Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Miksi juna-asemalla ei myydä junalippuja?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

« : Helmikuu 08, 2015, 18:55:31 »

Tähän olen törmännyt Eestissä useammankin kerran. Viimeksi viime viikolla olisin halunnut ostaa Tallinnan rautatieasemalta lipun Viljandiin, mutta virkailija vain kertoi miltä raiteelta juna lähtee ja käski ostaa lipun junassa. Huh
tallennettu
Marko Laine
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #1 : Helmikuu 08, 2015, 19:14:18 »

Elronilla on lipunmyynti vain Tallinnan Baltijaamassa. Lisäksi Tarton asemalta löytyy yksityisen pitämä kioski, josta myös saa lippuja. Jostain syystä Elronin juniin saa ostettua lipynmyynnistä lipun vain toiseen luokkaan. Ensimmäisen luokan lipun saa ainoastaan junasta tai etukäteen netistä. Sinänsä on hyvä, että junasta saa lipun ilman mitään erillisiä lisämaksuja, mutta jos haluaa edullisemman lipun ensimmäiseen tai toiseen luokkaan, niin se pitää ostaa etukäteen netistä. Elron suuntaa selvästi myyntiään enemmän netin kautta tapahtuvaksi, joka lienee varmasti trendinä kaikkialla Euroopassa.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #2 : Helmikuu 08, 2015, 20:46:07 »

Sisältyykö siihen asemalta ostettavaan lippuun paikkalippu? Jos (ja kun) ei, mä en oikeastaan ihan käsitä miksi niitä lippuja olisi mitään tarvetta ostaa etukäteen.
Paljon helpompaahan se on, että sitä vaan istuu persuksillaan ja lipputoimisto kävelee luokse.
Samahan se oli Suomessa, kun VR:n lipunmyyntijärjestelmä uudistettiin ja se hajosi käyttöönotettaessa. Hirveän moni valitti huonoksi palveluksi sitä, että poikkeuksellisesti ei tarvinnutkaan ensin jonottaa lipunmyyntiin, vaan sai mennä suoraan junaan jo odottaa asiakaspalvelijan saapumista.
Itse olin tuolloin lähinnä iloinen, koska vaivaa tosiaan säästyi aika lailla.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #3 : Helmikuu 08, 2015, 21:22:35 »

Tähän olen törmännyt Eestissä useammankin kerran. Viimeksi viime viikolla olisin halunnut ostaa Tallinnan rautatieasemalta lipun Viljandiin, mutta virkailija vain kertoi miltä raiteelta juna lähtee ja käski ostaa lipun junassa. Huh

Tarviiko tuota mennä Viroon asti ihmettelemään? Pääsääntöhän tuo Suomessakin on eli asemalta ei myydä lippuja, eikä mitään muutakaan.
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #4 : Helmikuu 08, 2015, 21:56:29 »

Kyllä olen Suomessa tottunut siihen, että jos asemalla on lipunmyyntipiste, siellä myydän lippuja. Virnistää

Viljandin bussiasemallakaan en saanut ostetuksi lippua bussiin. Myyjä käski ostaa lipun kuljettajalta, ja oli kiusallista kun lippu maksoi 6 euroa, kortilla ei voinut maksaa ja minulla oli käteistä noin 5,30 - 5,50 euroa. Kuski ehti jo tulostaa lipun, kun olin vasta kysymässä paljonko matka maksaisi. Sain sitten lipun alennuksella. Nolostunut
tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #5 : Helmikuu 09, 2015, 23:00:31 »

Ja kyllä aioin ostaa junalipun etukäteen netistä, mutta Elronin sivustolla ei kelpaa suomalaisen osuuspankin tai S-pankin kortti. Hassua, että junassa näillä voi maksaa.
Huh

Elronin sivulta löytyi tietoa:

Tickets for same day travel can also be purchased from the information kiosks at the Baltic Station and Tartu Station. Please Note! Advance ticket sales at Elron’s ticket kiosks ends 15 minutes prior to the departure of the train; in the case of first class tickets, 1 hour before departure of the train.

A bank card can only be used to make a payment aboard diesel trains.

http://elron.ee/en/piletid/

Ja mitä tapahtuu, jos menee sähköjunaan eikä ole käteistä vaan ainoastaan kortti?  Huh

tallennettu
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #6 : Helmikuu 15, 2015, 23:23:14 »

Ja Pärnussa ostin R-kioskista päivälipun paikallisbussiin, siis 2 euroa ja sillä saa matkustaa vuorokauden. Menin bussiin ja kysyin kuljettajalta, tarviiko lipulle tehdä jotain. Hän ei ymmärtänyt kysymystä, vaan tarjosi euron kertalippua.
Huh

Sitten kun bussissa tuli väljempää, siirryin taaksepäin ja huomasin leimauslaitteen. Työnsin lipun sinne, mutta lippuun ei tullut leimaa.
 Huh

Paluumatkalla toisessa bussissa päätin vielä kokeilla, toimisiko siinä leimauslaite, ja toimihan se.
Sain lippuun leiman, ja parin-kolmen pysäkin kuluttua bussiin nousi lipuntarkastajia. Tilanne olisi varmaan ollut mielenkiintoinen ilman leimaa olevan lipun kanssa. Epävarma
tallennettu
Timo Järvi
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #7 : Helmikuu 16, 2015, 16:27:02 »

Kyllä olen Suomessa tottunut siihen, että jos asemalla on lipunmyyntipiste, siellä myydän lippuja. Virnistää

Suomessa itsensä palvelemisesta on tehty taitolaji, ja palvelumaksu on yleensä sisällytetty täysimääräisenä tuotteen hintoihin. Asiakkaalla pitää olla nykyisin tekniset välineet ja valmiudet, että saa sen lippunsa ostettua. Suomi on kohta ainakin palvelun suhteen takapajula. Mutta, suomalaiset ovat tottuneet jonottamaan ja palvelemaan itse itseään  Virnistää

Jahas, VR:n lipunleimauskäytännöt vaihtelevat kuin kesäiset ukkoskuurot. Vielä hetki sitten piti kiskobussien miehittämättömillä reiteillä asiakkaiden leimata kaikki liput uhkasakon uhalla, mutta käytäntö on näköjään taas muuttunut. Havaittavissa arpomista.... tehdään ensin ennen kuin asioita on mietitty loppuun asti. Asiasta on tainnut tulla hieman palautetta. Ihmekkös tuo, kun koko vaunullista ihmisiä jonotutetaan jonnekin vaunun toisessa päässä olevallle lippuautomaatille. "Käytännöllistä" ainakin silloin, kun vuoro on tupaten täysi, kuten suht usein Tampere-Keuruu välillä.
tallennettu
Ari Palin
Käyttäjä
Poissa

« Vastaus #8 : Maaliskuu 19, 2015, 22:07:27 »

Lipunmyyntiin tarvittaisiin eurooppalainen standardi. Nyt käytännöt vaihtelevat maiden sisälläkin eri kaupunkialueiden välillä, minkä johdosta turistin pitää syynätä kunkin kohdekaupungin joukkoliikennesivut tarkkaan, jotta välttyisi "pikavoitolta", joka joissakin maissa voi olla jopa satoja euroja.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Ulkomaat  |  Aihe: Miksi juna-asemalla ei myydä junalippuja?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry: