Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yle: VR selvityttää Joensuun ja Vuokatin välisen henkilöjunaliikenteen kannattav  |  << edellinen seuraava >>
Sivuja: [1] | Siirry alas Tulostusversio
Nikolas Peippo
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 304


« : Marraskuu 12, 2015, 18:40:53 »

Lainaus
Junalla Joensuusta Kainuuseen?
VR ei sivuta ideaa olankohautuksella
VR ei vielä tiedä lakkauttaako se henkilöliikenteen vai lisääkö se sitä itäisimmällä radalla. Joensuun ja Vuokatin välisen henkilöjunaliikenteen mahdollisuudet selvitetään. Syyskuussa VR ilmoitti lopettavansa henkilöjunaliikenteen Joensuusta pohjoiseen.


VR-Yhtymän toimitusjohtaja Mikael Aro kertoi torstaina Kajaanissa, että VR selvityttää Joensuun ja Vuokatin välisen henkilöjunaliikenteen kannattavuuden.

Syyskuussa VR ilmoitti, että se lopettaa henkilöjunaliikenteen Joensuusta pohjoiseen kokonaan.

Kainuun ja Pohjois-Karjalan maakuntaliitot ovat ehdottaneet uutta junayhteyttä VR:n lisäksi liikennevirastolle, sekä liikenne- ja viestintäministeriölle.

Nyt on sovittu, että esitystä ei sivuuteta olankohautuksella, vaan sen kustannukset ja hyödyt pannaan puntariin, sanoo VR-Yhtymän toimitusjohtaja Mikael Aro.

– Tänään sovittiin, että nyt täytyy saada vähän numeroita paperille tästä asiasta.

Aro hoputtaa maakuntia aktiivisuuteen kyseisessä asiassa.

– Tuota nyt ei kannata ajatella niin, että täältä voidaan ehdotella ja Helsingissä tapahtuisi, vaan täytyy olla hyvin aktiivisia maakunnassa itse.
Miten kävisi lentoliikenteestä tuttu rahoitusmalli?

Maakunnat ovat maksaneet lentoliikenteen pitämiseksi paikkakunnalla suuriakin summia, eikä Aro tyrmää uudenlaista rahoitusmallia rautatieliikenteeseen sovellettavaksi.

– Se on tietysti maakuntien asia, alkuvaiheessa täytyy ensin laskea kustannuksia ja arvioida matkustajamääriä. Sen jälkeen päästään keskustelemaan hankkeen rahoituksesta. Olettaisin kuitenkin, että valtiolta voi olla tässä kohtaa vaikea saada määrärahoja. Varmasti maakunnan täytyy miettiä tätäkin, toteaa Aro.

    Täytyy olla hyvin aktiivisia maakunnassa itse.

    – Mikael Aro

Kainuun maakuntahallituksen puheenjohtaja Timo Korhonen ei myönnä eikä kiellä rahoitusmahdollisuuden käyttöä.

– Maakunnan taloudelliset resurssit ovat kovin, kovin rajallisia. Tässä pitää ilman muuta lähteä liikkeelle siitä, että pyritään löytämään markkinaehtoiset vaihtoehdot. Jos jotain muuta tarvitaan, niin sitten sitä tilannetta pitää katsoa uudestaan.

Korhonen on myös VR:n hallintoneuvoston varapuheenjohtaja. Hän toivoo hankkeen osoittavan kantavuutensa.

– Kyllä kaikki ne tiedot ja ymmärrys mitä meillä on, näyttäisivät, että sille vuorolle ja yhteydelle olisi myös käyttäjiä olemassa.

Lähde http://yle.fi/uutiset/junalla_joensuusta_kainuuseen_vr_ei_sivuta_ideaa_olankohautuksella/8451041
tallennettu
Mikko Herpman
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 351


« Vastaus #1 : Marraskuu 12, 2015, 19:07:01 »

Mielenkiintoista.. Miten mahtanee mennä kustannuslaskelmat tässä. Tarvitaanko korkeat laiturit, ehkäpä ylikulkusillat, kuulutukset ja muut himmelit että voitaisiin ajaa matkustajajunalla ihmisiä.

Vai voisiko mennä vähemmälläkin, mikä olisi jos aikataulut sattuisi kohdalleen ja hinnoittelu olisi kilpailukykyinen.. Eli onko oikeasti halua tehdä rautatieliikennettä, kun tuntuu että tulos syntyy huomattavan paljon helpommin esim. sijoitustoiminnasta..
tallennettu
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 334


« Vastaus #2 : Marraskuu 12, 2015, 19:53:19 »

Eiköhän tuokin hanke kosahda viimeistään JKV:n puuttumiseen Nurmeksesta pohjoiseen ja siihen, että radan Sn on vain 80.
tallennettu
Jukka Voudinmäki
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 359


« Vastaus #3 : Marraskuu 12, 2015, 19:57:51 »

Miksi Joensuusta vain Vuokattiin? Eikö kannattaisi jatkaa reittiä Kontiomäelle saakka, jossa matkustajat voisivat vaihtaa Oulun ja etelän suunnan juniin sekä päinvastoin?
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 720


« Vastaus #4 : Marraskuu 12, 2015, 20:15:47 »

Olihan Joensuu-Kuopio-välilläkin vaikka mitä "ehdottman tarpeellista" kuten rataoikaisuja yms. miljoonilla joten ei kannata.
Tämä Joensuu-Kontiomäki olisi kyllä hyvä yhteys. Pääsisi mukavasti ostamaan poronlihaa ja ölppää Haaparannasta... Paitsi että onko Tornioon mitään junakyytiä?
Tuo väli oli talvella pelottava koska oli yli 30 astetta pakkasta ja vastaantulijoita sadan km matkalla kaksi.
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #5 : Marraskuu 12, 2015, 21:21:53 »

Tuo väli oli talvella pelottava koska oli yli 30 astetta pakkasta ja vastaantulijoita sadan km matkalla kaksi.

Kertoo matkustajapotentiaalista jotakin..  Hymyilee leveästi
tallennettu
Teemu Saukkonen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 720


« Vastaus #6 : Marraskuu 12, 2015, 21:32:50 »

Ei taida 23.12 ilta olla vilkkain päivä Vt6:lla. E8 Iin kohdalla oli taas täydellinen vastakohta kun ei meinattu päästä huoltoasemalta pois. No tämä oli offtopic.
Minkähän verran mahtaa esim. Joensuu-Oulu-välillä kulkea porukkaa?
tallennettu
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa

Viestejä: 1761


« Vastaus #7 : Marraskuu 13, 2015, 08:37:55 »

Ei taida 23.12 ilta olla vilkkain päivä Vt6:lla. E8 Iin kohdalla oli taas täydellinen vastakohta kun ei meinattu päästä huoltoasemalta pois. No tämä oli offtopic.
Minkähän verran mahtaa esim. Joensuu-Oulu-välillä kulkea porukkaa?

Eikös siellä vieläkin kulje suora linja-autovuoro Joensuu - Oulu?

Henkilöautolla toinen vaihtoehtoinen reitti on ajaa Iisalme kautta ja sieltä nelostielle. Siis jos kammoksuu korpitaipaleita. Matka on sama.
tallennettu
Sivuja: [1] | Siirry ylös Tulostusversio 
Ajankohtaiset  |  Uutiset  |  Aihe: Yle: VR selvityttää Joensuun ja Vuokatin välisen henkilöjunaliikenteen kannattav  |  << edellinen seuraava >>
Siirry:  
Powered by SMF | SMF © 2006-2008, Simple Machines | © 2024 Resiina