Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Uusia opastimia Pasilassa  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 893


« : Lokakuu 06, 2014, 22:32:07 »

Keravan kaupunkiradan raiteille on asennettu uudet yhdistelmäopastimet Helsingin suuntaan Pasilan laitureiden pohjoispäähän. Tämän johdosta Pasilan asema muodostaa Keravan kaupunkiradan osalta Helsingin suuntaan mentäessä oman opastinvälinsä. Aiemmin kyseinen opastinväli ulottui pohjoisessa muutama sata metriä Hakamäentien sillasta pohjoiseen. Uusia opastimia seuraavat opastimet sijaitsevat Pasilan laitureiden eteläpäässä. Sekä uusia edeltävät että seuraavat opastimet ovat niin ikään yhdistelmäopastimia.

Uusi opastinväli lisää kaupunkiradan liikenteen täsmällisyyttä, sillä pohjoisesta Pasilaan saapuvat junat voivat aseman opastinvälin ollessa varattuna tulla nyt lähemmäksi asemaa kuin aikaisemmin.
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #1 : Lokakuu 06, 2014, 23:19:55 »

Ovat olleet jo hetken.

Nämä ovat siitä erikoisia opastimia, että ne osaavat antaa vain tasan kolme eri opastetta:
- Seis
- Odota seis
- Odota aja

Ne eivät siis näytä lainkaan esimerkiksi opastetta "aja". Tämä siksi, koska seuraava opastin on tosiaan vain n. 400 m päässä, jolloin opaste "aja" ikään kuin kuittaisi edellisen opastimen opasteen "odota seis" - jolloin taas saattaisi luulla, että seuraava opastin on normaalin opastinvälin päässä.

Voikin oikeastaan ajatella, että opastimen näyttäessä jotain muuta kuin seis, se onkin edellisen opastimen "kertaaja". Ja toden totta, mikäli tämä opastin näyttää "odota seis", on edellinenkin opastin näyttänyt odota seis. Näin saadaan riittävän ajoissa tieto seis-opastetta näyttävästä opastimesta.

Varmuuden vuoksi näissä uusissa opastimissa on alla lisäkilpi "400 m".

Tästä kaikesta on seurauksena se, että mikäli edellinen opastin näyttää "odota seis", ei opastimien perusteella itse asiassa edes tiedä, kumpi kahdesta seuraavasta opastimesta näyttää seis. Täytyy siis olettaa, että se ensimmäinen on punaisena, mutta vähintään seuraava on. Ellei sitten ole jo ehtinyt vaihtumaan parempaan suuntaan. Ja JKV:n ollessa käytössä se osaa näyttää etäisyyden oikein juuri sille opastimelle, joka sillä kertaa on seis.
tallennettu
Mikko Mäntymäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 516


« Vastaus #2 : Lokakuu 07, 2014, 13:20:36 »

Taas palattiin tuohon aikaan että Hki-kehärata välillä on kolmea opastinjärjestelmää käytössä. Tämä 2000-luvun järjestelmä on selvä eikä sumun takia voi missata esiopastinta kun ei ole vilkkuvaloa, nykyään jos JKV toimii niin se estää kuljettajan erehdykset. Tämä 2010 on jo minullekkin 4 opastinjärjestelmä, Suomesta ei taida löytyä enään mistään siipipastimia käytössä?
tallennettu
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2925


« Vastaus #3 : Lokakuu 07, 2014, 16:24:40 »

Suomesta ei taida löytyä enään mistään siipipastimia käytössä?

Ei löydy ei. Itse laskisin tämän yhdistelmäopastimen tavallaan neljänneksi järjestelmäksi, sillä suojastusopastimet muodostavat oikeastaan oman järjestelmänsä, sen verran poikkeavasti sillä ilmaistaan esimerkiksi opastepari "aja, odota seis".
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Uusia opastimia Pasilassa  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina