Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 465
|
« : Syyskuu 12, 2014, 22:32:53 » |
|
Veturiluettelo, laadittu 1.8.1974 - eli kaipaa korjauksia ja täydennyksiä
No pyörästö valmistaja valm.nro valm. vuosi tullut hylätty huomautus
1 0.4.2T Tampella 295 1918 u. 1963 2 0.4.2T Tampella 303 1920 u. 1963 "Messupässi" 3 0.4.0WT Krauss 3717 1898 1920 1) 4 0.4.0WT Smoschewer 655 1919 1920 1963 5 0.4.0F Borsig 10891 1920 u. 1963 "Piiputon pässi" 6 0.4.2T O&K 10832 1924 u. 1963 7 2.6.2T Baldwin 16471 1899 ? 1960 2) 8 2.6.2T Baldwin 16472 1899 ? 1960 2), "Ruusa" 9 0.4.2F Hanomag 10594 1928 1936 3) 10 C dh Valmet 563 1960 u. move 51h 11 C dh Valmet 564 1960 u. move 51h 12 C dh Valmet 664 1967 u. move 66
edellä mainituista 1 - 6 ovat kapearaiteisia , raideleveys 750 mm 7 - 12 ovat leveäraiteisia 1) Tuli Ahlströmin Hollon sahalta , ja myytiin Jämsänkoskelle 2) Balwinit olivat alun perin Haminan yksityisrautatien vetureita. Haminan rata vetureineen joutui VR:lle vuoden 1916 alussa, ja veturit saivat numerot 74 ja 75 , sarjamerkiksi tuli E1. VR hylkäsi veturit 1926 , ja myi 74:sen samana vuonna Ahlströmille. Toisen veturin VR myi vuonna 1935 Ahlströmin Karhula Oy:lle. Minä vuosina ne tulivat Varkauteen? 3) Hanomagin höyrysäiliöveturi tuli Pölläkkälän sahalta Vuoksen rannalta. Se oli satamapäivystäjänä ainakin kesällä 1975. Nykyään sen löytää veturimuseosta Toijalassa. Miten muuten sen akselijärjestys pitäisi merkitä, kun juoksuakseli on kiinteä, ja siinä on samankokoinen pyörä kuin vetoakseleilla?
Vuonna 1963 Tuli Pihlavan sahalta kolme kapearaideveturia lautatarhan ajoihin:
1 B dm Valmet ? 1950 move 4 hylätty 1974 4) 2 B dm Valmet ? 1950 move 4 " 1974 4) 3 B dm Valmet 8 1951 move 4 " 1974
Kaikki kolme myytiin aluksi romuksi Hämeenlinnaan, mutta sittemmin kaksi niistä on yksityisesti kunnostettu. 4) Joku valmistusnumeroista 2 - 5 Valmetin tehdasnumerointi ei ole aivan tavallinen: Aluksi joka mallilla oli oma numerosarja, eli move 4 numero 8 , sittemmin esim 664 = neljäs move 66 !
Ahlströmillä oli siis vetureita muillakin tehtaillaan.
|
|
« Viimeksi muokattu: Syyskuu 13, 2014, 00:58:54 kirjoittanut Reino Kalliomäki »
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #1 : Syyskuu 12, 2014, 22:44:15 » |
|
Tieto, että veturi 8 olisi myyty 1935 esiintyy VR:n 75-vuotishistoriikissa ja Suomen Veturit osa 1:ssä. Se on kuitenkin väärä ja siinä on 10 vuoden virhe. Kumpikin veturi varastoitiin Lahteen, josta ne 1926 myytiin A. Ahlström Oy:lle Karhulaan, mutta toinen siirrettiin heti tai piakkoin Varkauteen. Sota-aikana VR vuokrasi toista veturia Varkauden tehtailta ja käytti sitä mm. Pieksämäellä päivystäjänä ja sitten vuokrasi sitä edelleen Vuoksenniska Oy:lle. Ennen palauttamistaan VR korjautti veturin Kuopion konepajallaan.
Tarkennus: E1 75 myyty Karhula Oy:lle 23.12.1925 rh:n kirj. 3444/9846.
"Veturi on parhaillaan korjattavana ja määrätään säilytettäväksi tämän jälkeen Lahden tallissa eikä sitä saa käyttää liikenteessä ennen luovutusta Karhula Oy:lle." rh:n kirj. 3444/9847. Määrätty poistettavaksi kirjoista 23.12.1925 rh:n kirj. 3444/9848 Kauppa peruttu myöhemmin.
28.1.1926 veturit 74 ja 75 myyty A. Ahlström Oy:lle hintaan 150 000 mk/kpl. rh:n kirj. 159/839 Veturit on poistettu samalla kalustoluettelosta ja määrätty säilytettäväksi Lahden tallissa, kunnes ostaja voi ottaa veturit vastaan elokuussa 1926.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #2 : Syyskuu 13, 2014, 18:02:28 » |
|
Teoria:
A. Ahlstromin toimesta kapearaiteisia Valmet Move 4 hankittiin 1949 Pihlava 2 kpl [tehdas nrot 5 (?) ja 6 (?)], 5 ja 6 -> Olkkolan saha 1950 Varkaus 2 kpi [tehdas nrot 8 ja 12 (?)]. 8 -> Yks. om, 12 -> Museorautatieyhdistys 1951 Pihlava 2 kpl [tehdas nrot 13 (?) ja 14 (?)],
Move 1:siä hankittiin Varkauteen [Nro 47 (?)].
Lähde: Resiina 3/89
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #3 : Syyskuu 13, 2014, 19:34:04 » |
|
Yritetään täydentää Reinon listaa, vaikka ei siinä minusta ollut merkittäviä puutteita. 1 tuli joulukuussa 1918 uutena 2 tuli heinäkuussa 1920 uutena 3 tuli n. 1920 Hollon sahalta (eli sama tieto kuin Reiunolla). Siirrettiin 1927 Jämsänkoskelle. 4 tuli n. 1920 5 tuli n. 1920 6 oli jossain vaiheessa Konnunsuolla. Mahdollisesti joko ennen tuloaan Varkauteen tai 1955 jälkeen. Höyryveturit otettiin pois ajosta 1955 (Tehtaan vastaus Tapani Kilpisen kirjalliseen kyselyyn, veturit jäivät sen jälkeen varalle noin 10 vuodeksi ennen kuin ne romutettiin. Vastauksesta ei käynyt yksiselitteisesti ilmi käytettiinkö vetureita varallaoloaikanaan.
7 ja 8 vastasin jo eilen.
9 Oli alkujaan Pölläkkälän sahalla. Sieltä se siirrettiin Karhulaan ja Karhulasta Varkauteen. Minun tiedoissani vasta 1940 eli muutama vuosi myöhemmin kuin Rainon listalla. Pyörästö on ihan oikein merkitty, jos veyirin takapää oli juoksuakselin päällä. Jossain kirjoissa juoksuakselin pää on merkitty etupääksi.
10 tuli joulukuussa 1960 11 tuli elokuussa 1962 uutena. Sen valmistusvuosi on 1962. 12 tuli marraskuussa 1967
Kapearaidedieselit: 1 on tehdasnumero 4, valmistunut toukokuussa 1950. Siirretty 1963 Pihlavan sahalta 2 on tehdasnumero 12, valmistunut toukokuussa 1951. Siirretty 1965 Pihlavan sahalta. 3 on tehdasnumero 3 tai 8. Siirretty 1965 Pihlavan sahalta.
Tämä jättää auki mitkä veturit korvasivat höyryt 1955. Niiden joukossa ehkä yksi Move1. Veturit 1-3 myytiin roluliikkeelle 1975. Sieltä Vesa Venho ja Börje Sällström pelastivat kaksi, minun käsittääkseni valmistusnumerot 4 ja 12.
Edit: Silla aikaa kun kaivoin tietoja on Pekka laittanut teorian kapearaidedieseleistä. Koska se poikkeaa jonkun verran omista merkinnöistäni, niin laitan kanssa Pihlavan veturit tähän:
Move 4 valmistusnumero: 3 (1950) Pihlavan Saha -- 4 (7.5.1950) Pihlavan saha -- 1963 Varkaus 1 6 (8.7.1950) VR Rro 20 -- Olkkolan saha -- MFH 8 (1951) Pihlavan saha -- 12 (5.1951) Pihlavan saha -- 1965 Varkaus 2
Näistä joko 3 tai 8 tuli 1965 Varkaus 3 ja toisen kohtalo on tuntematon. Olkkolan sahalla oli kaksi Move4-veturia, joista toinen 6 (yllä) ja toinen oli joko 2 tai 5 (kumpikin uutena VR:n radanrakennusosastolle numeroinaan Rro 18 ja Rro 21.
Edit2- Korjasin yhden rivin kun se oli hypännyt jutun loppuun.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 144
|
« Vastaus #4 : Syyskuu 14, 2014, 08:56:24 » |
|
3 0.4.0WT Krauss 3717 1898 1920 1) --- 1) Tuli Ahlströmin Hollon sahalta , ja myytiin Jämsänkoskelle
Eikö myyty Äänekoski-Suolahti Rautatielle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 465
|
« Vastaus #5 : Syyskuu 14, 2014, 16:41:03 » |
|
Hollon sahan veturi oli kovin kevyt. Kattilarekisteri antaa tulipinnaksi 8.47 m2. Lohjan selluloosan Hanomag, joka myös meni Jämsänkoskelle oli 26-neliöinen. Rekisterin mukaan veturin katsasti viimeiseksi Yhtyneet Paperitehtaat Oy, Jämsänkoski, ja se hylättiin vuonna 1936
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 465
|
« Vastaus #6 : Syyskuu 14, 2014, 21:13:55 » |
|
Sodan jälkeen luovutettiin kannakselta tuodut veturit. Koskiko tämä myös talvisotaa? Pölläkkälän sahalta tuodun Hanomag-höyrysäiliöveturin tulo Varkauteen oli muistitiedon mukaan "ennen sotaa" ja liikennetarpeeseen vedoten v. 1972 veturiosaston työnjohtaja sanoi "1936".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 465
|
« Vastaus #7 : Kesäkuu 24, 2015, 01:09:40 » |
|
Vaatimatonta lisätietoa löydettyäni erään muistivihon: Move 4 nro 2 laatta "No 12, 1.5.51 , matkamittari 727,5 km", eli mittari on varmaan ainakin kerran mennyt ympäri, mikäli on toiminut kunnolla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 465
|
« Vastaus #8 : Toukokuu 27, 2016, 22:07:21 » |
|
Haastattelutieto Pihlavasta, pantu muistiin 28.12.1975, kaksi tuntemattomaksi jäänyttä muistelijaa: Toinen kertoi tulleensa (töihin) 1932, jolloin hevosveto, aina moveihin asti. Höyryveturista ei lainkaan muistikuvaa "pässinä". 1956-60 vietiin 3 movea Varkauteen. Vielä mielenkiintoinen lisä, vaikka ei koskekaan Varkautta: Leveäraidemoottoriveturi ajoi lastit suoraan Mäntyluotoon. Käytäntö lopetettu 60-luvulla. Veturinkuljettaja yhä töissä trukin kuljettajana, Veikko Karlsson.(en koskaan seurannut vihjettä)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|