Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #25 : Heinäkuu 05, 2015, 10:36:22 » |
|
"Raha ja talous eivät ole olleet tärkein keskustelunaihe vaan se, että VR:n kalusto on vanhaa ja epäluotettavaa, sanoo Valtasiirron toimitusjohtaja Pasi Kusmin"
Vr:n "änkyrät" mahdollistaa näköjään kilpailun myös näin;-) . VR:llä isoja "laadullisia" ongelmia tavarapuolella asiakkaiden silmissä.
Onko Kuisminilla vanhaa tietoa? Eikös VR-yhtymä ole romututtanut Imatrankoskella kaiken vanhan ja epäluotettavan? Tosin on sinne kuulemma mennyt ihan käyttökelpoistakin henkilöliikennevaunua pois kilpailijoiden (keiden?, minkä?) saatavilta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #26 : Heinäkuu 05, 2015, 16:34:22 » |
|
Mihinkähän Mänty- / Tahkoluodossa tarvitaan oikeasti päivystäjää? Jos kerran tai pari kertaa kuussa, sattuu tulemaan muutama sahatavaravaunu Mäntyluotoon tai 4 – 5 kertaa vuodessa tulee vaunuja jotka eivät sovi maan sisäiseen liikenteeseen, eikö linjaveturilla voida vaunut viedä perille asti vai tarvitaanko siihen päivystäjän erityisosaamista? Joskus sitä joutuu oikein ihmettelemään kun kahdella veturilla käydään Mäntyluodossa ja kummatkin, myös ilman vaunuja takaisin Poriin palaavat, sitä ihmetellessäni on joskus tullut mieleeni, harjoittaisiko yksityinen liikenteenharjoittaja tälläistä liikennettä, vaikka olisikin vihreätä löpöä käytettävissä ja kaikki muutkin viherarvot kohdallaan? Muutama vuosi sitten Mäntyluotoon kulki vielä kaksi tavarajunaa ma-pe: http://vaunut.org/kuva/102867 mutta kun leikki-yhtiö toimeen tarttui, tällaisesta joutavanpäiväisestä liikenteestä on päästy lähes täysin eroon ja se on saatu siirrettyä valtateille. Viimeisin onnistunut siirto oli Ruosniemen kaasuvaunuliikenteen lopettaminen mutta siitä kiittää erityisesti Simeon ja aikataulun mukaan, Simeon kiitää valtatie kakkosella. Tulevaisuudessa, kun uudet operaattorit tulevat ja VR:n nykyinen suhmurointikin päättyy, sille taitaa käydä samoin kuin Turun kaupungin liikennelaitokselle aikoinaan kävi, ylivertainen ja ylimielinen osaaminen eivät riittäneet mihinkään. Toivottavasti olen täysin väärässä!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #27 : Heinäkuu 05, 2015, 16:47:00 » |
|
Jos joku yksityinen yhtiö vie VR:ltä kannattavat kuljetukset, VR pistää toimipisteensä Porissa säppiin. Ei liikennettä, ei päivystäjiä.
Onko se sitten VR:n asiakkaiden tehtävä maksaa ylihintaa ja hyväksyä mukisematta huono palvelutaso, ja sekin vain siksi, että VR voisi ylläpitää jotakin tehotonta muuta liikennettä? Mistä ihmeestä kumpuaa tuollainen ajatus? Liittyykö siihen myös luulo siitä, että harjavaltalaiset tehtaat saavat maailmanmarkkinoilta nostettua hitusen korkeampaa hintaa sillä perusteella, että halutaan tukea ylihintaista VR:ää?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Henri Jacobsson
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 7
|
« Vastaus #28 : Heinäkuu 11, 2015, 17:06:13 » |
|
VR voisi varmasti hinnoitella sopimukset joita Valtasiirto uhkaa uudestaan edullisemmiksi, mutta on teollisuuden etu lisätä kilpailua. Uskoisin että Harjavallassa ollaan valmiita siirtämään sopimus Valtasiirrolle mikäli saadaan nykytasoa edullisemmin riittävällä laadulla sama palvelu kuin VR:lta nykyisin vaikka VR lähtisikin hintakilpailuun mukaan. Tällä tavalla saadaan kilpailua luovia uusia yhtiöitä markkinoille mikä on pitkällä aikavälillä ehdottomasti Suomen teollisuuden etu.
Kuten linja-automarkkinassa on nähty, kilpailu tuo asiakkaalle etua. Toivottavasti myös matkustajaliikenteessä kiskoilla saataisiin kilpailu nopeasti ilman lisälykkäyksiä tuomaan etua kuluttajille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #29 : Heinäkuu 12, 2015, 07:56:45 » |
|
Kilpailu on nykyinen toimintatapa. Mihin se johtaa, varsinkin äärimmilleen vietynä. Mikä on äärimmilleen? Mistä pitäisi alkaa tinkiä ja kuinka paljon. Työntekijöiden palkoista, johtajien bonuksista..ko. Halvempaa, halvemmin hoidettua huonokuntoisempaa kalustoa? Jossainvaiheessa pitäisi pää tulla vetävän käteen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #30 : Heinäkuu 12, 2015, 08:54:45 » |
|
Kilpailu on nykyinen toimintatapa. Mihin se johtaa, varsinkin äärimmilleen vietynä. Mikä on äärimmilleen? Mistä pitäisi alkaa tinkiä ja kuinka paljon. Työntekijöiden palkoista, johtajien bonuksista..ko. Halvempaa, halvemmin hoidettua huonokuntoisempaa kalustoa? Jossainvaiheessa pitäisi pää tulla vetävän käteen.
Mikä on sitten vaihtoehtona, jonkinlainen suunnitelmatalousko? Se on nähty mihin sekin johtaa. Tehottomuuteen, palveluhaluttomuuteen, näköalattomuuteen eli kehityksen pysähtymiseen ja ennen kaikkea ylihinnoitteluun. Sitä kokeiltiin kekkoslovakiassa eli vielä 80-luvun Suomessa, eikä siihen aikaan ole paluuta. Valitettavasti nuo kaikki sopivat nykyisen rautateiden monopolioperaattorin kuvaan, jota nyt pikkuruinen Onnibus on onnistunut edes hitusen järkyttämään. Tavaraliikenteen puolellahan VR:n Transpoint on jo pitkään operoinut markkinatalouden opeilla ja hyvin on rekat kulkeneet, vaikka kilpailu on ollut täysin vapaata jo 25 vuotta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 276
|
« Vastaus #31 : Elokuu 17, 2015, 12:28:57 » |
|
Nyt Harjavaltaan haetaan jo "rautatieliikenteen ammattilaista". Eli sinne sitten joku innokas laittamaan papereita vetämään. Kyllä Viita taitaa ihan tosissaan olla. http://www.mol.fi/tyopaikat/tyopaikkatiedotus/haku/8760914_fi.htm
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #32 : Lokakuu 21, 2015, 21:46:03 » |
|
Siinäpähän romuttaa. Kyllä järkevälle liiketoiminnalle maailmalta rahaa löytyy ja uusi yrittäjä saa hankittua kalustoa ilman VR:n omaisuuden ryöstämistä. Ai niin se kalustopankki, ihan hyvä idea jos se ulotetaan koskemaan myös muita aloja, vaikka maarakennus, paperiteollisuus, mekaaninen puunjalostus, no jatkakaa listaa Jos tavaran roudaaminen kiskoja pitkin olisi niin hyvää bisnestä kuin useimmat täällä uskovat, niin takuuvarmasti sen aloittamiseen maailmalta rahaa löytyisi ja loppuisi tämä ainainen jakomielinen itkeminen markkinatalouden kurjuudesta ja kapitalismin pahuudesta. Ei kelpaa monopoli, ei kelpaa markkinatalous sen lainalaisuuksineen, sosiaalidemokraattinen valtiojohtoinen puolkommunismi kyllä.
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #33 : Marraskuu 18, 2015, 21:55:42 » |
|
Vahvan huhun mukaan VR saamassa edelleen sopimuksen Bolidenin rikastekuljetuksista. Toisaalta myös Valtasiirto jälleen lehdessä uhosi tilaavansa lähiaikoina kaksi veturia ja 50 yleisvaunua, mitkään yleisvaunut nyt tuskin parhaita on tuollaiseen rikasteliikenteeseen. Jostain Huntsmanin kuljetuksista Tahkoluotoon kuulin tutulta, mutta tämä siis ihan huhua.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #34 : Marraskuu 18, 2015, 22:31:04 » |
|
Siinäpähän romuttaa. Kyllä järkevälle liiketoiminnalle maailmalta rahaa löytyy ja uusi yrittäjä saa hankittua kalustoa ilman VR:n omaisuuden ryöstämistä. Ai niin se kalustopankki, ihan hyvä idea jos se ulotetaan koskemaan myös muita aloja, vaikka maarakennus, paperiteollisuus, mekaaninen puunjalostus, no jatkakaa listaa Väität, että mainitsemasi teollisuuden alat on perustettu ja rakennettu valtion budjetista tulleella rahoituksella? Jos oikeasti niin ajattelet, niin en ihmettele, että vallitseva markkinatalous vaikuttaa omituiselta. Destia on tietysti tuossa poikkeus, mutta senkään kalustosta kovin vähän on enää Tielaitoksen aikaista. Kumipyöräkaluston elinkaari on ratkaisevasti lyhyempi kuin esimerkiksi rautatiekaluston. Destian tase on vahva kiitos soraharjujen ym. apporttina saatujen omaisuuksien. Toisaalta Destiaakaan ei käy vertaaminen VR:ään, koska Destian omistaa nykyisin Ahlströmit.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #36 : Joulukuu 02, 2015, 15:24:07 » |
|
No edelleen aika tyhjän puhumista ja uhoamista ilman näyttöjä. Aika ulkona ainakin toimitusjohtaja on miten säänneltyä ja hankalaa liikenne rautateillä on. Toivotaan, että firmassa olisi oikeasti aika paljon enemmän ammattitaitoakin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #37 : Joulukuu 02, 2015, 15:44:57 » |
|
No edelleen aika tyhjän puhumista ja uhoamista ilman näyttöjä. Aika ulkona ainakin toimitusjohtaja on miten säänneltyä ja hankalaa liikenne rautateillä on. Toivotaan, että firmassa olisi oikeasti aika paljon enemmän ammattitaitoakin. Aikamoista tyhjän puhumista ja uhoamista ilman näyttöjä oli Proxion Railin, nykyään nimeltään Fennia Rail, toiminta ulkoa katsottuna, kunnes sitten lopulta tilasivatkin veturit. Mitä näyttöä Proxion Railin olisi siis pitänyt antaa välttääksen tyhjän puhujalta vaikuttamisen? Valtasiirron kohdalla ihan sama asia. Mulla ei nyt juuri ole mahdollisuutta katsoa youtubesta videota, koska olen megatavupohjaisesti veloitetun nettiyhteyden päässä, joten kysyn: mihin perustuu väite siitä, että toimitusjohtaja ei ymmärrä rautatieliikenteen sääntelyn ja hankaluuden päälle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #38 : Joulukuu 02, 2015, 16:03:25 » |
|
No edelleen aika tyhjän puhumista ja uhoamista ilman näyttöjä. Aika ulkona ainakin toimitusjohtaja on miten säänneltyä ja hankalaa liikenne rautateillä on. Toivotaan, että firmassa olisi oikeasti aika paljon enemmän ammattitaitoakin. Aikamoista tyhjän puhumista ja uhoamista ilman näyttöjä oli Proxion Railin, nykyään nimeltään Fennia Rail, toiminta ulkoa katsottuna, kunnes sitten lopulta tilasivatkin veturit. Mitä näyttöä Proxion Railin olisi siis pitänyt antaa välttääksen tyhjän puhujalta vaikuttamisen? Valtasiirron kohdalla ihan sama asia. Mulla ei nyt juuri ole mahdollisuutta katsoa youtubesta videota, koska olen megatavupohjaisesti veloitetun nettiyhteyden päässä, joten kysyn: mihin perustuu väite siitä, että toimitusjohtaja ei ymmärrä rautatieliikenteen sääntelyn ja hankaluuden päälle? No pari esimerkkiä, korosti itsekin moneen kertaan kuinka hidasta ja vaikeaa on kaikki tekeminen tai sen alkaminen raiteilla. Sai kuvan, että raideliikenne vain aloitetaan kuin joku rekan ajaminen. Haukkui/on haukkunut moneen kertaan VR:n kaluston ja samalla kertoili miten he jollain monikäyttövaunuilla ajavat niin rikkihapot kuin rikasteetkin. Ihan oikeastiko joku avovaunu nyt on joku mullistus minkä he ovat keksineet? Heidän veturit ja vaunut on jo pitkään pitänyt olla lähiaikoina tilattu. Jos meinaisivat 2017 hoitaa vaikka Harjavallan kuljetukset, juna taisi jo mennä. Näin tosin vahva huhu on ollutkin, että VR veti pidemmän korren. Ylipäätään tämän toimarin esityksestä sai aika ammattitaidottoman kuvan rautatieliikenteestä, ja sen vuoksi olisikin luullut,että joku asioista ymmärtävä olisi puhunut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #39 : Joulukuu 02, 2015, 18:05:56 » |
|
Haukkui/on haukkunut moneen kertaan VR:n kaluston ja samalla kertoili miten he jollain monikäyttövaunuilla ajavat niin rikkihapot kuin rikasteetkin. Ihan oikeastiko joku avovaunu nyt on joku mullistus minkä he ovat keksineet?
Ei mepa-kuljetukset ainakaan kumipyöräliikenteessä mikään uusi keksintö ole. En keksi mitään syytä, miksei sellainen voisi toimia rautateilläkin jos vaan rahdinantajan tarpeet ovat siihen sopivat ja sopimukset riittävän pitkiä. 50 %:a vähemmän junia, 50 %:a vähemmän henkilökuntaa, 50 %:a vähemmän vaunukalustoa jne. Tässä kuva ehkä tunnetuimman mepa-kaluston rakentajan eli Saalasti Oy:n (!) valmistamasta MEPA-peräkärrystä. Toiseen suuntaan nestemäistä ja toiseen kappaletavaraa. http://www.returnhauler.com/photos/8.jpgKäsittääkseni Saalastilla on näyttöjä myös rautapyöräisen kaluston rakentamisesta.. Ylipäätään tämän toimarin esityksestä sai aika ammattitaidottoman kuvan rautatieliikenteestä, ja sen vuoksi olisikin luullut,että joku asioista ymmärtävä olisi puhunut.
Voi toki olla noinkin, mutta ei VR:n kilpailijaksi kannata ryhtyä, jos tavoitteena on nousta toiseksi VR:ksi. Jotain uutta on kyettävä tarjoamaan ja hakemaan kilpailuvaltit siitä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #40 : Joulukuu 02, 2015, 19:10:59 » |
|
Haukkui/on haukkunut moneen kertaan VR:n kaluston ja samalla kertoili miten he jollain monikäyttövaunuilla ajavat niin rikkihapot kuin rikasteetkin. Ihan oikeastiko joku avovaunu nyt on joku mullistus minkä he ovat keksineet?
Ei mepa-kuljetukset ainakaan kumipyöräliikenteessä mikään uusi keksintö ole. En keksi mitään syytä, miksei sellainen voisi toimia rautateilläkin jos vaan rahdinantajan tarpeet ovat siihen sopivat ja sopimukset riittävän pitkiä. 50 %:a vähemmän junia, 50 %:a vähemmän henkilökuntaa, 50 %:a vähemmän vaunukalustoa jne. Tässä kuva ehkä tunnetuimman mepa-kaluston rakentajan eli Saalasti Oy:n (!) valmistamasta MEPA-peräkärrystä. Toiseen suuntaan nestemäistä ja toiseen kappaletavaraa. http://www.returnhauler.com/photos/8.jpgKäsittääkseni Saalastilla on näyttöjä myös rautapyöräisen kaluston rakentamisesta.. Ylipäätään tämän toimarin esityksestä sai aika ammattitaidottoman kuvan rautatieliikenteestä, ja sen vuoksi olisikin luullut,että joku asioista ymmärtävä olisi puhunut.
Voi toki olla noinkin, mutta ei VR:n kilpailijaksi kannata ryhtyä, jos tavoitteena on nousta toiseksi VR:ksi. Jotain uutta on kyettävä tarjoamaan ja hakemaan kilpailuvaltit siitä. Kyllä Valtasiirto voi joskus saada vielä kuljetuksia rautateillekin. Nyt kuunnellessa ja katsellessa toiminnan aloittamista uskon vahvasti, että se päivä ei ole vielä 2017 alussa. Monikäyttövaunut on varmasti paikassaan hyviä, mutta Harjavallan teollisuuspuiston liikenne on luonteeltaan sellaista, että täysiä rikastekunia ajetaan sinne non-stoppina Porin satamista. Ei siinä mitään kontteja nostella junista ja käydä kippaamassa. Rikkihappoa viedään Talvivaaraan niin, että vaunut ovat matkalla/purussa/kuormauksessa jne. Ehkä tuollaisilla monikäyttövaunuilla voi satamaan ajaa kappaletavaraa tai kontteja.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #41 : Joulukuu 05, 2015, 21:37:28 » |
|
Päivän lehden mukaan Valtasiirrossa yt:t päättyneet ja 30 lähtee pihalle. Suurin määrä Kaanaassa Huntsmanilla jossa Huntsman päättänyt heidän välisen sopimuksen. Siirtyyköhän ilmeniitti kuljetukset taas raiteille VR:lle? Myös sopimukset Harjavallassa ja Porin kuparipuistossa ovat muuttuneet ja ovat johtaneet irtisanomisiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #42 : Joulukuu 08, 2015, 16:32:58 » |
|
Tuota, eikös talouselämä toimi näin, aina yritetään ja joskus onnistuu, toisella kertaa ei. Valtasiirto yritti ehkä selvitä työpaikkojensa vähennyksestä etsimällä ratarahdin kautta lisätyötä? Kellekään ei pitäisi tulla yllätyksenä lähes kaikkien metallien maailmanmarkkinahintojen alakulo: http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=copper&months=120 Toista oli raaka-aineiden supersyklin aikana muutama vuosi sitten. Nyt Bolidenkin joutuu karsimaan rankasti. Ei selvästikään innovatiivinen ala?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #43 : Joulukuu 10, 2015, 18:08:33 » |
|
Kiitos kritiikistä, kumma kun firma palkkaa lisää työvoimaa kun maailmanmarkkinahinta mataa pohjamudissa. Laajennuksesta en tiennytkään, tieto on todellakin hyvin yllättävä. Tutkin Bolidenin tuoreita tuloslukuja ja viime vuonna huonokuntoinen firma onkin päässyt uudelleen vauhtiin. Oletko sinä tietoinen, paljonko tuotanto Harjavallassa kasvaa jos työntekijöitä otetaan lisää? Onko palkattavien lukumäärä tiedossa? Onko tuloksen parantumiseen jokin erityisen tekninen tai taloudellinen perusta? Minusta vaikuttaa että saatat tietää vastauksen kaikkiin näihin kysymyksiin. Perustele tarkemmin miksi junahommalla ja yt:illä ei ole yhteyttä? Väite vaikuttaa minusta erikoiselta, useinhan yritysjohto näkee hyvin pitkälle eteenpäin ja kriiseissä pyrkii varmistamaan työntekijöiden työt jotain kautta. Jolloin työn hakeminen työntekijöille eri tehtävistä on yksi vaihtoehto. Toki en tunne Valtasiirron yrityskulttuuria. Tuota, eikös talouselämä toimi näin, aina yritetään ja joskus onnistuu, toisella kertaa ei. Valtasiirto yritti ehkä selvitä työpaikkojensa vähennyksestä etsimällä ratarahdin kautta lisätyötä? Kellekään ei pitäisi tulla yllätyksenä lähes kaikkien metallien maailmanmarkkinahintojen alakulo: http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=copper&months=120 Toista oli raaka-aineiden supersyklin aikana muutama vuosi sitten. Nyt Bolidenkin joutuu karsimaan rankasti. Ei selvästikään innovatiivinen ala? Voisi sanoa suoraan, että koko kommenttisi oli 100% huuhaata kuparin hintakehitystä lukuun ottamatta. Ei juna hommalla ollut mitään yhteistä Yt:neuvotteluihin ja mitä Bolideniin tulee niin sinnehän palkataan väkeä vaan lisää, niin mistään karsimisesta on ihan turha puhua. Kuvassa yritteliään ja ilmeisen avarakatseisen firman Otso Robot Harjavallasta:
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 10, 2015, 18:22:31 kirjoittanut Juha Riihimäki »
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Heikkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 31
|
« Vastaus #44 : Joulukuu 10, 2015, 18:41:34 » |
|
Kiitos kritiikistä, kumma kun firma palkkaa lisää työvoimaa kun maailmanmarkkinahinta mataa pohjamudissa. Laajennuksesta en tiennytkään, tieto on todellakin hyvin yllättävä. Tutkin Bolidenin tuoreita tuloslukuja ja viime vuonna huonokuntoinen firma onkin päässyt uudelleen vauhtiin. Oletko sinä tietoinen, paljonko tuotanto Harjavallassa kasvaa jos työntekijöitä otetaan lisää? Onko palkattavien lukumäärä tiedossa? Onko tuloksen parantumiseen jokin erityisen tekninen tai taloudellinen perusta? Minusta vaikuttaa että saatat tietää vastauksen kaikkiin näihin kysymyksiin. Perustele tarkemmin miksi junahommalla ja yt:illä ei ole yhteyttä? Väite vaikuttaa minusta erikoiselta, useinhan yritysjohto näkee hyvin pitkälle eteenpäin ja kriiseissä pyrkii varmistamaan työntekijöiden työt jotain kautta. Jolloin työn hakeminen työntekijöille eri tehtävistä on yksi vaihtoehto. Toki en tunne Valtasiirron yrityskulttuuria. Tuota, eikös talouselämä toimi näin, aina yritetään ja joskus onnistuu, toisella kertaa ei. Valtasiirto yritti ehkä selvitä työpaikkojensa vähennyksestä etsimällä ratarahdin kautta lisätyötä? Kellekään ei pitäisi tulla yllätyksenä lähes kaikkien metallien maailmanmarkkinahintojen alakulo: http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=copper&months=120 Toista oli raaka-aineiden supersyklin aikana muutama vuosi sitten. Nyt Bolidenkin joutuu karsimaan rankasti. Ei selvästikään innovatiivinen ala? Voisi sanoa suoraan, että koko kommenttisi oli 100% huuhaata kuparin hintakehitystä lukuun ottamatta. Ei juna hommalla ollut mitään yhteistä Yt:neuvotteluihin ja mitä Bolideniin tulee niin sinnehän palkataan väkeä vaan lisää, niin mistään karsimisesta on ihan turha puhua. Ei parane "ruokkivaa"kättä purra, se vastannee kokolailla kysymyksiisi, en sitä sano etteikö mieli tekisi . Tietty se on aina toinen juttu, että mitä "ruohonjuuritaso" tietää tai luulee tietävänsä. Boliden on kasvattanut tuotantoaan ja kuuleman mukaan tavoite on vieläkin kasvattaa sitä, jahka Harjavaltaan saataisiin uusi rikkihappotehdas. Näillä main suositaan oppisopimuskoulutusta prossessinhoitajan ammattiin, niin melkein joka vuosi alkaa uusikurssi kun toisesta päästä porukka eläköityy.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #45 : Joulukuu 10, 2015, 20:21:44 » |
|
Tuohan on aivan mahtavaa kuulla, hieno juttu että asiat teillä kehittyvät positiiviseen suuntaan muutoin harmillsen lamaisessa Suomessa! Ihmettelen minkä taikatempun olette tehneet Bolidenilla, mutta en oleta että sinä vastaat, vaan tutkin sitä julkisista yrityksen tiedoista. Kiitos kritiikistä, kumma kun firma palkkaa lisää työvoimaa kun maailmanmarkkinahinta mataa pohjamudissa. Laajennuksesta en tiennytkään, tieto on todellakin hyvin yllättävä. Tutkin Bolidenin tuoreita tuloslukuja ja viime vuonna huonokuntoinen firma onkin päässyt uudelleen vauhtiin. Oletko sinä tietoinen, paljonko tuotanto Harjavallassa kasvaa jos työntekijöitä otetaan lisää? Onko palkattavien lukumäärä tiedossa? Onko tuloksen parantumiseen jokin erityisen tekninen tai taloudellinen perusta? Minusta vaikuttaa että saatat tietää vastauksen kaikkiin näihin kysymyksiin. Perustele tarkemmin miksi junahommalla ja yt:illä ei ole yhteyttä? Väite vaikuttaa minusta erikoiselta, useinhan yritysjohto näkee hyvin pitkälle eteenpäin ja kriiseissä pyrkii varmistamaan työntekijöiden työt jotain kautta. Jolloin työn hakeminen työntekijöille eri tehtävistä on yksi vaihtoehto. Toki en tunne Valtasiirron yrityskulttuuria. Tuota, eikös talouselämä toimi näin, aina yritetään ja joskus onnistuu, toisella kertaa ei. Valtasiirto yritti ehkä selvitä työpaikkojensa vähennyksestä etsimällä ratarahdin kautta lisätyötä? Kellekään ei pitäisi tulla yllätyksenä lähes kaikkien metallien maailmanmarkkinahintojen alakulo: http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=copper&months=120 Toista oli raaka-aineiden supersyklin aikana muutama vuosi sitten. Nyt Bolidenkin joutuu karsimaan rankasti. Ei selvästikään innovatiivinen ala? Voisi sanoa suoraan, että koko kommenttisi oli 100% huuhaata kuparin hintakehitystä lukuun ottamatta. Ei juna hommalla ollut mitään yhteistä Yt:neuvotteluihin ja mitä Bolideniin tulee niin sinnehän palkataan väkeä vaan lisää, niin mistään karsimisesta on ihan turha puhua. Ei parane "ruokkivaa"kättä purra, se vastannee kokolailla kysymyksiisi, en sitä sano etteikö mieli tekisi . Tietty se on aina toinen juttu, että mitä "ruohonjuuritaso" tietää tai luulee tietävänsä. Boliden on kasvattanut tuotantoaan ja kuuleman mukaan tavoite on vieläkin kasvattaa sitä, jahka Harjavaltaan saataisiin uusi rikkihappotehdas. Näillä main suositaan oppisopimuskoulutusta prossessinhoitajan ammattiin, niin melkein joka vuosi alkaa uusikurssi kun toisesta päästä porukka eläköityy.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #46 : Joulukuu 10, 2015, 22:14:28 » |
|
Tuohan on aivan mahtavaa kuulla, hieno juttu että asiat teillä kehittyvät positiiviseen suuntaan muutoin harmillsen lamaisessa Suomessa! Ihmettelen minkä taikatempun olette tehneet Bolidenilla, mutta en oleta että sinä vastaat, vaan tutkin sitä julkisista yrityksen tiedoista. Kiitos kritiikistä, kumma kun firma palkkaa lisää työvoimaa kun maailmanmarkkinahinta mataa pohjamudissa. Laajennuksesta en tiennytkään, tieto on todellakin hyvin yllättävä. Tutkin Bolidenin tuoreita tuloslukuja ja viime vuonna huonokuntoinen firma onkin päässyt uudelleen vauhtiin. Oletko sinä tietoinen, paljonko tuotanto Harjavallassa kasvaa jos työntekijöitä otetaan lisää? Onko palkattavien lukumäärä tiedossa? Onko tuloksen parantumiseen jokin erityisen tekninen tai taloudellinen perusta? Minusta vaikuttaa että saatat tietää vastauksen kaikkiin näihin kysymyksiin. Perustele tarkemmin miksi junahommalla ja yt:illä ei ole yhteyttä? Väite vaikuttaa minusta erikoiselta, useinhan yritysjohto näkee hyvin pitkälle eteenpäin ja kriiseissä pyrkii varmistamaan työntekijöiden työt jotain kautta. Jolloin työn hakeminen työntekijöille eri tehtävistä on yksi vaihtoehto. Toki en tunne Valtasiirron yrityskulttuuria. Tuota, eikös talouselämä toimi näin, aina yritetään ja joskus onnistuu, toisella kertaa ei. Valtasiirto yritti ehkä selvitä työpaikkojensa vähennyksestä etsimällä ratarahdin kautta lisätyötä? Kellekään ei pitäisi tulla yllätyksenä lähes kaikkien metallien maailmanmarkkinahintojen alakulo: http://www.indexmundi.com/commodities/?commodity=copper&months=120 Toista oli raaka-aineiden supersyklin aikana muutama vuosi sitten. Nyt Bolidenkin joutuu karsimaan rankasti. Ei selvästikään innovatiivinen ala? Voisi sanoa suoraan, että koko kommenttisi oli 100% huuhaata kuparin hintakehitystä lukuun ottamatta. Ei juna hommalla ollut mitään yhteistä Yt:neuvotteluihin ja mitä Bolideniin tulee niin sinnehän palkataan väkeä vaan lisää, niin mistään karsimisesta on ihan turha puhua. Ei parane "ruokkivaa"kättä purra, se vastannee kokolailla kysymyksiisi, en sitä sano etteikö mieli tekisi . Tietty se on aina toinen juttu, että mitä "ruohonjuuritaso" tietää tai luulee tietävänsä. Boliden on kasvattanut tuotantoaan ja kuuleman mukaan tavoite on vieläkin kasvattaa sitä, jahka Harjavaltaan saataisiin uusi rikkihappotehdas. Näillä main suositaan oppisopimuskoulutusta prossessinhoitajan ammattiin, niin melkein joka vuosi alkaa uusikurssi kun toisesta päästä porukka eläköityy. Harjavallan suurteollisuuspuistossa oikeastaan moni yritys laajentaa tai ainakin uudistaa tuotantoaan. Norilsk Nickel on kasvattanut tuotantoa ja suunnittelemia on jo tulevaisuuteenkin, Boliden tehnyt päätöksen jo Rikkihappotehtaasta ja muutakin meneillään, Aga rakentaa happitehtaan laajennusta. Vähän outoa onkin nuo Valtasiirron yt:t. Minulla ei ole tietoa niiden syystä. Maallikko tosin voisi kuvitella, että jos olisivat pian junaliikennettä aloittamassa, henkilökuntaa tarvittaisiin oikeastaan enemmän.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #47 : Joulukuu 16, 2015, 06:51:00 » |
|
Hah, pääsin WLAN:in äärelle ja saatoin katsella juutuubia. Tää video oli aika jännä. Asian pihvi tuntui olevan, että asiat meinasi mennä karille, kun 4 kk juttu kestikin viranomaisessa kestiikin kolmatta vuotta, mutta kun päädyttiin saunaporukan mukaan ja saunaporukasta käsin sitten asiat hoitui muutamassa kuukaudessa. Monikäyttövaunuista tuli vähemmän negis vaikutelma kuin täällä aiemmin kommentoinneilla. Jos niitä vaunuja katsoo tieliikennetoimijan silmin, ne alkavat näyttää paljon vähemmän pelleilyltä. Se, että tieliikennekalusto on rungon osalta (lähes) aina yhtä ja samaa ja siihen päälle sitten lätkäistään kuljetettavan tavaran mukainen "kontti" päälle, on jo todella pitkään ollut aivan jokapäiväinen perusjuttu. Jos se "kontti" on lätkäistävissä kuorkin selkään, niin kyllä sen voi lätkäistä junankin päälle. Siinä menetetään joitakin junan etuja, mutta se ei välttämättä ole oikeasti ongelma: Jos firma jo tietää, että rekoillakin samaa voisi hoitaa kilpailukykyisesti ja ainoaksi ongelmaksi muodostuu rekkarallin suhteeton mittakaava, silloin tietysti näkökulma on se, että heittämällä maantiekalustosta tuttu laite junan kyytiin saadaan maantiekalustosta tuttu hyväksi todettu toiminnallisuus ja junan kapasiteetti yhdistettyä. Vaikka junan etuja menetetään, toiminta on yhä toimivampaa kuin asfalttia pitkin hyöriessä - mikä jo tiedetään toimivaksi ihan kulkumuoto-osuuksia katsomalla. Ja Valtasiirron tapauksessa se ei ole ainoastaan menettämässä junan ominaisuuksia, vaan myös saamassa maantieliikenteen hyötyjä: Jos junia ei voida syystä tai toisesta ajaa, aika usein homma saadaan hoitumaan siirtymällä poikkeustilanteen ajaksi maantiekuljetuksiin. Kun siirrellään kiskoja myöten maantieliikenteen kalustoa, se kalusto on helppo tarvittaessa heittää maanteitä kulkemaan. Pienen rautatieoperaattorin isoimpia huolenaiheita on luotettavuus. Voi esimerkiksi hoitaa liikennettä kahdella veturilla ja pitää kolmannen varalla. Mutta mitäs sitten, kun varaveturikin sattuu hajoamaan, mikä ennemmin tai myöhemmin tulee varmasti jossain välissä tapahtumaan? Valtasiirron monikäyttövaunuilla on mahdollista tuossa tilanteessa siirtää tavara maanteitä myöten. Esim. Fennia Rail ilmeisesti kykenee olemaan kaluston puolesta riittävän luotettava ja paljon halvempi kuin VR, mutta Valtasiirrolla on mahdollisuus olla tekniikankin puolesta luotettavampi kuin VR. Ja se on aikamoinen kilpailuetu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Huuva
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 296
|
« Vastaus #48 : Joulukuu 17, 2015, 12:51:05 » |
|
Hah, pääsin WLAN:in äärelle ja saatoin katsella juutuubia. Tää video oli aika jännä. Asian pihvi tuntui olevan, että asiat meinasi mennä karille, kun 4 kk juttu kestikin viranomaisessa kestiikin kolmatta vuotta, mutta kun päädyttiin saunaporukan mukaan ja saunaporukasta käsin sitten asiat hoitui muutamassa kuukaudessa. Monikäyttövaunuista tuli vähemmän negis vaikutelma kuin täällä aiemmin kommentoinneilla. Jos niitä vaunuja katsoo tieliikennetoimijan silmin, ne alkavat näyttää paljon vähemmän pelleilyltä. Se, että tieliikennekalusto on rungon osalta (lähes) aina yhtä ja samaa ja siihen päälle sitten lätkäistään kuljetettavan tavaran mukainen "kontti" päälle, on jo todella pitkään ollut aivan jokapäiväinen perusjuttu. Jos se "kontti" on lätkäistävissä kuorkin selkään, niin kyllä sen voi lätkäistä junankin päälle. Siinä menetetään joitakin junan etuja, mutta se ei välttämättä ole oikeasti ongelma: Jos firma jo tietää, että rekoillakin samaa voisi hoitaa kilpailukykyisesti ja ainoaksi ongelmaksi muodostuu rekkarallin suhteeton mittakaava, silloin tietysti näkökulma on se, että heittämällä maantiekalustosta tuttu laite junan kyytiin saadaan maantiekalustosta tuttu hyväksi todettu toiminnallisuus ja junan kapasiteetti yhdistettyä. Vaikka junan etuja menetetään, toiminta on yhä toimivampaa kuin asfalttia pitkin hyöriessä - mikä jo tiedetään toimivaksi ihan kulkumuoto-osuuksia katsomalla. Ja Valtasiirron tapauksessa se ei ole ainoastaan menettämässä junan ominaisuuksia, vaan myös saamassa maantieliikenteen hyötyjä: Jos junia ei voida syystä tai toisesta ajaa, aika usein homma saadaan hoitumaan siirtymällä poikkeustilanteen ajaksi maantiekuljetuksiin. Kun siirrellään kiskoja myöten maantieliikenteen kalustoa, se kalusto on helppo tarvittaessa heittää maanteitä kulkemaan. Pienen rautatieoperaattorin isoimpia huolenaiheita on luotettavuus. Voi esimerkiksi hoitaa liikennettä kahdella veturilla ja pitää kolmannen varalla. Mutta mitäs sitten, kun varaveturikin sattuu hajoamaan, mikä ennemmin tai myöhemmin tulee varmasti jossain välissä tapahtumaan? Valtasiirron monikäyttövaunuilla on mahdollista tuossa tilanteessa siirtää tavara maanteitä myöten. Esim. Fennia Rail ilmeisesti kykenee olemaan kaluston puolesta riittävän luotettava ja paljon halvempi kuin VR, mutta Valtasiirrolla on mahdollisuus olla tekniikankin puolesta luotettavampi kuin VR. Ja se on aikamoinen kilpailuetu. Itse kommentoin vain näkökulmasta, että Valtasiirto rupeaisi ajamaan rikasteliikennettä Harjavalta-Mäntyluoto välillä kuten itse puhuivat. Siihen ei monikäyttövaunut ole paras vaihtoehto, ja tyhjentäminen ainakin on hidasta ja työlästä. Jossain sataman liikenteessä voi toimia mahdollisesti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|