Filmikellari matkustaa menneeseen ja tulevaisuuteen. Tukholmassa ratikkaliikenne loppui kokonaan (1949), mutta tilalle tuli kuitenkin johdinautoja.
No ei se ihan noin mennyt. Kuninkaankadun liikenteestä filmissä kerrotaan. Ratikat poistuivat Tukholmasta Nockebytä ja Lindingötä (viimeksi mainittu ei ole Tukholmaa eikä sen ratikkakaan ollut juridisesti ratikka...) lukuun ottamatta vuonna 1967. Johdinautokausi oli päättynyt jo 1964.
Johdinautojen ja kaupunkiratikoiden kohtaloksi koitui oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtyminen (trollikat siivottiin pois katukuvasta heti kun tieto oikeanpuoleiseen liikenteeseen siirtymisestä oli varmentunut). Esikaupunkiratikat alkoivat jäädä Tunnelbananin eli metron jalkoihin jo vuodesta 1950 alkaen.