Kotkan Mussaloon entiselle voimalaitosalueelle on suunnitelmien toteutuessaan tulossa erittäin merkittävää toimintaa, joka parhaimmillaan saattaa lisätä yhden Vgobo-kokojunan Vna-Mss-välille päivässä.
http://yle.fi/uutiset/polttoainejalostaja_kaavailee_suurinvestointia_mussalon_satamaan/7225763"Kotkan Mussalon satamaan on tulossa laivojen vähärikkistä polttoainetta valmistava laitos. Kotka Bunker Oy kaavailee aloittavansa vähärikkisen raskaan polttoöljyn valmistamisen Jänskän laiturissa.
Kotka Bunker Oy:n toimitusjohtaja Mikko Laaksonen kertoo, että yritys valmistaisi polttoainetta sekoittamalla eri polttoainelaatuja Mussalon Voima Oy:ltä tyhjiksi jääneissä suurissa polttoainesäiliöissä. Laitos tuottaisi polttoainetta alkuvaiheessa noin miljoona tonnia vuodessa. Raaka-aineet tulisivat sekä Venäjältä että lännestä. Raaka-ainekuljetuksia varten yhtiö aikoo rakentaa satama-alueelle uuden junanvaunujen lastaus- ja purkupaikan sekä putket sieltä säiliöille."
http://www.kotka.fi/instancedata/prime_product_julkaisu/kotka/embeds/kotkawwwstructure/21621_Ympla_2014_05_08.pdf (sivu 31 eteenpäin)
-junavaunuja käsitellään n. 1500/kk, joka tarkoittaisi n. 50/pv, eli kokojuna per päivä!
http://kotkabunker.fi/