Raiteille putoavat lehdet ovat jokavuotinen vaara sekä Euroopan että Pohjois-Amerikan rautateillä. Hollannissa kokeillaan suurnopeusjunien pyörien eteen kiinnitettyjä laserlähteitä lehtien hävittämisessä.
Alaspäin suunnatut lasersäteet haihduttavat kiskoille tiivistyneen lehtimassan. Säteily myös kuivaa kiskot, jotta niihin ei tarttuisi uusia lehtiä.
Lasereita kokeiltiin lehtien hävittämisessä junien tieltä jo vuonna 1999. Tuolloin brittiyhtiö LaserThor kehitti laserin, jonka 5 000 Celsius-asteen lämpötila hävitti lehdet tehokkaasti laboratorio-olosuhteissa. Liikkuvan junan värähtelyt kuitenkin vaikeuttivat lasersäteen suuntausta kiskoihin.
Laser ei vaurioita raiteita. Käytetty 1 064 nanometrin aallonpituus imeytyy lehtiin ja muuhun orgaaniseen materiaaliin, mutta ei metalliin.
Laserin etuna hiekka- ja vesipuhdistukseen on se, ettei se tarvitse jatkuvaa poistoainetankkien täyttämistä. Laserista ei myöskään imeydy mitään aineita kiskojen alla olevaan maahan.
http://www.tekniikkatalous.fi/Liikenne/laser+poistaa+junakiskoille+pudonneet+lehdet+ndash+vanha+keksinto+kaivettiin+esiin+hollannissa/a1034279Lehdet eivät ole ongelma, vaan kiskojen pintaan syntyvä limakalvo.
Kun yleisesti puhutaan lehtikelistä, ovat lehdet todellisuudessa vain pieni sivujuonne. Muun muassa ilmansaasteet, lehdet, kosteus ja lämpötila yhdessä muodostavat tietyillä paikoilla kiskoon pinnan, joka muistuttaa ominaisuuksiltaan voiteluöljyä. Lehdillä on siinä pieni osuus, eikä kiskojen päällä lehtiä oikeastaan näy,
http://www.iltalehti.fi/uutiset/2014092418692164_uu.shtml