Latvijas dzelzceļš tytäryhtiöineen kuljetti viimevuonna 56,06 miljoonaa tonnia tavaraa, jossa kasvua edelliseen vuoteen oli 7,5 %. Erityisesti kasvoi öljytuotteiden kuljetus Latvian kautta. Latvialaiset perustelevat tavaravirran kasvua Viron ja Venäjän erimielisyyksillä pronssisoturijupakasta lähtien ja Venäjän uudella tavaravirran ohjaamisella. Ärileht 09.1.2009
http://tinyurl.com/8xran4 Kaasuputki, rautatiekuljetukset, kaasuputki… Mitenkähän tähän todellisuuteen sopii virolaisten ja muiden balttien hellimä Rail Baltica, jonka yhtenä tavoitteena on saada integroitua myös Venäjän kuljetuksia niiden kautta eurooppalaiseen rautatieverkkoon? Isoveli päättää boikotoida yhtä tai kahta pientä kolmannen eduksi tai sitten se ei anna kenellekään kuljetettavaa. Suurvallan politiikka on raakaa, nämä kuljetukset ja jakelut ovat sen välineitä. Hajoita ja hallitse toimii.