Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« : Tammikuu 14, 2015, 11:59:47 » |
|
Saksassa tapahtui joku 10-15 vuotta sitten paha junaonnettomuus pyörän renkaan hajotessa. 250 km/h nopeudella paahtava ICE-juna suistui sen seurauksena päin sillan tolppaa ja silta romahti junan niskaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #1 : Tammikuu 14, 2015, 15:46:17 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Ossi Rosten
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 216
|
« Vastaus #2 : Tammikuu 14, 2015, 15:53:15 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #3 : Tammikuu 14, 2015, 18:07:20 » |
|
Eschedessä onnettomuus sattui ICE-junalle, jota varten oli kehitetty kumin päälle asennetut teräksiset pyöränrenkaat junissa esiintyneiden värinäongelmien vuoksi. Ratkaisu oli hieman samantapainen kuin monissa raitiovaunuissa käytetty. Eschedessä tämä pyöränrengas eli käytännössä pyörän kehä, katkesi 200 km/h vauhdissa ja suisti näin yhden akselin ja telin kiskoilta. Escheden tulovaihteessa teli väänsi koko vaunun sivusuunnassa ulos kiskoilta, vaunu törmäsi siltapilariin ja silta sortui sitä kahtasataa alittavan ICE-junan päälle tuhoisin seurauksin.
Sittemmin kaikki ICE:iden pyörät ovat olleet jälleen kokometallisia ilman kumivaimennuselementtiä. Onnettomuuden syy vieritettiin pyörätyypin kehittäjien ja hyväksyjien niskoille.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #4 : Tammikuu 14, 2015, 23:12:08 » |
|
Kimmo, ei aivan näin. Pyörä hajosi ensimmäisestä "veturin" jälkeisestä vaunusta, joka kuitenkin selvisi kutakuinkin ehjänä sillan ali. Myös toinen vaunu pääsi läpi. Vasta kolmannen vaunun kohdalla hajonnut vaihde suuntasi takatelin riittävästi sivulle, ja se oli tämä kolmas vaunu joka vasta törmäsi siltaan. Itse rengas oli irronnut jo paljon aikaisemmin, ja jäänyt alustarakenteisiin jumiin. Teli kuitenkin pysyi kutakuinkin kiskoilla, eikä kuljettaja huomannut vauriota. Lopulta vaihteessa jumiin jäänyt rengas nappasi vaihteessa vastakiskon mukaan, joka niin ikään jäi alustaan jumiin, ja tämä vasta suisti telin kiskoilta ja hajoitti vaihteen. Tämän jälkeen kaikki vaunut suistuivat, mutta vasta kolmas vaunu osui siltapilariin, mutta tämäkin vaunu pääsi vaurioituneena läpi, kuten myös neljäs vaunu ehti romahtavan sillan alta. Viides vaunu jäi lähes kokonaan sillan alle (pieni palanen etupäätä pääsi läpi), ja kaikki sen jälkeen tulevat ja perän "veturi" tulivat läjään. Animaatio aiheesta: http://www.ndr.de/kultur/geschichte/chronologie/animationeschede101.html
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #5 : Tammikuu 14, 2015, 23:20:10 » |
|
Tässä ilmakuvassa näkyy mihin vaunut päätyivät: https://extendedprojectelodie.files.wordpress.com/2013/01/eschede-2.jpgEtupään veturi on ilmeisesti irrotettu ja hinattu pois, se pysyi kiskoilla. Kuvassa taustalla näkyy vaunut 1-3 suistuneina mutta pystyssä ja kiinni toisissaan. Näistä ensimmäisessä vaunussa tapahtui se pyörärikko, ja kolmannen vaunun perä romutti siltapilarin (ja romuttui itsekin kovin). Vaunu 4 on oikealla puolella lepikossa (kolmosvaunu tempaisi sen sinne) ja vaunun 5 läpi päässyt alkupää on pystyssä (loput vaunusta 5 on sillan alla, se siis repesi kahteen osaan). Vaunusta 6 eteenpäin kaikki on läjässä kuvan etualalla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #6 : Tammikuu 15, 2015, 08:00:46 » |
|
Mikäli olen tulkinnut oikein kyseistä onnettomuutta käsitelleitä saksankielisiä teoksia, niin kyseisen junayksikön toista vetovaunua (veturia) ei irroitettu, vaan se irtosi junarungosta. Vetovaunu pysähtyi vasta lähes 2 km päähän onnettomuuspaikasta. Ja osia vaurioituneesta pyöränrenkaasta löytyi renkaan hajoamispaikalta usean kilometrin päästä lopullisesta onnettomuuspaikasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #7 : Tammikuu 15, 2015, 16:36:10 » |
|
Olet muuten Topi oikeassa, jouduin tarkentamaan tietojani lukemalla onnettomuudesta tarkemmin. Ja tosiaan, se junayksiköstä irronnut etummainen vetopää ohitti Escheden aseman yksin ja sai paikalla olleen junasuorittajan asettamaan aluksi kaikki Escheden opastimet seis-asentoon, oli sen verran outo näky, kun kokonaisen ICE:n sijasta ohi kahauttaa pelkkä vetopää.
Escheden oli ohittanut paria minuuttia aiemmin toiseen suuntaan matkannut ICE. Jos onnettomuusjuna ei olisi ollut myöhässä, kuten tässä onneksi oli, olisi tämä toisen suunnan juna luultavasti rysähtänyt samaan kasaan ja uhreja tullut varmasti kosolti lisää.
Escheden junaonnettomuudessa kuoli kaikkiaan 101 ihmistä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #8 : Tammikuu 15, 2015, 17:02:31 » |
|
Ko. onnettomuudesta tuli dokumentti joku aika sitten, olisiko ollut JIM-kanavalta?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Soronen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 105
|
« Vastaus #9 : Tammikuu 15, 2015, 23:07:46 » |
|
Youtubessa oli joku dokumentti aiheesta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #10 : Tammikuu 16, 2015, 14:26:25 » |
|
Seconds from Disaster -sarjassa on ollut tästä aiheesta. Kyllästyin jatkuvaan amerikkalaistyyppiseen jankkaamiseen, jo käsitellyn toistamiseen ja sillä tavalla hitaaseen etenemiseen. Ne ovat tietysti ne seitsemän minuutin välein toistuvat mainoskatkot, mutta ei meilläkään toisteta samoja asioita 17 kertaa dokumentin aikana ihan vain kertauksen vuoksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #11 : Tammikuu 16, 2015, 14:40:07 » |
|
Niinpä! Lisäksi kyllästyttää, yleensäkin, asianesittäjien käsien runsas heiluminen ja puhuessa suun ammolleenvääntely. Se on hyvä tässä jopa kuvitella.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|