[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« : Heinäkuu 30, 2009, 16:08:02 » |
|
En tiedä, onko aiheesta ollut jo puhetta, mutta minä ainakin otan esiin. Eikö olisi hienoa, jos esim Sm4alkaisi kulkea tällä välillä Esim. Arki-aamuin ja iltapäivällä. Sitä voisi edes kokeilla, kannattavuudesta en tiedä, mutta tällä välillä kun on sähköistyskin. Tai nyt kun Sm5 tulee Helsingin paikallisliikenteeseen, niin esim. Sm1 tai Sm2:kin kelpaisi, koska osalla ei tule olemaan enää tarvetta! Enemmän ehkä mielikuvituksellinen, ehkei niinkää käytännössä onnistuisi, tai no kommentoikaa... Itse vielä niin aloitteleva, mutta tämmöinen mieleen juolahti.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eero Hoikkala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 186
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 30, 2009, 16:34:01 » |
|
Rautatie yleensä palvelee kaupungin merkittävintä liikennevirtaa. Rauman haasteellisuus perustuu siihen, liikennevirta jakautuu suhteellisen tasaisesti useaan eri suuntaan. Paikallisjuna Kokemäelle ei yksin poista sitä ongelmaa, että Helsingin ja Rauman välinen ratayhteys kiertää maantieteellisesti verrattuna tiehen Huittisten kautta. Sama ongelma olisi Rauman ja Porin välisessä seutuliikenteessä. Liikenne painottuisi ehkä maantielle junayhteydestä riippumatta.
Merkittävä liikennevirta suuntautuu Raumalta Porin ja Huittisten ohella Turun suuntaan. Esimerkiksi Turun ja Porin lentokentät kilpailevat aidosti Rauman asiakkaista keskenään.
Paikallisjuna Raumalta Kokemäelle palvelisi lähinnä Rauman ja Tampereen välistä liikennettä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #2 : Elokuu 09, 2009, 23:46:31 » |
|
En tiedä, onko aiheesta ollut jo puhetta, mutta minä ainakin otan esiin. Eikö olisi hienoa, jos esim Sm4alkaisi kulkea tällä välillä Esim. Arki-aamuin ja iltapäivällä. Sitä voisi edes kokeilla, kannattavuudesta en tiedä, mutta tällä välillä kun on sähköistyskin. Tai nyt kun Sm5 tulee Helsingin paikallisliikenteeseen, niin esim. Sm1 tai Sm2:kin kelpaisi, koska osalla ei tule olemaan enää tarvetta! Enemmän ehkä mielikuvituksellinen, ehkei niinkää käytännössä onnistuisi, tai no kommentoikaa... Itse vielä niin aloitteleva, mutta tämmöinen mieleen juolahti.
Näin nopeasti vastaten, VR:llä ei ainakaan nykykäytännöillä liikene yhtään Sm-kalustoa. Sm1:set menee huonokuntoisina hylkyyn Sm5:n tullessa ja Sm4:t on sidottu täysin pääkaupunkiseudun lähiliikenteeseen ja Helsinki-keskeiseen taajamajunaliikenteeseen (R-junat Hki-Rixu-Tampere/Lahti, Z Helsinki-Lahti(-Kouvola)). On totta, että osan päivää Tampereella seisoo tyhjän panttina Sm4-yksikkö, joka voisi toden totta käydä Porissa tai Raumalla kääntymässä. Keskipitkällä aikavälillä Porin sinivaunuiset taajamajunat olisi syytä korvata rempatuilla Sm2-junilla, joissa olisi matalalattiainen välivaunu fillarisäilytystiloineen ja välipala-automaatteineen. Kahden Sm2:n junilla ajettaisiin Tampereelta Poriin niin, että toinen Sm2 haarautuisi Kokemäellä Raumalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #3 : Elokuu 10, 2009, 00:10:36 » |
|
Mahtaiskohan nuo Sm1:t kelvata jollekin "yksityis-yrittäjälle"? Eikös tuo kilpailutus avaudu piakkoin henkilöliikenteessäkin? VR varmaan saisi paremman hinnan myydessään junat "kokonaisina", kuin mitä purku-kustannukset ovat. Eikö välillä voitaisi ottaa esimerkkiä esim. läntisestä naapurista, jossa noita operaattoreita riittää
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #4 : Elokuu 10, 2009, 17:39:59 » |
|
Mahtaiskohan nuo Sm1:t kelvata jollekin "yksityis-yrittäjälle"? Eikös tuo kilpailutus avaudu piakkoin henkilöliikenteessäkin? VR varmaan saisi paremman hinnan myydessään junat "kokonaisina", kuin mitä purku-kustannukset ovat. Eikö välillä voitaisi ottaa esimerkkiä esim. läntisestä naapurista, jossa noita operaattoreita riittää
Onkos henkilöliikenteen avautumisesta kilpailulle mitään tietoa? Onko JKV-laitteiden saatavuus jotenkin ratkennut? Taitaa kaluston saatavuus olla sittenkin pienempi ongelma.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #5 : Elokuu 10, 2009, 20:35:48 » |
|
Ensi tammikuusta lähtien avautuu rataverkko sellaiselle henkilöliikenteelle, joka ylittää vähintään yhden EU:n sisärajoista. Varsinaisen Suomen sisäisen liikenteen vapautumisesta ei ole mitään tietoa. Nykyinen ja menneet hallitukset eivät ole pitäneet relevanttina asiaa tutkia, joten mitään määräaikojakaan ei ole. Arvaan, että kun tavaraliikenteen sekä mahdollisen EU-rajoja ylittvän henkilöliikenteen kilpailutuksesta saadaan kokemusta, halutaan Suomen sisäinenkin liikenne auki - olettaen tietysti, että kokemukset eivät ole katastrofaalisia. Kyse on nykyään kai lähinnä jonkinlaisen tabun purkamisesta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tero Korkeakoski
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 275
|
« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2009, 16:18:07 » |
|
Koittaa tietysti saa kaikkea kun kilpailu vapautuu, mutta aika vähän kulkijoita taitaa olla koko matkalle. Tuon välin kun pääsee suoraan bussilla huomattavasti nopeammin.
Sinällään parille vuorolle voisi löytyä matkustajia Jokilaaksoon, mutta ei tuolla matkustajat riitä säännöllisemmälle liikenteelle.
|
|
|
tallennettu
|
Mielipiteeni ja kommenttini ovat henkilökohtaisia mielipiteitä. Työasiat pidän omanani.
|
|
|
Teemu Salonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 236
|
« Vastaus #7 : Heinäkuu 07, 2010, 21:59:05 » |
|
Jos en nyt kovin paljon väärin muista, niin lättähatut käytti matkaan 50min. Tänä päivänä bussi 1h ja 30min. Eli jos sm kalustolla mennään, saadaan matka-aikaa kurottua vielä tästäkin, riippuen tietysti muusta liikenteestä=tavara, jota on paljon. Järjestelykysymyshän sekin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #8 : Heinäkuu 07, 2010, 22:50:39 » |
|
Lättähatun 50 min. näyttää pitävän paikkansa, mutta Matkahuollon aikatauluhaku antaa Pori - Rauma välille matka-aikoja väliltä 45 min - 1 h 20 min. Nopein vakiovuorokin kulkee välin tunnissa. Kannattaako sitä kaikkein hitainta nyt käyttää, jos sellaisen jostain onnistuisi löytämäänkin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #9 : Heinäkuu 08, 2010, 00:33:41 » |
|
Ei kai lättähatulla ole ikinä päässyt Porista Raumalle 50minuutissa tai edes sinne päin? Eiko se 50min tuhraantunut jo Peipohja (Kokemäki)-Rauma välillä? Kuinkahan monta kertaa vudessa joku matkustaisi junalla Porista Raumalle tai päinvastoin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #10 : Heinäkuu 08, 2010, 09:36:02 » |
|
Ei kai lättähatulla ole ikinä päässyt Porista Raumalle 50minuutissa tai edes sinne päin? Eiko se 50min tuhraantunut jo Peipohja (Kokemäki)-Rauma välillä? Kuinkahan monta kertaa vudessa joku matkustaisi junalla Porista Raumalle tai päinvastoin?
Hmm, tarkistin vuoden 1969 Turistista, pitää sitten vissiin jonkun toisen tarkistaa vielä uudestaan! Mutta, kun Porin ja Rauman välillä näkyy tosiaan olevan suorastaan hämmästyttävän hyvät linja-autoyhteydet (myös useita eri reittejä, jotka palvelevat monia välissä olevia paikkakuntia), niin voinee sanoa, että turhaa haaveilla junasta tällä välillä. Lätsyvuoroja ei aikanaan montaa päivässä ollut, olisiko ollut neljä paria.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2552
|
« Vastaus #11 : Heinäkuu 08, 2010, 12:46:15 » |
|
Vuoden 1969 Turistin mukaan Pori-Peipohja = 37-46min ja Peipohja-Rauma 45-51min ja toiseen suuntaan Rauma-Peipohja 45-50min ja Peipohja-Pori 37-53min. Peipohjassa junanvaihto (paitsi jossain junista taisi olla vaunukierron takia suora vaunu) niin Pori-Rauma = 125-180min ja Rauma-Pori 95-197min. Kyllä bussi on näppärämpi tuolla välillä ja junayhteys sopii lähinnä rautatieharrastajille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 08, 2010, 20:13:39 » |
|
Vuoden 1969 Turistin mukaan Pori-Peipohja = 37-46min ja Peipohja-Rauma 45-51min ja toiseen suuntaan Rauma-Peipohja 45-50min ja Peipohja-Pori 37-53min.
Paljonkos vei suunnilleen vastaavan pituinen pätkä lätällä rantaradalla '69-aikataulussa? Voisi tehdä hiukan vertailua samiliikenteen vauhtiin. Kyllä bussi on näppärämpi tuolla välillä ja junayhteys sopii lähinnä rautatieharrastajille.
Totta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #13 : Heinäkuu 08, 2010, 20:57:35 » |
|
Vuoden 1969 Turistin mukaan Pori-Peipohja = 37-46min ja Peipohja-Rauma 45-51min ja toiseen suuntaan Rauma-Peipohja 45-50min ja Peipohja-Pori 37-53min. Peipohjassa junanvaihto (paitsi jossain junista taisi olla vaunukierron takia suora vaunu) niin Pori-Rauma = 125-180min ja Rauma-Pori 95-197min. Kyllä bussi on näppärämpi tuolla välillä ja junayhteys sopii lähinnä rautatieharrastajille.
No niinpäs onkin! Katsoin tietenkin Peipohja - Rauma aikataulua; meni täydestä, kun en osannut odottaa ilmoitetussa ajassa 100 % virhettä
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 08, 2010, 21:39:23 » |
|
No niinpäs onkin! Katsoin tietenkin Peipohja - Rauma aikataulua; meni täydestä, kun en osannut odottaa ilmoitetussa ajassa 100 % virhettä Missä tuollainen aika sitten oli ilmoitettu? Ainakaan linkkaamassasi kuvassa en sellaista nähnyt, vaan siinä puhutaan nimenomaan 45-50 min matka-ajasta välillä Peipohja-Rauma ja noin kolmen tunnin matka ajasta välillä Rauma-Pori
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 517
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 08, 2010, 22:14:55 » |
|
Missä tuollainen aika sitten oli ilmoitettu? Ainakaan linkkaamassasi kuvassa en sellaista nähnyt, vaan siinä puhutaan nimenomaan 45-50 min matka-ajasta välillä Peipohja-Rauma ja noin kolmen tunnin matka ajasta välillä Rauma-Pori
Noo tuossa muutama ruudullinen ylempänä: Jos en nyt kovin paljon väärin muista, niin lättähatut käytti matkaan 50min. Tänä päivänä bussi 1h ja 30min. Eli jos sm kalustolla mennään, saadaan matka-aikaa kurottua vielä tästäkin, riippuen tietysti muusta liikenteestä=tavara, jota on paljon. Järjestelykysymyshän sekin.
Toki tuossa ei selvästi sanota, mistä välistä puhutaan, mutta tuskin bussi ainakaan Peipohja - Rauma väliin 1h ja 30min käyttää.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Seilonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 173
|
« Vastaus #16 : Heinäkuu 10, 2010, 20:05:52 » |
|
Jos haluaa vaikka pääkaupunkiseudulta Raumalle niin, että suosii junakyytiä, lienee parasta hypätä Turun junaan, esimerkiksi näin:
7.38 Helsinki, pendolino 9.25 Turku vaihto bussiin Turun rautatieasemalla 9.45 Turku ras, bussi 11.35 Rauma
Matkahuollon aikatauluhaun mukaan Rauma-Kokemäki-välillä on bussiyhteys vain kaksi kertaa VIIKOSSA, joten sieltä tuskin kannattaa kiertää!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jani Järviluoto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #17 : Heinäkuu 13, 2010, 10:26:09 » |
|
Rauma-Pori-välin pääsisi nopeammin, jos URPO-rata rakennettaisiin, mutta tuskin sitä enää tehdään. Myös Helsinki-Pori menisi nopeammin, jos suara ratayhteys Forssan kautta rakennettaisiin ja silloin voisi vaihtaa Kokemäessä Rauman junaan. Molemmat ovat kuitenkin vain suunnitelmia eikä niitä välttämättä toteuteta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Erno Pintinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 133
|
« Vastaus #18 : Kesäkuu 11, 2013, 21:05:34 » |
|
Vanha aihe tämä on jo mutta, alkuvuodesta tuli selvitys Rauman henkilöjunaliikenteeseen ja tätä linkkiä ei täältä löydy vielä. Selvitys Rauman henkilöjunaliikenteestäJos haluaa vaikka pääkaupunkiseudulta Raumalle niin, että suosii junakyytiä, lienee parasta hypätä Turun junaan, esimerkiksi näin:
7.38 Helsinki, pendolino 9.25 Turku vaihto bussiin Turun rautatieasemalla 9.45 Turku ras, bussi 11.35 Rauma
Matkahuollon aikatauluhaun mukaan Rauma-Kokemäki-välillä on bussiyhteys vain kaksi kertaa VIIKOSSA, joten sieltä tuskin kannattaa kiertää!
Olen myös tällä kannalla, että Rauman kaupungin ei kannata lähteä henkilöjunaliikenteeseen. Nopeimmin pääset bussilla, esim: Raumalta lähtö klo 06.00, vaihto Huittisissa Porin bussiin, joka on express -vuoro ja Helsingissä olet jo 09.40, eli pääset Raumalta n. kolmessa ja puolessa tunnissa Helsinkiin bussilla. No oma auto, paras vaihtoehto
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|