Jouni Halinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 846
|
« : Joulukuu 08, 2015, 23:07:20 » |
|
Iltalehti / Katriina Karjalainen
Kännykän akku loppui, 7- ja 13-vuotiaat lapset pistettiin pihalle junasta vieraassa kaupungissa – VR: ”Harkintakyky petti täysin”
Konduktööri passitti Jyväskylästä Jokelaan matkalla olleet 7- ja 13-vuotiaat lapset ulos lähijunasta Hyvinkäällä perjantai-iltana.
13-vuotias poika ja 7-vuotias tyttö olivat viime perjantaina matkalla isänsä luota Jyväskylästä äitinsä luo Tuusulan Jokelaan. Lapset vaihtoivat junaa Tampereella ja uudestaan Riihimäellä, mistä he hyppäsivät seitsemän jälkeen illalla lähijunaan.
VR jätti lapset kuitenkin Hyvinkään asemalle, koska pojan puhelimesta oli Riihimäellä loppunut akku, eikä hän saanut näin ollen avattua mobiililippua enää lähijunassa, isä kertoo asiasta ensimmäisenä uutisoineen Aamupostin mukaan julkisessa Facebook-päivityksessään.
– Olin ostanut lapsille junaliput VR:n verkkokaupasta ja tilannut liput omaan sähköpostiini sekä pojan puhelimeen. Konduktööri oli Riihimäeltä lähdön jälkeen tullut tarkastamaan matkalippuja, mutta poikani ei em. syystä ollut kyennyt lippua esittämään, jolloin konduktööri oli määrännyt lapset poistumaan junasta Hyvinkäällä kylmään, pimeään ja sateeseen, tapauksesta järkyttynyt isä kuvailee tilannetta.
Lapset pääsivät isän onneksi kohtuullisen nopeasti perille, kun heidän äitinsä haki heidät Hyvinkäältä.
Ohjeistus: alaikäisiä ei saa poistaa junasta
Isä toteaa myös VR:n toimitusjohtajalle Mikael Arolle lähettämässään kirjoituksessa, että konduktööri on epäilemättä toiminut sääntöjen mukaisesti, sillä lapset eivät olleet kyenneet osoittamaan oikeuttaan matkustaa kyseisellä junalla, mutta ihmettelee silti hänen ratkaisuaan, kun yhtiön arvoihin lukeutuvat turvallisuus ja vastuullisuus.
Myös VR:n lähiliikennejohtaja Topi Simola pitää tapausta järkyttävänä. Hän lisää, että VR:n ohjeistuksen mukaan alaikäisiä ei poisteta junasta.
– Minä ja Mikael Aro olemme olleet sähköpostitse yhteydessä isään. Aion vielä soittaa hänelle ja sopia korvauksista, sanoo Simola, joka lupaa, että myös lapset tulevat saamaan henkilökohtaisen anteeksipyynnön, jota isä Aamupostin mukaan toivoi.
”Harkinta pettänyt täysin”
Simola kertoo käyneensä tilanteen läpi lapset junasta passittaneen konduktöörin kanssa, mutta ei lähde erittelemään syitä, joiden perusteella konduktööri päätyi ohjeistuksen vastaiseen päätökseen.
– En lähde kommentoimaan sisäisiä kuulemisia. Harkinta on pettänyt tässä tapauksessa täysin, vaikka konduktöörille jääkin harkintavaltaa ja jokainen tapaus katsotaan tilannekohtaisesti.
Perjantaina junasta poistettujen lasten isä totesi kirjoituksessaan, että konduktööri olisi voinut soittaa tilanteessa hänelle, koska poika osaa numeron ulkoa.
– Se olisi tietysti ollut parempi tapa hoitaa tilanne, Simola toteaa.
Lipunmyyntipisteet vähenevät – lisääntyvätkö ongelmat?
Kaukoliikenteen junissa puhelimen voi ladata, mutta lähijunissa ei. Lähiliikennejohtaja sanoo, että lähijunissa puhelimen lataaminen olisi ruuhka-aikaan mahdotonta, ja huomauttaa, että on matkustajien vastuulla, että puhelimessa riittää virtaa.
Hän pitää perjantain tapausta harmillisena, mutta harvinaisena, eikä usko, että vastaavat tapaukset tulevat lisääntymään, kun mobiililippujen käyttö yleistyy lipunmyyntipisteiden vähentyessä.
– En muista, että tällaista olisi aiemmin tapahtunut, mutta en usko, että tapaukset lisääntyvät. Itsepalvelupisteiden käyttö lipunmyynnissä on yleistynyt jo pitkään.
Katariina Karjalainen / Iltalehti
//otsikko muutettu aihetta kuvaavaksi - aiemmin oli "Tää on tätä"
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 08, 2015, 23:25:39 kirjoittanut Olli Keski-Rahkonen »
|
tallennettu
|
Skiffari 40
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2209
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 09, 2015, 07:59:56 » |
|
Jälleen kerran osoitus siitä, että matkustajat ovat yökkösiä, joista pitää päästä eroon. Veikkaanpa, että jatkossa linja-autoliikenne saa jälleen lisää asiakkaita.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 976
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 09, 2015, 09:17:04 » |
|
Jälleen kerran osoitus siitä, että matkustajat ovat yökkösiä, joista pitää päästä eroon. Veikkaanpa, että jatkossa linja-autoliikenne saa jälleen lisää asiakkaita.
Mä en koskaan osta VR:n (tai minkään muunkaan firman ) verkkokaupasta lippua joka näkyy pelkästään kännykässä vaan printtaan sen aina ja otan useita kopioita. Tosin nyt on "Veturi"-ohjelmassa myyty pelkkiä mobiililippuja halvemmalla kuin tavallisesta verkkokaupasta joten aika pulassa sitä ollaan jos akku loppuu. Osaako joku sanoa voiko tällaisen lipun tallettaa pdf -muodossa niin että printtaa siitä kopioita myös? Busseista, tai ainakin kaupunkien busseista lentää ulos jos ei ole lippua, iästä riippumatta. Riihimäki-Jokela väli ei ole kuitankaan mitään ns kaupunkiliikennettä kuten esim Leppävaara-Kilo joten konnarin harkintakyky petti. Lisäksi luulisin että Sm-lähijunissa on jossain jemmassa pistokkeita että puhelimen saisi päälle siksi aikaa että lipun saa näkyviin. t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Lauri Uusitalo
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1094
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 09, 2015, 09:27:13 » |
|
Jälleen kerran osoitus siitä, että matkustajat ovat yökkösiä, joista pitää päästä eroon.
Taisit jättää lukemisen otsikkoon?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Teppo Niemi
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 2209
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 09, 2015, 09:49:53 » |
|
Jälleen kerran osoitus siitä, että matkustajat ovat yökkösiä, joista pitää päästä eroon.
Taisit jättää lukemisen otsikkoon? En jättänyt. Tälläinen toiminta on osoitus siitä, kuten juttukin kertoo, että harkintakyky petti, ettei toimittu niin kuin kohtuudella olisi voitu olettaa. Ja silloinhan matkustajien kynnys käyttää VR-yhtymä Oy:n palveluja kasvaa, jotenka niistä päästään tällä tavalla eroon.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 09, 2015, 10:59:50 » |
|
Jälleen kerran osoitus siitä, että matkustajat ovat yökkösiä, joista pitää päästä eroon.
Taisit jättää lukemisen otsikkoon? En jättänyt. Tälläinen toiminta on osoitus siitä, kuten juttukin kertoo, että harkintakyky petti, ettei toimittu niin kuin kohtuudella olisi voitu olettaa. Ja silloinhan matkustajien kynnys käyttää VR-yhtymä Oy:n palveluja kasvaa, jotenka niistä päästään tällä tavalla eroon. Jostain syystä tätä ei artikkelissa mainittu (muuten kuin rivien välistä), mutta konduktööri on tilanteessa toiminut sääntöjen vastaisesti ja saanut aika ikävää harjausta esimieheltään tuon ansiosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juhana Nordlund
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 314
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 09, 2015, 11:53:20 » |
|
Lisäksi luulisin että Sm-lähijunissa on jossain jemmassa pistokkeita että puhelimen saisi päälle siksi aikaa että lipun saa näkyviin. Sm4-kalustossa tiedän vain yhden istuinparin, jonka läheisyydessä on tähänkin tarkoitukseen sopiva pistorasia. Olen ko. pistorasiaa käyttänyt kannettavaa tietokonetta käyttäessäni. Jos ko. paikka on varattu, niin kovin yksinkertaista ei muiden kuin siinä jo istuvien ole siitä virtaa saada laitteisiinsa. Tarkoittamaani pistorasiaa ei turhan usein mainosteta missään enkä minäkään tässä tarkemmin tuo julki, missä kohtaa runkoa se pistorasia on.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 976
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 09, 2015, 13:04:53 » |
|
]Sm4-kalustossa tiedän vain yhden istuinparin, jonka läheisyydessä on tähänkin tarkoitukseen sopiva pistorasia. Olen ko. pistorasiaa käyttänyt kannettavaa tietokonetta käyttäessäni.
Jos ko. paikka on varattu, niin kovin yksinkertaista ei muiden kuin siinä jo istuvien ole siitä virtaa saada laitteisiinsa. Tarkoittamaani pistorasiaa ei turhan usein mainosteta missään enkä minäkään tässä tarkemmin tuo julki, missä kohtaa runkoa se pistorasia on.
Kyse ei ole tällaisessa tapauksessa että kännykkää pitää ladata täyteen vaan vain saada virta kytkettyä päälle että saa matkalipun näkyviin, ja sen ajaksi voi se joka istuu ainoalla pistorasiapaikalla siirtyä muualle istumaan. Toisaalta kuvittelisi että junan ohjaamossakin olisi pistorasia. Vanhoissa Sm-junissa oli ennen saneerausta muistaakseni pistorasioita eteisissä ovien yläpuolella ja taisi olla vessassakin. t. Rainer
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #8 : Joulukuu 09, 2015, 13:17:13 » |
|
]Sm4-kalustossa tiedän vain yhden istuinparin, jonka läheisyydessä on tähänkin tarkoitukseen sopiva pistorasia. Olen ko. pistorasiaa käyttänyt kannettavaa tietokonetta käyttäessäni.
Jos ko. paikka on varattu, niin kovin yksinkertaista ei muiden kuin siinä jo istuvien ole siitä virtaa saada laitteisiinsa. Tarkoittamaani pistorasiaa ei turhan usein mainosteta missään enkä minäkään tässä tarkemmin tuo julki, missä kohtaa runkoa se pistorasia on.
Kyse ei ole tällaisessa tapauksessa että kännykkää pitää ladata täyteen vaan vain saada virta kytkettyä päälle että saa matkalipun näkyviin, ja sen ajaksi voi se joka istuu ainoalla pistorasiapaikalla siirtyä muualle istumaan. Toisaalta kuvittelisi että junan ohjaamossakin olisi pistorasia. Vanhoissa Sm-junissa oli ennen saneerausta muistaakseni pistorasioita eteisissä ovien yläpuolella ja taisi olla vessassakin. t. Rainer Eteisistä löytyy nelkuista pistorasiat. Muistaakseni matkustajaosastoissa ainoa paikka on invapaikan vieressä.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 09, 2015, 13:46:30 » |
|
]Sm4-kalustossa tiedän vain yhden istuinparin, jonka läheisyydessä on tähänkin tarkoitukseen sopiva pistorasia. Olen ko. pistorasiaa käyttänyt kannettavaa tietokonetta käyttäessäni.
Jos ko. paikka on varattu, niin kovin yksinkertaista ei muiden kuin siinä jo istuvien ole siitä virtaa saada laitteisiinsa. Tarkoittamaani pistorasiaa ei turhan usein mainosteta missään enkä minäkään tässä tarkemmin tuo julki, missä kohtaa runkoa se pistorasia on.
Kyse ei ole tällaisessa tapauksessa että kännykkää pitää ladata täyteen vaan vain saada virta kytkettyä päälle että saa matkalipun näkyviin, ja sen ajaksi voi se joka istuu ainoalla pistorasiapaikalla siirtyä muualle istumaan. Toisaalta kuvittelisi että junan ohjaamossakin olisi pistorasia. Vanhoissa Sm-junissa oli ennen saneerausta muistaakseni pistorasioita eteisissä ovien yläpuolella ja taisi olla vessassakin. t. Rainer Ei siihen mitään kiinteitä pistorasioita tarvita. Varavirtalähde kulkee helposti vaikka taskussa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Rainer Silfverberg
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 976
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 09, 2015, 13:53:06 » |
|
Ei siihen mitään kiinteitä pistorasioita tarvita. Varavirtalähde kulkee helposti vaikka taskussa.
Kaikilla ei nyt sellaista ole. Ja tuskin kellään junahenkilökunnasta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Antti Havukainen
Käyttäjä
Paikalla
Viestejä: 183
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 09, 2015, 13:59:08 » |
|
Mä en koskaan osta VR:n (tai minkään muunkaan firman ) verkkokaupasta lippua joka näkyy pelkästään kännykässä vaan printtaan sen aina ja otan useita kopioita. Tosin nyt on "Veturi"-ohjelmassa myyty pelkkiä mobiililippuja halvemmalla kuin tavallisesta verkkokaupasta joten aika pulassa sitä ollaan jos akku loppuu. Osaako joku sanoa voiko tällaisen lipun tallettaa pdf -muodossa niin että printtaa siitä kopioita myös?
Kaukoliikenteen mobiililipun saa myös sähköpostiin pdf-tiedostona ja sen voi halutessaan myös tulostaa. Vyöhykelippujen osalta tilanne on hankalampi, koska sähköpostiin ei tule mitään varsinaista lippua ja tämän sain itsekin varsin karvaalla tavalla kokea viikko sitten. Aikomuksenani siis oli ostaa yhden vyöhykkeen vyöhykelippu tuon VR:n mobiilisovelluksen kautta juuri ennen junan lähtöä ja olin jo etukäteen tallentanut maksukorttini tiedot Veturi-käyttäjätunnukselle siinä toivossa, että itse lipun osto onnistuisi muutamaa nappia painamalla. VR:n järjestelmien luotettavuuden tuntien olisi kuitenkin pitänyt jo etukäteen tietää tämän olleen melkoista optimismia. Vähemmän yllättäen mitään korttitietoja ei sovellus tietenkään löytänyt ja jouduin sitten näpyttelemään postimerkin kokoisella kosketusnäytöllä kaikki numerot uudestaan, kun junan lähtöön oli enää kolme minuuttia aikaa. Juuri ennen junan saapumista sain maksun vihdoin onnistumaan ja astuin junaan siinä olettamuksessa, että nyt on kaikki kunnossa. Junassa aloin sitten tutkimaan sovelluksen omat liput -osiota, josta ei maksun onnistumisesta huolimatta kuitenkaan minkäänlaista lippua löytynyt, vaikka vielä yritin päivittää sitä moneen kertaan. Samalla tarkistin sähköpostin, jonne oli ilmestynyt tilausvahvistus, joka luonnollisestikaan ei kelpaa lippuna. Lopulta ratkaisin ongelman siten, että matkustin kyseisen asemavälin edestakaisin periaatteessa pummilla, koska mitään lippua ei vielä tähänkään päivään mennessä ole saapunut. Jos tarkastajat olisivat osuneet kohdalle, niin sitten oltaisiin toki oltu vähän heikommilla hangilla eikä varmaankaan selitykset olisi hirveästi auttaneet. Jälkeenpäin kotona vielä tarkistin, että tuo 2,60 euroa oli oikeasti tililtäni hävinnyt. Tietysti osittain voin syyttää omaakin hölmöyttäni sen suhteen, että aloin säheltämään lipun oston kanssa vasta muutamaa minuuttia ennen junan lähtöaikaa. Lopputuloksen kannalta silläkään ei tosin ollut mitään merkitystä, koska lippu olisi jäänyt joka tapauksessa saamatta, vaikka se olisi ostettu tuntia aikaisemmin. Tällöin tosin olisi ollut vielä mahdollisuus ostaa automaatista tai konnarilta paperinen vyöhykelippu ja yrittää sitten jälkikäteen vaatia rahoja takaisin tuosta toimimattomasta mobiililipusta. Olen kylläkin 99-prosenttisen varma, etten koskaan olisi mitään rahoja takaisin saanut. Mitä siis opimme tästä? Ainakin sen, ettei pelkkien mobiilipalveluiden varaan kannata todellakaan jättää yhtään mitään, mikä liittyy edes etäisesti VR:ään. Viime kädessä kuitenkin asiakas on se, joka on aina väärässä ja joutuu parhaimmillaan maksamaan 80 euron "palvelumaksun" kiitoksena itsepalveluna suoritetusta lipun ostosta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #12 : Joulukuu 09, 2015, 14:15:26 » |
|
]Sm4-kalustossa tiedän vain yhden istuinparin, jonka läheisyydessä on tähänkin tarkoitukseen sopiva pistorasia. Olen ko. pistorasiaa käyttänyt kannettavaa tietokonetta käyttäessäni.
Jos ko. paikka on varattu, niin kovin yksinkertaista ei muiden kuin siinä jo istuvien ole siitä virtaa saada laitteisiinsa. Tarkoittamaani pistorasiaa ei turhan usein mainosteta missään enkä minäkään tässä tarkemmin tuo julki, missä kohtaa runkoa se pistorasia on.
Kyse ei ole tällaisessa tapauksessa että kännykkää pitää ladata täyteen vaan vain saada virta kytkettyä päälle että saa matkalipun näkyviin, ja sen ajaksi voi se joka istuu ainoalla pistorasiapaikalla siirtyä muualle istumaan. Toisaalta kuvittelisi että junan ohjaamossakin olisi pistorasia. Vanhoissa Sm-junissa oli ennen saneerausta muistaakseni pistorasioita eteisissä ovien yläpuolella ja taisi olla vessassakin. t. Rainer Eteisistä löytyy nelkuista pistorasiat. Muistaakseni matkustajaosastoissa ainoa paikka on invapaikan vieressä. Mun muistikuvani on, että matkustajaosastoissa pistorasioita on vain Alstomin valmistamissa rungoissa. CAF:n valmistamissa, eli rungoissa 1-24, ei siis kyseisessä kohdassa pistorasioita olisi(?) Mutta, vähän vaikea asiaa nyt tarkistaa, kun olen todella kaukana kyseisistä härveleistä. Tarkistakoot siis joku, joka kyseisellä kalustolla kuljeksii. Siinä vessan kohdalla on matkustajaosastossa klaffi-istuimia ja niiden luona rungoissa 25:stä ylöspäin sitten pistorasia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Matti Grönroos
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 347
|
« Vastaus #13 : Joulukuu 09, 2015, 15:48:09 » |
|
Ei siihen mitään kiinteitä pistorasioita tarvita. Varavirtalähde kulkee helposti vaikka taskussa.
Kaikilla ei nyt sellaista ole. Ja tuskin kellään junahenkilökunnasta. Mutta se on asiakaspalvelun nimissä helposti järjestettävissä joka ainoalle konnarille. Jos haluttaisiin. Tuskin halutaan. Eihän sellaisia ollut ennenkään.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Roope Prusila
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1241
|
« Vastaus #14 : Joulukuu 09, 2015, 16:38:02 » |
|
Uutisessa lukee, että isä oli tilannut liput sähköpostiinsa ja lapsensa kännykkään. Isälle ei vissiin tullut mieleen, että varmuuden vuoksi tulostaa myös paperiset versiot matkaan mukaan... Itse olen tasan 2 kertaa esittänyt konduktöörille lipun mobiililaitteesta ja silloinkin oli repussa paperiset versiot lipuista siltä varalta, että puhelimesta vaikka L O P P U U A K K U.
|
|
« Viimeksi muokattu: Joulukuu 09, 2015, 17:17:14 kirjoittanut Roope Prusila »
|
tallennettu
|
|
|
|
Pasi Utriainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 334
|
« Vastaus #15 : Joulukuu 09, 2015, 16:45:47 » |
|
Kyllä wanhoina hyvinä aikoina oli helppoa. Joko matkalippu oli konkereettisesti hyppysissä tai sitten sitä ei ollut. Mitään välimuotoa ei ollut olemassa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Liimatta
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 293
|
« Vastaus #16 : Joulukuu 09, 2015, 16:51:56 » |
|
Voidaanhan asiaa pyöritellä miten päin vain mutta tosiasia on, että konduktöörillä ei ollut lainkaan ns. lautamiesjärkeä. Jos olisi tällä lyhyellä matkalla "antanut armon käydä oikeudesta", niin tälläistä julkisuutta ei olisi tullut. Ihmetyttää vain kuinka tällainen pösilö on päässyt konnarin vaativaan tehtävään kaikkien soveltuvuus - ym. testien jälkeen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #17 : Joulukuu 09, 2015, 17:00:37 » |
|
Huono päivä asiakaspalvelussa? Jostain syystä vaikka 1'000'000 tapausta menee OK, se yksi aina päätyy riepotteluun? Voidaanhan asiaa pyöritellä miten päin vain mutta tosiasia on, että konduktöörillä ei ollut lainkaan ns. lautamiesjärkeä. Jos olisi tällä lyhyellä matkalla "antanut armon käydä oikeudesta", niin tälläistä julkisuutta ei olisi tullut. Ihmetyttää vain kuinka tällainen pösilö on päässyt konnarin vaativaan tehtävään kaikkien soveltuvuus - ym. testien jälkeen?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuomas Korhonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 190
|
« Vastaus #18 : Joulukuu 09, 2015, 17:07:17 » |
|
Ei siihen mitään kiinteitä pistorasioita tarvita. Varavirtalähde kulkee helposti vaikka taskussa.
Kaikilla ei nyt sellaista ole. Ja tuskin kellään junahenkilökunnasta. Mutta se on asiakaspalvelun nimissä helposti järjestettävissä joka ainoalle konnarille. Jos haluttaisiin. Tuskin halutaan. Eihän sellaisia ollut ennenkään. Laitetaanko vielä vessapaperit mukaan niin saa pyyhkiä matkustajien takapuoletkin?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Joona Kärkkäinen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 544
|
« Vastaus #19 : Joulukuu 09, 2015, 17:08:24 » |
|
]Sm4-kalustossa tiedän vain yhden istuinparin, jonka läheisyydessä on tähänkin tarkoitukseen sopiva pistorasia. Olen ko. pistorasiaa käyttänyt kannettavaa tietokonetta käyttäessäni.
Jos ko. paikka on varattu, niin kovin yksinkertaista ei muiden kuin siinä jo istuvien ole siitä virtaa saada laitteisiinsa. Tarkoittamaani pistorasiaa ei turhan usein mainosteta missään enkä minäkään tässä tarkemmin tuo julki, missä kohtaa runkoa se pistorasia on.
Kyse ei ole tällaisessa tapauksessa että kännykkää pitää ladata täyteen vaan vain saada virta kytkettyä päälle että saa matkalipun näkyviin, ja sen ajaksi voi se joka istuu ainoalla pistorasiapaikalla siirtyä muualle istumaan. Toisaalta kuvittelisi että junan ohjaamossakin olisi pistorasia. Vanhoissa Sm-junissa oli ennen saneerausta muistaakseni pistorasioita eteisissä ovien yläpuolella ja taisi olla vessassakin. t. Rainer Eteisistä löytyy nelkuista pistorasiat. Muistaakseni matkustajaosastoissa ainoa paikka on invapaikan vieressä. Mun muistikuvani on, että matkustajaosastoissa pistorasioita on vain Alstomin valmistamissa rungoissa. CAF:n valmistamissa, eli rungoissa 1-24, ei siis kyseisessä kohdassa pistorasioita olisi(?) Mutta, vähän vaikea asiaa nyt tarkistaa, kun olen todella kaukana kyseisistä härveleistä. Tarkistakoot siis joku, joka kyseisellä kalustolla kuljeksii. Siinä vessan kohdalla on matkustajaosastossa klaffi-istuimia ja niiden luona rungoissa 25:stä ylöspäin sitten pistorasia. Näin se taitaa ollakin, tosin sillä tarkennuksella, että CAFfilaisia ovat 1-10, ja Alstomilaisia 11-30.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Mikko Kosonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 79
|
« Vastaus #20 : Joulukuu 09, 2015, 17:14:47 » |
|
Juridisesti konduktööri toimi tottakai väärin. Kuitenkin, varsin usein tällaisissa tapauksissa on takana provosointi sekä provosoituminen. Sitä ei tietenkään lehtijutussa kerrota, jos agenda on tietynlainen. Tietenkään ammattilaisen ei saisi provosoitua, mutta se on yleensä syynä näissä valitettavissa tapauksissa. En toki tunne tapausta, mutta en usko savuun ilman tulta.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Toni Hartonen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 682
|
« Vastaus #21 : Joulukuu 09, 2015, 18:12:32 » |
|
Aika rohkeesti Konduktööri on muksut poistanut junasta. Lastensuojelu nopeesti mukana näissä caseissä. Tunneäly pettäny pahasti kyseisellä konnarilla. VR ei ohjeista tälläiseen toimintaan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Tuukka Ryyppö
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 3078
|
« Vastaus #22 : Joulukuu 09, 2015, 18:47:55 » |
|
Voidaanhan asiaa pyöritellä miten päin vain mutta tosiasia on, että konduktöörillä ei ollut lainkaan ns. lautamiesjärkeä. Jos olisi tällä lyhyellä matkalla "antanut armon käydä oikeudesta", niin tälläistä julkisuutta ei olisi tullut. Ihmetyttää vain kuinka tällainen pösilö on päässyt konnarin vaativaan tehtävään kaikkien soveltuvuus - ym. testien jälkeen?
Konduktöörejä ei ole VR:llä enää yhtäkään. On vain lähiliikennekonduktöörejä ja kaukoliikennekonduktöörejä. Kuulostaa samalta kuin konduktöörit, mutta ovat käytännössä aivan eri porukkaa. Vielä hyvin vähän aikaa sitten lähiliikennekonduktööri- ja kaukoliikennekonduktööri-ammattinimikkeellistä porukkaa kutsuttiin nimellä "junamyyjät". He eivät ole olleet Psyconin soveltuvuuskokeissa, elleivät sitten ole tulleet taloon jo silloin, kun konduktöörejä vielä oli olemassa, vaan toisen yhtiön tarjoamassa kokeessa, jota VR ei tulkitse kokeen tehneen yhtiön tarkoittamalla tavalla, eikä siten saa myöskään tarkoitettua soveltuvuustietoa. Käytännössä nykyinen junahenkilökunnan soveltuvuuden testaus on, että hilipatipippan.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Simo Virtanen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1766
|
« Vastaus #23 : Joulukuu 09, 2015, 19:26:08 » |
|
Juridisesti konduktööri toimi tottakai väärin. Kuitenkin, varsin usein tällaisissa tapauksissa on takana provosointi sekä provosoituminen. Sitä ei tietenkään lehtijutussa kerrota, jos agenda on tietynlainen. Tietenkään ammattilaisen ei saisi provosoitua, mutta se on yleensä syynä näissä valitettavissa tapauksissa. En toki tunne tapausta, mutta en usko savuun ilman tulta.
Että 7-vuotias olisi jotenkin provosoinut hra konduktöörin heittämään lapset laiturille? Nyt kannattaisi muistaa, että puhutaan oikeasti lapsista, eikä perjantai-iltana keskioluen voimin niskuroivista 17 v 11 kk ikäisistä alaikäisistä "lapsista".
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Pekka Laakso
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 37
|
« Vastaus #24 : Joulukuu 09, 2015, 20:03:20 » |
|
Siis onko tosiaankin niin, että konnari on joku jumala jota ei missään olosuhteissa saada edesvastuuseen tekemisistään? Jos näin on, on Suomen lainsäädännässä jotain pielessä ja todella pahasti. Ongelman positiivista ratkaisukykyä ei tältä hemulilta löytynyt lainkaan. Lienee täysin väärässä ammatissa.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|