Taitavat olla melkoisen "takapajuloita" maita nuo Ruotsi ja Saksa, kun uskaltavat sallia vaarallisen museojunien liikennöinnin pääradoilla. Ottaisivat esimerkkiä Suomesta, jossa raideliikennettä on harjoitettu jo ammoisista ajoista lähtien ja huomattu vihdoin kaikki raideliikennettä vaarantavat tekijät. Vai onko paikallisen (RVI) valvovan elimen johdossa täysiä amatöörejä, joilla ei ole mitään ymmärrystä tai kokemusta raideliikenteen hoidosta - kuten meillä.
Duodanoin, mutta kun Saksassa hyöryvetureissa on ollut PZB-laitteita jo ennen toista maailmansotaa ja esim. museoliikenteessä käytettävä 01 118 on pari vuotta sitten varustettu uudella PZB 90 laitteistolla. Mikä lienee Ruotsin museohöyvetureiden tilanne? Siellähän ATC tuli käyttöön vasta 1980-luvulla, joten alunperin sitä ei höyryvetureissa ole ollut.