Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« : Toukokuu 01, 2015, 12:45:22 » |
|
Ääks! VR poistaa siniset vaunut käytöstä 2015-2019. Alkaa mietityttää, että onko sinisiä tarpeeksi museoitu? Huolestuttavan usein kulkee hylkyjuna romutukseen. Olisi semmoiset neljä vuotta aikaa saada sinisiä museoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #1 : Toukokuu 01, 2015, 12:53:33 » |
|
Haapamäellä taitaa olla jotain sinisiä jo museoitunakin, mutta ei varmaan näitä tavallisimpia vielä (Ein, Eip, Ep?)..
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #3 : Toukokuu 01, 2015, 13:21:22 » |
|
Saas nähdä mikä on salonkivaunujen kohtalo... Sen verran vähäisellä käytöllä että pitäisi niidenkin romutus alkaa kohta.
R.I.P. Siniset vaunut 1961-2019 Kaipaamaan jäivät kaikki vorgilaiset, Suomen kansa, Onnibussien nykyiset käyttäjät sekä ne jotka nauttivat sinisten mukavasta keikkuvasta ja meluisasta kyydistä. Myös ne joidenka mielestä ne toimivat kuin junan vessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #4 : Toukokuu 01, 2015, 13:23:31 » |
|
Myös ne joidenka mielestä ne toimivat kuin junan vessa.
Hyvässä vai huonossa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #5 : Toukokuu 01, 2015, 13:26:47 » |
|
Myös ne joidenka mielestä ne toimivat kuin junan vessa.
Hyvässä vai huonossa? Riippuu minkä junan vessa Sanonta on kuitenkin sen verran vanha, että sillä tarkoitettaneen juuri vanhojen junien "suoraan radalle" -vessoja.
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Harri Junttila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1596
|
« Vastaus #6 : Toukokuu 01, 2015, 13:31:07 » |
|
Onko yhtään Rbkt vaunua museoitu?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Lassila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 288
|
« Vastaus #7 : Toukokuu 01, 2015, 14:22:54 » |
|
Onko yhtään Rbkt vaunua museoitu?
Ei ole ainakaan vielä. Kiire tulee, jos niitä aiotaan museoida... 26907 olisi hyvä vaihtoehto, kun se oli mukana Juhannusjunassa ja on ainoa vihertynyt sileäkattovaunu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Alex Chudoba
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #8 : Toukokuu 01, 2015, 14:45:58 » |
|
Onko yhtään Rbkt vaunua museoitu?
Ei ole ainakaan vielä. Kiire tulee, jos niitä aiotaan museoida... Ei niitä ole jäljelläkään kuin yksi. Taitaa käydä niin, että koska niitä ei ole höyryveturien vetämissä junissa ollut, niitä ei tarvikaan museoida. Cht on sen verran tukevasti homeessa ja maalipinnaltaan huono, että sitä ei kyllä hyvällä tahdollakaan voi sanoa liikennekuntoiseksi. ELht on myöskin päästetty siihen kuntoon, että aika paljon laittoa se vaatisi ennen kuin sitä kehtaisi lähteä ajamaan yhtään mihinkään. Mutta kuten edellä totesin, nuo eivät ole varsinaisesti kovin tärkeää museokalustoa, koska eivät kuulu höyryveturin perään. Kuten muidenkin liikennöitsijöiden museokalustosta voi huomata, tässä maassa museojuna on koottava vain lättähatuista tai puuvaunuista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 180
|
« Vastaus #9 : Toukokuu 01, 2015, 17:43:45 » |
|
Onko yhtään Rbkt vaunua museoitu?
Ei ole ainakaan vielä. Kiire tulee, jos niitä aiotaan museoida... Ei niitä ole jäljelläkään kuin yksi. Taitaa käydä niin, että koska niitä ei ole höyryveturien vetämissä junissa ollut, niitä ei tarvikaan museoida. Cht on sen verran tukevasti homeessa ja maalipinnaltaan huono, että sitä ei kyllä hyvällä tahdollakaan voi sanoa liikennekuntoiseksi. ELht on myöskin päästetty siihen kuntoon, että aika paljon laittoa se vaatisi ennen kuin sitä kehtaisi lähteä ajamaan yhtään mihinkään. Mutta kuten edellä totesin, nuo eivät ole varsinaisesti kovin tärkeää museokalustoa, koska eivät kuulu höyryveturin perään. Kuten muidenkin liikennöitsijöiden museokalustosta voi huomata, tässä maassa museojuna on koottava vain lättähatuista tai puuvaunuista. Mutta tulevaisuudessa nuo kuuluvat Suden perään, eli vaunut kannattaa pitää pitää vähintään tyydyttävässä kunnossa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1795
|
« Vastaus #10 : Toukokuu 01, 2015, 18:50:40 » |
|
Jostain kun järjestyisi se tasalämmin säilytyshalli vaunukalustolle, lätille ja porkkanoille. Turhauttavaa, kun sääolosuhteet nollaavat tehdyn hienon kunnostustyön määräajoin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #11 : Toukokuu 01, 2015, 19:03:34 » |
|
Jostain kun järjestyisi se tasalämmin säilytyshalli vaunukalustolle, lätille ja porkkanoille. Turhauttavaa, kun sääolosuhteet nollaavat tehdyn hienon kunnostustyön määräajoin. Ei ole kyse pelkästään sääolosuhteista vaan kaiken ylläpidon p u u t t e e s t a. Eihän ihmiset jätä (yleensä) esimerkiksi talojaan huoltamatta? Auttaisi paljon, jos niille tekisi vuosihuollon vähän kuin taloillekin tehdään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #12 : Toukokuu 02, 2015, 09:20:00 » |
|
Jostain kun järjestyisi se tasalämmin säilytyshalli vaunukalustolle, lätille ja porkkanoille. Turhauttavaa, kun sääolosuhteet nollaavat tehdyn hienon kunnostustyön määräajoin. Ei ole kyse pelkästään sääolosuhteista vaan kaiken ylläpidon p u u t t e e s t a. Eihän ihmiset jätä (yleensä) esimerkiksi talojaan huoltamatta? Auttaisi paljon, jos niille tekisi vuosihuollon vähän kuin taloillekin tehdään. Samaa mieltä. Mutta paljonpa iloa olisi vaunujen huoltamisesta, jos huollettavia ei ole vaan kaikki on pistetty romuksi. Eli vaunujen museoinnissa varmaan kannattaa ensin huolehtia vaunujen hankkimisesta VR:ltä ja vasta sen jälkeen vaunujen kunnossa pidosta
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Marko Manninen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 134
|
« Vastaus #13 : Toukokuu 02, 2015, 13:29:15 » |
|
Eihän sillä ole merkitystä millä sinisiä tai IC-junia on vedettyä. Ei se tarvi olla lättä tai höyry. Mutta jo ajatellaan 50 vuoden päähän, niin museokaluston ylläpito senkun kasvaa. Puheista, kun saa sen käsityksen, että kaikkia pitäisi olla yksi tai useampi. Realiteetit pitää mukana tässä. Olishan se hienoa, jos sellanen halli saataisiin johonkin, mihin kaikki mahtuisi. Mut eipä taida halitus sellaiseen lähteä mukaan, istuu siellä kuka tahansa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #14 : Toukokuu 02, 2015, 14:06:40 » |
|
Jostain kun järjestyisi se tasalämmin säilytyshalli vaunukalustolle, lätille ja porkkanoille. Turhauttavaa, kun sääolosuhteet nollaavat tehdyn hienon kunnostustyön määräajoin. Ei ole kyse pelkästään sääolosuhteista vaan kaiken ylläpidon p u u t t e e s t a. Eihän ihmiset jätä (yleensä) esimerkiksi talojaan huoltamatta? Auttaisi paljon, jos niille tekisi vuosihuollon vähän kuin taloillekin tehdään. Samaa mieltä. Mutta paljonpa iloa olisi vaunujen huoltamisesta, jos huollettavia ei ole vaan kaikki on pistetty romuksi. Eli vaunujen museoinnissa varmaan kannattaa ensin huolehtia vaunujen hankkimisesta VR:ltä ja vasta sen jälkeen vaunujen kunnossa pidosta Meillä on juuri nyt Haapamäellä kymmenen (10) sinistä vaunua. ELht 23321, Cht 2365, CEit 2652, Cmc 24902, CEmt 24040, Eit 23002 (!), Eit 23114, EFit 23513, Pot 10002 ja Rt 23705. Toki tästä joukosta on enemmistö erikoisvaunuja ja niinpä siihen mahdollisesti sopisi seuraksi jokin "tavallisempi" vaunu. Tämä ei kuitenkaan ole erityisen hyvä ajatus ennen kuin joku kiinnostuu näiden olemassa olevien vaunujen huollosta. Näissä on siis paljon tekemistä. Tietysti yksi vaihtoehto on romuttaa entisiä ja ottaa uusia hyväkuntoisia tilalle.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #15 : Toukokuu 02, 2015, 14:28:13 » |
|
Jostain kun järjestyisi se tasalämmin säilytyshalli vaunukalustolle, lätille ja porkkanoille. Turhauttavaa, kun sääolosuhteet nollaavat tehdyn hienon kunnostustyön määräajoin. Ei ole kyse pelkästään sääolosuhteista vaan kaiken ylläpidon p u u t t e e s t a. Eihän ihmiset jätä (yleensä) esimerkiksi talojaan huoltamatta? Auttaisi paljon, jos niille tekisi vuosihuollon vähän kuin taloillekin tehdään. Samaa mieltä. Mutta paljonpa iloa olisi vaunujen huoltamisesta, jos huollettavia ei ole vaan kaikki on pistetty romuksi. Eli vaunujen museoinnissa varmaan kannattaa ensin huolehtia vaunujen hankkimisesta VR:ltä ja vasta sen jälkeen vaunujen kunnossa pidosta Meillä on juuri nyt Haapamäellä kymmenen (10) sinistä vaunua. ELht 23321, Cht 2365, CEit 2652, Cmc 24902, CEmt 24040, Eit 23002 (!), Eit 23114, EFit 23513, Pot 10002 ja Rt 23705. Toki tästä joukosta on enemmistö erikoisvaunuja ja niinpä siihen mahdollisesti sopisi seuraksi jokin "tavallisempi" vaunu. Tämä ei kuitenkaan ole erityisen hyvä ajatus ennen kuin joku kiinnostuu näiden olemassa olevien vaunujen huollosta. Näissä on siis paljon tekemistä. Tietysti yksi vaihtoehto on romuttaa entisiä ja ottaa uusia hyväkuntoisia tilalle. Nuo C-vaunut on ainakin hyvä että on, sillä ykkösluokan vaunujen museointi on nykyisin mahdotonta koska niitä ei ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2201
|
« Vastaus #16 : Toukokuu 04, 2015, 08:32:21 » |
|
Jostain kun järjestyisi se tasalämmin säilytyshalli vaunukalustolle, lätille ja porkkanoille. Turhauttavaa, kun sääolosuhteet nollaavat tehdyn hienon kunnostustyön määräajoin. Ei ole kyse pelkästään sääolosuhteista vaan kaiken ylläpidon p u u t t e e s t a. Eihän ihmiset jätä (yleensä) esimerkiksi talojaan huoltamatta? Auttaisi paljon, jos niille tekisi vuosihuollon vähän kuin taloillekin tehdään. Kun mielenkiinnon kohteet muuttuvat, jää kalusto ja muutkin yhteiset asiat usein oman onnensa nojaan. Ja kun porukka pienenee, ei muilta tahdo liietä aikaa muihin kuin 'omiin projekteihin'. Mutta nythän olisi Haapamäen talkoolaisilla todellakin ryhdistäytymisen paikka ja hoitaa asiat kuntoon. Vai onko taustalla yleinen välinpitämättömyys, kun edelleenkin yhdistyksen sivuilla on Jari Auvisen yhteystiedot hallituksen kohdalla, vaikka hän on eronnut yhdistyksestä ja myös hallituksesta 6.3.2015? Samoin sivuilla mainostetaan vielä tulevana ajona 5.4.2015 ollutta Nokia - Toijala junaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #17 : Toukokuu 04, 2015, 17:11:26 » |
|
Jostain kun järjestyisi se tasalämmin säilytyshalli vaunukalustolle, lätille ja porkkanoille. Turhauttavaa, kun sääolosuhteet nollaavat tehdyn hienon kunnostustyön määräajoin. Ei ole kyse pelkästään sääolosuhteista vaan kaiken ylläpidon p u u t t e e s t a. Eihän ihmiset jätä (yleensä) esimerkiksi talojaan huoltamatta? Auttaisi paljon, jos niille tekisi vuosihuollon vähän kuin taloillekin tehdään. Kun mielenkiinnon kohteet muuttuvat, jää kalusto ja muutkin yhteiset asiat usein oman onnensa nojaan. Ja kun porukka pienenee, ei muilta tahdo liietä aikaa muihin kuin 'omiin projekteihin'. Mutta nythän olisi Haapamäen talkoolaisilla todellakin ryhdistäytymisen paikka ja hoitaa asiat kuntoon. Vai onko taustalla yleinen välinpitämättömyys, kun edelleenkin yhdistyksen sivuilla on Jari Auvisen yhteystiedot hallituksen kohdalla, vaikka hän on eronnut yhdistyksestä ja myös hallituksesta 6.3.2015? Samoin sivuilla mainostetaan vielä tulevana ajona 5.4.2015 ollutta Nokia - Toijala junaa. Henkilöllä/henkilöillä, jotka HMVY:n sivuja päivittää, taitaa olla muutakin tekemistä kuin sivujen päivitys.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #18 : Toukokuu 06, 2015, 11:39:56 » |
|
Myös ne joidenka mielestä ne toimivat kuin junan vessa.
Hyvässä vai huonossa? Riippuu minkä junan vessa Sanonta on kuitenkin sen verran vanha, että sillä tarkoitettaneen juuri vanhojen junien "suoraan radalle" -vessoja. Itse ajattelen näin: toimii kuin sinisen vaunun vessa = toimii hyvin. Tomii kuin IC-vaunun vessa = toimii huonosti. Perusteluna seuraava: Otteita yöjunamatkasta junalla P266 Oulusta Riihimäelle 2-3.6.2012 Vessassakäynti ei onnistu, koska Edm-vaunun vessan viemäri ei vedä. Vaunun toisesta päästä löytyy toinen wc, (Se pienempi) mutta ovi ei aukea. Lopulta ovi aukeaa, ja vessaan pääsee. Vessassa olevan kaapin ovi on rikki, eikä pysy kiinni, vaan avautuu koko ajan vessan oven eteen, ja estää oven avaamisen. Kun asiasta ilmoitettiin kondyktöörille, keksittiin hätäratkaisu: kaapin ovi teipattiin kiinni. Tästä huolimatta vessan ovi ei enää myöhemmin illalla/yöllä auennut, vaan piti kävellä seuraavaan kunnossa olevaan vessaan, johon olikin sitten jonkin matkaa... Ja kiitos jos jaksoit kahlata koko tekstin lävitse.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Harry Rajala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 54
|
« Vastaus #19 : Toukokuu 06, 2015, 12:04:18 » |
|
"Toimii kuin junan vessa" on erittäin poikkitieteellisestikkin käytetty sanonta nimenomaan myönteisessä hengessä. Olen tätä käyttänyt esimerkiksi työn tilaajana toimineelle Irish Railin valvovalle insinöörille syventäessämme Irish Railin omistaman Rosslaren sataman allasta Irlannin kaakkoiskulmassa vedenalaisena louhintana. Kyseessä oli silloin vedenalaisiin räjäytystöihin liittyvä kiintokallion paisumiskerroin louhosta maihin nostettaessa. Totesimme tällöin meidän vuosikymmenten eri maissa hankittuun kokemukseen nojautuneen kiintokallion paisumiskertoimen toimivan myös irlantilaisella kalliomateriaalilla kuin junan vessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #20 : Helmikuu 03, 2020, 23:40:59 » |
|
Elvytetään vanhaa ketjua toisaalla internetissä hetki sitten ilmestyneellä aikataululla: https://juliadata.fi/timetables?s=12921&d=9.2.2020Luultavasti junan kokoonpanossa ilmoitettu vaunu on viitisen vuotta sitten HMVY:lle varattu Ein 23270.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #21 : Helmikuu 04, 2020, 01:19:40 » |
|
Erittäin hienoa että te jaksatte tehdä työtä, vaikkei sitä kaikki arvostakkaan.
Olen itse ajatellut usein tulla viettämään aikaa Haapamäelle vapaaehtoistyön merkeissä. Tää rautatieharrastajien yhteisö vaan jollain tavalla kuvottaa mua, vaikuttaa usein varsin suvaitsemattomalta. Ei kai sillä mitään väliä ole minkälaisen aatteen omaava ihminen sitä rautaa vääntää. Itelläni on monenlaista kokemusta koneiden huoltamisesta ja rakentamisesta, mutta jokaisessa yhdistyksessä joissa toimin joudun vaan katselemaan kuinka asiat tehdään mahdollisimman hankalasti. Jäät mielipiteistes kanssa huoltojoukkoihin maggaraa grillaamaan, tai jos erehdyt pyytämään vaativampia tehtäviä, joudut sitten tehtäviin joihin ei ole mitään kokemusta. Se nyt vaan on hyvin inspiroivaa tehdä kaikki paskahommat ja yhdistysten napamiehet sitten tekee ne mielekkäät hommat. Mä olen tehnyt niin paskasia hommia, ettei sivuston idealistit edes tiedä moisia hommia olevankaan. Jotain pinnoitushommia on myös ollut jossa on pakko käskyttää eestiukko pois kymmenen minuutin välein, mutta kun on urakka sanoo viromies. Mää siihen ettei kiinnosta joutua käräjille sun urakkas takia, et nyt pois sieltä ja heti. Työpäivän loputtua viroukko alkaa pyyhkimään nahkaansa tinnerillä kostutetulla rätillä...
Tää nyt ei liity Pirttilahteen mitenkään, en edes tunne häntä.
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2348
|
« Vastaus #22 : Helmikuu 04, 2020, 01:43:59 » |
|
Erittäin hienoa että te jaksatte tehdä työtä, vaikkei sitä kaikki arvostakkaan.
Olen itse ajatellut usein tulla viettämään aikaa Haapamäelle vapaaehtoistyön merkeissä. Tää rautatieharrastajien yhteisö vaan jollain tavalla kuvottaa mua, vaikuttaa usein varsin suvaitsemattomalta. Ei kai sillä mitään väliä ole minkälaisen aatteen omaava ihminen sitä rautaa vääntää. Itelläni on monenlaista kokemusta koneiden huoltamisesta ja rakentamisesta, mutta jokaisessa yhdistyksessä joissa toimin joudun vaan katselemaan kuinka asiat tehdään mahdollisimman hankalasti. Jäät mielipiteistes kanssa huoltojoukkoihin maggaraa grillaamaan, tai jos erehdyt pyytämään vaativampia tehtäviä, joudut sitten tehtäviin joihin ei ole mitään kokemusta. Se nyt vaan on hyvin inspiroivaa tehdä kaikki paskahommat ja yhdistysten napamiehet sitten tekee ne mielekkäät hommat. Mä olen tehnyt niin paskasia hommia, ettei sivuston idealistit edes tiedä moisia hommia olevankaan. Jotain pinnoitushommia on myös ollut jossa on pakko käskyttää eestiukko pois kymmenen minuutin välein, mutta kun on urakka sanoo viromies. Mää siihen ettei kiinnosta joutua käräjille sun urakkas takia, et nyt pois sieltä ja heti. Työpäivän loputtua viroukko alkaa pyyhkimään nahkaansa tinnerillä kostutetulla rätillä...
Tää nyt ei liity Pirttilahteen mitenkään, en edes tunne häntä.
En nyt ihan ajatellutkaan, että liittyisi. On harmi, että tuollainen kuva harrastuksestamme on välittynyt. Mutta mainittakoon, että minun rooli yhdistyksessä on vastata paperilla sinisten vaunujen käytöstä ja kunnossapidosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Arto Lopia
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 482
|
« Vastaus #23 : Helmikuu 04, 2020, 02:34:32 » |
|
Mää tiedän että JPL on tehnyt enemmän ja lässyttänyt vähemmän. En sua arvostellut. No joo, kyllä mun käsitys harrastepiireistä on aika pitkäaikaisen kokemuksen tulos. Enhän toki tunne JPL:ää henkilönä, mutta kyllä sun "nettipersoonasi" on tuttu. ZeroNick
|
|
|
tallennettu
|
Katujuna, ei saattana koskaan enää
|
|
|
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 911
|
« Vastaus #24 : Helmikuu 24, 2020, 19:07:04 » |
|
JPL on tosiaan erinomainen sinisten vaunujen käytöstä ja kunnossapidosta vastaava henkilö, jota arvostetaan laajasti mainitussa yhdistyksessä. Tehtävässään hän on merkittävä osa kyseisen vaunukaluston elävän historian vaalimista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|