Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sr4, miltä mahdollisesti näyttäisi?  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
[Tunnus poistettu]
Vieras
« : Kesäkuu 27, 2015, 06:43:27 »

Huomenta hyvä vorgin väki! Monet varmasti tietävät ja ovat jo nähneetkin että Sr3-sarjan vetureita on tulossa liikenteeseen lähivuosien aikana. Ajattelin kuitenkin kysellä tästä huolimatta jo nyt, että minkälaisena veturina te näkisitte mahdollisen Sr4:n jos sellainen päätyisi aikanaan liikenteeseen? Itse olen päättänyt julkistaa kuvamuodossa tässä ja nyt oman näkemykseni, jonka toteutin jo syksyllä 2014. Lempinimeksi päätin antaa piirrokseni veturille "Myyrä" siinä ilmenevän myyrännäköisen ulkonäön takia. Hymyilee


* Sr4 crop.jpg (399.83 kilotavua, 872x1400 - tarkasteltu 794 kertaa.)
tallennettu
Antti Tapani Häkkinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 472


« Vastaus #1 : Kesäkuu 27, 2015, 07:15:02 »

Mä nään Sr4:n Fennia Rail:n väreissä olevana Sr1-veturia pidempänä ja hieman yhdennäköisyyttä Sr1- ja Sr3-vetureihin. Ja että Sr4 on myös hieman nopeampi ja kohtuullisen vahva, mutta kuitenkin kevytrakenteinen.
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #2 : Kesäkuu 27, 2015, 09:42:29 »

Sivustoasi kommentoiden voisin kuva-artesaanin tutkinnon sekä markkinoinnin ja mainonnan opetuksia läpikäyneenä sanoa, että sivun ilmeessä on yleisesti ottaen hiomista. Oranssi teksti ei oikein erotu taustakuvien päältä ja taustakuva tulee liian voimakkaasti esiin. Suosittelisin taustakuvan vaalentamista, tekstivärin muuttamista sekä mahdollisesti pienien laatikoiden laittamista tekstien alle.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #3 : Kesäkuu 27, 2015, 10:00:14 »

Kuva-artesaani?
Miten se liittyy Sr4:ään?

Mitä Sr4:n ulkonäköön tulee, kyseessä tulee varmasti olemaan jonkun muun operaattorin kuin VR:n veturi. Koska se on Suomen ensimmäinen yksityisen operaattorin sähköveturisarja, se tullee olemaan jokin kohtuuhinnalla sarjatuotannosta ostettava laite tai jotain käytettynä hankittavaa. Mahtaisiko joku aikoinaan ČSD:llä käytössä ollut Škodan veturi tulla kyseeseen SŽD:llä käytettyjen tšekkoslovakialaistelien kanssa?

Jos Sr4 on kokonaan uutta tuotantoa, silloin sen ulkonäkö lienee jotain tämän sukuista: http://www.bombardier.com/en/transportation/products-services/rail-vehicles/locomotives.html .

Jos se taas hankitaan käytettynä, sitten esim. https://cs.wikipedia.org/wiki/Lokomotiva_242 tai vaikkapa https://en.wikipedia.org/wiki/%C4%8CSD_Class_ES_499.1 saattaisi tulla kyseeseen.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #4 : Kesäkuu 27, 2015, 11:00:01 »

En kommentoinut Sr4:een, vaan Antin sivustoon liittyen kun hän pyysi kommentoimaan omaa sivustoaan kommentissaan.
tallennettu
Kimmo T. Lumirae
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1331


« Vastaus #5 : Kesäkuu 27, 2015, 12:10:56 »

Santeri: Myyrä on hieno!  Hymyilee leveästi https://s-media-cache-ak0.pinimg.com/236x/be/61/25/be6125b0f19d69ea204dd547d1cd0e81.jpg

Tuukalta hyvä analyysi. Veikkaus käytetyn TRAXXin puolesta.

tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #6 : Kesäkuu 27, 2015, 20:24:29 »

Kiitti Kimmo! Hymyilee Itselläni ei kauheasti ole kokemusta junien kuvittamisesta tuollaisesta isometrisestä kuvakulmasta, mutta sen sijaan autojen piirtämisestä onkin jo vähän enemmän kokemusta. Osana rautatieharrastusta päätin kuitenkin viime vuoden puolella että jos alkaisin kokeilemaan myös junien ja vetureiden piirtämistä. Pari piirrosta olen vetäissyt jo viime vuoden puolella ja ihan tyytyväinen olen ollut tuloksiin. Tänä vuonna ei ole sillein tullut kiinnitettyä huomiota junien piirtelyyn, mutta eiköhän sitä tässä ajallaan tulla piirtelemään lisää näkemyksiä kun ehtii. Hymyilee
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #7 : Huhtikuu 26, 2020, 11:27:17 »

No, se olisi hieno Ferfin värinen Sr3
tallennettu
Jukka Ahtiainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 307


« Vastaus #8 : Huhtikuu 26, 2020, 12:49:59 »

Aavistuksen verran otsikon vierestä lainaus Resiina lehdestä 2-1979, sivu 4 (lupa on):

Numerossa 1/78 julistimme 21. vuosisadan höyryveturin suunnittelukilpailun. Nyt on aika julkistaa kilvan parhaat.
I palkinto (ja ainoa): Jukka Ahtiainen, Kerava. Erittäin omaperäinen ja moderni ratkaisu.

Ei tullut otettua kuvaa suunnitelmasta, kun kuvaaminen oli aika kallista. Veturissa oli kaksi säiliötä, toisessa vetyä ja toisessa happea. Ohjaamo taisi olla keskellä.

Asia toteutui 40 vuotta myöhemmin
https://www.mtvuutiset.fi/artikkeli/maailman-ensimmainen-vetyjuna-aloitti-liikennoinnin-saksassa-liikkuu-taysin-paastottomasti-vaikka-rata-ei-ole-sahkoistetty/7163956#gs.4j4moa
tallennettu
Oula Ahlholm
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 432


« Vastaus #9 : Tammikuu 12, 2022, 18:01:53 »

Olisiko Sr4 mahdollisesti se Fenniarailin Vectron?
tallennettu

Oululainen Raide- ja joukkoliikenneharrastaja.
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 969


« Vastaus #10 : Tammikuu 12, 2022, 21:42:06 »

Olisiko Sr4 mahdollisesti se Fenniarailin Vectron?
Niin on pakko olla. VR tuskin hyväksyisi että toisella suomalaisella operaatttorilla olisi Sr3:sia vaikka ne ei eroaisi muulla tavalla kuin värityksen osalta.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #11 : Tammikuu 12, 2022, 22:00:58 »

Olisiko Sr4 mahdollisesti se Fenniarailin Vectron?

Luultavasti. Mutta, jos tilaavat ihan täsmälleen samoja laitteita kuin VR:lle tehdyt, silloin sarjamerkinnäksi tulee käsittääkseni Sr3. Mielenkiintoista onkin, että miten isot eroavaisuudet sallitaan, että sarjamerkintä pysyy vielä samana. Aika vahva oletus, että last mile -moottorit tulee. Mutta tulevatko samalla teholla? Mitäs muita eroja voisi olla? Ehkä Fenniarail hankkii kalustonsa varmuuden vuoksi sellaisena, että se on myytävissä myös ulkomaille? Onko Sr3:n runko leveämpi kuin muiden Vectronien?

Esimerkkinä siitä, miten toinen tilaaja voi saada yhden tilaajan mittojen mukaan tilattua kalustoa halvalla on tämä valkovenäläinen paikallisjuna, joka näyttää suomalaiseen silmään ''melko tutulta'': https://www.youtube.com/watch?v=FIz-8ehZM6Q&t=14s . Tuossahan siis BČ tilasi Stadlerilta kalustoa periaatteella ''kun ootte saaneet JKOY:n kaluston tehtyä, tehkää samalla tuotantolinjalla meille vähän lisää samoja, jooko?'' ja saivat sitten junansa hyvinkin halvalla. En usko, että Siemens kovin helposti nielisi VR:n mahdollista vaatimusta, ettei samoilla ominaisuuksilla varustettua Siemensin omaa tuotetta saisi Siemens myydä muille kuin VR:lle. Tän FER:n tilauksen ajoitus on sellainen, että veturi saattaa päätyä olemaan sarjamerkinnältään ihan vaan Sr3.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #12 : Tammikuu 12, 2022, 22:01:37 »

Olisiko Sr4 mahdollisesti se Fenniarailin Vectron?
Niin on pakko olla. VR tuskin hyväksyisi että toisella suomalaisella operaatttorilla olisi Sr3:sia vaikka ne ei eroaisi muulla tavalla kuin värityksen osalta.

VR saa hyväksyä tai olla hyväksymättä ihan mitä tahansa. Ei se viranomaisen toimintaan vaikuta. Tai siis: Ei se saa viranomaisen toimintaan vaikuttaa.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Matti Melamies
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 48


« Vastaus #13 : Tammikuu 13, 2022, 01:39:03 »

Kysyin Turussa Rata-tapahtuman yhteydessä Vectronin esittelytilaisuudessa Siemensin edustajilta, että onko VR:lle tehty Vectron vain VR:lle tehty versio vai myydäänkö niitä muillekin halukkaille. Siemensin edustajat vastasivat, että kyseessä on heidän tuotteensa  tuoteoikeuksineen ja sitä myydään kaikille halukkaille.
Kysyin myös VR:n edustajilta miksi heidän sopimansa optio lisävetureista on 97 eikä 100 kpl ja he vastasivat, että budjetoidulla rahamäärällä saa vain 97 kpl.
Huom! Kyseessä eivät ole sanatarkat sitaatit, mutta näin muistan nämä asiat sieltä.
Sr3:n dieselmoottoreiden teho on käsittääkseni riittävä last mile-touhuihin, polttoainetankkien pieni koko on suurempi ongelma.
Uskon VR:n ja Fennian Vectroneiden olevan varsin tai täysin identtisiä, väriä lukuunottamatta.
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 969


« Vastaus #14 : Tammikuu 13, 2022, 09:35:18 »

VR saa hyväksyä tai olla hyväksymättä ihan mitä tahansa. Ei se viranomaisen toimintaan vaikuta. Tai siis: Ei se saa viranomaisen toimintaan vaikuttaa.
Kuulostaa jotenkin tutulta retoriikalta  Virnistää
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #15 : Tammikuu 13, 2022, 10:12:39 »

VR saa hyväksyä tai olla hyväksymättä ihan mitä tahansa. Ei se viranomaisen toimintaan vaikuta. Tai siis: Ei se saa viranomaisen toimintaan vaikuttaa.
Kuulostaa jotenkin tutulta retoriikalta  Virnistää

Sori, tämä meni ohi. Saisiko rautalangasta vääntäen saman?
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 969


« Vastaus #16 : Tammikuu 13, 2022, 10:42:46 »


Sori, tämä meni ohi. Saisiko rautalangasta vääntäen saman?

Olet täysin oikeassa siinä että VR ei saa viranomaisen toimintaan vaikuttaa.

Aivan kuten Niinistö totesi uudenvuoden puheessaan eräästä toisesta seikasta.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #17 : Tammikuu 13, 2022, 14:17:19 »


Sori, tämä meni ohi. Saisiko rautalangasta vääntäen saman?

Olet täysin oikeassa siinä että VR ei saa viranomaisen toimintaan vaikuttaa.

Aivan kuten Niinistö totesi uudenvuoden puheessaan eräästä toisesta seikasta.

Viranomaisilla on siis optio toimia haluamallaan tavalla, mutta kuitenkin toimii yhtön haluamalla tavalla. Ettei yhtiössä suututa..
tallennettu
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 969


« Vastaus #18 : Tammikuu 13, 2022, 14:28:10 »


Sori, tämä meni ohi. Saisiko rautalangasta vääntäen saman?

Olet täysin oikeassa siinä että VR ei saa viranomaisen toimintaan vaikuttaa.

Aivan kuten Niinistö totesi uudenvuoden puheessaan eräästä toisesta seikasta.

Viranomaisilla on siis optio toimia haluamallaan tavalla, mutta kuitenkin toimii yhtön haluamalla tavalla. Ettei yhtiössä suututa..

Niin, yhtiöhän voi esim teknisin keinoin ottaa haltuunsa kaikkia kalustoyksiköitä joka käyttävät samoja sarjamerkintöjä kuin yhtiö.   Virnistää
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Kalusto  |  Aihe: Sr4, miltä mahdollisesti näyttäisi?  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina