”Raakapuun kuormauspaikkaverkosto on kutistumassa Itä-Suomessa puoleen nykyisestä neljän seuraavan vuoden aikana.
Pohjois-Karjalan puutavaran kuormauspaikoista on jäämässä pois käytöstä seitsemän, ja viisi on jatkavien ja kehitettävien listalla. Käytöstä poistuu Heinävaaran, Ilomantsin, Joensuun, Niiralan, Tohmajärven, Tuupovaaran ja Ylämyllyn kuormauspaikat.
Kehitettäviä ja selvitettäviä kohteita ovat puolestaan Enon, Hammaslahden, Lieksan, Porokylän ja Sysmäjärven kuormauspaikat. Niin ikään Kiteen raakapuuterminaali on Kiuruveden, Luikonlahden ja Pieksämäen terminaalien ohella kehitettävien listalla.
Verkoston selvitystä on johtanut ohjausryhmä, jossa on Liikenneviraston, ely-keskusten, Metsäteollisuus ry:n, Metsähallituksen ja VR:n edustus.”
Karjalainen: Kuormauspaikkaverkosto rautateiden varsilla harvenee huomattavastiPainetussa lehdessä kerrotaan lisäksi mm. se, että suunnitelmien mukaan vuonna 2019 koko maassa olisi 14 puuterminaalia ja 32 kuormauspaikkaa; nyt terminaaleja on 9 ja kuormauspaikkoja 95.