VR:n 100-vuotishistoriikissa on myös radasta aika paljon, Voikkaan silta ei koskaan valmistunut vaan junat kulkivat maantieliikenteelle tarkoitettua alakantta yläpaarteen sijaan, olisiko ollut pulaa maansiirtokalustosta? Tuolla tempauksella saatiin aikaan halkohöyrynseisauttavat mäet sillan molemmin puolin.
Valmiina rata olisi varmaan kuihduttanut Kouvolan liikennettä liikaakin kalakukkoexpressien päästessä pyyhkäisemään pysähtymättä Lahden suuntaan joten rata purettiin vähin äänin sodan aikana, sama politiikka taisi jylistä myöhemmin HELIn kanssa ja jopa muinoin Savon rataa linjatessa Karhulan kylän (lausutaan nykyisin Kouvola vaikkei ole siellä päinkään) isäntämiehet tekivät parhaansa saadakseen radan tiluksilleen, vaikka ammattilaiset olivat todenneet parhaan linjan Mäntyharjulta johtavan Kaipiaisiin. Siitä seurasikin vuosikymmenien radanoikominen ja veturinvaihto.
Odotankin innolla miten Kouvolan tilaaman hyödyttömän oikoradan luonnollinen jatkaminen Heinolan kautta Mäntyharjulle saadaan torpattua Kouvolan toimesta, onhan tuossa edellä jo pari vinkkiä siitä, miten tehokas paikallispolitiikka jyrää valtakunnan edun. Ovatpahan toki saaneet nuuhkia kondensaattia ja absorbentia vuosikymmenet sen sijaan, että junat olisi johdettu suoraan rajalta etelärannikon satamiin, ainahan on pitänyt Kouvolassa lisätä tai vähentää vaunu tai pari junasta tekosyyllä tai toisella ilman että ne olisi vedetty suoraan perille. Tilaaja suorastaan rakastaa tuollaista päivän-parin viivettä, mutta onhan meillä pitkät perinteet siitä, miten omaan napaan tuijottelulla voidaan tuhota kannattavinkin bisnes, paperi ja telakat noin ensimmäisinä ja kaivosteollisuus hyvänä kolmosena.
Kaikille kolmelle on oman hölmöilyn lisäksi yhteisenä nimittäjänä logistiikka ja mikäs muu sieltä putkahtaakaan mieleen kuin VR, raskaiden kuljetusten osaaja. Viimeiset 30 vuotta on kuljetettu tavaraa kumipyörillä olemattomalla hyötysuhteella ja vieressä kulkeva rautatie on saanut ruostua rauhassa. Nyt onneksi on alettu puhua hiilijalanjäljistä ja vastaavista, mikä toisi sopeutumiskykyiselle rautatieyhtiölle kuljetuksia, mutta valitettavasti meiltä puuttuu toimiva rataverkko tärkeimmiltä liikennesuunnilta. Enää ei ole aikaa seisottaa vaunuja kuukausikaupalla jossain ratapihan perukoilla vaihtoa odottamassa.
Mitä noihin kemikaalikuljetuksiin tulee niin Kouvolassa semmoinen kuin r.455 josta pääsee idästä etelään jota myös suurin osa Vainikkala-Hamina/Mussalo kemikaalikuljetuksista käyttää. Jonkin verran kääntyviä kemikaalikuljetuksia on, mutta eipä niihin oikeastaan koskaan Kouvolassa lisätä yhtään mitään. Vainikkalan junien seassa tulee jonkin verran vaunukuormina kemikaaleja, mutta ne ovat tietysti oma lukunsa.
Terveisin
Riku Outinen
Paljasjalkainen Kouvolalainen