Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junamatkustus Italiassa.  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Jukka Pitkänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« : Marraskuu 01, 2015, 16:59:18 »

Vaimoni on lähdössä nyt 6.11. Italiaan eräälle luomutilalle kahdeksi viikoksi vapaaehtoistöihin. Ensin lento Roomaan ja sieltä junalla Aulia Lunigianaan. Ja parin viikon kuluttua takaisin päin. Matkan varrella on junan vaihto La Spezia Centralessa. Ajattelin kysyä että olisiko joku täällä tietoinen että onko noilla asemilla miten selkeät opasteet, kun ainakin minua täällä jännittää hieman miten hän löytää oikean junan. Italiaa osaamattomana hän ottaa mukaan lapun jossa kysytään opastusta oikeaan junaan Italiaksi. Ajattelin että jos vaikka konduktööri siellä neuvoisi.
tallennettu
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 3078


« Vastaus #1 : Marraskuu 01, 2015, 17:31:13 »

Vaimoni on lähdössä nyt 6.11. Italiaan eräälle luomutilalle kahdeksi viikoksi vapaaehtoistöihin. Ensin lento Roomaan ja sieltä junalla Aulia Lunigianaan. Ja parin viikon kuluttua takaisin päin. Matkan varrella on junan vaihto La Spezia Centralessa. Ajattelin kysyä että olisiko joku täällä tietoinen että onko noilla asemilla miten selkeät opasteet, kun ainakin minua täällä jännittää hieman miten hän löytää oikean junan. Italiaa osaamattomana hän ottaa mukaan lapun jossa kysytään opastusta oikeaan junaan Italiaksi. Ajattelin että jos vaikka konduktööri siellä neuvoisi.

No ainakaan Italiassa ei mikään juna kulje oikeaan aikaan. Joskus kun oikein täsmällisiksi innostuvat, ovat myöhässä vain vartin, mutta tyypillisesti tunnista kahteen. Vaihto siis aika suurella todennäköisyydellä hajoaa siihen, että ensimmäinen juna saapuu vaihtoasemalle tuntia-puoltaltoista jatkoyhteyden jo mentyä. Mutta toisaalta, se jatkoyhteyskin saattaa olla reilusti myöhässä Iskee silmää
Ja toisaalta, vaihtoasemalla voi tulla tuntien odottelu.
Laiturin näyttötaulua ei myöskään kannata liikaa uskoa, nimim. kokemusta on.

Eli ihan mitä tahansa laitureilla opastetaankin, se tieto voi olla ihan yhtä hyvin oikeaa kuin väärääkin. Eli käytännössä opasteita on turha edes yrittää tutkailla, vaan mennä ihan paikallisten avun varassa. Sitä lappua näyttämällä. Ja ehkä vielä ennen junaan nousemista näyttää sitä lappua parille muullekin ja vielä junan kyydissä jollekulle ja vielä konnarillekin, jos moinen jostain löytyy. Lähiliikenne- ja taajamajunassa junissa lippu on leimattava jo laiturilla.
tallennettu

Matkustaminen on kallista. Paitsi jos päättää olla maksamatta majoituksesta. Jee!
Jukka Pitkänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #2 : Marraskuu 05, 2015, 07:37:20 »

Kiitos Tuukka. Tämä on ihan hyvä asia tietää. Täytyypä kertoa tämä hänelle.  Virnistää
tallennettu
Hannu Siitari
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 155


« Vastaus #3 : Marraskuu 05, 2015, 08:18:30 »

Olen matkustanut vuonna 2004 ryhmän mukana Rooman itäpuolella olevaan Abruzzon kansallispuistoon. Junaliput ostimme jokainen itse. Junamatkan reitti oli Roma Fiumicino – Roma Tiburtina – Avezzano. Roma Tiburtinassa oli junan vaihto. Olihan siellä yksi ongelmakin. Katsoin netistä, että junamatkustaminen on Italiassa niin halpaa, että olisi voinut ajaa ekassa luokassa. Roma Tiburtinan aseman lipunmyynnissä olisi pitänyt sanoa ”la prima classe”. Kun sanoi ”first class”, niin sai lipun toiseen luokkaan. Paluumatkalla sitten älysimme ostaa Avezzanossa liput suoraan lentoasemalle saakka. Mitään tämän ihmeellisempää vastoinkäymistä en tuolla matkalla havainnut. Toisessakin luokassa oli hyvin tilaa tässä "sivuradan pikajunassa".
« Viimeksi muokattu: Marraskuu 07, 2015, 05:59:23 kirjoittanut Hannu Siitari » tallennettu
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1093


« Vastaus #4 : Marraskuu 05, 2015, 10:15:23 »

Eli ihan mitä tahansa laitureilla opastetaankin, se tieto voi olla ihan yhtä hyvin oikeaa kuin väärääkin. Eli käytännössä opasteita on turha edes yrittää tutkailla, vaan mennä ihan paikallisten avun varassa. Sitä lappua näyttämällä. Ja ehkä vielä ennen junaan nousemista näyttää sitä lappua parille muullekin ja vielä junan kyydissä jollekulle ja vielä konnarillekin, jos moinen jostain löytyy. Lähiliikenne- ja taajamajunassa junissa lippu on leimattava jo laiturilla.

Matkustimme muutaman matkan lokakuussa ja meillä ei ollut mitään ongelmia. Junat olivat korkeintaan muutaman minuutin myöhässä ja laituri-info piti paikkaansa. Kuulutukset asemilla olivat myös näille junille englanniksi.

Joten kokemusta toisenkinlaisesta matkustamisesta on. Samoin asemilla oli hyvä palvelu lipunmyynnissä ja Rooman asemalla automaatin käyttökin oli helppoa. Kunhan ei anna paikallisten auttaa...
tallennettu
[Tunnus poistettu]
Vieras
« Vastaus #5 : Marraskuu 05, 2015, 12:34:55 »

Muistelisin että Italiassa lipun leimaaminen laiturilla leimauslaitteessa on vaatimuksena. Tosin omat kokemukset rajoittuvat lipputyyppeihin, joissa ei leimausta lopulta tarvittu (interrail ja Villachin-Udinen-välinen lippu, joka tosin tarkastettiin sekä itävaltalaisen konduktöörin että kielitaidottoman italialasen konduktöörin ja tämän kielitaitoisen tulkin tms. toimesta). Mutta tuo lipun leimaus ennen junaan nousua kai kannattaa selvittää, tämä poikkeaa ilmeisesti muiden maiden käytännöistä.
tallennettu
Veikko Kämäräinen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 11


« Vastaus #6 : Marraskuu 05, 2015, 16:13:21 »

Omien kokemusteni mukaan junassa matkustamisessa Italiassa ei ole mitään isoja ongelmia, junat ovat olleet aikataulussa ja opasteet asemilla hyviä. Ainoa itse aiheutettu ongelma viimeiksi Vicenza-Napoli välillä oli ostaa viime hetkessä toisen luokan lippuja junaan sunnuntaina iltapäivällä, koska osa junista oli loppuunmyytyjä.
tallennettu
Jukka Pitkänen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 7


« Vastaus #7 : Marraskuu 05, 2015, 17:57:41 »

Mieheni puolesta kiitos vinkeistä ja kommenteista. Tyttäreni osti liput Italiassa, asuu siellä. Ne on itselläni ns. paperiversiona. Siinä on koodi jonka konduktööri lukee omalla laitteellaan. Junan vaihto hieman arveluttaa. Puhutaanko siellä englantia ym. Onneksi vaihtoasema on melko lähellä määränpäätäni, joten jos eksyn, ajan taxilla perille. Tiedän että Italiassa ei välttämättä mikään toimi, ainaakaan suomalaisen mittapuun mukaan. Junamatkasta tulee varmaan omanlainen kokemus. Maisemat, asemat sekä ihmiset. Taidan napata muutamia kuvia miehelleni junamatkasta. Kiitos, iloisena matkaan lähden. Kommelluksiakin varmaan eteen tulee, mutta maailma avartaa.. T. Jukan vaimo Kirsi.
tallennettu
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1795


« Vastaus #8 : Marraskuu 05, 2015, 18:22:03 »

Pohjois- ja Etelä-Italia ovat luonteeltaan melkein kuin kaksi eri valtioita. Etelässä ollaan suurpiirteisempiä ja pohjoisessa miltei saksalaisen täsmällisiä. Ei voi sanoa, ettei Pohjois-Italiassa toimisi mikään. Se mitä olen etelässäkin matkustanut, on sujunut ihan mallikkaasti.
tallennettu
Kimmo Säteri
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 237


« Vastaus #9 : Marraskuu 05, 2015, 20:32:41 »

Pohjois- ja Etelä-Italia ovat luonteeltaan melkein kuin kaksi eri valtioita. Etelässä ollaan suurpiirteisempiä ja pohjoisessa miltei saksalaisen täsmällisiä. Ei voi sanoa, ettei Pohjois-Italiassa toimisi mikään. Se mitä olen etelässäkin matkustanut, on sujunut ihan mallikkaasti.
Itsekin olen matkustanut junalla lähinnä vain Pohjois-Italiassa ja siellä junat kulkivat kyllä melko täsmällisesti. Junien siisteyskin on parantunut melkoisesti niistä ajoista kun paikalliset Michelangelot pitivät FS:n junia omina taidenäyttelyinään.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Rautatiet ja harrastus  |  Yleinen keskustelu  |  Aihe: Junamatkustus Italiassa.  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina