Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: 1 [2] | Siirry alas Tulostusversio
Eljas Pölhö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 2553


« Vastaus #25 : Lokakuu 28, 2015, 13:19:18 »

Ongelma on sama Ruotsissakin. Lähtö Norrköpingistä länteen/etelään tapahtuu suoraan mäkeen (3,8 km Fiskeby'hyn rata nousee 34 m) ja ennen X2000 tuloa Norrköpingissä oli työntävä apuveturi raskaita pika- ja tavarajunia varten. Nykyisin väliin meneen tavallisesti 3-4 min, mutta lehtikelillä joskus tuplasti enemmän. Kerran kuljettaja selosti matkustajille: "Hidas vauhti johtuu liukkaista kiskoista, en saa nostettua vauhtia ylämäkeen. Junassa ei ole mitään teknistää ongelmaa, olkaa huoleta".
tallennettu
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 79


« Vastaus #26 : Lokakuu 28, 2015, 14:07:26 »

Lainaus
Tarttuuko kiskoihin edes lehtimönjää, jos lehdet poistetaan paineilmalla?
En kyllä usko, että liukkaus on ongelma, jos ei lehtiä ole.
Asiahan olisi helppo selvittää vertaamalla lehtimössöllä hierotun ja märän kiskon kitkaa.

Lehdet pitäisi poistaa myös kiskojen välistä (1,4 metrin leveydeltä siis). Sekä ainakin 2 metriä ratapenkalta, molemmin puolin. Jotta ohikulkeva juna ei pöllytä lehtiä pyörien alle. Eli toisinsanoen veturin pituuden matkalla puhdistettavaa aluetta noin 100 neliömetrin alueelta. Kilometrin matkalla jo puolen hehtaarin verran puhdistettavaa aluetta. Minkälaisilla "paineilmasuuttimilla" aioit toteuttaa tämän?  Pyörittää silmiään
tallennettu
Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 846


« Vastaus #27 : Lokakuu 28, 2015, 20:48:43 »

”Syyslehdet lentää>>vaan  aatos entää”  https://www.youtube.com/watch?v=hYCN8Ewu3Lc   (Eugen Malmstén ja Rytmi Pojat v.1937, Vorg ”asia”  alkaa 0.45)  PPP ainakin ymmärtää ( oli muuten paha heitto tuo Jakues Pösö (auto) /  Piere Alstom (veturi) tämän ironian tässä keskustelussa, aika höttöä kamaa on tämä keskustelu.
« Viimeksi muokattu: Lokakuu 28, 2015, 21:09:44 kirjoittanut Jouni Halinen » tallennettu

Skiffari 40
Juuso Räntilä
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 18


« Vastaus #28 : Lokakuu 28, 2015, 20:56:37 »

Mitäs jos renkaiden eteen laitettaisiin vaijeriniput jotka harjaisi lehdet pois. Olen nähnyt näitä vetureissa Hyvinkään rautatiemuseolla.
tallennettu
Tuomas Pätäri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 280


« Vastaus #29 : Lokakuu 28, 2015, 22:59:28 »

aika höttöä kamaa on tämä keskustelu.

Jos juna ruikkisi kiskoille jotain rankkaa kamaa, mikä syövyttäisi orgaanisen lehtiliejun pois https://www.karkkainen.com/tuotekuva/ISO/6414405250009.jpg ? Se ei ehtisi tietenkään auttamaan ruikkivaa junaa mutta kaksi käyttökertaa vaikkapa päivässä voisi pitää pötköt liikkeessä jopa Pönttövuoren nousuissa.
tallennettu
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 190


« Vastaus #30 : Lokakuu 28, 2015, 23:47:51 »

Mitäs jos renkaiden eteen laitettaisiin vaijeriniput jotka harjaisi lehdet pois. Olen nähnyt näitä vetureissa Hyvinkään rautatiemuseolla.
Ei auttane mitään. Kiskon pinta kun on likainen niin se ei millään vaijerinipulla puhdistu.
tallennettu
Jorma Toivonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1434


« Vastaus #31 : Lokakuu 29, 2015, 00:22:55 »

Vaijerinipun tarkoituksena oli aikoinaan pyyhkäistä kiskoilta pois lehtiä hieman isommat esteet (kivet yms.). Eivät tainneet ulottua aivan kiskon harjalle asti?
tallennettu
Petri P. Pentikäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 911


« Vastaus #32 : Lokakuu 29, 2015, 09:11:47 »

Kyllä tämäkin keskustelu osoittaa, ettei Suomesta innovatiivisuutta puutu.
tallennettu

Salattu jäseniltä: Poliisin etsinnästä kaksi vuotta - alaikäisten turvaksi ei ole tehty mitään https://salattujasenilta.blogspot.com/2021/12/poliisin-etsinnasta-kaksi-vuotta.html
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 99


« Vastaus #33 : Lokakuu 29, 2015, 12:06:32 »

Lainaus
Tarttuuko kiskoihin edes lehtimönjää, jos lehdet poistetaan paineilmalla?
En kyllä usko, että liukkaus on ongelma, jos ei lehtiä ole.
Asiahan olisi helppo selvittää vertaamalla lehtimössöllä hierotun ja märän kiskon kitkaa.

Lehdet pitäisi poistaa myös kiskojen välistä (1,4 metrin leveydeltä siis). Sekä ainakin 2 metriä ratapenkalta, molemmin puolin. Jotta ohikulkeva juna ei pöllytä lehtiä pyörien alle. Eli toisinsanoen veturin pituuden matkalla puhdistettavaa aluetta noin 100 neliömetrin alueelta. Kilometrin matkalla jo puolen hehtaarin verran puhdistettavaa aluetta. Minkälaisilla "paineilmasuuttimilla" aioit toteuttaa tämän?  Pyörittää silmiään

Ensin olisi hyvä varmistua pöllyääkö märät lehdet ja meneekö niitä edes mainittavia määriä renkaiden alle. Arvelisin ettei pöllyä, siltikin, vaikka joku arvaa eri tavalla.
tallennettu
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 544


« Vastaus #34 : Lokakuu 29, 2015, 17:35:08 »

Kyllä märätkin lehdet pöllyävät jos junalla on vauhtia vähänkin enemmän ja ihan yhtä lailla kuivat lehdet ovat ongelma kuin märätkin. Suosittelen Timolle asian havainnointia omin silmin niin tietäisit sinäkin mistä tässä itse asiassa on kysymys.
tallennettu
Timo Vainio
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 99


« Vastaus #35 : Lokakuu 31, 2015, 21:02:39 »

Ylen uutisessa kerrotaan asiasta tarkemmin.

"Moni ajattelee, että ongelma johtuu raiteilla olevista liukkaista lehdistä, mutta ne eivät yksistään selitä junien liukastelua.
– Lehtimassa on ratikkaliikenteessä isompi ongelma, mutta rautateillä sillä ei ole ratkaisevaa merkitystä. Kiskojen liukkauteen vaikuttavat kaikenlaiset epäpuhtaudet yhdistettynä kosteuteen ja pikkupakkasiin,"
http://yle.fi/uutiset/junat_liukastelevat_jalleen_lehtipuiden_kaataminen_ei_tata_ratkaise/8413676
tallennettu
Sivuja: 1 [2] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Puista pudonneet lehdet kiusaavat junia  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina