Tuli kuluneella viikolla käytyä Helsingissä, matkalla välipysähdys pitkästä aikaa Hyvinkäällä museolla. VR:n verkkokaupan toiminta jäi tältä osin ihmetyttämään. Matkan Tampereelta Hyvinkäälle saa ostettua, mutta jatkoyhteys Hyvinkäältä Helsinkiin ja edelleen pääkaupunkiseudun sisällä ei kuitenkaan onnistu. Kuitenkin hakutuloksissa näkyy liikennöitävät vuorot ja hinnat, mutta vuoroa ei voi valita eikä lippua ostaa. Onko tälle toiminnallisuudelle olemassa jokin todella käytännöllinen perustelu ? Hieman pöhköä, että jatkolipun voi ostaa asemalta (jos on auki), automaatista (jos toimii) tai junasta, mutta ei VR:n omasta verkkokaupasta, vaikka kiskoilla kulkevat pulkat ovat saman firman vehkeitä.
"VR:n sivulta lainattua: Lähiliikenteen junalippu on aina edullisin, kun se ostetaan ennen junaan nousua. Asemalta ostettu lippu on 50 senttiä kalliimpi kuin lippuautomaatista, VR Mobiilista tai R-kioskilta ostettu lippu."
Kaukoliikenteen osalta taas mennään näin...
"Junissa voi ostaa konduktööreiltä kertalippuja ilman paikkatietoja. Lipun hinta on tuolloin 0-76 km:n matkalle 3 euroa kalliimpi ja yli 76 km matkalle 6 euroa kalliimpi kuin itsepalvelukanavista ostettaessa. Suorilla taajamajunayhteyksillä junan konduktööriltä ostettu lippu maksaa 50 senttiä enemmän kuin itsepalvelukanavista ostettu lippu"
Toinen ihmetys, miksei lipun ostamisesta voi tehdä yksinkertaista ja suoraviivaista prosessia niin kuin kaupunkien sisäisessä bussiliikenteessä tai kaukoliikenteen bussivuoroilla ilman turhaa kikkailua ja rahastamista ? Edellä mainituissa lipun hinta on selkeä, eikä tarvitse miettiä erilaisia lipun hintaan mahdollisesti vaikuttavia poikkeuksen poikkeuksia
Tämä on niin tätä....