Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Reijo Kankkunen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2993


« : Tammikuu 06, 2015, 21:59:09 »



Joensuusta Helsinkiin tiistai-iltana matkanneen junan veturista katosivat sähköt kesken matkan. Matkustajia siirretään parhaillaan busseihin lämmittelemään.
IC12:n veturista katosivat sähköt kesken matkan Joensuusta Helsinkiin. Junan matka tyssäsi noin kello 19.45. Juna sammui ennen Simpelettä keskelle korpea. Matkustajat ovat odottaneet siitä lähtien kylmenevässä ja pimeässä junassa.

– Kyllä, veturi meni rikki, VR:n operaatiokeskuksen kuljetuspäällikkö Timo Vanhanen vahvistaa Ilta-Sanomille.

– Veturiin ei tule sähköä, joten matkustajat istuvat kylmässä ja pimeässä.

IC12 saa apua takaa tulevalta tavarajunalta, ja matkustajat on tarkoitus saada lämmittelemään paikalle tilattuihin busseihin. Matka ei kuitenkaan jatku bussikyydeillä, vaan vetureita on tarkoitus vaihtaa Simpeleen asemalla.

– Ensimmäisen bussin pitäisi saapua paikalle 21.30. Kun on pyhä, niin tämä on hankalin mahdollinen päivä saada apuja paikalle, Vanhanen manaa.

– Ihmiset pääsevät kuitenkin lämpimään hetkeksi.

Vielä tarkenee
Junan konduktöörin mukaan junan sisällä tarkenee vielä, ja ihmiset ovat pikkuhiljaa alkaneet kaivella ulkovaatteita päälleen.

– Toivotaan nyt, ettei mitään pahempaa pääse käymään, kuljetuspäällikkö huokaa.

Vanhanen kertoo, että veturien vaihdossa menee aikaa, koska perässä tullut tavarajuna joutuu jättämään vaununsa toiselle linjalle ja työntämään sammuneen junan Simpeleelle. Sen jälkeen tavarajunan veturi hakee vielä omat vaununsa Simpeleen aseman sivulle, ennen kuin se pääsee vetämään sammunutta IC12:ta.

Mikko Juuti

Pakkanen viilensi vaunut. Kuvituskuva.
-25 astetta oli liikaa VR:n pikajunalle -
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Tammikuu 06, 2015, 22:18:19 »

Millähän saisi OTK:n suosittelemaan, että ainakin yksi vaunu per juna (tai per niin ja niin monta matkustajaa) olisi voitava lämmittää ilman sähköäkin... Koska kyllä tuo on suurempi turvallisuusriski kuin se, mikä junien keulojen teippauksella taltutettiin.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1436


« Vastaus #2 : Tammikuu 07, 2015, 01:01:00 »

Varsin masentavaa lukemista eiliselle mm. http://vaunut.org/keskustelut/index.php/topic,7890.msg59422/topicseen.html#msg59422 . Ei päivää ilman ongelmia kaluston toimivuudesssa tänä vuonna - eikä vielä edes kunnon pakkasia. Paljon mainostettiin aikoinaan kaluston ennakoituun  talvikunnossapitoon, tässäkö lopullinen tulos?
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #3 : Tammikuu 07, 2015, 11:36:05 »

eikä vielä edes kunnon pakkasia. Paljon mainostettiin aikoinaan kaluston ennakoituun  talvikunnossapitoon, tässäkö lopullinen tulos?
Missä kohtaa tätä uutista sanotaan syyksi pakkanen?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2216


« Vastaus #4 : Tammikuu 07, 2015, 13:16:37 »

eikä vielä edes kunnon pakkasia. Paljon mainostettiin aikoinaan kaluston ennakoituun  talvikunnossapitoon, tässäkö lopullinen tulos?
Missä kohtaa tätä uutista sanotaan syyksi pakkanen?

Tuskin Jorma tarkoitti, että vaurion syynä oli pakkanen vaan sitä, mikä olisi junassa ollut tilanne pakkasen ollessa -40 astetta Celsiusasteikolla. Eikä tuo lukema ole edes Suomen ennätyspakkasia.
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #5 : Tammikuu 07, 2015, 14:22:44 »

Talvivaatteissa junaan nousseilla ihmisillä tuskin on tällaisissa tapauksissa mitään hätää, jollei sitten päätetä sairastua hysterjaan hysterjan vuoksi. Uhrit saattaisivat tuntikausiksi pitkittyvässä seisokissa löytyä pikemminkin Expt-vaunusta erinäisistä siirtomaalajeista, kuten joistakin eksootillisten maitten matelijoista ynnä piennisäkkäistä. Koirilla, kissoilla tahi vaikkapa pienoisporsailla ei viileässä lienisi hätää. Henkilökunta varmaankin auttaisi pyydettäessä esimerkiksi siilin ylöslämmityksessä.

Vaipuvatko lemmikkisiilit talvihorrokseen?
Vaipuvat, jos niiden ympäristön lämpötila laskee liian alhaalle. Liian alhaisena lämpötilana voidaan pitää jo +17°C. Huom! Lemmikkisiiliä ei saa päästää talvehtimaan, sillä se ei ole kerännyt riittävästi vararavintoa selvitäkseen horroksesta. Sopiva lämpötila siilille on n. +23-25°C. Horrokseen vaipuminen saattaa olla hengenvaarallista siilille. Horrostava siili täytyy heti lämmittää. (www.lemmikkisiilit.fi)
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1243


« Vastaus #6 : Tammikuu 07, 2015, 15:11:11 »

Sähköveturissahan on 2 virrotinta. Toinen ilmeisesti hajosi. Eikö oltas voitu jatkaa matkaa mahdollisesti sillä toisella virroittimella?
tallennettu

Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #7 : Tammikuu 07, 2015, 15:32:35 »

Sähköveturissahan on 2 virrotinta. Toinen ilmeisesti hajosi. Eikö oltas voitu jatkaa matkaa mahdollisesti sillä toisella virroittimella?
Niin olisi ehkä voitukin tehdä, mutta entäpäs jos olet väärässä siinä että vain toinen hajosi?
tallennettu
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla

Viestejä: 2216


« Vastaus #8 : Tammikuu 07, 2015, 15:42:20 »

Sähköveturissahan on 2 virrotinta. Toinen ilmeisesti hajosi. Eikö oltas voitu jatkaa matkaa mahdollisesti sillä toisella virroittimella?

Ja jossakin keskustelussa (koskikohan se tuota Salon ja Karjaan välillä tapahtunutta IC-junan tunneliin jääntiä) selvitettiin tuota virrottimen särkymisproblematiikka varsin laajasti siltä kannalta, mitä tapauksissa on tehtävissä toisen virrottimen käyttöön saamiseksi.
tallennettu
Miska Nikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1201


« Vastaus #9 : Tammikuu 07, 2015, 18:03:34 »

Näin kuin IC 12 veturi hyytyi joensuun asemalle. Veturi oli Sr2 3203.
tallennettu

Miska Nikkinen
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #10 : Tammikuu 07, 2015, 18:54:43 »

Voin vakuuttaa, Roope, että tuollaisessa tilanteessa käydään kaikki mahdolliset tilanteenpelastamisvariaatiot läpi useamman henkilön voimin: puhelimethan toimivat. 

Ja jos veturin päämuuntajaan saakka ei sähköä saada, ei tule 1500:aakaan ja vaunuissa on aika pian ns. galsa eli holotna.

tallennettu
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 180


« Vastaus #11 : Tammikuu 07, 2015, 19:24:14 »

Näin kuin IC 12 veturi hyytyi joensuun asemalle. Veturi oli Sr2 3203.
Eihän se Joensuuhun hyytynyt, vaan vähän ennen Simpelettä... Vai oliko ko. veturi reistaillut jo aiemmin?
tallennettu
Miska Nikkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1201


« Vastaus #12 : Tammikuu 07, 2015, 19:59:38 »

Näin kuin IC 12 veturi hyytyi joensuun asemalle. Veturi oli Sr2 3203.
Eihän se Joensuuhun hyytynyt, vaan vähän ennen Simpelettä... Vai oliko ko. veturi reistaillut jo aiemmin?

Veturi reistaili asemalla.
tallennettu

Miska Nikkinen
Olli Aalto
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 294


« Vastaus #13 : Tammikuu 07, 2015, 20:34:26 »

Talvivaatteissa junaan nousseilla ihmisillä tuskin on tällaisissa tapauksissa mitään hätää, jollei sitten päätetä sairastua hysterjaan hysterjan vuoksi. Uhrit saattaisivat tuntikausiksi pitkittyvässä seisokissa löytyä pikemminkin Expt-vaunusta erinäisistä siirtomaalajeista, kuten joistakin eksootillisten maitten matelijoista ynnä piennisäkkäistä. Koirilla, kissoilla tahi vaikkapa pienoisporsailla ei viileässä lienisi hätää. Henkilökunta varmaankin auttaisi pyydettäessä esimerkiksi siilin ylöslämmityksessä.

Vaipuvatko lemmikkisiilit talvihorrokseen?
Vaipuvat, jos niiden ympäristön lämpötila laskee liian alhaalle. Liian alhaisena lämpötilana voidaan pitää jo +17°C. Huom! Lemmikkisiiliä ei saa päästää talvehtimaan, sillä se ei ole kerännyt riittävästi vararavintoa selvitäkseen horroksesta. Sopiva lämpötila siilille on n. +23-25°C. Horrokseen vaipuminen saattaa olla hengenvaarallista siilille. Horrostava siili täytyy heti lämmittää. (www.lemmikkisiilit.fi)

Kyllä Petri puhuu asiaa. Ainoa todellinen uhka muodostui ainoastaan tuolle mainitulle eliöryhmälle, ja iltapäivälehtien skandaaliotsikot kylmässä ja pimeässä junassa hytisevistä matkustajista on täysin liioiteltua dramatisointia.
tallennettu
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 474


« Vastaus #14 : Tammikuu 07, 2015, 23:07:23 »

Sähköveturissahan on 2 virrotinta. Toinen ilmeisesti hajosi. Eikö oltas voitu jatkaa matkaa mahdollisesti sillä toisella virroittimella?
Niin olisi ehkä voitukin tehdä, mutta entäpäs jos olet väärässä siinä että vain toinen hajosi?

”Junan matkan keskeytti vika virroittimessa, joka johtaa sähkön ajolangoista junaan. Intercity-junassa on kaksi virroitinta, mutta syystä tai toisesta molemmat niistä vaurioituivat.

- Tutkimme, miksi molemmat virroittimet menivät rikki. Tällainen on erittäin harvinaista, Heijari totesi.”

Karjalainen: Juna hyytyi tuntikausiksi paukkupakkaseen - talvivaatteet matkustajien lämmikkeenä
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: VR:n Intercity jumissa keskellä korpea - matkustajat odottavat kylmässä ja pimeä  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina