Otetaan väliin vähän "kevyempi" suurnopeusaihe.
Ensimmäiset pitkään odotetuista Eurostar e320 (Velaro-UK)(Brittien luokka 374) junista on otettu käyttöön. Ensimmäinen juna syöksähti Lontoosta Pariisiin ja takaisin, ja vielä toistamiseen saman reitin 20. marraskuuta. Eri lähteistä kootuista tiedoista ilmenee, että tässä käytössä on nyt yksi juna päivittäin ja joulukuun loppupuolella junamäärä lisääntyy toisella e320:lla. Juuri parahiksi vuoden vilkkaimpiin matkustajapäiviin Eurostar Internationalin kapasiteetti lisääntyy 1800 matkustajalla / suunta / päivä. Sinänsä pieni kapasiteetin nousu, mutta lisäys kuitenkin.
e320 on Siemens Mobilityn Velaro-tuotelinjan 16 modulinen juna, jonka voimaa antavat telit on jaettu lähes junan pituudelle. Tai oikeammin 8 x 2 -vaunuinen puolijunayksikkö Eurostarin tapaan. Tämä puolijunadesign mahdollistaa, että koko valtava 400-metrinen juna ei vikatilanteessa ole kerralla huollossa, vaan toimiva osa voidaan liittää vapaaseen varapuolikkaaseen Lontoon Temple Millsin pajalla. Toimitettavia junia on nyt 17 kappaletta, joista näköjään noin 10 on ehkä ensi kesään mennessä liikenteessä tai olisi mahdollista käyttää siinä.
Eurostarilla on ollut kalustonsa suhteen kolme ongelmaa:
- Junien yleinen käytettävyys on jäänyt muita TGV-tyyppisiä junia hyvin paljon huonommaksi, olikohan noin 94% paikkeille TGV:n tyypillistä 99% vastaan. Veikkaan että brittikalustomukautukset ovat syypää osaan näistä.
- Talvenkestävyys on ollut kehno, toisin kuin ainakin uudemmissa TGV:issä, sivun ritilät eivät suojaa lentävältä lumelta. Eurostarin johto on myös ollut haluton varustamaan e300-junia paremmin talvea kestäviksi.
- Maantietellinen käyttöala on rajoittunut sinne, missä virtaa on saatavilla joko 1500V DC tai 25 kV 50 Hz.
Voisi kuvitella, että Siemens on paneutunut kakkoskohtaan hyvin, onhan heillä talvilaboratorio venäläisten kanssa ankarien olojen toimivuuden kehittämiseksi. e320 on nyt myös nelivirtajuna: 1500V DC, 3000V DC, 15 kV 16,7 Hz ja 25 kV 50 Hz, joten sillä pääsee ajamaan nyt myös Hollantiin, Saksaan ja jos markkinat antavat myöten, myös Sveitsiin. Pidemmälle matka-ajat muodostunevat nykyiseen tapaan sisustetuille junille pitkähköiksi. Ehkä sitten seuraavassa laajennuksessa. Kulunohjauspaketteja voi lisätä tarpeen mukaan eri maihin ja näiden vyöhykkeille.
Kanaalitunnelissa voi nyt käyttää sekä e320 että e300 -junia, mutta ei edelleenkään mitään muita. Velaro-D:ssä (Saksan luokka 407) ei edelleenkään ole tarvittavaa varustusta sinne. Ja näitä sitä paitsi tarvitaan Saksan ja Ranskan liikenteessä.
Eurostar ei juurikaan tuo uutta kilpailua raiteille, ajavathan Thalysit ja SNCF:n TGV ja OuiGo -palvelut samoja reittejä, joissa ainoastaan DB on toista poolia.
Muutamia kuvia Siemensiltä upouusista e302-junista: