"Syyskuussa 2014 valmistuneessa hankkeen ratasuunnitelmassa hankkeen sisältöä päätettiin muuttaa niin, että Vartiuksesta Kokkolaan satamaan kulkeva transitoliikenne voidaan hoitaa Iisalmen kautta. "
En ole huomannut että tästä olisi vielä keskustelua täällä ollut, kattava selvitys löytyy:
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/ls_2014-05_ratayhteyden_iisalmi_web.pdf jos joltakulta muultakin kuin minulta on jäänyt huomaamatta.
Pieni tiivistelmä kolmesta eri vaihtoehdosta:
Vaihtoehto 1:
Transitoliikenne siirtyy, rataosan Ylivieska-Iisalmi sähköistys ja Pyhäkummun kaivosradan sähköistys, Iisalmen kolmioraiteen rakentaminen, Raudaskylän, Karvoskylän, Lapinsalmen, Joutsenjoen, Latukan, Rasinmäen, Kuluntalahden ja Honkarannan uusien liikennepaikkojen rakentaminen 925 m pituisiksi, nykyisten Nivalan, Haapajärven ja Komun liikennepaikkojen pidentäminen 925 metrin pituisiksi, Pyhäsalmen ja Kiuruveden liikennepaikkojen pidentäminen 750 metrin pituisiksi, turvalaitteiden uusiminen ja kehittäminen koko yhteysvälillä.
Hintalappu 116,3 M€, H/k-indeksi 0,4.
Vaihtoehto 2:
Transitoliikenne jää ennalleen, sähköistetään rataosa Ylivieska–Iisalmi, rataosat Pännäinen–Alholma ja Siilinjärvi–Kemira sekä rakennetaan sähköistettävä Iisalmaen kolmiraide.
Hintalappu 56 M€, H/k-indeksi 1,1.
Vaihtoehto 3:
Kuten vaihtoehto 1 poislukien Pyhäsalmen kaivosradan sähköistys, lisättynä vaihtoehdon 2 mukaiset rataosien Pännäinen–Pietarsaari ja Siilinjärvi–Kemira sähköistykset.
Hintalappu 121 M€, H/k-indeksi 0,6.
Huomioon on otettava, että Pietarsaaren sähköistys on selvityksen jälkeen jo päätetty. Esiin nostettu Siilinjärvi-Kemira -sähköistys nostaa vaihtoehtojen 1 ja 3 välistä H/k-indeksiä suhteellisesti hyvin paljon verrattuna sähköistyksen hintaan 1,5 M€ (tätä muuten ehdotin jo vuonna 2007 kuvan
http://vaunut.org/kuva/44115 yhteydessä). Joka tapauksessa ainoaksi kannattavaksi on tosiaan laskettu vain vaihtoehto 2 joka siis sisältää pelkät sähköistykset ja kolmioraiteen. Talvivaaran toiminnan oletettiin mainituissa H/k-indekseissä jatkuvan. Yleisemminkin "Kaikkiin hankevaihtoehtoihin sisältyy merkittävä kuljetusten kysyntäriski."
Aihetta sivutaan myös toisessa uudehkossa (ja erittäin mielenkiintoisessa) Liikenneviraston julkaisussa "Rataverkon jatkosähköistys - Tarveselvitys ja hankearviointi":
http://www2.liikennevirasto.fi/julkaisut/pdf8/lts_2015-04_rataverkon_jatkosahkoistys_web.pdf