Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: USA: Rautatieliikenne kasvaa voimakkaasti  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Martin Hillebard
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 387


« : Lokakuu 01, 2014, 21:37:30 »

      Tavaraliikenteen raportoidaan olevan tuntuvassa kasvussa Yhdysvaltain rautateillä. Yhtenä merkittävänä syynä tähän mainitaan öljyn ja maakaasun tuotannon lisääntyminen nk. "fracking" menetelmän seurauksena.
     Uusien öljyjohtojen "pipelines" rakentamista vastustetaan monella taholla erittäin kovasti, ja vaihtoehtona onkin rautatiekuljetus. Dieselpolttonesteen hinnannousu antaa rautateille viellä yhden kilpailuedun vastaan rekkakuljetuksia.
       - Tosiasiassa rautateitten menestyskulku viimeisimmellä vuosikymmenellä johtuu järjestelmällisistä perusparannuksista, väittää Massachusetin teknologisessa instituutiissa (MIT) pitkän työpäivän tehnyt liikennealan tutkija CARL MARTLAND. - Tuottavuus on parantunut uuden tekniikan ansiosta, ja käyttöasteita on kohennettu. Näin on luotu kilpailu-etuja maantiekuljetusta vastaan.
     Rautatieliikennettä USA:ssa hoitaa nykyään pääasiassa kuusi suurta yhtiötä.
     - Maaöjly"petroleum" tuotteitten kuljetus ei ole lainkaan sitä luokkaa kuin useimmat vaikuttavat luulevan, selittää Carl Martland - Ainoastaan noin 5 % kuljetusvolyymista. Sen sijaan kivihiilen rahtaaminen on tärkeätä. Kansainvälistymisen seurauksena ovat myös container -kuljetukset lisääntyneet, ainakin länsirannikon satamista sisämaan suuntiin.
     Kaikki eivät kuitenkaan ole tyytväisiä: Preerioitten viljelijät "farmarit" vuoden ennätyksellisestä viljasadosta huolimatta. Heillä kuuluu olevan vaikeuksia, Saada riittävästi rautatievaunuja, omien kuljtustensa tarpeisiin.
     -
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 01, 2014, 21:53:28 kirjoittanut Martin Hillebard » tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #1 : Lokakuu 02, 2014, 19:39:42 »

Väittäisin että suuria yhtiöitä on 7. Kansas City Southern on USA:n toimintojen pienestä koosta huolimatta Class I-sarjassa, ja lisäksi sillä on huomattavan suuri tytäryhtiö Meksikossa, joka punoutuu suoraan kiinni sen USA:n puolella sijaitsevaan rataverkkoon.

Eikä Amtrak ole pieni sekään, vaikka Northeast Corridorin ulkopuolella toiminta on käytännössä suurimmaksi osaksi olematonta, avutonta, sekä raskaasti tappiollista. Ja tämä on poliittisesta tahdosta kiinni.. vajaakäytöllä olevaa ja henkilöliikenteeseen ideaalia rataa olisi tarjolla paljonkin. Hintalappukaan monin paikoin tuskin huimaisi kenenkään päätä, vaikka Amtrak hankkisi osuuksia ihan omistukseena. Räikein esimerkki varmaankin entisen Pennsyn rata Fort Waynesta länteen Chicagon liepeille, joka on ~150 mailin matkalta pääosin luotisuora, kaltevuudeltaan erittäin tasainen, entinen kaksiraiteinen ja helposti sellaiseksi takaisinmuutettava.. ja jota käyttää tätä nykyä 1-2 short line-firman tavarajunaa päivässä. Fort Waynesta itään olisi useampikin iso väestökeskittymä käden ulottuvilla, ainakin kahteen suuntaan osittain hyvin samantyyppistä vajaakäytöllä olevaa tai hylättyä rataa pitkin.  
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2014, 20:31:11 kirjoittanut Miro Salo » tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #2 : Tammikuu 12, 2015, 19:37:20 »

http://www.railwaygazette.com/news/high-speed/single-view/view/groundbreaking-launches-california-high-speed-line-construction.html

Kaliforniassa aloitettiin suurnopeusradan rakentaminen.

Lainaus
USA: California High-Speed Rail Authority held a groundbreaking ceremony at noon on January 6 to officially ‘commemorate the start of sustained construction’ of the state’s high speed line. During the event, Governor Jerry Brown and other dignitaries signed a ceremonial section of rail at the site of the future Fresno station.

‘We now enter a period of sustained construction on the nation’s first high-speed rail system - for the next five years in the Central Valley and for a decade after that across California,’ said High-Speed Rail Authority board Chairman Dan Richard. ‘This is an investment that will forever improve the way Californians commute, travel, and live. And today is also a celebration of the renewed spirit that built California.’

CHSRA plans to have trains capable of 320 km/h running between San Francisco and the Los Angeles basin in under 3 h by 2029. The line would eventually be extend to Sacramento and San Diego, totalling 1 280 km with up to 24 stations.

The $985m Construction Package 1 was awarded to a joint venture of Tutor Perini, Zachry Construction and Parsons in June 2013. The design and build contract covers civil works on the 47 km Madera – Fresno segment of the $6bn Initial Operating Section which will run for 480 km between Merced and the San Fernando Valley

Initial works are already underway, and guests at the groundbreaking ceremony were able to see progress with site clearance. Other works underway include the finalisation of project designs, right-of-way purchasing and workforce training and mobilisation.

‘This is truly a historic moment in America, where California once again is leading the way,’ said Andy Kunz, President & CEO of the US High Speed Rail Association. ‘High speed rail will transform the nation as dramatically as the internet did.’
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: USA: Rautatieliikenne kasvaa voimakkaasti  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina