Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Satamaradat  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry alas Tulostusversio
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« : Heinäkuu 02, 2014, 12:39:09 »

Haapajärvi - Osittain purettu
Hamina (Tervasaari) - Purettu
Hamina (Hillo) - Aktiivinen
Hanko (Länsisatama) - Aktiivinen
Hanko (Tulliniemi) - Aktiivinen
Haukivuori - purettu
Helsinki (Sörnäinen) - purettu
Helsinki (Länsisatama)-purettu
Helsinki (Herttoniemi)- purettu
Helsinki (Vuosaari) - Aktiivinen
Hämeenlinna - hylätty
Iisvesi - hylätty
Joensuu (Itäsatama) - purettu
Joensuu (Syväsatama) - Aktiivinen
Joutseno - Aktiivinen
Kotka (Puistola) - Purettu
Kotka (Sunila (Yksityinen)) - ?
Kotka (Kantsasatama) - Pasiivinen
Kotka (Mussalo) - Aktiivinen
Kotka (Hietanen) - Aktiivinen
Kuopio (Sisäsatama) - purettu
Kuopio (Syväsatama) - Osittain purettu
Lappeenranta (Mustola) - Aktiivinen
Loviisa (Valko) - Aktiivinen
Mikkeli (Pursiala) - hylätty, osittain purettu
Mikkeli (Tuppurala) - purettu
Naantali - Passiivinen
Otava - hylätty
Pohjankuru - ?
Pori (Mäntyluoto) - Aktiivinen
Pori (Tahkoluoto) - Aktiivinen
Porvoo - Purettu
Puhos - Aktiivinen
Raahe (Lapaluoto) - ?
Rauma - Aktiivinen
Tammisaari - purettu
Toijala - hylätty, osittain purettu
Turku (Pansio) - Passiivinen
Turku (Kantasatama)- Aktiivinen
Turku (Viheriäinen) - Aktiivinen
Uusikaupunki - Passiivinen
Vaasa (Vaskiluoto) - Aktiivinen
Varkaus (Akoniemi) - Aktiivinen
Vilppula - purettu
Ykspihlaja - Aktiivinen
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 30, 2020, 13:18:14 kirjoittanut Antti Tapani Häkkinen » tallennettu
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 236


« Vastaus #1 : Heinäkuu 02, 2014, 13:41:34 »

Eikös raumallakin vielä ainakin osittain oo toiminnassa?
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #2 : Heinäkuu 02, 2014, 19:06:30 »

Sörnäinen-purettu
Länsisatama-purettu
Herttoniemi-hylätty
Pursiala-hylätty
Graani-purettu

Uudessakaupungissa ja turussa näyttää vielä jotain toimintaa olevan.
Mites Naantali Joensuu ja Hanko?

Suomessa (luovutettu Karjala poislukien) on ollut n. 40-50 Satamaraide- tai Satamaraiteet-nimistä syrjäraidetta sekä saman verran sellaisia syrjäraiteita, joiden entinen nimi on ollut Satamaraide tai -raiteet.

Graanilla tarkoitettaneen Vaneritehtaan raidetta, joka ei varsinaisesti ollut satamaraide (tai -rata). Mutta löytyyhän Mikkelin alueelta Otava, jossa rata on vielä olemassa, ja on Mikkelissä ollut satamaraiteet, jotka myöhemmin tunnettiin nimellä Savilahden varastoraiteet.

Niin, ja nykyisen Mikkelin alueelta löytyy myös viime aikoina paljon esillä ollut Haukivuori, jossa myös on ollut satamaraide, sittemmin sahan raide.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #3 : Heinäkuu 03, 2014, 09:04:27 »

Sörnäinen-purettu
Länsisatama-purettu
Herttoniemi-hylätty
Pursiala-hylätty
Graani-purettu

Uudessakaupungissa ja turussa näyttää vielä jotain toimintaa olevan.
Mites Naantali Joensuu ja Hanko?

Suomessa (luovutettu Karjala poislukien) on ollut n. 40-50 Satamaraide- tai Satamaraiteet-nimistä syrjäraidetta sekä saman verran sellaisia syrjäraiteita, joiden entinen nimi on ollut Satamaraide tai -raiteet.

Graanilla tarkoitettaneen Vaneritehtaan raidetta, joka ei varsinaisesti ollut satamaraide (tai -rata). Mutta löytyyhän Mikkelin alueelta Otava, jossa rata on vielä olemassa, ja on Mikkelissä ollut satamaraiteet, jotka myöhemmin tunnettiin nimellä Savilahden varastoraiteet.

Niin, ja nykyisen Mikkelin alueelta löytyy myös viime aikoina paljon esillä ollut Haukivuori, jossa myös on ollut satamaraide, sittemmin sahan raide.
Niin, mitkäs ne satamaradan kriteerit ovat. Kävin Graanilla seuraamassa radan linjausta ja kyllä se satamaan vei.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #4 : Heinäkuu 03, 2014, 09:59:49 »

Sörnäinen-purettu
Länsisatama-purettu
Herttoniemi-hylätty
Pursiala-hylätty
Graani-purettu

Uudessakaupungissa ja turussa näyttää vielä jotain toimintaa olevan.
Mites Naantali Joensuu ja Hanko?

Suomessa (luovutettu Karjala poislukien) on ollut n. 40-50 Satamaraide- tai Satamaraiteet-nimistä syrjäraidetta sekä saman verran sellaisia syrjäraiteita, joiden entinen nimi on ollut Satamaraide tai -raiteet.

Graanilla tarkoitettaneen Vaneritehtaan raidetta, joka ei varsinaisesti ollut satamaraide (tai -rata). Mutta löytyyhän Mikkelin alueelta Otava, jossa rata on vielä olemassa, ja on Mikkelissä ollut satamaraiteet, jotka myöhemmin tunnettiin nimellä Savilahden varastoraiteet.

Niin, ja nykyisen Mikkelin alueelta löytyy myös viime aikoina paljon esillä ollut Haukivuori, jossa myös on ollut satamaraide, sittemmin sahan raide.
Niin, mitkäs ne satamaradan kriteerit ovat. Kävin Graanilla seuraamassa radan linjausta ja kyllä se satamaan vei.

En tiedä satamaradan täsmällistä määritelmää, jos sitä edes on olemassakaan. Oma otantani perustui pelkkään nimeämistietoon.

Jos jokainen veden äärelle tai läheisyyteen johtava/johtanut raide/rata lasketaan satamaraiteeksi, aiemmin esittämääni lukemaan pitää lisätä nollat perään. Sen verran runsaasti niitä on jo yksin senkin vuoksi, että useat puunjalostustehtaat on yleensä rakennettu lähelle vesistöä.
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2201


« Vastaus #5 : Heinäkuu 03, 2014, 10:34:07 »

[
En tiedä satamaradan täsmällistä määritelmää, jos sitä edes on olemassakaan. Oma otantani perustui pelkkään nimeämistietoon.

Jos jokainen veden äärelle tai läheisyyteen johtava/johtanut raide/rata lasketaan satamaraiteeksi, aiemmin esittämääni lukemaan pitää lisätä nollat perään. Sen verran runsaasti niitä on jo yksin senkin vuoksi, että useat puunjalostustehtaat on yleensä rakennettu lähelle vesistöä.


Ja kun luetaan ratojen rakentamishistorioita aina 1950-luvulle asti, niin niissä on mainittu useita satamaraiteita. Hyvänä esimerkkinä käyköön esim Leppälahden ja Särkisalmen satamaraiteet, Entäs Lieksa, Vaskiluoto, Savonlinna.... 
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #6 : Heinäkuu 03, 2014, 11:48:11 »

[
En tiedä satamaradan täsmällistä määritelmää, jos sitä edes on olemassakaan. Oma otantani perustui pelkkään nimeämistietoon.

Jos jokainen veden äärelle tai läheisyyteen johtava/johtanut raide/rata lasketaan satamaraiteeksi, aiemmin esittämääni lukemaan pitää lisätä nollat perään. Sen verran runsaasti niitä on jo yksin senkin vuoksi, että useat puunjalostustehtaat on yleensä rakennettu lähelle vesistöä.


Ja kun luetaan ratojen rakentamishistorioita aina 1950-luvulle asti, niin niissä on mainittu useita satamaraiteita. Hyvänä esimerkkinä käyköön esim Leppälahden ja Särkisalmen satamaraiteet, Entäs Lieksa, Vaskiluoto, Savonlinna.... 

Lep, Smi, Lis ja Sl ovat mukana ensimmäisen kommenttini 40-50 satamaraiteessa. Vs-Vsk on itsessään satamarataa.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #7 : Heinäkuu 03, 2014, 13:48:02 »

Hieman löyhästi määriteltynä vaikkapa Lahti–Loviisa on kokonaisuudessaan satamarata.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #8 : Heinäkuu 03, 2014, 22:11:39 »

Mites Naantali Joensuu ja Hanko?

Joensuun alkuperäinen satamaraide vuodelta 1897 purettiin joskus 1990-luvulla.

Nykyinen Syväsataman raideyhteys lienee rakennettu joskus 1980-luvulla, liikennettä on laivauskauden aikana nykyäänkin ainakin silloin tällöin.

Vuoden 1980 kartassa näkyy vanha satamarata (etsi kartalta ”Itäsatama”), Syväsataman radasta ei ole vielä tietoakaan.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #9 : Heinäkuu 04, 2014, 10:20:36 »

Mites Naantali Joensuu ja Hanko?

Joensuun alkuperäinen satamaraide vuodelta 1897 purettiin joskus 1990-luvulla.

Nykyinen Syväsataman raideyhteys lienee rakennettu joskus 1980-luvulla, liikennettä on laivauskauden aikana nykyäänkin ainakin silloin tällöin.

Vuoden 1980 kartassa näkyy vanha satamarata (etsi kartalta ”Itäsatama”), Syväsataman radasta ei ole vielä tietoakaan.
Ai siis Joensuun itäsatamaankin on mennyt rata? Tätä en tiennytkään.
Hain kuitenkin Joensuun satamaratana syväsataman raiteen tulveaisuutta.
tallennettu
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 54


« Vastaus #10 : Heinäkuu 10, 2014, 17:01:00 »

Löytyipä Tampereeltakin aikoinaan satamaradat molemmille järville. Eteläpuolella Hatanpään rata Pyhäjärvelle ja pohjoispuolella Naistenlahden rata Näsijärvelle.
tallennettu
Marko Anttila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 176


« Vastaus #11 : Heinäkuu 11, 2014, 11:12:04 »

Myös Hämeenlinnassa oli satamarata, meni Sairion satamaradan nimellä.
tallennettu
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 193


« Vastaus #12 : Heinäkuu 11, 2014, 17:54:17 »

Ja Kuopiossakin on ollut satamaratoja kaksin kappalein, sisäsataman rata (purettu 1980-luvulla) ja syväsataman rata (loppupätkältään ollut jo vuosia liikennekelvottomassa kunnossa).

Iisveden ratakin on aikanaan rakennettu hyvin pitkälti sataman rataverkkoon liittämisen takia.
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #13 : Heinäkuu 12, 2014, 13:15:35 »

Ja Kuopiossakin on ollut satamaratoja kaksin kappalein, sisäsataman rata (purettu 1980-luvulla) ja syväsataman rata (loppupätkältään ollut jo vuosia liikennekelvottomassa kunnossa).

Onko kuopiossa ollut KAKSI? satamarataa?
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #14 : Heinäkuu 12, 2014, 13:57:08 »

Ja Kuopiossakin on ollut satamaratoja kaksin kappalein, sisäsataman rata (purettu 1980-luvulla) ja syväsataman rata (loppupätkältään ollut jo vuosia liikennekelvottomassa kunnossa).

Onko kuopiossa ollut KAKSI? satamarataa?
Onhan Helsingissäkin ollut kaksi.
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #15 : Heinäkuu 12, 2014, 18:24:46 »

Onko Vaskiluodossa satamarata?
tallennettu
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2552


« Vastaus #16 : Heinäkuu 12, 2014, 18:36:42 »

Onko Vaskiluodossa satamarata?
Vanhan kielenkäytön mukaan koko Vaskiluodon rata oli satamarata. Sen varrella oli sitten vielä erikseen satamaraide Nikolainkaupungin tavara-aseman jatkeena. Vaskiluoto oli silloin nimeltään Vaasan uusi satama-alue. Vaasan vanha satama oli Brändön saarella, mutta sinne ei rakennettu rataa.

Vaasan radan varrelle rakennettiin 1800-luvulla Orihveden satamaraide (ei ole mulla kirjoitusvirhettä, noin se oli ennen), Vilppulan satamarata ja mainittu Vaskiluodon satamarata.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #17 : Heinäkuu 12, 2014, 18:52:15 »

Onhan Helsingissäkin ollut kaksi.

Vai kolme? (Länsisatama(-Katajanokka), Sörnäinen, Herttoniemi.)
tallennettu
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2614


« Vastaus #18 : Heinäkuu 12, 2014, 19:01:53 »

Onhan Helsingissäkin ollut kaksi.

Vai kolme? (Länsisatama(-Katajanokka), Sörnäinen, Herttoniemi.)
No, ainakin kaksi Iskee silmää
tallennettu

... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 430


« Vastaus #19 : Heinäkuu 12, 2014, 20:55:02 »

Vilppulaa ei ole taidettu mainita...
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 681


« Vastaus #20 : Heinäkuu 12, 2014, 21:07:27 »

Toijala. Porissakin taitaa olla satamarata Mäntyluotoon.
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 13, 2014, 10:58:56 kirjoittanut Tommi Koskinen » tallennettu
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 897


« Vastaus #21 : Heinäkuu 13, 2014, 19:20:34 »

Mäntyluotoon on satamarata, kuinka ( Tahkoluoto luokitellaanko sekin satamaradaksi ).
tallennettu

Junia Oulaisten asemalla.
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #22 : Heinäkuu 18, 2014, 13:52:25 »

Onko Akoniemen rata Varkaudessa satamarata?
tallennettu
Matti Kotiniemi
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 30


« Vastaus #23 : Heinäkuu 18, 2014, 19:26:18 »

Onhan Helsingissäkin ollut kaksi.

Vai kolme? (Länsisatama(-Katajanokka), Sörnäinen, Herttoniemi.)
No, ainakin kaksi Iskee silmää
Helsingissä on ollut kolme satamarataa, mutta se ei oikein ihmetytä kun Helsinki nyt on Helsinki.

Vaiko neljä? Munkkiniemen satamaradan joku laskee mukaan, joku toinen taas jättää pois esimerkiksi sen takia, kun kyseessä oli de facto raitiotie.
tallennettu

Aika jännä...
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #24 : Heinäkuu 22, 2014, 10:56:20 »

Onhan Helsingissäkin ollut kaksi.

Vai kolme? (Länsisatama(-Katajanokka), Sörnäinen, Herttoniemi.)
No, ainakin kaksi Iskee silmää
Helsingissä on ollut kolme satamarataa, mutta se ei oikein ihmetytä kun Helsinki nyt on Helsinki.

Vaiko neljä? Munkkiniemen satamaradan joku laskee mukaan, joku toinen taas jättää pois esimerkiksi sen takia, kun kyseessä oli de facto raitiotie.
Aikojen kuluessa neljä satamarataa. Nykyinen Vuosaaren sekä entiset Herttoniemi, Sörnäinen (-Hakaniemi) ja Länsisatama(-Eteläsatama).
Eikö Munkkiniemen rata kuulu merisataman rataan? Jos kaikki sivuraiteet laskisi omiksi radoiksi olisi myös Ruoholahti, Arabia, Hakaniemi... Niin ja Vuosaari sitten on " uuden sukupolven satamarata" ja sehän lähteee Keravalta?
tallennettu
Sivuja: [1] 2 3 4 | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Satamaradat  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina