Juha Paulavuo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 551
|
« : Elokuu 14, 2009, 14:34:26 » |
|
Oulun seudulla puuhataan lähijunaliikenteen käynnistämistä. Limingan kunnanjohtaja Pekka Rajalan mielestä kaupunkien pitäisi sitoutua harkitsemaan lähijunaliikenteen aloittamista Raahen ja Iin välille. "Tämä vähentäisi päästöjä, kun Ouluun tulevien työmatkalaisten ei tarvitsisi omalla autolla kulkea", Rajala toteaa Oulussa ilmestyvälle sanomalehti Kalevalle.. Myös VR on suhtautunut paikallisjunaliikenteen aloittamiseen nihkeästi. Syynä on ollut se, että yksiraiteisten ratojen kapasiteetti ei riitä monenlaiselle liikenteelle. Tavaraliikenteen ja pikajunien on pelätty häiriintyvät paikallisjunien liikennöinnistä. tekniikka&talous
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #1 : Elokuu 14, 2009, 14:42:01 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Viitamäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 138
|
« Vastaus #2 : Elokuu 14, 2009, 14:55:15 » |
|
Kyllähän kunnanjohtajat saavat kaivata kaikenlaista ja kerätä pisteitä lehtiotsikoilla, eri asia sitten kaipausten suhde kylmään todellisuuteen. Kaskisissakin kaivataan henkilöjunayhteyttä maakuntaan. Rakentaisivat edes sillan ratapihan yli.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pauli Kyllönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 95
|
« Vastaus #3 : Elokuu 14, 2009, 16:13:57 » |
|
Tämän päiväsessä Kalevan paperiversiossa oli otsikolla: "VR lämpenee lähijunalle...". Kuitenkin kun jutun sitten luin niin sai käsityksen, että VR tehnyt alustavia selvityksiä ja se ei kannata juurikaan riittävän väestöpohjan takia. Eli siis se ei sittenkään kannata.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Sakari Kestinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 125
|
« Vastaus #4 : Elokuu 14, 2009, 22:18:38 » |
|
Pohjois-Pohjanmaan maakuntahan voisi perustaa oman junayhtiön ja liikennöidä Haaparanta-Raahe-väliä täysin vapaasti: EU:n jäsenmaiden välinen rajat ylittävä liikenne on vapautettu kilpailulle ja matkustajia saa kuljettaa kansainvälisissä junissa myös maan sisäisesti!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #5 : Elokuu 15, 2009, 13:14:10 » |
|
EU:n jäsenmaiden välinen rajat ylittävä liikenne on vapautettu kilpailulle
Ei ole vapautettu. Vapautetaan. Vapautus tapahtuu kuitenkin niin pian, neljän ja puolen kuukauden päästä, että oikeastaan voidaan jo periaatteessa ajatella liikenteen avautuneen. Liikennöivän organisaation perustaminen ja kaluston hankkiminen ei ole nopeaa puuhaa. Idea on siis hyvä ja sen toteuttamisen voi jo aloittaa. Joku kontakteja omaava oululainen siis vinkkaamaan tällaisesta mahdollisuudesta! Kansainvälisenä paikallisliikenteenä se saisi myös varsin mojovaa tukea EU:lta, jolloin kalustokustannuksetkaan eivät olisi ongelma. Jos joukossamme ei ole ketään, joka tuntisi Oulun seudun vaikuttajia, sitten joky ylipäätään alueella asuva kertomaan kunnallisvaltuutetulle mahdollisuudesta. Jos ei joukossamme ole yhtään kiinnostunutta oululaistakaan, niin sitten joku muu asialle! Kyllähän se VR:n kaipaama toinen raide sinne ilmestyy, jos VR ei sinne enää mahdu paikallisliikenteen takia
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Oskari Kvist
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 583
|
« Vastaus #6 : Elokuu 17, 2009, 10:25:23 » |
|
Mikä tässä nyt käytännössä toppaa paikallisliikenteen aloittamista (uusilla operaattoreilla) kaikista pahiten on tämä JKV-laitteiston ohjelmisto, jonka oikeudet ovat VR:llä. Itse JKV-laitteistoa (Bombardier Ebicab 900) on saatavilla tilauksesta, mutta ohjelmisto on VR:n kehittämä, ja sen omaisuutta. VR tuskin ihan pienellä hintaa on yksityisille kauppaamassa tuota ohjelmistoa. Liikenteessä pitäisi ajatella myös kokonaisuutta, eli paikallisliikenne voisi toimia myös syöttöliikenteenä kaukoliikenteeseen.
Paras vaihtoehto olisi tietysti Sm1:n myynti lähitulevaisuudessa jollekkin yksityisoperaattoreille, jolloin niiden romuttamisesta ei tulisi kustannuksia VR:lle, ja päinvastoin se saisi tuloja niiden myynnistä. Mutta arvata saattaa, miksipä VR myisi niitä kilpailijayritykselle. Eivät uudet matkustajat raiteilla olisi pois VR:n pussista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Kuosmanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #7 : Elokuu 17, 2009, 14:36:54 » |
|
JVK:n ohjelmiston nykyinen tilanne estää tehokkaasti kilpailun. En usko, että pitemmän päälle näin voidaa menetellä. EU tulee varmasti puuttumaan tilanteeseen heti, kun ensimmäinen todellinen yrittäjä haluaa päästä raiteille. Nähdäkseni on vain kaksi mahdollisuutta. Joko VR antaa kohtuullisella hinnalla JVK ohjelmiston kenen tahansa yrittäjän (museoliikennöitsijän) käyttöön tai Suomeen tuodaan ulkomailta (esim. Saksasta) valmis järjestelmä. johon kaikki voivat liittyä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Topi Lajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2925
|
« Vastaus #8 : Elokuu 17, 2009, 16:43:06 » |
|
En ole asiasta kovin hyvin perillä, mutta mikä estäisi kilpailevaa operaattoria kehittelemästä oman softan ko. laitteeseen? Eikös speksit ole kuitenkin ihan julksista tietoa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Blomgren
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 566
|
« Vastaus #9 : Elokuu 17, 2009, 19:47:32 » |
|
Mitenkäs se ETCS:n tilanne on. Jossain taidettiin keskustella, että se olisi yhteensopiva JKV:n kanssa jollain lisäpalikalla? RHK oli kai suunnittelemasa jotain koeosuutta, olisiko ollut peräti oikoradalle?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 513
|
« Vastaus #10 : Elokuu 17, 2009, 21:20:39 » |
|
Se keskustelu taisi olla vorgin 'Havainnot' palstalla ja se palsta taisi päätyä bittien taivaaseen? Mutta eikös sen palikan ollut tarkoitus tehdä mahdolliseksi ETCS-veturilaitteiden käyttö JKV-infran kanssa, joten ei kai se mitään koeosuutta varsinaisesti tarvitse? En ole asiasta kovin hyvin perillä, mutta mikä estäisi kilpailevaa operaattoria kehittelemästä oman softan ko. laitteeseen? Eikös speksit ole kuitenkin ihan julksista tietoa?
Kuinkahan tuon kanssa on, onko VR:llä myös JKV:tä koskevia patentteja?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #11 : Elokuu 18, 2009, 00:39:34 » |
|
Jos Oulun kaupunki haluaisi tosissaan aloittaa tuollaisen paikallisliikenteen ja joku JKV-laitebyrokratia sen estäisi, valtiohallinnon uskoisi korjaavan ongelman aika vauhdilla. Yksityistä yritystä voi kyykyttää, mutta tuollaisella tekosyyllä ei pysty VR:kään estämään kaupunkia toteuttamasta palvelua johon sillä on laillinen oikeus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teemu Sirkiä
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 914
|
« Vastaus #12 : Elokuu 18, 2009, 06:50:51 » |
|
Mitenkäs se ETCS:n tilanne on. Jossain taidettiin keskustella, että se olisi yhteensopiva JKV:n kanssa jollain lisäpalikalla? RHK oli kai suunnittelemasa jotain koeosuutta, olisiko ollut peräti oikoradalle?
ETCS-järjestelmä saadaan periaatteessa yhteensopivaksi JKV:n kanssa STM:n avulla. Siitä on jotakin tässä http://dy.fi/4wh RHK:n esityksessä sivulta 12 eteenpäin. Viime aikoina tuo projekti ei ole tainnut edetä juuri mihinkään?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kari Kuosmanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 11
|
« Vastaus #13 : Elokuu 18, 2009, 13:45:26 » |
|
Patentteja voi olla erikoisesista asioista, esimerkiksi voimassa on tekstiviestin käyttö vuoronumeron annossa. En sano, että JVK:n ohjelmistossa on patentoituja osia, mutta näin voisi olla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #14 : Elokuu 20, 2009, 12:59:08 » |
|
Patentteja voi olla erikoisesista asioista.
Softapatentteja kai ei vieläkään tunneta Euroopassa. Tekijänoikeudet ovat sitten eri asia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tauno Hermola
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 513
|
« Vastaus #15 : Elokuu 20, 2009, 15:30:15 » |
|
Patentteja voi olla erikoisesista asioista.
Softapatentteja kai ei vieläkään tunneta Euroopassa. Tekijänoikeudet ovat sitten eri asia. Ei kai tämä kuitenkaan estä sitä, etteikö JKV:stä olisi sellaisia patentteja, jotka estävät muita toteuttamasta veturilaitteita - oli toteutus sitten softaa tai rautaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Tero Heikkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 21
|
« Vastaus #17 : Lokakuu 01, 2009, 20:24:00 » |
|
54-60 miljoonaa? Sillä rahalla saisi varmaan aika monta vähän käytettyä DR1A:ta Baltiasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|