Samuel Pajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 65
|
« Vastaus #1300 : Tammikuu 28, 2024, 11:46:40 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #1301 : Tammikuu 28, 2024, 22:43:11 » |
|
Hyvä vitsi tuo kalustopula. VR:llä on 18 Ex vaunua, 13 Expt vaunua, monta Eil vaunua, Eipt Ilmalassa, EFiti vaunuja ja paljon muuta kivaa, mutta silti päätetään laittaa yksittäinen Sm4. Monikohan luuli R junaksi tuota
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #1303 : Tammikuu 28, 2024, 23:04:32 » |
|
Ei ne osaa. Siinä lukee Tampere, joten se on ylimääräinen R juna. Ikävä nousta Tikkurilasta kyytiin mennäkseen Keravalle kun yhtäkkiä huomaa olevansa Riihimäellä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #1304 : Tammikuu 29, 2024, 00:33:26 » |
|
Ei ne osaa. Siinä lukee Tampere, joten se on ylimääräinen R juna.
R junassa lukee normaalisti määränpään edessä junatyyppi ja numero? Kyllä tuossa VR on toiminut parhaansa mukaan infotakseen matkalaisille että mikä meno.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2200
|
« Vastaus #1305 : Tammikuu 29, 2024, 07:31:45 » |
|
Ei ne osaa. Siinä lukee Tampere, joten se on ylimääräinen R juna. Ikävä nousta Tikkurilasta kyytiin mennäkseen Keravalle kun yhtäkkiä huomaa olevansa Riihimäellä. Juurikin noin kuin Veeti kirjoittaa. Olen ollut Saksassa matkustamassa erään eläköityneen ministeriön virkamiehen kanssa junalla Saksassa. Tarkoituksena oli nousta kolmeyksikköiseen lähiliikenteen junaan sen ensimmäisellä jakoasemalla. Oikean yksikön löytyminen oli haastavaa, vaikka määräasemat näkyivät selkeästi niin laiturinäytöissä kuin myös junayksikön näytöissäkin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #1306 : Tammikuu 29, 2024, 10:28:28 » |
|
Asiaa ihan mielenkiinnosta paikan päällä seuranneena voin arvailujen sijaan kertoa muutaman tosiasian tästä Sm4-kaluston käytöstä: Laiturinäytöissä oli IC 171, junan symbolina oli lähiliikennejuna ilman vaunujen myyntinumeroita. Tämän lisäksi liukuvana tekstinä kerrottiin kalustomuutoksesta. Juna pysähtyi sektorinäyttöjen mukaisesti. Junan ulkonäytöissä oli teksti ”IC 171 TAMPERE”. Konduktöörit olivat laiturilla (myös väliasemilla) varmistamassa oikean tiedon saantia. Junan sisällä kuulutettiin selkeästi kalustomuutoksesta ja kerrottiin, miten lisämaksullisista paikkojenmaksuista voi hakea palautusta. Konduktöörit ketoivat asiasta myös matkustajakohtaisesti lippuja tarkastaessaan. Ainoa hieman huvittava juttu oli vahingossa lipsahtanut automaattikuulutus, missä VR-sovelluksella luvattiin mahdollisuus tilata ruoka-annoksia ravintolavaunusta omalle istumapaikalle. Pahus, kun puhelimessani ei tuota sovellusta ole… Ja istumapaikkojakin riitti; toki tällä kertaa matkustajien piti lähijunista poiketen päästää viereensä omien laukkujensa sijaan ihmisiä. Kuitenkaan korviini ei valituksia kuulunut. Juna kulki koko matkan aivan aikataulussaan, ja wc:kin toimi! Tampereelle mennyt kalusto palautettiin Helsinkiin välittömästi R-junan 9686 lisärunkona, jolloin tyhjävaunujunaa varten ei tarvinnut varata ratakapasiteettia eikä henkilökuntaa – merkitsee sekin operaattorille jotakin. Näin ollen, ei se mielestäni ihan pieleen mennyt. Vaikka VR sen hoitikin . SKS
|
|
« Viimeksi muokattu: Tammikuu 29, 2024, 10:43:46 kirjoittanut Jorma Toivonen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #1307 : Tammikuu 29, 2024, 14:37:37 » |
|
Kyllä asia oli siis aivan oikein hoidettu, ehkä jotkut matkustajat eivät osanneet Pupua mieltää Intercityksi
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Nummijoki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 640
|
« Vastaus #1308 : Tammikuu 29, 2024, 16:45:14 » |
|
No sittenhän tuo lienee hyvin hoidettu. Ehkä noin 25 vuoden takaa on jäänyt mieleen, kun Helsinki-Tampere-pikajuna ajettiin poikkeuksellisesti kahdella Sm1/2-yksiköllä, koska normaalisti vaunusto otettiin tuntia aikaisemmin Helsinkiin saapuneesta pikajunasta, joka tällä kertaa oli rutkasti myöhässä. Asia informoitiin kuuluttamalla, että "pikajuna Tampereelle ajetaan Sm-kalustolla". Silloin jäi pohtimaan, että lieneekö asemakuulutus tarkoitettu junan kuljettajalle ja konduktöörille, kun matkustavan yleisön ei kai voida olettaa tietävän junien sarjatunnuksista mitään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Markku Naskali
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 209
|
« Vastaus #1309 : Tammikuu 29, 2024, 19:46:01 » |
|
Aina eivät käytetyt termit ole niitä parhaiten ymmärrettäviä. Kerran Helsingistä lähtiessä Sm4 ei tahtonut päästä liikkeelle. Kuulutettiin että juna pitää nollata!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Veeti Heino
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 117
|
« Vastaus #1310 : Tammikuu 29, 2024, 21:04:35 » |
|
No sittenhän tuo lienee hyvin hoidettu. Ehkä noin 25 vuoden takaa on jäänyt mieleen, kun Helsinki-Tampere-pikajuna ajettiin poikkeuksellisesti kahdella Sm1/2-yksiköllä, koska normaalisti vaunusto otettiin tuntia aikaisemmin Helsinkiin saapuneesta pikajunasta, joka tällä kertaa oli rutkasti myöhässä. Asia informoitiin kuuluttamalla, että "pikajuna Tampereelle ajetaan Sm-kalustolla". Silloin jäi pohtimaan, että lieneekö asemakuulutus tarkoitettu junan kuljettajalle ja konduktöörille, kun matkustavan yleisön ei kai voida olettaa tietävän junien sarjatunnuksista mitään.
vaunut.org/kuva/155895 Tuossapa parin kesän takaa lähijunanakin tunnettu Pendolino. Näille olisi kiva saada oma ketjunsa, olisi hauskaa tietää mitä kaikkia ratkaisuja on tehty vuosien saatossa. Muistaakseni joskus hyvin kauan sitten oli jopa museovaunuja käytetty kalustopulan takia. Tuolloin Eit 23002 oli vielä päässyt liikkeelle, sen jälkeen se onkin odottanut pelastajaansa Haapamäellä siellä kaiken muun romun keskellä. Jostain muistan kuulleeni näin, ei toki varmaa tietoa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #1311 : Helmikuu 07, 2024, 23:43:36 » |
|
Mikähän lienee tämä yöllinen tilausjuna Jy-Hki IC 684 (Jy-Tpe-Ri-Lh-Hki)?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Niko Padatsu
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 52
|
« Vastaus #1312 : Helmikuu 08, 2024, 00:25:48 » |
|
Mikähän lienee tämä yöllinen tilausjuna Jy-Hki IC 684 (Jy-Tpe-Ri-Lh-Hki)?
Toisaalla mainittiin kyseessä olevan Sähköinsinööriliiton tilausjuna. Näkyy tähän silti voivan ostaa matkalipun esim. VR Mobiilin kautta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Miika Hämynen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #1313 : Helmikuu 09, 2024, 12:09:41 » |
|
Sähkömessujen erikoisjuna: https://www.paviljonki.fi/messut/sahkomessut/kavijoille/info/Ke 7.2. JKL-HKI kulkee lisävuoro, joka lähtee Jyväskylästä 21.44. Junan reitti: Jyväskylä-Tampere-Hämeenlinna-Riihimäki-Lahti-Tikkurila-Pasila-Helsinki.
Ratatöiden takia juna kulkee Lahden kautta. Sähkömessut on varannut Riihimäen asemalta Helsinkiin nopeamman Jumbobus-kuljetuksen, jonka saapumisaika Helsinkiin. Lähtöaika Riihimäen asemalta on klo 01.00 (mahdolliset välipysähdyspaikat Hyvinkään liittymä ja Tikkurila). Iltajunaan ostetulla lipulla matkaa voi jatkaa Riihimäen asemalta kohti Helsinkiä nopeammalla bussikyydillä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Samuel Pajunen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 65
|
« Vastaus #1314 : Helmikuu 16, 2024, 14:02:50 » |
|
MV 10496 Oulusta Ilmalaan kokoonpanolla: Sr3 + 2 Ed + Edfs + ERd + CEd + 2 Edo + CEd + ERd + 2 Ed + Edm https://juliadata.fi/train?s=10496&d=16.2.2024
|
|
« Viimeksi muokattu: Helmikuu 16, 2024, 16:35:05 kirjoittanut Samuel Pajunen »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
|
Jyrki Talvi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 897
|
« Vastaus #1317 : Toukokuu 17, 2024, 23:05:36 » |
|
Hylkyvaunujen vienti Pm.
|
|
|
tallennettu
|
Junia Oulaisten asemalla.
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #1319 : Toukokuu 30, 2024, 07:33:34 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Haapanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 159
|
« Vastaus #1320 : Toukokuu 30, 2024, 07:59:23 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tomi Hämäläinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 30
|
« Vastaus #1321 : Toukokuu 31, 2024, 12:00:01 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1239
|
« Vastaus #1322 : Toukokuu 31, 2024, 16:11:28 » |
|
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1434
|
« Vastaus #1324 : Kesäkuu 01, 2024, 21:43:39 » |
|
Voisiko olla rivistöstä poistuvien Sr1:ten siirto Pieksämäelle (sn 50km/h)?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|