Tässä välissä kysynkin, että minkälainen merkitys sähköjarrun käytöllä on Sr1:n tapauksessa mm. jarruanturoiden kulumisen kannalta?
Kuten Topi sanoi niin harva taitaa säännöllisesti käyttää Sr1:ssä paineilmajarrua vaikka ei käyttäisi sähköjarrua. Vaikea sanoa moniko sitten ei käytä sähköjarrua, itse kyllä käytän sitä. Joissain vetureissa sähköjarru tosin saa veturin "hyppimään" mikä rajoittaa sähköjarrun tehon käytännössä aika olemattomaksi.
Tarvitseeko Sr2:sen kanssa niin kontrolloida tuota välystä kun niissä alkaa kuitenkin olemaan tuo unilinkit(?) eikä tarvita ystävyysidettä välissä.
Unilinkillä kytketty väli ei ole tiukka. Vaikka sen linkin kiristäisi niin tiukalle kuin ruuvia riittää niin tiukalle sitä ei saa, lisäksi kytkijät jättävät siihen ruuviin aina löysää kierroksen tai pari joten välystä on usein vähintäänkin riittävästi.
Sr2:lla tuon välyksen kanssa ajaminen on kuitenkin kohtuullisen nättiä, veturi korvaa vauhdin loppuessa sähköjarrutuksen automaattisesti paineilmajarrutuksella ja jos väli silti ryskää pysähdyttäessä niin Sr2:lla on helppo pitää väli tiukkana suoratoimijarrulla.
Edojunissa se löysä väli on ongelma, koska siihen veturin touhuun ei ole mitään tuntumaa eikä edon hallintalaitteet muutenkaan salli niin tarkkaa hallintaa että ryskeeltä voisi täysin välttyä.