|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #1 : Joulukuu 10, 2015, 17:10:53 » |
|
Kas kas, Siemens jyllää tuollakin. Ovatpa "Pääskyset" jo levinneet laajaan käyttöön!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Heikki Piirainen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 472
|
« Vastaus #2 : Joulukuu 10, 2015, 18:28:37 » |
|
Ovatpa "Pääskyset" jo levinneet laajaan käyttöön! Nämähän hankittiin alun perin Sotšin talviolympialaisten lähiliikennettä varten, olympialaisten jälkeen Lastotškat ovat päässeet muillekin reiteille. Aiheesta voi lukea lisää esimerkiksi Wikipediasta ainakin englanniksi tai venäjäksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #3 : Joulukuu 10, 2015, 19:52:20 » |
|
Tai vaikka viimeisimmästä Railvolutions-lehdestä, jossa on iso artikkeli Expo 1520:sta. Kai tuo näyttely vastaa Itäpuolen Innotransia?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 180
|
« Vastaus #4 : Joulukuu 10, 2015, 23:16:49 » |
|
Ovatpa "Pääskyset" jo levinneet laajaan käyttöön! Nämähän hankittiin alun perin Sotšin talviolympialaisten lähiliikennettä varten, olympialaisten jälkeen Lastotškat ovat päässeet muillekin reiteille. Aiheesta voi lukea lisää esimerkiksi Wikipediasta ainakin englanniksi tai venäjäksi. Olen kuullut, että näille ei keksitä nyt olympialaisten jälkeen yhtään mitään käyttöä, minkä takia niitä yritetään tunkea jokaiselle mahdolliselle reitille vain sen takia, jotta ne vain pääsisivät ajoon. Tästä hyvä esimerkki on Pietari-Moskova-linja, jonka lähiliikenteeseen suunniteltu Lastotska ajoi kuudessa ja puolessa tunnissa, mutta yllätys-yllätys, vuoro ei menestynyt, sillä matkustusmukavuus näissä on täysin eri luokkaa esimerkiksi Sapsaniin verrattuna.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #5 : Joulukuu 11, 2015, 10:38:56 » |
|
Tuota, eikös tämä ole moderni juna, joita rullaa tuotantolinjalta lisää tilausten mukaan, ja jotka korvaavat aika takapajuisia vanhoja rakkineita? Olen kuullut, että näille ei keksitä nyt olympialaisten jälkeen yhtään mitään käyttöä, minkä takia niitä yritetään tunkea jokaiselle mahdolliselle reitille vain sen takia, jotta ne vain pääsisivät ajoon. Tästä hyvä esimerkki on Pietari-Moskova-linja, jonka lähiliikenteeseen suunniteltu Lastotska ajoi kuudessa ja puolessa tunnissa, mutta yllätys-yllätys, vuoro ei menestynyt, sillä matkustusmukavuus näissä on täysin eri luokkaa esimerkiksi Sapsaniin verrattuna.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #6 : Joulukuu 17, 2015, 10:46:17 » |
|
Samaisessa Railvolutions-lehdessä oli myös artikkeli, kuinka Dm-sarjan junia on lyhennetty dramaattisesti aiemmasta niiden käytön vähennyttyä. Esimerkikksi 8-vaunuisista on tehty 2-vaunuisia, jne. Ilmeisesti Venäjällä on päästy autoistumisvaiheeseen, joka oli Yhdysvalloissa ja Länsi-Euroopassa 1950-luvulla ja Suomessakin 1970-luvulla? Tai sitten rautateiden palvelutaso (paikalliset pikkuoperaattorit mukaan lukien) on niin olematon, että matkustajat kaikkoavat tuon takia? Tutkin (ES1/ES2G) Pääskys-artikkelia tarkemmin, ja vaikuttaa siltä että Lastoshkoissa tuotanto jatkuu ja kuten Venäjällä kuuluu kansallisen ylpeyden takia (samaa harrastetaan tiukasti mm. USA:ssa), komponentteja vaihdetaan yhä enemmän paikallista tuotantoa oleviin vaihtoehtoihin (ilman että laadusta tingitään). Samalla mukaan otetaan yhä enemmän muita valmistajia kuin UL/UL:n yritysrypäs, joten jonkinlainen ketjuuntuminen on näköjään tuollakin menossa. Siinä missä UL (Ural Locomotives) on keskittynyt tuottamaan laadukkaista suhteellisen moderneja tuotteita käyttöön, vaikuttaa että TMH ja jotkin muut jatkavat edelleen pääosin puhumista. Voi arvata kumpi voittaa, pelkkä puhuja, vai ne jotka keskittyvät tuottamaan sitä mitä tarvitaan. Ja tämä on toki kärjistys, valtavan maan monet toimijat ovat _hyvin_moni-ilmeisiä_, vaikka kommunikaatio tuolla onkin edelleen pääosin ihan takapajuista: itäiseen perinteeseen kuuluu ehkä että varjellaan menestyksiä muilta kun läntiseen perinteeseen kuuluu oleellisena osana menestyksen etsiminen valtavan vilkkaan kommunikaation kautta. Lisää Pääskyjä:
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #7 : Joulukuu 17, 2015, 17:19:59 » |
|
Lastotškoilla ajetaan käsittääkseni myös Pietarin ja Novgorodin välillä. Ainakin jokin aika sitten Pietarista lähdettiin tuplarungolla, joka jakaantui Tšudovossa Novgorodin ja Moskovan suuntiin.
Minulle oli yllätys ja uutta tietoa, että Lastotškatkin (tai osa niistä) on kaksivirtaversioita eli Pietarista Petroskoihin voidaan ajaa sujuvasti. Alkumatkan 3 kV tasasähköjärjestelmä vaihtuu Syvärin asemalla 25 kV vaihtosähköjärjestelmäksi.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
[Tunnus poistettu]
Vieras
|
« Vastaus #9 : Joulukuu 17, 2015, 22:48:50 » |
|
Tyyppikatsastus noille Suomeen ja rajat ylittävään liikenteeseen tervetuloa! Sitten kun saavat varmaan 10 vuotta sitten alotetun Muurmanskin radan ja Vartiuksen välin sähköistyksen valmiiksi niin ainesta olis Kostamus-Kajaani junaan. Onko nää niitä junia joitten valmistus keskeytyi kun Angela pahastui Itäiselle Karhulle ja käski olla käymättä kauppaa?
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 180
|
« Vastaus #10 : Joulukuu 17, 2015, 22:49:28 » |
|
Lastotškoilla ajetaan käsittääkseni myös Pietarin ja Novgorodin välillä. Ainakin jokin aika sitten Pietarista lähdettiin tuplarungolla, joka jakaantui Tšudovossa Novgorodin ja Moskovan suuntiin.
Minulle oli yllätys ja uutta tietoa, että Lastotškatkin (tai osa niistä) on kaksivirtaversioita eli Pietarista Petroskoihin voidaan ajaa sujuvasti. Alkumatkan 3 kV tasasähköjärjestelmä vaihtuu Syvärin asemalla 25 kV vaihtosähköjärjestelmäksi.
Olet oikeassa, Jouni. Lastotškoilla ajetaan edelleen Pietarista Novgorodiin, mutta nyt uutena reittinä myöskin Viipuriin. Lisäksi niillä ajetaan muun muassa Moskovasta Tveriin ja Nizny Novgorodiin, missä Lastotškat korvasivat jokin aika sitten Sapsan-junat. Myös Sotšin alueella on edelleen Lastotška-liikennettä. Tosiaankin on olemassa pelkästään tasasähkövirralla toimivia Lastotškoja (ЭС2Г, 20 kpl), sekä molemmilla sähköjärjestelmillä toimivia (ЭС1, 54 kpl.)
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Juha Riihimäki
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 688
|
« Vastaus #11 : Joulukuu 18, 2015, 09:20:57 » |
|
En ole ihan varma että tuollaisia onkaan. Nämä kulkuvälinevalmistajat käyvät kauppaa suhdanteista ja poliittisista myrskyistä huolimatta. Sehän on erityisesti kirjattu esim. Caterpillarin toiminta-ajatukseenkin ihan suoraan ja he kertovat siitä avoimesti (junailupuolella Caterpillar-Progress Rail-EMD). Mutta omia komponentteja halutaan todennäköisesti käyttää jotta paikallisille ihmisille saadaan työtä. Tätä teoriaa kannattaa testata, mutta en ole vielä onnistunut saamaan vakuuttavia argumentteja, miksei nimenomaan näin olisi. Velaro-RUSin uudet junat taitavat olla ainoita, joita ei valmisteta Venäjällä. Onko nää niitä junia joitten valmistus keskeytyi kun Angela pahastui Itäiselle Karhulle ja käski olla käymättä kauppaa?
Alla EVS1 / Siemens Velaro-RUS, juna jossa on tuplaseinä ja välissä kulkee ilma, jotta kylmyys ei välity matkustamoon asti!
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Vesa Höijer
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 741
|
« Vastaus #12 : Toukokuu 22, 2016, 21:06:42 » |
|
Entä jos tuosta haluaisi jatkaa matkaa pohjoisemmaksi? Minkälaisia junia olisi tarjolla? Google Mapsin mukaan matka Petroskoi-Murmansk kestää junalla 20 tuntia ja sama matka autolla vain 10 tuntia.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
|
Timo Varshukov
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 180
|
« Vastaus #14 : Toukokuu 29, 2016, 19:12:45 » |
|
Entä jos tuosta haluaisi jatkaa matkaa pohjoisemmaksi? Minkälaisia junia olisi tarjolla? Google Mapsin mukaan matka Petroskoi-Murmansk kestää junalla 20 tuntia ja sama matka autolla vain 10 tuntia. Lisäyksenä edelliseen viestiin, kyseisen matkan voi suorittaa myös "lähijunilla". Aikaa kyllä menee todella paljon, mutta kuitenkin
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|
Jouni Hytönen
Käyttäjä
Poissa
Viestejä: 1796
|
« Vastaus #15 : Toukokuu 29, 2016, 22:52:36 » |
|
Entä jos tuosta haluaisi jatkaa matkaa pohjoisemmaksi? Minkälaisia junia olisi tarjolla? Google Mapsin mukaan matka Petroskoi-Murmansk kestää junalla 20 tuntia ja sama matka autolla vain 10 tuntia. Lisäyksenä edelliseen viestiin, kyseisen matkan voi suorittaa myös "lähijunilla". Aikaa kyllä menee todella paljon, mutta kuitenkin No näemmä tällainen teoreettinen mahdollisuus on olemassa. Aikaa menee viikko. Tässä aikataulu, jos joku haluaa kokeilla: su Petroskoi-Karhumäki 18:28-22:08 (juna kulkee ma-su), lyhyt yö Karhumäessä ma Karhumäki-Kem 03:04-09:50 (juna kulkee ma, la), yö Kemissä ti Kem-Louhi 06:35-10:02 (juna kulkee ti, to, su), yö Louhissa ke Louhi-Kantalahti 05:46-09:57 (juna kulkee ma-la), kaksi yötä Kantalahdessa pe Kantalahti-Apatity 1 10:20-12:17 (juna kulkee ma, pe-su), kaksi yötä Apatityssä su Apatity 1-Murmansk 06:48-11:03 (juna kulkee pe, su) Viime vuosien poliittisten kädenvääntöjen ja talouspakotteiden seurauksena syrjäseutujen paikallisjunaliikenne on vain varjo entisestään. Kannattamattoman liikenteen tukirahat on leikattu minimiin.
|
|
|
tallennettu
|
|
|
|