[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« : Maaliskuu 30, 2015, 20:37:08 » |
|
Kuinkakohan moneen varuskuntaan / PV:n varikolle on mennyt oma pistoraide? Mieleen tulee nyt ainakin Riihimäen viestirykmentti, alueella on vieläkin kiskotusta jäljellä, Pansion laivastoasemalle on mennyt raide. Mitä muita löytyy (rajataan alue nykyisten rajojen sisäpuolelle)?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #1 : Maaliskuu 30, 2015, 21:15:38 » |
|
Parkanon Varikko on yksi paikka, johon meni rata. Purettu nykyään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #2 : Maaliskuu 30, 2015, 21:55:40 » |
|
Lievestuoreen (Kelkkamäen) ja Haapajärven (Vuorten-Vuoren) asevarikot, molemmat jo nyt ainakin erkanemisvaihteiden ja alkupään osalta purettu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #3 : Maaliskuu 30, 2015, 22:02:41 » |
|
Oulussa on mennyt entiselle kaupungin kasarmille Intiössä raide. Kaupungin kasarmilla oli mm. Pohjois-Suomen viestipataljoona.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1331
|
« Vastaus #4 : Maaliskuu 30, 2015, 23:04:21 » |
|
Niinisaloon menee tänä päivänäkin. Entä Parolaan?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #5 : Maaliskuu 30, 2015, 23:38:47 » |
|
Niinisaloon menee tänä päivänäkin. Entä Parolaan?
Joo, kyllä Parolaankin menee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #6 : Maaliskuu 31, 2015, 01:08:08 » |
|
Inhassa on sivuraiteita huutoetäisyydellä, vaikkei raidetta varsinaisesti sinne alueelle mene.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka V. Puhakka
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #7 : Maaliskuu 31, 2015, 05:14:20 » |
|
Oliko tai onko Ohenmäki pv:n varikko?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #8 : Maaliskuu 31, 2015, 05:39:52 » |
|
Kuinkakohan moneen varuskuntaan / PV:n varikolle on mennyt oma pistoraide? Mieleen tulee nyt ainakin Riihimäen viestirykmentti, alueella on vieläkin kiskotusta jäljellä, Pansion laivastoasemalle on mennyt raide.
Turun kasarmille oli rantaradalta pistoraide. Nykyisin alueella on Turun yliopiston rakennuksia. Pistoraide näkyy mm. Porin prikaatin killan sivuilla olevasta materiaalista: http://www.porinrykmentin-porinprikaatinkilta.fi/default2.asp?active_page_id=336
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #9 : Maaliskuu 31, 2015, 05:47:15 » |
|
Oliko tai onko Ohenmäki pv:n varikko?
Oli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #10 : Maaliskuu 31, 2015, 05:51:20 » |
|
Varikkojen ja/tai varuskuntien raiteita on ollut mm. seuraavilla liikennepaikoilla:
Haapajärvi (Vuorten-Vuori) Hämeenlinna Ilmajoki Jyväskylä (Sulku) Koria Kouvola (Marjoniemi) Kuopio (varikko+varuskunta) Lahti Lievestuore (Kelkkamäki) Mikkeli Niinisalo Ohenmäki Oulu Parkano (Isokangas) Parola Riihimäki Seinäjoki (Impivaara) Sörnäinen Tammisaari (Dragsvik) Turku (varikko+varuskunta) Ykspihlaja.
Sitten on joillakin liikennepaikoilla ollut sellaisia syrjäraiteita, jotka eivät ole johtaneet sotilasalueelle, mutta ovat olleet Sotaväen/Sotalaitoksen/Puolustusvoimien käytössä. Niitä löytyy tai on löytynyt esim. Hirvaalta/Hirvaksesta, Kauhavalta, Lappeenrannasta, Muurolasta, Misistä jne... Osa em. listan syrjäraiteista saattaa kuulua tähän kategoriaan.
Luovutetun Karjalan alueelta löytyy myös muutama, mutta kysymys käsitti vain nyky-Suomen.
|
|
« Viimeksi muokattu: Maaliskuu 31, 2015, 06:48:26 kirjoittanut Jukka Voudinmäki »
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #11 : Maaliskuu 31, 2015, 07:07:41 » |
|
Ja eikös myös Pasilassa ollut raide puolustusvoimien ammusvarastolle. Raidehan sijaitsi Söörnäisiin menevän radan pohjoispuolella. Ja Parolassahan raide on mennyt myös aseman eteläpuolelta länteen kohti varuskuntaa. Tätä raidettako Kimmo mahtoi tarkoittaa, vaiko nykyistä Merven teollisuusraidetta, jota on käytetty myös puolustusvoimien kuormauksiin. Ja mitenkäs tuo Vilppulan laita on?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #12 : Maaliskuu 31, 2015, 08:51:16 » |
|
Parolasta sen verran tarkennusta että Merven rata ei ole varuskunta-alueella, varuskunnan lähellä olleelle varikolle on kyllä aikoinaan mennyt pistoraide mutta onko se kulkenut varuskunnan maa-alueen läpi vai ei niin siihen en pysty vastaamaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1761
|
« Vastaus #13 : Maaliskuu 31, 2015, 09:20:18 » |
|
Savonlinnassakin tai silloisessa Säämingissä, on sijainnut varuskunta Pääskylahden ratapihan vieressä. Viimeiset sotilaat poistuivat kaupungista 1960-luvun alussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #14 : Maaliskuu 31, 2015, 11:19:17 » |
|
Luetaankos Linnavuoren rata sotilaalliseksi?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Rauhala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 816
|
« Vastaus #15 : Huhtikuu 01, 2015, 08:55:42 » |
|
Vilppulan satamaradan varrella ja päässä oli varikko.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 970
|
« Vastaus #16 : Huhtikuu 01, 2015, 10:59:27 » |
|
Tietääkö joku onko Ilmavoimien Kauhavan lentotukikohtaan mennyt raide? Tai Porin? Tai Utin?
Tai laivaston Helsingin Katajanokan tukikohtaan?
t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka P. T. Ruuskanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 193
|
« Vastaus #17 : Huhtikuu 01, 2015, 19:09:06 » |
|
Eikös Kalettoman nykyinen ainoa sivuraide ole varikon käytössä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #18 : Huhtikuu 01, 2015, 19:51:01 » |
|
Tietääkö joku onko Ilmavoimien Kauhavan lentotukikohtaan mennyt raide? Tai Porin? Tai Utin?
Tai laivaston Helsingin Katajanokan tukikohtaan?
t. Rainer
Kauhavalla on (ollut) Ilmasotakoulun raide, joka oli lentokoneiden polttoainehuoltoa varten, mutta ei johtanut varsinaiselle sotilasalueelle. Kuva raiteesta löytyy tuolta vaunut.orgin puolelta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #19 : Huhtikuu 01, 2015, 19:58:21 » |
|
Eikös Kalettoman nykyinen ainoa sivuraide ole varikon käytössä?
On voinut joskus olla, mutta viime vuosina en ole nähnyt sivuraiteella minkäänlaista käyttöä. Voisin luulla, että sivuraide palvelee satunnaista raidesepelin kuormausta. En tietenkään ole ollut alituiseen Kalettomalla päivystämässä, mutta usein tulee sielläkin poikettua samalla, kun Keurusseudulla liikun. 12 vuotta on siitä, kun olen viimeksi nähnyt Kalettoman sivuraiteella kalustoa. Tka8 siellä silloin oli yhden avovaunun (Hkb?) sekä parin harmaan virkatarvikevaunun kanssa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Martio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 35
|
« Vastaus #20 : Huhtikuu 01, 2015, 22:01:02 » |
|
Utissa on edelleen lentokonepolttoainetta varten raide, lentokenttä ei tosin ole ihan lähellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pauli Ruonala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 83
|
« Vastaus #21 : Huhtikuu 04, 2015, 14:54:03 » |
|
"Luettelo syrjäraiteista, joita ei ole mainittu liikennepaikkojen välimatkat-julkaisussa" vuodelta 1983 sanoo että Puolustuslaitoksen käyttämiä syrjäraiteita on seuraavilla liikennepaikoilla: Hämeenlinna, Kauhava, Koria, Kumiseva, Kuopio, Lievestuore, Niinisalo, Peltosalmi, Riihimäki, Vilppula, Vuohijärvi, Ykspihlaja. Santahaminan varuskunta toi Herttoniemeen paljon sotilasliikennettä heti kun rata oli avattu yleiselle liikenteelle 1939. Kuormaamiseen käytettiin tavara-aseman laituria ja aseman sivuraiteita. Asemalla oli vanha Ga-vaunu varuskunnan junakuormausvälinevarastona, ks. http://vaunut.org/kuva/80806 . Rata metrovaihteelta satamaan purettiin 1993-1994 ja syksyllä 1994 metrovaihteen kohdalle tehtiin puolustusvoimien tarpeeseen ramppi vaunujen päästälastaamiseen. Jostakin luin että tätä pätkää ei koskaan mainittu missään syrjäraideluettelossa. Lähde: Leveät kiskot.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jari Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2
|
« Vastaus #22 : Elokuu 28, 2015, 03:01:28 » |
|
Jos (ja kun) ex Parkanon Pioneerivarikon raide on purettu (luultavasti niitä kiskoja kasalla Kiviluoman tien varressa). Muutoin vanha Haapamäen rata on edelleen paikallaan (en tosin takaa ettäkö ratapihan vaihteet olis enää paikallaan kun jotain ratapihalla askarrellaan). Samoin pisti silmääni että vanha pistoraide ent. Hollmingin tehtaalle on yhäti siellä aluskasvillisuuden seassa. Koskahan on viimeksi sinnekin vaunuja puskettu? Puskista päätellen ei ihan viime vuosikymmeninä. Luulisi että olisivat keränneet jo kiskot pois ja myyneet läheiselle rautaromukauppiaalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #23 : Elokuu 28, 2015, 05:22:43 » |
|
Jos (ja kun) ex Parkanon Pioneerivarikon raide on purettu (luultavasti niitä kiskoja kasalla Kiviluoman tien varressa). Muutoin vanha Haapamäen rata on edelleen paikallaan (en tosin takaa ettäkö ratapihan vaihteet olis enää paikallaan kun jotain ratapihalla askarrellaan). Samoin pisti silmääni että vanha pistoraide ent. Hollmingin tehtaalle on yhäti siellä aluskasvillisuuden seassa. Koskahan on viimeksi sinnekin vaunuja puskettu? Puskista päätellen ei ihan viime vuosikymmeninä. Luulisi että olisivat keränneet jo kiskot pois ja myyneet läheiselle rautaromukauppiaalle.
Pioneerivarikon raiteen tilanne puolisentoista kuukautta sitten: http://vaunut.org/kuva/103270
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Parkkonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 29
|
« Vastaus #24 : Syyskuu 01, 2015, 08:30:37 » |
|
Hämeenlinnassa ns.Varikonniemen alueella oli parakkeja, joihin johtivat raiteet. Jäljellä ovat nyt "törröttämässä" purettujen Puolustusvoimien parakkien betoniset peruspilarit ja paikoitellen maassa vielä näkyvät lahonneet ratapölkyt. Olin opintojeni välissä kesätöissä 1960-luvulla mukana ratatöissä, juuri noita samoja pölkkyjä urakkatöinä vaihtamassa. Ohessa liitteenä osa Hämeenlinnan ratapihan liikennöimissäännöstä vuodelta 1952, jossa nuo varikkoradat ja parakit näkyvät ylhäällä veturitallin taustalla.
|
|
|
|