Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #25 : Lokakuu 01, 2015, 20:17:14 » |
|
Toki kannattaa harjoittaa lähdekritiikkiä ja ottaa huomioon, että uutinen tuli Demokraatti-Kansan Uutiset-sektorilta, jolla nämä kilpailu-uutiset ovat järjestään varsin heikkolaatuisia ja täynnä aatteellista paatosta. Kaksi ensimmäistä virkettä kaikessa ristiriitaisuudessaan kertovat oleellisen tämänkin uutisen tasosta:
Demokraatin saamien luotettavien tietojen mukaan liikenneministeri Anne Berner (kesk.) on esittämässä VR:n koko henkilöliikenteen yksityistämistä. Tarkoitus on avata rautateiden henkilökuljetukset kilpailulle vielä tämän hallituksen aikana.
Tähän yksityistämiseen tulikin jo korjaus.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #26 : Lokakuu 01, 2015, 20:22:43 » |
|
Ei pelkät akselit vaunua tee.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jarmo Pyytövaara
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 126
|
« Vastaus #27 : Lokakuu 01, 2015, 20:29:09 » |
|
Tuomas: Eikö meidänkin rataverkollamme, käytetä venäläisiä tavaravaunuja kuljetuksiin? Eivätkö ne ole, joillakin rataosilla enemmistönä jos katsotaan kuljetus tonneja? Eikö meillä suomessakin olisi, historialliset syyt, hyväksyä venäläinen vaunukalusto sisäiseen käyttöömme? Kuuluimmehan mekin aikanaan suurruhtinaskuntaan, eikö siinä jo olisi syytä, sallia venäläisen kaluston käyttö sisäisessä liikenteessä?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tommi K Hakala
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 430
|
« Vastaus #28 : Lokakuu 01, 2015, 20:29:18 » |
|
Ei pelkät akselit vaunua tee. No ei tietenkään, mutta olisiko noilla akseleilla mahdollista muuttaa eurooppalaisia vaunuja Suomessa käytettäväksi? Kai Euroopasta jotain vaunuja löytyy...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #29 : Lokakuu 01, 2015, 20:35:01 » |
|
Ei pelkät akselit vaunua tee. No ei tietenkään, mutta olisiko noilla akseleilla mahdollista muuttaa eurooppalaisia vaunuja Suomessa käytettäväksi? Kai Euroopasta jotain vaunuja löytyy... Kyllähän se nyt on niin, että nämä akselit on poissa ja kohta Fenniarailin vuokravaunujen alla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Jonne Seppänen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 316
|
« Vastaus #31 : Lokakuu 01, 2015, 21:29:58 » |
|
HS:n uutisesta "VR:n ostoliikennesopimukset päättyvät vuodenvaihteessa, mutta VR hoitaa liikennettä maaliskuun puoliväliin asti. Bernerin mukaan sen jälkeen liikenne turvataan ylimenokaudeksi, kunnes saadaan uusi markkinaehtoinen liikenne käyntiin. "
On todennäköistäkin että pienempi operoija pystyy kevyemmällä kulurakenteella tarjoamaan liikennöintiä vähäliikenteisillä rataosilla VR:ää edullisimmin. Mutta sitä on kyllä vaikea nähdä että voimakkaasti tuetuilla rataosilla uusien toimijoiden kannattaisi ruveta pyörittämään markkinaehtoista liikennettä. Isoja pääomia sitova kalusto olisi kuitenkin saatava hyvin tuottavaan liikenteeseen.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #32 : Lokakuu 01, 2015, 21:51:35 » |
|
Päivän uutisannin voi tiivistää siihen, että yhdet puhuvat aidasta ja toiset sen seipäistä. Jotain on kovasti tekeillä, mutta yhtään uutta päätöstä ei ole vielä kuultu.
Kuten Tommi tuossa ylempänä huomasi, VR:n ja LVM:n välinen yksinoikeussopimus mahdollistaa liikenteen aloittamisen vaikka heti niillä rataosilla, joilla VR:llä ei ole henkilöliikennettä. Ostoliikenneleikkausten jälkeen niitä vain vapautuu muille operaattoreille nippu lisää.
Sipilä tuli sivulauseessa luvanneeksi, että valmista pitäisi tulla nopealla aikataululla, jo ensi keväänä. Jos pääministeri tarkoittaa sitä mitä tuli sanoneeksi, merkitsee se yksiselitteisesti kalustoyhtiön perustamista.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Panu Breilin
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 454
|
« Vastaus #33 : Lokakuu 01, 2015, 21:53:35 » |
|
HS:n uutisesta "VR:n ostoliikennesopimukset päättyvät vuodenvaihteessa, mutta VR hoitaa liikennettä maaliskuun puoliväliin asti. Bernerin mukaan sen jälkeen liikenne turvataan ylimenokaudeksi, kunnes saadaan uusi markkinaehtoinen liikenne käyntiin. "
On todennäköistäkin että pienempi operoija pystyy kevyemmällä kulurakenteella tarjoamaan liikennöintiä vähäliikenteisillä rataosilla VR:ää edullisimmin. Mutta sitä on kyllä vaikea nähdä että voimakkaasti tuetuilla rataosilla uusien toimijoiden kannattaisi ruveta pyörittämään markkinaehtoista liikennettä. Isoja pääomia sitova kalusto olisi kuitenkin saatava hyvin tuottavaan liikenteeseen.
Voi tietysti olla, että tuossa oikeasti tarkoitetaan "markkinaehtoisella liikenteellä" "vapailla markkinoilla kilpailutettua liikennettä", ja joko liikenneministeri tai toimittaja vain sattui erehdyksessä käyttämään väärää termiä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhani Pirttilahti
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2349
|
« Vastaus #34 : Lokakuu 01, 2015, 22:26:50 » |
|
Voi tietysti olla, että tuossa oikeasti tarkoitetaan "markkinaehtoisella liikenteellä" "vapailla markkinoilla kilpailutettua liikennettä", ja joko liikenneministeri tai toimittaja vain sattui erehdyksessä käyttämään väärää termiä.
Markkinaehtoisella liikenteellä tarkoitetaan varmaankin linja-autoliikennöitsijöiden tekemiä lupahakemuksia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #35 : Lokakuu 02, 2015, 02:52:33 » |
|
Aiempaan keskusteluun: uutena Baltiaan hankittava kalusto on EU-standardien mukaista. Liettua on tämän kannalta ehkä kiinnostavin maa puolalaisen Pesan ja venäläisen.Metrovagonmashin tekemine moottorijunineen. Pesalta pitäisi irrota aika sutjakkaasti yksi tai kaksi lyhyttä 1520-milliselle verkolle katsastettua diiselmoottorijunaa. Sellaisen teleihin ei tarvinne tehdä mitään muutoksia 1524-millistä liikennettä varten, eli raideleveys saataneen kuntoon pyöräkerroilla(?) Liettua on kuitenkin lämpimämpi maa kuin Suomi, joten kaluston lämpöeristys saattaa haluta muutoksia.
Vanha neuvostokalusto on sen verran huonoa, että sitä en oikein Suomeen tahtoisi. 90 km/h tuntuu samalta kuin otaksuisin suomalaisessa Sm1/2 kalustossa tuntuvan 160 km/h.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #36 : Lokakuu 02, 2015, 11:46:05 » |
|
HS:n uutisesta "VR:n ostoliikennesopimukset päättyvät vuodenvaihteessa, mutta VR hoitaa liikennettä maaliskuun puoliväliin asti. Bernerin mukaan sen jälkeen liikenne turvataan ylimenokaudeksi, kunnes saadaan uusi markkinaehtoinen liikenne käyntiin. "
On todennäköistäkin että pienempi operoija pystyy kevyemmällä kulurakenteella tarjoamaan liikennöintiä vähäliikenteisillä rataosilla VR:ää edullisimmin. Mutta sitä on kyllä vaikea nähdä että voimakkaasti tuetuilla rataosilla uusien toimijoiden kannattaisi ruveta pyörittämään markkinaehtoista liikennettä. Isoja pääomia sitova kalusto olisi kuitenkin saatava hyvin tuottavaan liikenteeseen.
Voi tietysti olla, että tuossa oikeasti tarkoitetaan "markkinaehtoisella liikenteellä" "vapailla markkinoilla kilpailutettua liikennettä", ja joko liikenneministeri tai toimittaja vain sattui erehdyksessä käyttämään väärää termiä. "Markkinaehtoinen liikenne" on joukkoliikennelain käyttämä termi, jolla tarkoitetaan "muuta kuin palvelusopimusasetuksen mukaista liikennettä". Palvelusopimusasetus on EU:n asetus, jolla määritetään, millä reunaehdoilla julkinen taho voi järjestää joukkoliikennettä. Eli markkinaehtoinen liikenne tosiaan on vapailla markkinoilla kilpailtua liikennettä. Nykyinen joukkoliikennelaki kattaa vain linja-autoliikenteen (koska rautatieliikennehän ei ole joukkoliikennettä vaan junien siirtelyä ja sen sivutuotteena matkustajien kuljetusta), mutta sehän asia tarvittaessa hoituu muutaman sanan lisäämisellä. Termissä ei ole mitään vikaa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jape Ruotsalainen
Ylläpito
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 309
|
« Vastaus #37 : Lokakuu 02, 2015, 12:04:26 » |
|
Tämän päivän Aamulehdessä Berner sanoo, että ELY-keskuksiin on jo saapunut hakemuksia. Yksi haetuista reiteistä on Tampere - Keuruu.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1801
|
« Vastaus #38 : Lokakuu 02, 2015, 12:24:35 » |
|
Tämän päivän Aamulehdessä Berner sanoo, että ELY-keskuksiin on jo saapunut hakemuksia. Yksi haetuista reiteistä on Tampere - Keuruu. Tässä on ainakin Matka-Mäkelän ja Pohjolan Matkan hakemus reiteille Tampere-Keuruu ja Jyväskylä-Keuruu-Ähtäri-Seinäjoki.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #39 : Lokakuu 02, 2015, 12:30:55 » |
|
Korvaavan ja ylipäänsä muunkin linja-autoliikenteen heikoimpiin puoliin kuuluu aikataulujen näkymättömyys. Kun Turisti on siirtynyt muistojen joukkoon niin tarvittavat aikataulut joutuu hakemaan netistä eivätkä kaikkien liikenteenharjoittajien aikataulut tietenkään samalla sivulla ole. Olen joskus kuvaillut nykyistä aikataulutilannetta sanomalla että jos haluaa tietää millä vuorolla pääsee paikkaan X niin pitää ensin tietää millä vuorolla pääsee paikkaan X.
Sama pätee tietysti VR:n kaukoliikenteen aikatauluihin. Eihän niistäkään mitään kokonaisuutta ole kaupan.
|
|
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 02, 2015, 15:35:09 kirjoittanut Heikki Kannosto »
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Iiro Laiho
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 72
|
« Vastaus #41 : Lokakuu 02, 2015, 17:29:26 » |
|
Onhan Suomessakin Liik enne vira ston ylläpitämä palvelu http://matka.fi/
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #43 : Lokakuu 02, 2015, 17:47:07 » |
|
Taas opin uutta. Mutta mitä tekisi netitön?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #44 : Lokakuu 02, 2015, 19:45:16 » |
|
Tarkennus Bernerin lausuntoon, tarkoitus on siis lopettaa vr:n monopoli henkilöliikenteessä. Se on sitten eri ooppera Vr yhtiönä. Finnair valtionyhtiö ja toimii vapailla markkinoilla. Se on Vr:n kehityspolku myös lähitulevaisuudessa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Kannosto
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 149
|
« Vastaus #45 : Lokakuu 02, 2015, 22:55:57 » |
|
http://www.hs.fi/kaupunki/a1442283587894Ja lakkautusta seuraavana päivänä purettaneen Siuntion ja Inkoon sekä Purolan ja Nuppulinnan laiturit ja rakenteet ennen kuin kukaan ehtii estää...
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #46 : Lokakuu 02, 2015, 23:19:07 » |
|
Tämän päivän Aamulehdessä Berner sanoo, että ELY-keskuksiin on jo saapunut hakemuksia. Yksi haetuista reiteistä on Tampere - Keuruu. Tässä on ainakin Matka-Mäkelän ja Pohjolan Matkan hakemus reiteille Tampere-Keuruu ja Jyväskylä-Keuruu-Ähtäri-Seinäjoki. Keuruulta menee Tampereelle jo nyt monta bussia päivässä Mäntän kautta. Haapamäki, Kolho ja Vilppula uhkaavat jäädä mottiin ilman kiskobussiliikennettä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #47 : Lokakuu 02, 2015, 23:22:35 » |
|
Jyväskylä-Seinäjoki-välillä kulkee myös busseja jo nyt. Mutta juna on halvempi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 359
|
« Vastaus #48 : Lokakuu 03, 2015, 08:30:16 » |
|
Jyväskylä-Seinäjoki-välillä kulkee myös busseja jo nyt. Mutta juna on halvempi.
Kulkee. Esim. tulevana maanantaina kulkee 3 vuoroa välillä Jy-Sk. Yksi ajaa Kyyjärven, yksi Karstulan ja yksi Keuruun kautta. Via Keu -vuorolla ei pääse esim. Pihlajavedelle eikä Myllymäelle eikä näiltä paikkakunnilta pois, ja viikonloppuisin tarjonta on vieläkin niukempaa. Lauantaisin kulkee vain yksi vuoro (via Kyyjärvi) ja sunnuntaisin kaksi (via Kyyjärvi + via Karstula). Jos tällä paletilla mennään talven jälkeen, jolloin henkilöjunaliikenne Haapamäen kolmiossa loppuu kokonaan, joukkoliikennetarjonnan määrä ja taso romahtavat huomattavasti etenkin Jy-Hpk-Sk -rataosuuden välipaikkakunnilla.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #49 : Lokakuu 03, 2015, 11:03:43 » |
|
åååq Lisäjsi on http://www.pikavuorot.fi/ , joka osaa näyttää myös hinnat. Paremmun kuin esim. VR:n omat sivut.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|