Kysymys menee hieman sivuraiteelle, mutta sivuten kuitenkin itse asiaa...
Tässä nyt ajan kuluksi tälläinen jo edesmennyttä rautateiden analogista VHF-radiopuhelintekniikkaa 170 MHz:n alueella sivuava kysymys. Ainakin vanhan vetokaluston kattorakenteista löytyy usein joko levy- tai sylinterimallinen uloke, joka on toiminut aikanaan vanhan käytöstä poistetun VHF-linjaradion antennina.
Kiinnostaisi ihan (radio)harrastemielessä tietää, millaiset suoritusarvot tuollaisella antennilla on ollut (taajuusalue, kaistanleveys, tehonkesto, valmistaja) ja mitä kaikkea itse antenniin on kuulunut ? Millaisesta paketista mahdollisine sovituslaitteineen (?) puhutaan ?
Mekaaninen rakenne on nähtävästi hyvin yksinkertainen ja mekaaninen kesto on ollut vähintäänkin "riittävä". Käyttöolosuhteet ovat arvatenkin asettaneet antennin rakenteelle ja sijoittelulle aikanaan omat haasteensa, ja osin arvatenkin suorituskyvyn kustannuksella. Käytäntö on usein osoittanut, että kaikkea (pieni koko, optimaalinen sijoittelu ja hyvä suorituskyky) ei saa samassa paketissa - ainakaan samalla kertaa.