tiettyyn katsantokantaan.
En ole itse tavannut ketään, joka suhtautuisi kielteisesti "yksityisrautateihin", siis tavallisesti oy/ab eikä yhteiskunnan kontrolloimia kuten entinen VR, ja Ruotsin SJ. Epätyytyväisyys Ruotsin rautatielaitoksen hoitoon ei kohdistu suoraan Snälltågen, Hector Rail ym. vastaan, vaan sitä asioitten huonoa hoitoa ajoittain suoranaista kaaosta joka lie ihan tuttu tämänkin sivuston osanottajille.
JOKA taas vuorostaan johtuu siitä, että valtiollinen Statens Järnvägar pilkottiin eri isänäidinkumminkaima -tytäryhtiöiksi, VR:llä toteutettiin kai lähes sama juttu, ja jossa vastuualueet ovat epäselvät. Itse opin vuosia sitten suomalaisen raskaan teollisuuden lyhyenä palvelusaikanani - Oy W. Rosenlew Ab:llä - käsitteen "jakamaton vastuu". Joka tarkoittaa sitä, että kun pitää suorittaa jokin tehtävä, tai jos se ikävä kyllä onkin jäänyt suorittamatta/toteutettu epätoivottavalla tavalla, niin kaikki tietävät kysymättäkin keneltä nokkamieheltä nyt mennään kyselemään. Tämän päivän SJ:llä ei ole näin, ja jos vastuulliseksi oletettu löydetäänkin, niin hän ehkä viittaa johonkin toiseen alayhtiöön, että se on näitten aluetta. Organisaatiokaaviota voisi ehkä parhaiten kuvata sekä Ruotsissa, että Suomessa suositulla lastenlorulla ole-dole-doff... ympäri mennään.
Snälltåget on vähän niinkuin vanha Idän Pikajuna karvalakki-versiona. Yhtiö omistaa vaunustot (miten on veturien kanssa Eljas?) muttei tietä eikä siis ole millään tavalla osallistunut yleiseen pahantekoon. Juu, käyttäjät OVAT tyytyväisiä.
Tässä kyselyssä ilmeisesti useimmat kokivat jotenkin rivien välistä, että jos valtiolliset rautatiet palautettaisiin, niin palautettaisiin myös järjestys. Se ei kuitenkaan ole nimellisestä omistaja-rakenteesta johtuva asia. Taustalla on tämänpäivän yhteiskunnallinen muoti-trendi, jonkinlainen markkinaliberalismi joka yrittää antaa kuvan suuresta vaihtoehtojen vapaudesta.
Eikä vain rautatiellä. Meille tuo edelleen wanhanaikainen postiljooni kirjeet, valitettavan monet laskut ja kerran vuodenajassa RESIINAN. Kun minulle tulee paketti firmalta, josta olen jo jonkin aikaa tilannut edullisia pienoismalleja (Atlas) niin ne pitää noutaa ICA Kvantum valintamyymälästä Larsbergin kaupunginosasta johon minulla ei muuten koskaan ole mitään asiaa. Kun talon naisväki on tilannut jotakin postimyynti-rättikaupasta ELLOSilta, niin ne haetaan Baggebyn kaupunginosasta jonne minulla on asiaa vain, kun vien valmiiksi lukemiani kuvalehtiä Punaisen ristin puodin tantoille (neljä viisi kertaa vuodessa). Lidingön keskustan postikonttoria ei enää ole, eli ainoassa kohteessa jossa asioin lähes päivittäin.
NIIN ETTÄ näin meitä johdetaan. Mitähän uutta huuhaata aletaan toteuttaa seuraavien valtiopäivävaalien jälkeen?
Siis juuri näin se asia on, Suomessa on moni organisaatio pilkottu, myyty, ulkoistettu alihankintaan ja kuinka yllättävää kukaan ei kanna vastuuta mistään. Kun TVH pilkottiin Destioiksi ja teidenhoitoa ulkoitettiin alihankintaan, niin jälki on ollut sen mukaista. Mitään ei huolleta, eikä korjata, tehdään vaan vähimmän kautta. Sitten kun reklamoi asiasta, niin kukaan ei tiedä mitään. Saas katsoa nyt kun Destia myytiin, miten huonoon kuntoon tiet Suomessa menee. Ja tämä on vaan yksi esimerkki nykyisestä sirkushöttötaloudenpidosta ja asioiden hoidosta.