No, on tuosta ranskankieliset mediat ja Brittien mediat pullollaan, tämähän sattui seuraavana aamuna Parisisin terrotri-iskujen jälkeen. Hyvin hurjan näköistä jälkeä.
Jos:
- TVM430/ERTMS2 olisi ollut päällä, juna olisi hiljentänyt automaattisesti: koeajossa testattiin junan maksiminopeuksia, jotka ovat yli tavanomaisen 320 km/h:n, junalla taidettiin ajaa 361 km/h osan matkaa. Kuljettaja ei jostain syystä hiljentänyt "toleranssien rajoissa olevaan" 176 km/h:een kaarteeseen tullessaan, vaan siihen hujahdettiin 241 km/h. Juna kallistui, osui osittain siltaan, sen takia modulit irtautuivat toisistaan (mikä tappaa), kaatuivat ja rullasivat sikin sokin pellolle ja takimmainen veturi puoliksi kanavaan.
- Jos 49 ihmistä ei olisi ollut _vaarallisella_koeajolla_ mukana, loukkaantuneita ja kuolleita olisi ollut vähemmän.
- Jos ohjaamossa olisi pysytty 4 henkilössä (kuten TGV-Dasyen ohjaamon kuvassa olevassa laatassa lukee maksimiksi), eikä siellä olisi ollut 7, jälki olisi ollut vähemmän pahaa.
- Jos olisi noudatettu siinäkin säännöksiä, että mukaan ei olisi otettu noin 10 _lasta_, loukkaantuneita olisi taas ollut vähemmän. Yksikään lapsi ei onneksi kuollut, mutta vammautuneissa heitä oli.
- Vain 1 henkilö ei kuollut tai loukkaantunut.
Tässä kuva nyt tuhoutuneesta TGV-Dasye yksiköstä 744 Nizzassa (SNCF ei koskaan korjaa onnettomuusjunia, joten se on käytännössä tuhoutunut):
Lähikuva veturista:
Ja TGV-Dasyen ohjaamo. On siinä kulmaa mihin kolauttaa itsensä. Sen lisäksi heti kuljettajan takana on massiivinen sähkökaappi, joka tekee ohjaamosta hankalan ja ahtaan. Lentokoneiden ohjaamot ovat tilavia tähän verrattuna...
TGV-junilla on nyt ajettu noin miljardi kilometria ja niissä on matkustanut miljardeja matkustajia, saldo on ihmeen tyhjä lukuunottamatta tätä inhimillistä jarrutuserehdystä. Kaikki varmaan muistavat mitä tapahtui mm. Espanjassa pari vuotta sitten ja Norjassa 3 vuotta sitten...inhimillinen virhe samanlaisissa olosuhteissa...
Juna oli nyt tässä Carmillion värityksessä. Kuvassa uudempi malli TGV-2N2 #813, jonka samannäköinen sisarjuna #846 on myös Strasbourgin (LGV-EST) -radalla koeajoissa. Nyt jouduttanee tuomaan toinenkin yksilö kun muuten koeajoja kahden junan yhdistelmällä ei voi tehdä.
Tässä uhreille, myös Nizzasta, kuten aiemmatkin kuvat: