Amtrakin paikallisjuna (Amtrak Northeast Regional Train 188) on suistunut raiteilta Philadelphiassa Yhdysvalloissa; onnettomuudessa 7 matkustajaa on kuollut ja yli 200 loukkaantunut. NTSB:n mukaan juna kulki yli 100 mph nopeudella kaarteessa, jossa nopeusrajoitus on 50 mph.
http://edition.cnn.com/2015/05/13/us/philadelphia-amtrak-train-derailment/index.htmlUSA:ssa ei ole kattavaa junien kulunvalvontaa eikä sitä ollut tälläkään rataosalla. Kulunvalvonta on ollut pitkään NTSB:n "Most Wanted Safety Improvements" listalla; tämän vuoden loppu on ollut määräaika järjestelmän käyttöönotolle, mutta sen toteutuminen taitaa olla epävarmaa.
http://www.ntsb.gov/safety/mwl/Pages/mwl4_2015.aspx Ennen pidemmälle meneviä johtopäätöksiä on hyvä taustoittaa junakulunvalvontajärjestelmiä USA:ssa. PTC (Positive Train Control) ei ole tekninen määritelmä, vaan pikemminkin liittovaltion direktiivi rautatieyhtiöille niistä vaatimuksista, joita heidän kulunvalvontajärjestelmänsä tulee täyttää. Käytännön sovellus eroaa oleellisesti riippuen siitä, onko kysymyksessä BNSF:n tavaraliikennerata erämaassa vai New Yorkin seudun kaupunkirata. Korpitaipaleilla tekniikka nojaa kokonaan radioyhteyksiin, eikä baliiseja ja niiden vaatimaa kiinteää johdotusta ole. Kaupunkiliikenteessä taas päinvastoin. Rautatieyhtiöt valitsevat itse tekniikkansa ja huolehtivat yhteensopivuudesta niiden operaattoreiden kesken, jotka käyttävät ko. yhtiön rataosia yhdysliikenteessä.
Kaikesta tästä seuraa sellainen yhteensopivuussirkus, ettei rautatieyhtiöillä ole mitään käytännön mahdollisuuksia pysyä liittovaltion asettamassa rakentamisaikataulussa.