Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Japanilainen JR-East rautatieyhtiö uusii kalustoaan  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Kari Suominen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 69


« : Elokuu 12, 2014, 00:49:39 »

Maltillisia visioita ylellisestä junamatkustamisesta

http://www.elisa.net/polvistu-vr-tassa-tulevat-japanin-uudet-junat/
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #1 : Elokuu 12, 2014, 13:01:59 »

Siinä on käytännön esimerkki viihtyisyydestä. Tähän voidaan päästä, kun ei käytetä harmaita seiniä, vihreitä verhoiluja ja kalpeita ledivalaistuksia.

tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #2 : Elokuu 12, 2014, 13:21:13 »

Siinä on käytännön esimerkki viihtyisyydestä. Tähän voidaan päästä, kun ei käytetä harmaita seiniä, vihreitä verhoiluja ja kalpeita ledivalaistuksia.

Junaan mahtuu alle 100 matkustajaa. Nojatuolit pysyvät paikallaan yli 5g:n hidastuvuuksissa jne...

Kuviahan voi piirtää monenlaisia, mutta mikä on oikeasti toteutettavissa.

Täällä syntyi kauhea kalabaliikki olemattomasta saunavaunusta, mitä olisi syntynyt tällaisista vaunuista?
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #3 : Elokuu 12, 2014, 14:00:24 »

Luultavasti nuo viihtyisät seinät ja miellyttävää valoa tuottavat valaisimet kuitenkin pysyvät paikallaan yli 5 g:n hidastuvuuksissa.

Harmaa ei ole maailman ainoa seinäväri, ja uskon, että muidenkin värien käyttö olisi oikeasti toteutettavissa. Ainakin aiemmin on näin ollut ja muita värejä on jopa käytettykin.

Laminaatti, jalopuu, messinki ja plyyshi ovat myös keinoja saada aikaan viihtyisyyttä. Muovimatolla, muovipaneelilla ja keinonahalla tai sen värisellä nahalla ei tätä tulosta saavuteta.
tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #4 : Elokuu 12, 2014, 14:29:06 »

Luultavasti nuo viihtyisät seinät ja miellyttävää valoa tuottavat valaisimet kuitenkin pysyvät paikallaan yli 5 g:n hidastuvuuksissa.

Ah, sinä kiinnitit huomiota pikkuasioihin. Itse katsoin vain mainostoimiston piirtämiä visioita.
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #5 : Elokuu 12, 2014, 18:18:54 »

Suomessa nykykalustosta tulee ensimmäisenä mieleen sairaalamaisuus, keskeneräisyys ja epäviihtyisyys. Vasta yhdessä ERd:ssä (28706) oli alakerrassa yksi seinäpaneeli huonosti kiinnitetty ja sen alle näki... Kaksikerrosvaunujen sisustus on muutenkin sellainen yksinkertainen ehkä joidenkin paloturvallisuusnormien takia. Onko sellainen valkoinen kovamuovi ja kalpeat LED-valot tai kusenkeltaiset loisteputket nykyaikaa? Sellaisia "karvalakkimalleja" ne nykyvaunut. Verhot, värit ja kokolattiamatot puuttuvat.

http://vaunut.org/kuva/78706?tag0=24|VRt| Tässä on luksusta ja tyyliä.
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« Vastaus #6 : Elokuu 12, 2014, 21:03:41 »

Jos elokuvissa "Tähtien Sota", sen kaukaisen galaksin erinäköiset asukkaat olisivat käyttäneet rautateitä, niin junat olisivat voineet olla esimerkiksi tämän oloisia.
     Toisaalta, kalenterini mukaan ns. Mätäkuu on alulla. Olisikohan nämä suunnitelmat sen ajan -kohtaisia juttuja? Itse ihmettelen kuinka kaikki tämä saadaan mahtumaan vaunuihin. Edes normaaliraiteisella. Ja eiks' Japanissa ole edelleen myös 3' 6" linjoja = 1067 mm??
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #7 : Elokuu 12, 2014, 22:30:43 »

Itse ihmettelen kuinka kaikki tämä saadaan mahtumaan vaunuihin. Edes normaaliraiteisella. Ja eiks' Japanissa ole edelleen myös 3' 6" linjoja = 1067 mm??

JR-yhtiöiden "normaali" rataverkko on 1067 mm, vain Shinkansen on 1435 mm. Sinänsähän raideleveys ei rajoita korin leveyttä, kunhan painopiste pysyy riittävällä varmuudella pyörien välissä sivusuunnassa. Kulun vakaudelle olennaista on jousituksen "leveys", sillä itse pyörät eivät jousta käytännössä kiskoa vasten.

Japanin kapearaiteisten kuormaulottuma näyttäisi olevan sivusuunnassa 3000 mm, eli hyvin mahtuu tavaraa sisään.
tallennettu
Joni Lahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 255


« Vastaus #8 : Helmikuu 14, 2015, 20:20:42 »

Lähteessä http://goo.gl/Azik0A löytyy lisätietoa japanilaisten vaunujen leveyksistä.

1067 mm raideleveyden kalustoa:

- E209   2880 mm (113 tuumaa)   2.70 x raideleveys
- E231   2950 mm (116 tuumaa)   2.76 x raideleveys
- E233   2950 mm (116 tuumaa)   2.76 x raideleveys

1435 mm raideleveyden kalustoa:

- 500 Shinkansen     3380 mm (133 tuumaa)  2.36 x raideleveys
- N700 Shinkansen  3380 mm (133 tuumaa)  2.36 x raideleveys
- Kintetsu 21000 sarja  2800 mm (110 tuumaa)  1.95 x raideleveys (Osaka-Nara-Mie,         yksityinen)
- Hankyu 6300  2850mm (112 tuumaa) 1.99 x raideleveys (Kansain alue, yksityinen)
- Keisei AE-100 Skyliner 2760mm (109 tuumaa) 1.92 x raideleveys (Tokion lentokenttäradoilla, yksityinen)

Toivottavasti mitat pitävät paikkansa.
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 29, 2015, 17:07:31 kirjoittanut Joni Lahti » tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #9 : Helmikuu 15, 2015, 00:58:14 »

Kaluston ulottuman ja raideleveyden suhde vaikuttanee ainakin kalustolla ajettavaan maksiminopeuteen (?), joka on pienempi. Toisaalta myös kaarresäteet ovet kapsuilla pienempiä.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Japanilainen JR-East rautatieyhtiö uusii kalustoaan  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina