Mitenkähän HSL on ajatellut valvoa, että siellä ovella tosiaan ollaan vastassa? On meinaan erittäin merkittävä muutos lähiskonnarien työnkuvaan, jos jokaisella asemalla pitää mennä ovelle tervehtimään matkustajia ja soittamaan lähtösoitto niin kuin ohjeissa sanotaan.
Lähtösoittohan pitää soittaa ovelta nykyisin, kaikilla asemilla. Eihän se vaadi muuta kuin junahenkilökunnan ohjeistukseen muutosta. Kyllähän kaukoliikenteessä ollaan jokaisella asemalla laiturilla vastassa matkustajia. Lähiksessä sitä ei ole ollut tapana, joten vaatii asennemuutoksen myös henkilökunnalta.
Eniten ongelmia tulee aiheuttamaan varmasti lipunmyyntimerkin puuttuminen ja sen seurauksena ihmisten jakautuminen vähän minne sattuu 200-500 metriä pitkillä asemilla. Lisäksi maininta "
Merkkien poistamisella junan pysähtymispaikkaan saadaan joustavuutta ihmisvirtojen, vuorokauden ajan ja muiden muuttuvien olosuhteiden mukaan." voi käytännössä tulkita niin että kuljettaja voi pysähtyä mihin kohtaan asemalaituria haluu ihan oman mielialansa mukaan. Tämä aiheuttaa myös sen et pysähtymisajat pitenevät.
Ymmärrän hyvin lipunmyyntimerkkien poiston, koska lipunmyynti loppuu 2016 vuoden lopussa HSL-alueen junissa. Mutta siihen on vielä yli puolitoistavuotta. Tämä on taas HSL:n järjettömiä ideoita.
Ihmettelen jossei tuu mitään merkintää junan pysähtymispaikasta. Tottakai alan harrastajat osaa tulkita keltaisia pysähtymismerkkejä, mutta ei tavallinen tallaaja. Ja tuon "joustavan pysähtymispaikan" perusteella tulkitsen asian niin ettei pysähtymismerkkejä enään ole/niillä ei ole väliä.
Miten asian voisi ratkaista: määritellään pysähtymispaikat, kuten nytkin. Asemille kiinteet merkinnät mihin kohtaan pysähtyy lyhytjuna ja mihin pitkä. Samaten infonäyttöihin. Ei siinä ole mitään järkeä et 1 yksikköisellä voidaan pysähtyä mihin tahansa kohtaa asemaa.