Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #25 : Joulukuu 03, 2017, 19:34:38 » |
|
Berliini-Wien ja Berliini-Budapest tosiaan katoavat nyt joulukuussa, samoin kuin monet varsinkin Tshekistä lähtevät tai sinne saapuvat yöjunat. Itäliikenteessä yhteys Wienistä Pietariin ja Moskovaan katoaa myös. Toisaalta uutta tulee ainakin Wien-Kiova ukrainalaisin vaunuin.
Hannover-Wien -välille ei tule uutta yöjunaa. Tätä yhteysväliä palvelee edelleen, kuten jo vuosikymmenet ennenkin, Hampuri-Wien-yöjuna, joka molempiin suuntiin pysähtyy Hannoverissa. Aikatauluhaut Berliini-Wien-välillä alkavat nyt tietysti näyttää tätä yöjunaa, kun Berliinistä ei enää ole sujuvampaa, omaa yöjunaa Wieniin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #26 : Joulukuu 03, 2017, 22:25:50 » |
|
Jos haluaa vain matkustaa Saksan halki etelämmäksi ilman turhia pysähdyksiä, Hampuri-Wien-juna onkin kätevämpi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #27 : Joulukuu 04, 2017, 00:20:36 » |
|
Aiheeseen liittyen 25 vuotta sitten oli hanke nimeltä Nightstar. Se olisi tuonut Eurooppaan viisi uutta yöjunareittiä:
Lontoo - Cologne Lontoo - Frankfurt Plymouth - Brysseli Swansea - Pariisi Glasgow - Pariisi/Brysseli
Liikennettä varten ehdittiin tehdä veturit ja aloittaa 139 vaunun valmistus, mutta yhtään junaa ei koskaan ajettu, koska joku oli laskenut homman kannattamattomaksi. Valmiit ja keskeneräiset vaunut myytiin sittemmin Kanadaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Otto Tuomainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 75
|
« Vastaus #28 : Joulukuu 04, 2017, 00:38:20 » |
|
Toisaalta uutta tulee ainakin Wien-Kiova ukrainalaisin vaunuin.
Näyttäisi muuten suorat Kiova-Praha/Bratislava makuuvaunut poistuvan liikenteestä ja tilalle tulevan Kiova-Košice yhteys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #30 : Joulukuu 05, 2017, 11:10:45 » |
|
Muutama huomio:
Ensinnä, leveä rata ulottuu Kosicen ympäristöön, mutta ei Kosicen päärautatieasemalle. Eli telit on vaihdettava myös Kosicen - Kiovan vaunuissa. Tässä kyse on minun nähdäkseni Prahan junan reitin katkaisusta, eli vaunut poistuvat junaparista EN 442/443 jossa ne tähän saakka ovat kulkeneet Kosicen ja Prahan välin.
Toiseksi, uskon että Praha-yhteyden lakkautus on ainakin osaksi seurausta uudesta Wienin yhteydestä. Praha ei kylläkään ole Wien, mutta päiväjunia kaupunkien välillä on paljon, ja Bratislavan pysähdys aiemmalla yhteydellä lienee käytännössä palvellut pitkälti myös Wieniä.
Juhanin viestiin totean vielä, että tuon Nightstar-hankkeen voi jälkiviisaasti todeta antaneen käytännössä kuoliniskun merkittävälle yöjunaliikenteelle Euroopan länsiosissa, ellei Britannian sisäisiä yöjunia lasketa. Alankomaista etelään kulkee joitakin yöjunia sesonkiluontoisesti Alppien suuntaan (puuttuvat Rosénin kartasta, johon täällä aiemmin viitattiin), säännöllistä yhteyttä ei kuitenkaan ole. Belgiassa yöjunia ei ole lainkaan ja Ranskaan kulkee vain muutama makuuvaunuin varustettu yöjuna muualta, Ranskan viimeisissä sisäisissä yöjunissa kun on uudella aikataulukaudella vain istuma- ja lepovaunuja. Nightstar-kalusto toisaalta kenties on pelastanut Montrealin - Halifaxin yöjunan Kanadassa, joka aina toisinaan on ollut lakkautusuhan alla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #31 : Elokuu 03, 2018, 16:50:42 » |
|
Lentoliput ovat niin halpoja nykyään, että yhä suurempi osa matkailijoista lentää pidemmän välin ja nukkuu hotellissa. Kuitenkin yöjunat ovat varsin mukavia. Zürich-Budapest-matka kesti 12 tuntia, ja se aika sujui mukavasti unkarilaisessa vaunussa. Vaunu oli melko vanha ja kulunutkin, mutta hiljainen. Junassa oli eri yhtiöiden vaunuja, ilmeisesti osa vaunuista jäi Itävaltaan, ehkä jotkut vaunut vaihtoivat suuntaa ja veturia ja menivät Saksaan tai Tsekkiin.
Erikoista oli kuitenkin se, että hytin ovea ei saanut lukittua ulkopuolelta. Konduktööri neuvoi ottamaan lompakon ja arvokkaat esineet mukaan, jos aikoi käydä vessassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #32 : Elokuu 03, 2018, 20:00:16 » |
|
Erikoista oli kuitenkin se, että hytin ovea ei saanut lukittua ulkopuolelta. Konduktööri neuvoi ottamaan lompakon ja arvokkaat esineet mukaan, jos aikoi käydä vessassa.
Ison-Britannian yöjunissa (40+ vuotta vanhat Mk2- ja Mk3-vaunut) on niin, että oven saa lukkoon vain sisäpuolelta ja täytyy pyytää vaununhoitajaa avaamaan. Ja kyllä, siellä on yhä vaununhoitajia, jotka illalla ottavat matkustajat vastaan ja aamulla tuovat aamiaisen hyttiin. Vaihtoehtoisesti aamiaisen voi myös nauttia lounge-vaunussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #33 : Elokuu 15, 2018, 16:43:13 » |
|
Entä jos ostaa vain makuupaikan? Pitää luottaa siihen, ettei kukaan tuntemattomista samassa hytissä yöpyjistä nappaa jossain vaiheessa lompakkoa tai reppua itselleen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #34 : Elokuu 15, 2018, 19:23:18 » |
|
Tähän väliin totean, että vanhat makuuvaunut poistetaan tänä ja ensi vuonna kaikista Lontoon ja Skotlannin välisistä yöjunista, tilalle tulee kokonaan uudet Espanjassa rakennetut Mark 5 -makuuvaunut. Vesan kysymys (johon en osaa vastata) on toki silti tulevaisuudessakin relevantti Lontoon Paddingtonin ja Cornwallin välistä makuujunaa koskien, siellä Mark 3 -vaunujen käytön on tarkoitus jatkua pitkälle 2020-luvun puolelle saakka.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 307
|
« Vastaus #35 : Elokuu 18, 2018, 10:16:20 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Johannes Erra
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 249
|
« Vastaus #36 : Elokuu 18, 2018, 23:30:56 » |
|
Merkittävä investointi. Viittaa vahvasti siihen, että ÖBB on vakavissaan makuujunien tulevaisuuden suhteen. Joulukuussa 2018 on tarkoitus avata ÖBB:n komennossa uudet makuujunayhteydet Berliinistä Wieniin ja Budapestiin. Aiempi Tshekin, Slovakian ja Unkarin rautateiden yhteistyönä operoitu juna lakkautettiin joulukuussa 2017.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #37 : Kesäkuu 09, 2020, 21:33:48 » |
|
ÖBB aloitti juuri uuden yövuoron Wien-Bryssel. Ruotsissa harkitaan yöjunia Malmöstä Keski-Eurooppaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #38 : Kesäkuu 11, 2020, 18:27:18 » |
|
Ruotsalaisessa Tåg 4/2020 lehdessä näyttäisi pääkirjoittaja arvelevan, että norjalainen Vy, entinen NSB, alkaisi liikennöidä yöjunia Oslon ja Narvikin välillä Tukholman kautta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 986
|
« Vastaus #41 : Heinäkuu 10, 2020, 13:48:48 » |
|
Menisin jos "halllitus" päästää! Voi olla että on kokonaan ns matkatoimistojuna mutta ainahan voi yrittää Suomestakin ostaa paikkoja siihen. Sitä epäilen että lähtö ja tuloaika Tukholmassa ei natsaa laivojen kanssa, ja nukkuminen 6 hengen lepovaunuhytissä voi olla suomalaisiin 2 hengen makuuhytteihin tottuneille vähän rankaa. Pitää olla retkeilyhenkeä. Jos itse olisin menossa alpeille junalla, niin menisin päiväjunalla joka lähtee aikaisin aamulla Tukholmasta ja parin vaihdon jälkeen ollaan puolenyön aikaan Münchenissä. Tai vaihtoehtoisesti Hampuri-Innsbruck tai Salzburg yöjunalla. Suorassa junassa on tietenkin se idea että kun mennäään laskettelulomalle on tavaraa enemmän mukana kuin jos olisi menossa kesäaikaan tai vain lyhyelle kaupunkilomalle, niin tavaroihin ei tarvitse koskea ennenkuin on perillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #42 : Heinäkuu 10, 2020, 16:18:00 » |
|
Sitä epäilen että lähtö ja tuloaika Tukholmassa ei natsaa laivojen kanssa European Rail Timetable on tänään 10.7. uutiskirjeessään puffannut tätä junaa ja kertonut, että lähtö Tukholmasta olisi kello 10.00, jolloin siihen ehtisi Turun laivalta. Paluusuunnassa saapuminen Tukholmaan olisi kello 18.50, jolloin laivaaan ehtiminen olisi epävarmempaa. Siljan lähtö Turkuun om 19.30 ja Vikingin 20.00.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #43 : Heinäkuu 10, 2020, 18:11:21 » |
|
Jos juna on myöhässä, ei ehdi. Mutta SJ on kai velvollinen korvaamaan aiheutuvat ylimääräiset kulut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #44 : Heinäkuu 10, 2020, 18:39:36 » |
|
Jos juna on myöhässä, ei ehdi. Mutta SJ on kai velvollinen korvaamaan aiheutuvat ylimääräiset kulut.
SJ on velvollinen maksamaan ne kulut, jotka koituvat matkustajan hankkiutumisesta sinne, mikä on lipussa määränpäänä. Ei sen enempää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 145
|
« Vastaus #45 : Heinäkuu 10, 2020, 19:56:27 » |
|
Jos juna on myöhässä, ei ehdi. Mutta SJ on kai velvollinen korvaamaan aiheutuvat ylimääräiset kulut.
SJ ei tietystikään maksa mitään. Kysessähän on Snälltågetin juna.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antero Airola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 145
|
« Vastaus #46 : Heinäkuu 10, 2020, 20:01:25 » |
|
nukkuminen 6 hengen lepovaunuhytissä voi olla suomalaisiin 2 hengen makuuhytteihin tottuneille vähän rankaa. Pitää olla retkeilyhenkeä.
Lepovaunujahan ne lienevät. Ainakin Malmön-Berliinin välillä on kuitenkin voinut varata koko hytin vaikka yhdelle matkustajalle. Hinta on tosin ollut yli 200 €.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 986
|
« Vastaus #47 : Heinäkuu 10, 2020, 20:05:02 » |
|
Jos juna on myöhässä, ei ehdi. Mutta SJ on kai velvollinen korvaamaan aiheutuvat ylimääräiset kulut.
Tunti Viikkarin terminaaliin pitäisi riittää mutta nythän Slussenin seutu on yhtä taistelutannerta joten ei taida onnistua edes taksilla vaikka juna olisi ajoissa. Jos juna pysähtyisi Tukholman eteläisellä asemalla niin ehtisi. Siljasta en osaa sanoa mitään,nuorena reppumatkajana olen päässyt reilussa puolessa tunnissa metrolla mutta suksien kansssa vähän haastavaa. On olemassa sekin mahdollisuus että lentää Brommasta Helsinkiin potkurikoneella, hinta ihan kilpailukykyinen laivan kassa, jos vuoroja jatkossa enää lennetään on toinen juttu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #48 : Heinäkuu 10, 2020, 20:06:59 » |
|
Pitäisi olla juna-laivalippuja, silloin saisi korvauksen ylimääräisestä hotelliyöstä, jos ei ehdi junasta laivaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erno Palonheimo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 34
|
« Vastaus #49 : Heinäkuu 10, 2020, 20:26:46 » |
|
Pitäisi olla juna-laivalippuja, silloin saisi korvauksen ylimääräisestä hotelliyöstä, jos ei ehdi junasta laivaan.
Meinaat, että tällöin se mahdollisen hotelliyön hinta ei olisi siinä lipun kokonaishinnassa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|