Tosiasiassa investointejen suuruudet on kuitenkin linjassa asukasmäärään kohden tollai äkkiä katsottuna. Jos näitä ei tehtäisi niin Kemijärven kiskot kerättäisiin pian pois ja pääkaupungissa ihmiset olisivat ruuhkissa moottoriteillä ja kehillä.
On joo asukasmääriin nähden. Sitten kun Pisara on saatu valmiiksi, voi poliitikot jatkaa lobbausta Töölön metrosta. Pääkaupungista tulee reikäjuustoa ja muualla ei riitä rahaa raiteisiin.
Kyllä sitä muuallekkin piisaa. Nämä Vaasan, Kemijärven ja Pietarsaaren tuntuvat hukkaan heitetyltä rahalta, mutta niillä on kyseiselle alueelle suuri merkitys. Toivon minäkin, että rahaa piisaa muuallekkin. Esim. Mikkelin ja Kajaanin välin kehittämiseen, jotta junat voivat ajaa pariasataa. Tälläkin investoinnilla saadaan moni ihminen autonratista ja lentokoneesta raiteille. Salon ja Turun välin nopeuden nosto ja Paimion ja Piikkiön kiertojen oikaisu jo alkajaisiksi nopeuttavat kummasti matkaa Helsingistä Turkuun. Iisalmen ja Ylivieskan väli pitää kiireen vilkkaa saada sähköistettyä ja akselipainoja korottaa 25 tonniin. Äänekoski-Jyväskylä välille sama remontti, kuin äskeiselle.
Pietarsaaren sähköistäminen ei äkkiseltää tunnu kovinkaan turhalta. Lopullinen totuus kumminkin riippuu siitä, miten suuri osa sen tavara virroista kulkee missä suhteessa löpöllä.
Suurimpia potenttiaalisia virheitä tulevat olemaan "Touhutippa-rata" Helsinkinkiin. Kannattavampia ovat rakententeellisesti yhteiskunnassa ne, joita ei kannattavaksi voi edes osittain naamioida toimeentulotuen voimin.