Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Valtasiirto Oy aloittanee raideliikenteen  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] 2 | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Marraskuu 06, 2014, 11:13:51 »

Sydän-Satakunta 6/11 2014: Valtasiirto aloittanee raideliikenteen

"Hallinto- ja talouspalveluja tuottava Valtasata Oy ja samaan yritysryhmään kuuluva Valtasiirto Oy suunnittelevat Harjavaltaan suuria investointeja. Mikäli liikenteen turvallisuusvirasto Trafi hyväksyy Valtasiirron tekemän, koko Suomea koskevan raideliikenteen turvallisuuslupahakemuksen, aloittanee yritys vuoden 2017 alussa raideliikenteen Mäntyluodon ja Harjavallan välillä.
Valtasiirto jätti hakemuksen vuosi sitten heinäkuussa. Yritys odottaa, että lupa myönnetään tämän vuoden aikana, toimitusjohtaja Pasi Kusmin kertoo. Raideliikennettä suunnitellaan yhteistyössä Harjavallan Suurteollisuuspuiston, Porin Kupariteollisuuspuiston sekä Meri-Porissa sijaitsevan Kaanaan teollisuuspuiston kanssa.
[...]
Vielä nykyisin VR toimittaa vaunut yksityisraiteille ja Valtasiirto vastaa vain tehdasalueiden sisällä tapahtuvasta liikenteestä.
Suurimmaksi haasteeksi Kusmin nimeää kaluston hankkimisen.
- Sitä metsästetään Euroopasta, koska VR ei myy eikä vuokraa omaa kalustoaan. Neuvottelut on jo aloitettu; veturin toimitusaika on 18 kuukautta ja testausaika 6 kuukautta.
"
---

Liput salkoon, nyt näitä odotettuja julkistuksia alkaa pulpahdella.
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 06, 2014, 12:14:38 kirjoittanut Antti Ojala » tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #1 : Marraskuu 06, 2014, 11:36:28 »

Se on varmaan Transpointin pääkonttorissa kohta sellainen fiilis, että "tarttis varmaan tehdä jotain"

Tosin ei nyt nosteta lippuja vielä salkoon, puheista on vielä pitkä matka liikenteeseen. Tuliskohan vielä tässä joululahjana kohta puoliin julkistuksia Fennian kalustosta?
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Marraskuu 06, 2014, 12:27:08 »

Tosin ei nyt nosteta lippuja vielä salkoon, puheista on vielä pitkä matka liikenteeseen. Tuliskohan vielä tässä joululahjana kohta puoliin julkistuksia Fennian kalustosta?

Pitää muistaa, että pioneerityö luvituksen kanssa on nyt jo tehty ja JKV-kysymyskin on jollain tasolla ratkaistu. Nyt tärkeimmät liikenteen aloittamiseen liittyvät kysymykset ovat enää taloudellisia. Tällä liikennemäärällä liikenteen aloittaminen kannattaa ilman muuta. Valtasiirto Oy pystyy hankkimaan 14 mEur liikevaihdollaan ja 1 mEur tuloksellaan ilman muuta tarkoituksenmukaiset veturit.

Fennia Railin veturihankinta lienee julkinen täsmälleen samalla hetkellä, kun laivan keulaportti aukeaa satamassa. Sensijaan on "jokseenkin varmaa", että uudet toimijat tekevät yhteistyötä veturihankinnoissaan.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #3 : Marraskuu 06, 2014, 19:35:29 »

Hyvä homma.

Lisää kilpailua vaan, niin saadaan jollakin välillä ainakin suurempi osa tavaraliikenne sinne minne sen kuuluukin mennä. Ei valtiollisen viherpestyn kermankuorijan laariin ja johtoportaaseen, vaan sille taholle joka niitä raideliikenteen töitä haluaa oikeasti myös tehdä ja poistaa (virolaisia/venäläisiä) (alipalkalla kulkevia) (jätti)rekkoja teiden päältä kiskoille.

Harmi vaan että tässä Kekkosslovakiassa ollaan aika monta vuotta Ruotsia jälkijunassa. Siellä kai tavaraliikenne oli vapaata riistaa jo huomattavasti Suomea aiemmin?
tallennettu
Pekka Porkkakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 144


« Vastaus #4 : Marraskuu 06, 2014, 20:05:32 »

Jännitys tiivistyy, mistä vaunuja tulee - ja montakoa. Suomesta vai Ruotsista? Budjettihinta on varmaan 150-200 t e / vaunu. Veikkaisin 10 vaunua ja 1 veturi.
tallennettu
Riku Outinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 884


« Vastaus #5 : Marraskuu 06, 2014, 20:17:23 »

Jännitys tiivistyy, mistä vaunuja tulee - ja montakoa. Suomesta vai Ruotsista? Budjettihinta on varmaan 150-200 t e / vaunu. Veikkaisin 10 vaunua ja 1 veturi.
Tuossa olisi rikasteliikenteen tarpeet, tai kyllähän varmaan ainakin 2 runkoa tarvittaisiin tuohon liikenteeseen? Monellako rungolla Transpoint nykyään ajaa? Luulisin, että pakettiin kuuluisi myös kuparin vienti Porin laitokselle, ja sieltä edelleen valmiiden tuotteiden ajo Mäntyluotoon.

Bolidenin ja silloisen Cargon solmima 10 vuoden sopimus rikasteiden kuljetuksista taitaa umpeutua juuri 2017.

Myöskin alkuperäinen uutinen viittaisi siihen, että ilmeniittikuljetukset saattaisin palata kiskoille?
tallennettu
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #6 : Toukokuu 09, 2015, 07:44:51 »

Tämän päivän satakunnankansassa kerrotaan lisää veturitilauksista, en ole lehden tilaaja niin en juttua pääse lukemaan. Rikasteliikenteen siirtyminen Valtasiirrolle tarkoittaa sitä ettei VR enää jatkossa voi hoitaa jäljelle jääviä pikkukuljetuksia. Raakapuuliikenne, Seikun sahan ja Porin sataman liikenne tullaan varmaan hoitamaan rekoilla vai jatkaako Valtasiirto niiden rautatiekuljetuksia? No ei jatka, Valtasiirto hoitaa vain kannattavan liikenteen ja tuottaa mahdollisimman paljon voittoa omistajilleen.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #7 : Toukokuu 09, 2015, 08:02:05 »

Tämän päivän satakunnankansassa kerrotaan lisää veturitilauksista, en ole lehden tilaaja niin en juttua pääse lukemaan. Rikasteliikenteen siirtyminen Valtasiirrolle tarkoittaa sitä ettei VR enää jatkossa voi hoitaa jäljelle jääviä pikkukuljetuksia. Raakapuuliikenne, Seikun sahan ja Porin sataman liikenne tullaan varmaan hoitamaan rekoilla vai jatkaako Valtasiirto niiden rautatiekuljetuksia? No ei jatka, Valtasiirto hoitaa vain kannattavan liikenteen ja tuottaa mahdollisimman paljon voittoa omistajilleen.

Tarkoittaako? Oikeasti? Valtasiirrolle ei kuulu raakapuuliikenne, joten miksi tällainen viesti?
tallennettu
Tommi Koskinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #8 : Toukokuu 09, 2015, 08:56:52 »

Tässä Satakunnan kansan juttu aiheesta, tosin koko juttua ei pääse lukemaan:

http://www.satakunnankansa.fi/lehdessatanaan/1194979263872/artikkeli/vr+saa+kilpailijan+satakunnassa+valtasiirto+lahtee+veturikaupoille.html
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #9 : Toukokuu 09, 2015, 10:01:49 »

Parhaat onnittelut kovasti mutkikasta reittiä hankitusta turvallisuusluvasta Valtasiirto Oy:lle myös täältä toisaalta Internetistä.

Painetussa lehdessä mainitaan veturihankinnasta vain, että saksalaisista koneista on kyse. Turvallisuuslupa on voimassa toistaiseksi vain Porin seudulla, koska Trafi on viimevaiheessa kiirehtinyt luvan myöntämistä. Valtasiirron hakema, koko maan kattava turvallisuuslupa myönnetään aikanaan. Tästä voi helposti päätellä, että yhtiö tähtää myös alueen puutavarakuljetuksiin.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #10 : Toukokuu 09, 2015, 10:13:34 »

Rikasteliikenteen siirtyminen Valtasiirrolle tarkoittaa sitä ettei VR enää jatkossa voi hoitaa jäljelle jääviä pikkukuljetuksia. Raakapuuliikenne, Seikun sahan ja Porin sataman liikenne tullaan varmaan hoitamaan rekoilla vai jatkaako Valtasiirto niiden rautatiekuljetuksia?

Miksi VR ei niitä voisi jatkossa hoitaa? Miksi Valtasiirto ei olisi niistä kiinnostunut, jos se on kannattavaa liiketoimintaa?

Miksi rikastekuljetuksia tilaavan teollisuuden pitäisi maksaa (väitettyä) ylihintaa muiden teollisuuslaitosten kuljetustarpeista?

No ei jatka, Valtasiirto hoitaa vain kannattavan liikenteen ja tuottaa mahdollisimman paljon voittoa omistajilleen.

Onko jotain faktaa siitä, että VR jakaa rikkailta laskuttamiaan almuja pienemmille asiakkailleen?
tallennettu
Ari-Pekka Lanne
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 442


« Vastaus #11 : Toukokuu 09, 2015, 11:00:12 »

No ei jatka, Valtasiirto hoitaa vain kannattavan liikenteen ja tuottaa mahdollisimman paljon voittoa omistajilleen.

Onko jotain faktaa siitä, että VR jakaa rikkailta laskuttamiaan almuja pienemmille asiakkailleen?

Synergioiden hyödyntäminen on eri asia kuin ristisubventio.
tallennettu

Meitä on joka kelille – muuten junat jäisi ajamatta.
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #12 : Toukokuu 09, 2015, 11:49:19 »

VR voi tällä hetkellä pitää Porissa ja Mäntyluodossa päivystäjiä rikasteliikenteen ansiosta. Siinä voi samalla palvella muitakin asiakkaita kun henkilökunta on paikalla. Ei siinä ole kyse ylihinnan perimisestä muiden asiakkaiden hyödyksi. Tyhmien junabongarien tyhmiä väittämiä moiset.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1766


« Vastaus #13 : Toukokuu 09, 2015, 13:16:26 »

VR voi tällä hetkellä pitää Porissa ja Mäntyluodossa päivystäjiä rikasteliikenteen ansiosta. Siinä voi samalla palvella muitakin asiakkaita kun henkilökunta on paikalla. Ei siinä ole kyse ylihinnan perimisestä muiden asiakkaiden hyödyksi. Tyhmien junabongarien tyhmiä väittämiä moiset.

Oletko ehta kommari vaiko muutoin vain ay-änkyrä, jos kerran muita on vara alkaa nimittelemään?

Miksi VR ei sitten sitten tee Valtasiirtoa halvempaa ja kaikinpuolin parempaa tarjousta, jos se kerran niin helppoa on? Eikö se ole juurikin sitä synergiaa? Tuskin rahdinantajalla mitään ideologista syytä pienyrittäjän suosimiseen on?
tallennettu
Juha Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 35


« Vastaus #14 : Toukokuu 09, 2015, 13:30:30 »

Kyllä kilpailu on todellakin tervetullutta myös raideliikenteeseen. Suomi on eräs harva, ellei suoranaisen ainutlaatuinen maa Euroopassa raideliikenteen vapaan kilpailun puuttumiseen nähden. VR on vuosikausia valittanut monotoonisesti raideliikenteen kannattamattomuudesta tietyiltä osin ja samalla vaatinut monopoliasemansa jatkoa, - osin jopa siinä onnistuen, mikä on todella hämmästyttävää ja samalla hävettävää. Toisin sanoen; Lisää julkista tukea VR:lle ja ei kilpailua, sillä haluamme kuoria kermat päältä. Tämä on tullut VR:n puolelta aivan selväksi. Näin minä olen tämän asiakokonaisuuden ymmärtänyt.

Tervetuloa Fenniarail, Valtasiirto, ja kaikki muutkin, jotka kykenette haastamaan nyky-VR:n ja toteuttamaan suunnitelmanne tuloksellisesti.
tallennettu
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #15 : Toukokuu 09, 2015, 13:40:22 »

Voi simppaa. Olen ay-apinoiden vastakohta. Kyse ei ole rahasta ja halvimmasta tarjouksesta, Valtasiirto pystyy varmasti palvelemaan paremmin Bolidenia kuin VR. Valtasiirrolla ei ole monimutkaista ja kallista organisaatiota kiusana eikä heillä tarvitse olla monen eri liiton miehiä taakkana. Poriin ei jää mitään muuta järkevää liikennettä kenenkään muun hoidettavaksi rikasteliikenteen mennessä Valtasiirrolle.
tallennettu
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 583


« Vastaus #16 : Toukokuu 09, 2015, 14:35:41 »

Poriin ei jää mitään muuta järkevää liikennettä kenenkään muun hoidettavaksi rikasteliikenteen mennessä Valtasiirrolle.

Näinköhän. Eikös noita operaattoreita tule muitakin jotka voisivat tämmöiset kokonaisuudet (rikasteliikenteen ulkopuolelta) napata. Turha pelko.
tallennettu
Jukka Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 78


« Vastaus #17 : Toukokuu 09, 2015, 14:57:49 »

Minkälaisen kokonaisuuden kuvittelisit jonkun Porista keräävän? Vähän puuta eikä paljon mitään muuta.  Kyllä se jäljelle jäävä menee kumipyörille.
tallennettu
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2349


« Vastaus #18 : Toukokuu 09, 2015, 15:05:48 »

Varmasti myös esimerkiksi Kihniöllä on Parkanon ohi ajavien kelajunien aiheuttamien valtavan suurten synergiaetujen ansiosta VR:n päivystäjä joka arkipäivä.
tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #19 : Toukokuu 09, 2015, 17:28:08 »

Millä tavoin Porissa ja Mäntyluodossa olevat päivystäjät sattuvat rikasteliikenteeseen? Olen aina kuvitellut, että kyseessä on pendeliperiaatteella, hyvinkin irralaan muusta tavaraliikenteestä tapahtuva liikenne, jossa ei normaalisti vaadita vaihtotöitä päivystäjien toimesta millään tavoin?
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #20 : Toukokuu 09, 2015, 18:56:26 »

Varmasti myös esimerkiksi Kihniöllä on Parkanon ohi ajavien kelajunien aiheuttamien valtavan suurten synergiaetujen ansiosta VR:n päivystäjä joka arkipäivä.

Lapinnevasta puhumattakaan Iskee silmää
tallennettu
Miro Salo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 87


« Vastaus #21 : Toukokuu 09, 2015, 18:58:02 »

Ok, mä voisin kuvitella, että tuo liikenne sujuisi vallan mainiosti ilman, että niitä vaunuja palloteltaisiin päivystäjän ja linjaveturin välillä. Ja VR todennäköisesti joutuu noista päivystäjistä sen myötä leikkaamaan. Toisaalta, voiko sitä alueen suurinta rahtiasiakasta syyttää siitä että se haluaa tehokkaasti operoitua ja hintatasoltaan hallittavissa olevaa rautatielogistiikkaa.
tallennettu

"Toimijoiden pieni määrä mahdollistaa sen sijaan vielä kovemman kilpailun, joten kuluttajan näkökulmasta tämä on etu"
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 276


« Vastaus #22 : Toukokuu 09, 2015, 21:01:43 »

Voisi kuvitella että myös kemikaaliliikennettä ainakin jossain määrissä haviteltaisiin kiskoille.

Mikä estää Valtasiirtoa ottamasta haltuunsa myös Seikun raakapuuliikennettä tai valmiiden tuotteiden kuljetusta satamaan?
tallennettu

Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 682


« Vastaus #23 : Heinäkuu 05, 2015, 08:31:29 »

"Raha ja talous eivät ole olleet tärkein keskustelunaihe vaan se, että VR:n kalusto on vanhaa ja epäluotettavaa, sanoo Valtasiirron toimitusjohtaja Pasi Kusmin"

Vr:n "änkyrät" mahdollistaa näköjään kilpailun myös näin;-) . VR:llä isoja "laadullisia" ongelmia tavarapuolella asiakkaiden silmissä.

tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #24 : Heinäkuu 05, 2015, 09:40:21 »

VR:n osuudesta pistää miettimään, että tuskin VR:n päivystäjä Harjavallassa ja Mänty/Tahkoluodossa mikään itseisarvo on. Ne ovat kalliita kilometrejä, mitä päivystäjä vaunuja liikuttelee ja ne maksetaan vain linjatavaraliikenteen tukitoimena. Ellei ole linjatavaraliikennettä, ei aivan varmasti ole päivystäjiäkään.

Ketjun alussa sivuttiin teollisuuden omia päivystäjiä, sellaisia ei tässä liikenteessä taida olla? En ymmärtänyt mainintaa siitä, että Valtasiirto hoitaisi teollisuusalueiden sisäistä liikennettä. Missä ja millä?

Jos joku yksityinen yhtiö vie VR:ltä kannattavat kuljetukset, VR pistää toimipisteensä Porissa säppiin. Ei liikennettä, ei päivystäjiä.
tallennettu
Sivuja: [1] 2 | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Valtasiirto Oy aloittanee raideliikenteen  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina