Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Edo  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Milo Hilve
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 76


« Vastaus #25 : Lokakuu 06, 2014, 22:55:08 »

Olen huomannut, että uutena kisko ei ujella. Silloin kun oikorata avattiin 2006, ei kiskoista kuulunut mitään, mutta nykyään oikoradallakin kiskot ujeltaa.
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #26 : Lokakuu 06, 2014, 23:10:27 »

Pohjanmaan radalla on myös hiljaista. Oulun ja Seinäjoen välillä ei ainakaan kuulu ujeltavaa ääntä monessa kohtaa eikä myöskään Oulun ja Rovaniemen välillä. Kemijärven radalla kuuluu muutaman sekunnin mittaisia vinkaisuja Rovaniemen ja Misin välillä, mutta siitä eteenpäin vain kohinaa ja palakiskon kolketta. Kolarin radasta ei tietoa.
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Elias Murto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #27 : Lokakuu 06, 2014, 23:17:33 »

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, mistä äänestä puhutaan, niin kyseessä on tässä videossa https://www.youtube.com/watch?v=VwxNFwMoYmw heti alussa kuuluva ujellus, jonka taajuus muuttuu nopeuden mukaan. Kuuluu myös vauhdin hidastuessa.

Itse olen sellaisessa käsityksessä, että ääni johtuu hiotuista kiskoista, kuten Niila tuossa aiemmin totesikin. Taajuus ja äänen aaltomuoto vaihtuu joskus suoralla radalla kesken kaiken, usein vaihteiden tai muiden vastaavien paikkojen kohdilla. Yleensä ääntä kuulee eteläisellä pääradalla (sitä ilmeisesti hiotaan useimmin koska liikenne on vilkasta). Palakiskoradat Haapamäen ympäristössä eivät juurikaan ulise. Mielenkiintoinen teoria on myös "rautateiden nimismiehenkihara".

tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #28 : Lokakuu 06, 2014, 23:23:55 »

Jos nyt olen oikein ymmärtänyt, mistä äänestä puhutaan, niin kyseessä on tässä videossa https://www.youtube.com/watch?v=VwxNFwMoYmw heti alussa kuuluva ujellus, jonka taajuus muuttuu nopeuden mukaan. Kuuluu myös vauhdin hidastuessa.

Itse olen sellaisessa käsityksessä, että ääni johtuu hiotuista kiskoista, kuten Niila tuossa aiemmin totesikin. Taajuus ja äänen aaltomuoto vaihtuu joskus suoralla radalla kesken kaiken, usein vaihteiden tai muiden vastaavien paikkojen kohdilla. Yleensä ääntä kuulee eteläisellä pääradalla (sitä ilmeisesti hiotaan useimmin koska liikenne on vilkasta). Palakiskoradat Haapamäen ympäristössä eivät juurikaan ulise. Mielenkiintoinen teoria on myös "rautateiden nimismiehenkihara".


Osittain tuo ääni tuntuu olevan myös ajomoottoreiden ulinaa, kun kyseessä on moottorijuna. Sekoittuu taajuusmuuttajien/ajomoottoreiden äänen kanssa ja kuulostaa aika jännältä.
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #29 : Lokakuu 07, 2014, 07:19:19 »

Osittain tuo ääni tuntuu olevan myös ajomoottoreiden ulinaa, kun kyseessä on moottorijuna. Sekoittuu taajuusmuuttajien/ajomoottoreiden äänen kanssa ja kuulostaa aika jännältä.

Siis ajomoottorien ääntä junan viimeisen vaunun välikössä?
tallennettu
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 288


« Vastaus #30 : Lokakuu 07, 2014, 07:48:15 »

Osittain tuo ääni tuntuu olevan myös ajomoottoreiden ulinaa, kun kyseessä on moottorijuna. Sekoittuu taajuusmuuttajien/ajomoottoreiden äänen kanssa ja kuulostaa aika jännältä.

Siis ajomoottorien ääntä junan viimeisen vaunun välikössä?
Tuo linkattu video on Sm5:stä.
tallennettu

Lisää kuviani löydät osoitteesta: https://www.flickr.com/photos/134028344@N03
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 720


« Vastaus #31 : Lokakuu 15, 2014, 19:11:24 »

Eikös ne karhennetut kiskot ujella? Minusta ainakin oli Siilinjärvi-Joensuu-välillä 2010 museojunan ovesta kuunneltuna ulina jota ei oltu ennen kuultu. Kun pysähdyttiin Ylämyllyllä niin ehti nähdä karheaksi hiotun kiskon ja pääteltiin kaverin kanssa että siitä se ääni tulee.
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Havainnot  |  Aihe: Edo  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina