Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Skavabölen rautatie  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« : Kesäkuu 07, 2015, 23:09:20 »

Myönnytys 75 cm:n raidelevyiselle radalle "Keravan - Tuusulan rautatie" annettiin 16071902. Mutta rahaa ei saatu. Myöhemmin radan koetti rakentaa Brander/Paloheimo. Maatakin hankittiin, ja 1920-luvulla Keravan asemalla kerrotaan olleen suuri määrä kapearaiteisen radan pölkkyjä. Radasta siis tuli melkein totta.


* sk-f.jpg (289.47 kilotavua, 754x900 - tarkasteltu 243 kertaa.)

* sk-g.jpg (221.28 kilotavua, 747x900 - tarkasteltu 206 kertaa.)

* sk-h.jpg (251.78 kilotavua, 769x900 - tarkasteltu 200 kertaa.)

* sk-i.jpg (150.86 kilotavua, 745x900 - tarkasteltu 209 kertaa.)
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #1 : Kesäkuu 08, 2015, 20:29:19 »

Muutettuani Keravalle OK lähetti seuraavat lehtileikkeleet: Järnvägsmannabladet 300401, 300701, 280202 ja 300902.


* sk-a.jpg (252.65 kilotavua, 1145x692 - tarkasteltu 194 kertaa.)

* sk-b.jpg (299.56 kilotavua, 669x900 - tarkasteltu 209 kertaa.)

* sk-c.jpg (327.08 kilotavua, 935x900 - tarkasteltu 203 kertaa.)

* sk-d.jpg (136.33 kilotavua, 900x366 - tarkasteltu 189 kertaa.)
tallennettu
Reino Kalliomäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 465


« Vastaus #2 : Kesäkuu 28, 2015, 21:04:24 »

Tietenkään rataa ei koskaan rakennettu. Alkuperäiset puuhamiehet luopuivat suunnitelmasta, ja muistitiedon mukaan asiaa ryhtyi edistämään "Paloheimo". Oheisen kortteliasemakaavan (1942) mukaan ostetun rata-alueen rajat ovat "poistuvia". Rata olisi tämän mukaan kulkenut nykyisen kaupungintalon oven paikkeilta Seunalantien suuntaisesti. En ole nähnyt varsinaista suunnitelmaa, mutta koska voimakkaimmin rataa vastustaneisiin mainitaan kuuluneen Saksan talo (lähellä Tuusulan vanhaa kunnantaloa), ja seikka, että radan haluttiin palvelevan Tuusulanjärven huviloiden asukkaita, viittaa siihen , että suunniteltu rata olisi tehnyt mutkan noin vanhan kunnantalon kautta Hyrylään. Toki bonuksena näkyvät Keravan Puusepäntehtaan rilliraiteet.


* sk-e.jpg (275.77 kilotavua, 868x900 - tarkasteltu 192 kertaa.)

* Kerava-Tuusula-rata-a.jpg (385.02 kilotavua, 863x900 - tarkasteltu 229 kertaa.)
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Radat ja laitteet  |  Aihe: Skavabölen rautatie  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2025 Resiina