Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« : Heinäkuu 22, 2015, 10:10:00 » |
|
"Käsikirja S.V.R. koneosaston henkilökuntaa varten" -kirja vuodelta 1920 kirjoittaa (peltivuorattujen?) telivaunujen värityksestä seuraavaa: "Kaikkien päivä-bogievaunujen ensimmäisen luokan osastojen ulkoseinät maalataan tummansiniseksi". Lähde on siinä mielessä ongelmallinen, että siinä ei ole määräyskokoelman tapaan viitettä alkuperäiseen käskykirjeeseen/määräykseen, josta voisi tarkistaa asian tarkemmin. Voiko tämän perusteella olettaa, että toisen luokan peltivuoratut päiväbogie-vaunut maalattiin vihreiksi, kuten luokkavärityksen aikana oli tapana. Toisaalta voisi myös olettaa, että luokkaväritys ei olisi koskenut makuuvaunuja. Yleisesti tiedetään (lähde?), että puukorisia telivaunuja ei olisi maalattu enää luokkaväreillä, vaikka luokkavärityksestä luovuttiin vasta vuonna 1931.
Sama kirja toteaa matkustajavaunujen luokkavärityksestä seuraavaa (viittausta alkuperäiseen käskyyn/määräykseen ei taaskaan ole). "Siten ovat matkustajavaunujen ulkoseinät: I luokka, tummansiniset, II luokka viheriät ja III luokka ruskeat". Onko kenelläkään luokkavärityksestä alkuperäistä määräystä/käskyä, josta asiaa voisi tsekata tarkemmin — toteamushan on melko suurpiirteinen kattaen kaikki matkustajavaunut.
Määräyskokokelmasta vuodelta 1933 löytyy kyllä viittaus luokkavärityksen poistamisesta: "Kaikki henkilövaunut, niihin luettuna erikoisvaunut litt. A — paitsi vaunu N:o 30 — on maalattava ruskealla värillä (Ktt 6/1931)."
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 23, 2015, 08:24:21 kirjoittanut Petri Sallinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #1 : Heinäkuu 22, 2015, 17:48:51 » |
|
Minkä värinen vaunu numero 30 on sitten ollut?
|
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #3 : Elokuu 26, 2015, 10:23:33 » |
|
Toistaiseksi ei ole tullut vastaan tietoa siitä, milloin matkustajavaunujen luokkaväritys alkoi, eikä siis sitäkään tietoa, millä määräyksellä asiasta tiedotettiin. Ensimmäiset vaunuthan olivat ilmeisesti maalaamattoman puun värisiä.
Mutta luokkavärien käytön lopettamisajankohtaan tuo oman lisävärinsä määräys Rh. 1216/1927 Kun T-vaunuja otetaan suureen korjaukseen, on ne maalattava samanvärisiksi kuin muutkin henkilövaunut.
Jos luokkavärit olivat yhä käytössä vuonna 1927, niin minkävärisiksi T-vaunut maalattiin suuressa korjauksessa?
Toisaalta tuohon aikaan matkustajavaunuihin jo maalattiin luokkatunnukset - luokkavärien aikaanhan niitä ei maalattu - joten minkävärisiä olivatkaan matkustajavaunut tuolloin? Siis vanhat kaksiakseliset. Erityisesti 'suuren korjauksen' ja siinä tehdyn uudelleenmaalauksen jälkeen?
|
|
« Viimeksi muokattu: Elokuu 26, 2015, 10:36:56 kirjoittanut Kurt Ristniemi »
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #4 : Marraskuu 10, 2015, 12:38:31 » |
|
Jos luokkavärit olivat yhä käytössä vuonna 1927, niin minkävärisiksi T-vaunut maalattiin suuressa korjauksessa? Luokkaväritystä ei käsittääkseni käytetty enää 1910-luvulla lanseeratuissa puukorissa vaunuissa, vaan kaikki maalattiin punaruskeiksi luokasta riippumatta. Luokkaväritys oli tyypillistä vain avosiltaisille vaunuille. Tämän logiikan mukaisesti T-vaunut olisi maalattu punaruskeiksi — toisaalta osa T-sarjan vaunuista oli tuohon aikaan avosiltaisia. Aukotonta tämäkään päättely ei siis ole.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 2202
|
« Vastaus #5 : Marraskuu 10, 2015, 14:06:32 » |
|
Toistaiseksi ei ole tullut vastaan tietoa siitä, milloin matkustajavaunujen luokkaväritys alkoi, eikä siis sitäkään tietoa, millä määräyksellä asiasta tiedotettiin. Ensimmäiset vaunuthan olivat ilmeisesti maalaamattoman puun värisiä.
Toisaalta tuohon aikaan matkustajavaunuihin jo maalattiin luokkatunnukset - luokkavärien aikaanhan niitä ei maalattu - joten minkävärisiä olivatkaan matkustajavaunut tuolloin? Siis vanhat kaksiakseliset. Erityisesti 'suuren korjauksen' ja siinä tehdyn uudelleenmaalauksen jälkeen?
Suomen Valtionrautateiden Liikenneosaston Aakkosellisesta Kiertokirjekokoelma tammikuun 1. päivään 1909 kertoo todella mielenkiintoista tietoa vaunujen merkinnöistä. Vaunujen kylkiin on merkitty niin luokkamerkintä kuin myös paikkaluku. Yhdistettyjen vaunujen osalta vain siihen päähän, jossa kyseinen luokka on. Samoin on luokkaväritkin merkitty osastoittain. Eli siis luokkamerkinnät ja luokkavärit ovat olleet yhtäaikaisesti käytössä ainakin 1.1.1909.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #6 : Marraskuu 10, 2015, 14:28:22 » |
|
Eli siis luokkamerkinnät ja luokkavärit ovat olleet yhtäaikaisesti käytössä ainakin 1.1.1909.
Olet aivan oikeassa. Muistin/ajattelin väärin. Luokkavärien aikaan matkustajavaunujen kylkiin ei malaattu litteraa, mutta luokkatunnukset kylläkin. Mutta löytyykö sitä tietoa, milloin luokkavärejä alettiin käyttää? Helsinki-Hämeenlinna -rautatien ensimmäiset vaunut kun olivat nähtävästi puunväriset.
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #7 : Marraskuu 10, 2015, 14:33:04 » |
|
Luokkavärien aikaan matkustajavaunujen kylkiin ei malaattu litteraa, mutta luokkatunnukset kylläkin. Pääsääntöisesti litteraa ei maalattu luokkavärityksen jälkeenkään vaunuihin — F, Fo ja muutamat muut sarjat on tästä poikkeuksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #8 : Marraskuu 10, 2015, 14:58:23 » |
|
Toistaiseksi varhaisin löytämäni täysin varma tieto matkustajavaunujen luokkaväreistä on Vaasan rautatien matkustajavaunujen spesifikaatio (v. 1881?), s. 9: - II lk vaunu: tummanvihreä - III lk vaunu: tummanruskea - yhdistetty konduktöörinosasto & III lk vaunu: tummanruskea - yhdistetty II lk & III lk vaunu: tummanvihreä & tummanruskea.
VR-historiikin 1862-1912 mukaan Vaasan rautatietä varhemmin rakennetun Riihimäki-Pietari -rautatien vaunut maalattiin jo luokkavärein: - I lk: sininen - II lk: vihreä - III lk: ruskea.
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 10, 2015, 16:17:59 kirjoittanut Kurt Ristniemi »
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #9 : Marraskuu 10, 2015, 16:02:01 » |
|
VR-historiikin 1862-1912 mukaan Vaasan rautatietä varhemmin rakennetun Riihimäki-Pietari -rautatien vaunut maalattiin jo luokkavärein: - I lk: sininen - II lk: vihreä - II lk: ruskea. Riihimäki-Pietari-radan valmistuessa otettiin käyttöön uusi vaunutyyppi — avosiltainen kaksi- ja kolmiakselinen vaunumalli. Monissa niistä oli peltivuoraus, tosin osa niistä verhoiltu pystylaudoilla. Em. tiedon perusteella voinee päätella, että luokkaväritys otettiin käyttöön avosiltaisten vaunujen käyttöönoton yhteydessä (kunnes joku toisin todistaa ).
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #10 : Marraskuu 10, 2015, 21:38:47 » |
|
Tähän tekee mieli soveltaa erään jumalapäissään pörräävän hihhulin ajatuskulkua: et voi olla varma ellet ole itse nähnyt. Värivalokuvaushan oli jo keksitty: https://fi.wikipedia.org/wiki/Autochrome
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Esko Ampio
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 610
|
« Vastaus #11 : Marraskuu 11, 2015, 09:18:20 » |
|
Valokuvan nainen oli kaunis, vaikka tuo olisikin kuvattu 2015, mikään ei ole muuttunut 100:n vuoden aikana.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #12 : Heinäkuu 16, 2017, 20:31:59 » |
|
Noiden boggie-vaunujen värityksestä on seuraavanlainen tieto vuodelta 1907:
"Ensimäisen luokan boggiewaunut. Rautatiehallitus on määrännyt, että kaikkien päiwä boggie waunujen 1:sen luokan osastot on werhottawa wihreällä nukkakankaalla nykyisen tiikerinwärisen kankaan sijasta. Ulkoseinä on maalattawa tummansiniseksi ja merkittäwä numeroilla, jotka ilmaisewat ensiluokan matkustajapaikkain luwun." Satakunnan Sanomat no 85, 28.7.1907
|
|
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #13 : Heinäkuu 20, 2017, 08:07:04 » |
|
Samansisältöinen teksti on julkaistu kirjassa "Käsikirja S.V.R. koneosaston henkilökuntaa varten" (painettu vuonna 1920): "Kaikkien päivä-bogivaunujen ensimäisen luokan osastot on verhottava vihreällä plyyshikankaalla. Samojen osastojen ulkoseinä maalataan tummansiniseksi".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #14 : Heinäkuu 20, 2017, 11:53:17 » |
|
"Käsikirja S.V.R. koneosaston henkilökuntaa varten" -kirja vuodelta 1920 kirjoittaa (peltivuorattujen?) telivaunujen värityksestä seuraavaa: "Kaikkien päivä-bogievaunujen ensimmäisen luokan osastojen ulkoseinät maalataan tummansiniseksi". Lähde on siinä mielessä ongelmallinen, että siinä ei ole määräyskokoelman tapaan viitettä alkuperäiseen käskykirjeeseen/määräykseen, josta voisi tarkistaa asian tarkemmin. ...
Alkuperäinen käskykirje on vielä hakusessa, mutta ajankohtaa täsmentää sanomalehtiuutinen: " Ensimäisen luokan boggiewaunut. Rautatiehallitus on määrännyt, että kaikkien päiwä boggie waunujen 1:sen luokan osastot on werhottawa wihreällä nukkakankaalla nykyisen tiikerinwärisen kankaan sijasta. Ulkoseinä on maalattawa tummansiniseksi ja merkittäwä numeroilla, jotka ilmaisewat ensiluokan matkustajapaikkain luwun." Satakunnan Sanomat no 85, 28.7.1907Ja peltivuorattujahan nuo 1900-luvun alun boggievaunut olivat. Ne kun olivat vielä kaarevakylkisiä. Mutta käsikirjan julkaisemisen ajankohtana vuonna 1920 oli jo myös suorakylkisiä 1912-mallisia 4-akselisia vaunuja. Olisikohan teksti vain jäänyt kirjaan vanhasta muistista? Sillä onko kukaan nähnyt mainintaa 1912-mallisten matkustajavaunujen (siis niiden tuttujen 'puuvaunujen') maalaamisesta luokkavärein?
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2017, 16:52:22 kirjoittanut Kurt Ristniemi »
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #15 : Heinäkuu 20, 2017, 14:28:16 » |
|
Onko kukaan nähnyt mainintaa 1912-mallisten matkustajavaunujen (siis niiden tuttujen 'puuvaunujen' maalaamisesta luokkavärein? Tätä samaa asiaa olen mietiskellyt (itsekin olen jostain syystä olettanut, että uuden korityypin vaunuissa ei olisi käytetty luokkaväritystä — joukkopsykoosi siis toimii ). Määräyksissä puhutaan vain vaunujen luokkavärityksestä sen kummallisemmin erittelemättä. Kukaan ei ole kyennyt osoittamaan kirjallista dokumenttia siitä, että vuoden 1912 korimalliin perustuvia vaunuja ei olisi maalattu luokkavärein. Nykytiedon valossa olisi päinvastoin luonnollisempaa olettaa, että luokkaväritys oli käytössä kaikissa vaunuissa aina vuoteen 1931 saakka. Pitäisi itse asiassa löytää sellainen dokumentti, joka toteaa, että vuoden 1912 korimallilla rakennettuja vaunuja ei olisi maalattu luokkaväreihin. Kun asiaa miettii tarkemmin, niin asian on vain olettu olevan tällä tavalla
|
|
« Viimeksi muokattu: Heinäkuu 20, 2017, 15:05:32 kirjoittanut Petri Sallinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #16 : Heinäkuu 21, 2017, 07:27:23 » |
|
Olisikohan teksti vain jäänyt kirjaan vanhasta muistista? Painetut määräyskokoelmat toimitettiin sillä tavalla, että kirjaan otettiin julkaisuhetkellä kaikki voimassa olevat määräykset — vaikka ne olisivat kymmeniä vuosia sitten annettuja. Kirjan uusittu painos siis kumosi edellisen painoksen, käytännössä varmaan jollakin viiveellä. S.V.R. käsikirja taas on riisuttu versio varsinaisesta määräyskokoelmasta. Varmaankin tarkoitettu käytännön töitä tekevälle henkilökunnalle. Voisi olettaa, että se on toimitettu samalla periaatteella kuin varsinaiset määräyskokoelmat. Toisaalta näyttää myös siltä, että aina ei käytännön työssä toimittu, kuten määräys olisi olettanut. Tämä näkyy monesti määräysten sanamuodoissa, joilla pyritään muuttamaan jotain toimintatapaa. Määräyskokoelma on suhteellisen helppo tapa karkoittaa annettuja määräyksiä. Niiden käytön edellytyksenä olisi kuitenkin katkeamaton sarja julkaisuja. En tiedä, kuinka tiuhaan tahtiin määräyskokoelmia painettiin. 1900-luvun alkuvuosikymmeniltä olen nähnyt niitä vain muutamia. Määräyskokoelmasta supistetusta käsikirjasta olen nähnyt vain vuonna 1920 painetun laitoksen. Voisi kuvitella, että kaikki painetut kirjat on tallennettu, kuten Suomessa on pitkään ollut tapnana. Aika tehokkaasti määräyskokoelmat ovat kuitenkin kadonneet. Niiden jakelulista eli jakokaava oli kuitenkin melko laaja: rautatiehallituksen jäsenet, apulaisjohtajat, toimistojen päälliköt, jaksojen päälliköt, konepajojen päälliköt, rakennuspäälliköt, koneosaston virkamiehet, varasto-osaston virkamiehet, asemapäälliköt, pysäkinhoitajat sekä oppikursseilla kävijät. Lisäksi niitä varastoitiin "tarpeellinen määrä" painatustöiden varastoon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #17 : Marraskuu 26, 2019, 13:31:22 » |
|
"Käsikirja S.V.R. koneosaston henkilökuntaa varten" kertoo (painettu vuonna 1920): "Kaikkien päivä-bogivaunujen ensimäisen luokan osastot on verhottava vihreällä plyyshikankaalla. Samojen osastojen ulkoseinä maalataan tummansiniseksi". Ostin eilen SRHS:n kerhoillassa sidotun käskykirjekokoelman. Monen hyvin mielenkiintoisen asian lisäksi opuksesta selvisi ensimmäisen luokan päivä-bogivaunujen sinistä maalausta koskevan määräyksen numero: Rh10156/1907.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #18 : Marraskuu 26, 2019, 19:13:42 » |
|
... opuksesta selvisi ensimmäisen luokan päivä-bogivaunujen sinistä maalausta koskevan määräyksen numero: Rh10156/1907.
Kerrotaanko määräyksessä Rh 10156/1907 muiden luokkien ja 2/3-akselisten vaunujen väreistä? Sininen väri oli luokkavaunuissa käytössä jo ainakin vuonna 1869: Pietari-Riihimäki -rautatien vaunutilauksessa v. 1869 määritettiin, että yhdistettyjen I & II lk vaunujen väri oli sininen ja II lk vihreä. Huomionarvoista tässä on se, että yhdistetyssä vaunussa ei ollut luokkakohtaisia värejä, vaan koko vaunu oli ylemmän luokan mukaan väritetty. Tilauksessa ei ollut puhtaita I lk vaunuja, mutta oletettavasti niiden väri olisi ollut sininen. Vaasan rautatien spekseissä 1881 oli sitten jo osastokohtainen väritys: yhdistety II&III lk: tummanvihreä&tummanruskea. Mikä muuten on tuon määräyksen Rh 10156/1907 päiväys?
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2019, 09:01:13 kirjoittanut Kurt Ristniemi »
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #19 : Marraskuu 27, 2019, 15:10:20 » |
|
Kerrotaanko määräyksessä Rh 10156/1907 muiden luokkien ja 2/3-akselisten vaunujen väreistä? Ei kerrota. Vaunujen yleisestä luokkavärityksestä sen sijaan kerrotaan määräyksessä Kt279/1900. Tosin tämän määräyksen pääasia on kirjainten merkintätapa vaunukalustoon. Vaunujen luokkaväritys on tässä yhteydessä toisarvoinen asia, vaikka se esitetäänkin dokumentissa. Minulla on tätä todennäköisesti vanhempi luokkavärityksestä määräävä dokumentti, mutta valitettavasti se on kopioitu siten, että määräyksen numero on jäänyt ulkopuolelle. Tiedän kyllä, mistä alkuperäinen dokumentti löytyy, joten suurin työ on jo tehty tämän asia suhteen. Luokkavärityksestä on määrätty uudemmissakin määräyskokoelmissa. Tsekkaan vielä, mitä niistä löytyy.
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 27, 2019, 16:08:58 kirjoittanut Petri Sallinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Kurt Ristniemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 935
|
« Vastaus #20 : Marraskuu 28, 2019, 07:48:09 » |
|
Jos boggievaunujen I lk osastojen maalaamisesta sinisiksi annettiin määräys vasta vuonna 1907, niin minkä värisiä ne olivat sitä ennen?
Jo vuonna 1898 rakennettiin 10 yhdistettyä I&II lk boggievaunua ja 6 yhdistettyä I&II&III luokan boggievaunua. Niiden alkuperäisistä väreistä ei liene tietoa?
Jos 'käskykirjekokoelma' on opus, jossa varsinaiset käskykirjeet on sidottu kirjaksi, niin onko tuossa käskykirjeessä mitään selittävää tekstiä, alustusta, johdatusta, pohjustusta - niinkuin niissä usein oli - joka avaisi asiaa.
Mikä muuten on käskykirjeen päiväys?
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2019, 09:08:41 kirjoittanut Kurt Ristniemi »
|
tallennettu
|
"Tavaravaunujen normaaliväri on mustanvihreä", VR 1941
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #21 : Marraskuu 28, 2019, 11:00:19 » |
|
Jos boggievaunujen I lk osastojen maalaamisesta sinisiksi annettiin määräys vasta vuonna 1907, niin minkä värisiä ne olivat sitä ennen? Sisällöllisesti Rh10156/1907 on tämä: "Kaikkien päivä-bogivaunujen ensimäisen luokan osastot on verhottava vihreällä plyyshikankaalla. Samojen osastojen ulkoseinä maalataan tummansiniseksi". Määräys ei siis ole vieläkään se alkuperäinen pelkästään maalauksen määrittelevä dokumentti, vaan sen kärki on vaunujen sisustuksessa. Maalaus on toisarvoinen asia, mutta vahvistaa ainakin käytetyn värityksen jollekin aikajanalle. Etsintä jatkukoon. Käytettävissä olevien avosiltaisten telivaunujen valokuvien perusteella voi päätellä vaunujen seinistä selviä suoralinjaisia sävyeroja, jotka lienevät eri luokkavärien rajoja.
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2019, 13:47:00 kirjoittanut Petri Sallinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #22 : Marraskuu 28, 2019, 11:55:41 » |
|
Tästä määräyskokoelman sivusta otetusta kopiosta puuttuu määräyksen numero, joka olisi auttanut ajoitusta. Sen tosin voi vielä kaivaa esille melko pienellä vaivalla. Huomionarvoinen seikka tässä dokumentissa on myös se, että määräys kehottaa kirjoittamaan S.W.R.-tunnuksen W-kirjaimella. Muutaman kerran olen törmännyt koostelistauksiin annetuista määräyksistä. Hyödyllisiä listauksia, joiden avulla voi päätellä mikä määräys on jonkun aikaisemman määräyksen lisämääre. Se ei nimittäin käy yleensä ilmi itse määräyksestä. Tästä esimerkkinä mm. vuonna 1928 annettu määräys höyryvetureiden uudesta vihreästä väristä. Pari vuotta tämän jälkeen annettiin maalauksesta yksityiskohtaisempi määräys, eli miten mikäkin osa maalataan. Tässä määräyksessä ei kuitenkaan ole minkäänlaista viittausta jo aikaisemmin annettuun määräykseen, jolloin lukija olettaa tapahtuneen muutoksen pelkästään jälkimmäisen määräyksen perusteella.
|
|
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 28, 2019, 12:17:40 kirjoittanut Petri Sallinen »
|
tallennettu
|
|
|
|
Jimi Lappalainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2614
|
« Vastaus #23 : Marraskuu 28, 2019, 12:09:07 » |
|
Tässä kuva liitteenä siltä varalta että linkki vanhenee.
|
zPHR0U.jpg (236.43 kilotavua, 1000x1006 - tarkasteltu 196 kertaa.)
|
|
tallennettu
|
... hvilket alle dem, som vederbör, till kännedom och iakttagande härigenom meddelas.
|
|
|
Petri Sallinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1181
|
« Vastaus #24 : Marraskuu 29, 2019, 12:38:48 » |
|
Jo vuonna 1898 rakennettiin.... 6 yhdistettyä I&II&III luokan boggievaunua. Tämä onkin mielenkiintoinen tieto. Vuoden 1912 historiikki ei kuitenkaan tunnista tällaista vaunutyyppiä — tai sitten en ole osannut lukea oikeasta kohdasta. Millä numeroilla tämä vaunusarja esiintyi? Kaikesta päätellen sen litteran pitäisi olla CEi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|