Tämä on nyt erittäin off topic, ei mitään henkilökohtaista ketään kohtaan, vain yleinen havainto, joka särähtää minun silmään päivittäin erinäisissä yhteyksissä. Jopa arvostetun Helsingin Sanomien toimittajat syyllistyvät siihen toisinaan. En ole äidinkielen lehtori tai muutenkaan ammattilainen, joten minulla ei ole varaa arvostella ketään, eikä tarkoituksenikaan ole arvostella. Tarkoitukseni ei ole myöskään missään nimessä keljuilla yhtään ketään kohtaan tai muuten koinia pilkkua.
Tämän pohjustuksen jälkeen rohkaisen mieleni todetakseni, että adjektiivit kirjoitetaan pienellä. Myös kirjoitettaessa erisnimiä, kansallisuuksia. Eli punkalaitumelainen, nokialainen, suomalaisena, yli-iiläinen, nilsiäläisenä jne.
Törmään harmillisen usein tämän kieliopillisen säännön unohdukseen, erityisesti netissä. Kuten mainitsin, sitä tapahtuu myös valtamedioissa, eikä vain meidän amatöörikirjoittelijoiden toimesta. Älköön siis kukaan ottako nokkiinsa tahi suuttuko. Minun paksuun kalloon on vain taottu tätä koulussa niin paljon, että sen laiminlyönti hyökkää silmään.